Graupner Dandy

vleugels zijn al gereed, is nu wachten op de romp en staart nog dat die uitgewerkt zijn en 1x proefgebouwd.
een kapjes plug hebben we ook al toegezegd gekregen dus zodra die er is kunnen we die ook vacuumtrekken.
 
Ik denk dat ik het zeker weet, vleugel inmiddels schuurklaar.[emoji16]
IMG-20210305-WA0001.jpeg
IMG-20210305-WA0005.jpeg
 
Plugje staat in de microballoons, morgenavond verder schuren. Wanneer ik de boel niet verknoei zou einde van de week het plugje klaar moeten zijn. Ik moet er zelf even een kapje op laten trekken en dan kan ie voor het algemeen nut gebruikt gaan worden.

Hoogte heeft een pietsie meer dan kapje wat van mijn Dandy af kwam, lengte ongeveer twee pietsies. Die kun je er af snijden bij het op maat maken.

Wat is anders aan de vleugel dan het origineel?
 
Zo die staat bij Sebastiaan op de mail , als hij een beetje doorwerkt kunnen we van het weekend al plakken.

upload_2021-3-17_1-34-40.png


Heb ik nog effe mooi de tijd om mijn Svenson Delphine en Boxy Lowfly (Box Fly laagdekker) in de folie te zetten.
 
Plugje staat in de microballoons, morgenavond verder schuren. Wanneer ik de boel niet verknoei zou einde van de week het plugje klaar moeten zijn. Ik moet er zelf even een kapje op laten trekken en dan kan ie voor het algemeen nut gebruikt gaan worden.

Hoogte heeft een pietsie meer dan kapje wat van mijn Dandy af kwam, lengte ongeveer twee pietsies. Die kun je er af snijden bij het op maat maken.

Wat is anders aan de vleugel dan het origineel?
Weinig behalve veel bouwgemak en 99% gegarandeerd recht bouwen zonder echt te moeten nadenken, uiterlijk is zelfde, profiel een ietsie beter volgens de statistieken (breder snelheidsbereik en lagere daalsnelheid bij zelfde gewicht) en vleugel standaard deelbaar middels rechte pen (dus geen pen in V stelling, hierdoor de vleugelpen te verwisselen tussen carbon (licht) of staal (meer wind).
 
Die metalen V in de vleugel was voor mij een reden om de vleugel aan elkaar te lijmen. Als je op ze' n neus landde dan draaide die pen en stonden de vleugels heel raar naar voren.
Oplossing voor mij was de messing buisjes vol laten lopen met twee componenten en snel in elkaar schuiven. Daarna hoorde je ook geen balsa meer rammelen als je de vleugel schudde ;)
Met rechte pen heb je daar geen last van denk ik.
 
Die metalen V in de vleugel was voor mij een reden om de vleugel aan elkaar te lijmen. Als je op ze' n neus landde dan draaide die pen en stonden de vleugels heel raar naar voren.
Oplossing voor mij was de messing buisjes vol laten lopen met twee componenten en snel in elkaar schuiven. Daarna hoorde je ook geen balsa meer rammelen als je de vleugel schudde ;)
Met rechte pen heb je daar geen last van denk ik.
klopt, de gaten zitten nu verlopend in de ribben, die bepalen nu de V stelling ipv dat soms de stalen pen gebogen werd naar gevoel.
 
Ik heb leren vliegen ermee !! (zelfstandig) Door hem steeds van een hoge berg af te gooien. En later een 0,8 cox motertje erop en hield ik hem 10 minuten in de lucht. Ik was toen 12 of zo. Hij was altijd wel rap weer beneden. Een goede zwevert was het niet.
 
Dandy logo geknipt uit de pdf van de tekening bij OZ.
 

Bijlagen

  • DANDY_LOGO.JPG
    DANDY_LOGO.JPG
    35,3 KB · Weergaven: 139
Een goede zwevert was het niet.
Die ervaring heb ik ook maar als ik nu kijk waar in de originele tekening het CG ligt weet ik bijna zeker dat mijn mentor toendertijd dat op de ligger had geadviseerd.
Ik denk dat hij met een CG zoals op de tekening een stuk beter zal vliegen, we gaan het zien.
 

Bijlagen

  • Dandy_CG.JPG
    Dandy_CG.JPG
    24,4 KB · Weergaven: 152
Back
Top