Graupner Elektro Junior S - wie kent 'm?

de JUNIOR is nu mijn werkpaard geworden om mijn dorp ieder zijn foto van zijn huis te bezorgen . gewoon landen in de straat ( mag wel geen Politie komen )
Ik ben wel nieuwsgierig hoe je die camera er op gebouwd hebt... heb je er een paar plaatjes van?

de JUNIOR is nu mijn werkpaard geworden om mijn dorp ieder zijn foto van zijn huis te bezorgen . gewoon landen in de straat ( mag wel geen Politie komen )

hier komt ie ,norbert
wist niet dat er een golfterrein in de buurt was

foto is van simendewulf

Laatst bewerkt:
zo te horen een zeer leuk kistje :D

misschien ga ik m deze zomer ook wel kopen, dan weer eerst de EZ de deur uit. zou deze kist goed gaan met een 2s 2200??

EDIT:
ik zie dat graupner een 2s 2100 adviseert dus dat zal wel goed gaan. als ik m koop (nog niet zeker) haal ik m hier denk ik:
Modellbau Lindinger Onlineshop

Laatst bewerkt:
Waarom allemaal zo ver weg ?, bij bv 4rc.nl staat tie ook , mischien een paar euro duurder maar dat bespaar je dik op alle verzendkosten van de verschillende online shops.

Het is maar een idee hoor.

Vorige week heb ik met mijn Junior S de maiden gemaakt. Omdat ik de laatste tijd wat veel ongelukjes had was ik een beetje zenuwachtig... veel te grote uitslagen... en het eindigde met een duik in de grasmat. De rompneus lag er naast.
Nou ja, schuim is geduldig en epoxy iets minder (5 minuten) dus het zat al een tijdje weer in mekaar... en vanavond was maiden nummer 2.
Dat ging redelijk netjes, de Juun (zoals ik 'm noem) vloog mooi strak, klom als een hotliner en zweefde erg zuinig - ik had enige moeite om 'm aan de grond te krijgen (ik wilde de ailerons in dit stadium nog niet in remklepstand gebruiken, en er was geen zuchtje wind). Twee korte vluchtjes, en bij de derde start...
Reageerde hij opeens erg vreemd op de ailerons. En toen was ook opeens duidelijk wat er loos was. De vleugels stonden ongeveer op tien voor twee. De carbon vleugelstaaf was geknakt!
Toestel kwam in een niet al te rare hoop omlaag, er lijkt verder geen schade te zijn (nog niet minutieus bekeken...).
Het gekke is, dat er op YouTube een filmpje te vinden is van een Junior S die, in een ruime bocht, ook opeens de vleugels omhoog steekt. De mijne had weliswaar een rotlanding gemaakt, maar er was me niks fouts opgevallen aan de carbon staaf (tja, ik weet dat een carbonbreuk niet met het blote oog is vast te stellen...)

Nou ja, dat wordt dus dezer dagen een verse carbon staaf kopen.
Ik pakte mijn SportWing en ging daar maar even mee vliegen...
Tot iemand die ook op dit forum actief is zijn zender aanzette, op hetzelfde kanaal 70. Toen kwam de sportWing met een rotklap naar beneden en kon ik inpakken... :puppydogeyes:

Ik wilde eigenlijk ook een paar fotootjes invoegen... maar de Photobucket-link is verdwenen geloof ik...???

Laatst bewerkt:
Tot iemand die ook op dit forum actief is zijn zender aanzette, op hetzelfde kanaal 70. Toen kwam de sportWing met een rotklap naar beneden en kon ik inpakken... :puppydogeyes:

Ik zou gelijk weten wat ik met de restanten van die carbon staaf zou doen....

ik had ook al een en ander gelezen over die staaf. Lijkt idd een zwak punt te zijn.

TM

Dit is mijn Juun:
Juun1.jpg

En zo is de onderkant geworden:
Juun2.jpg

Het zit je niet mee Bart...ik heb nog een leuke electrozwever voor je in de aanbieding.....<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >
Beter dan al dat schuim, en niet zo veraderlijk als die Sprinter (was het toch?) Think about it :D

Laatst bewerkt door een moderator:
Jij houdt opruiming hè...
Maar, ik ben allang blij dat de schade aan de Juun beperkt is tot die carbon staaf. Straks even in Bussum een nieuwe kopen, dan kan-ie weer.
Andere bouwprojecten liggen ook al klaar... alleen wil ik ondertussen wel iets hebben om af en toe mee te vliegen!

hm... 2Bros heeft 'm niet op voorraad, pech. Dat gaat iets langer duren dus.

Laatst bewerkt:
Ondertussen al een uurtje of 6 op de klok met de electro junior sport. Deze heeft al behoorlijk wat rondjes gevlogen op het vlakke land en is ook al meegeweest naar de Wasserkuppe voor het hellingzweven. Super ding waar zelf lichte kunstvlucht, loop/rol, mee te doen is. De enige minpuntjes vind ik de vleugelbevestiging, deze was bij mij niet erg strak. Hierdoor had ik steeds het gevoel dat mn vleugels eruit zouden kunnen vallen. Maar een beetje plakband om de vleugelbasis te verdikken doet wonderen ;-). Verder de bevestiging van de canopy met magneten. Deze lijkt niet heel strak vast te zitten. Ik heb nog niemand gehoord die een canopy is verloren maar heb er toch niet een heel goed gevoel bij.... maar daar doet plakband ook wonderen ;-).

Ik heb inmiddels eens de carbon staaf van de Juun opgemeten. Volgens de manual hoort hij, bij 10 mm ø, een wanddikte van 1 mm te hebben; in werkelijkheid varieert de wanddikte en zit deze over het algemeen meer in de buurt van 0,75 mm (gemeten met een digitale schuifmaat). Hij komt op sommige plekken tot 0,55 mm. (Uiteraard kan ik alleen de wanddikte meten aan de uiteinden van de buis.)
Als ik de staaf van mijn Arcus meet, is de wanddikte overal ruim 1 mm en veelal 1,5 mm.
Toen ik de Juun uitpakte viel het me al op dat één uiteinde van de staaf licht gebarsten leek; ik heb dat met CA gedrenkt. Maar ik weet dus dat je een beginnende barst in carbonvezel niet met het blote oog kan waarnemen, dus die barst kan wel veel verder hebben gelopen dan ik kon zien.

Ik adviseer kopers van dit overigens heel goede toestel, om bij aanschaf meteen de afmetingen van de carbon staaf te controleren. Als deze onder de 1 mm wanddikte zit, zou je gewoon een andere moeten eisen van de winkelier (die het vast wel in orde maakt met de fabrikant...)

Bij mij ontbrak aanvankelijk de canopy-magneet; toen die op mijn verzoek werd nagezonden kreeg ik er twéé. Die heb ik toen allebei gebruikt, ipv een magneet en die schroef. Eén magneet heb ik dus iets in het schuim gelijmd. De sluiting is op deze manier behoorlijk solide, ik maak me er geen zorgen over.

ik zie hier niet dadelijk verschil in de buis van de junior, en de e.glider ze zijn beiden van een
niet te vertrouwen kwaliteit, ik vlieg er met een volle carbonachtige staaf in, ofwel met een 8 mm draadeinde (bij 5-6 bf ) op de helling .
je moet ze altijd in de gaten houden , ze zijn zwart maar dit zal het dan wel al zijn

hm... 2Bros heeft 'm niet op voorraad, pech. Dat gaat iets langer duren dus.

Hoi,
Bij 4rc.nl ( komt tie van mij ook vandaan) heeft nog wel voorraad staan. Ik was er toevalig voor spullen.

Die van mij heeft de maiden achter de rug, vliegt leuk op 3s tjonge. We gaan nog even verder oefenen aan de kabel voordat ik hetzelf ga proberen.

Laatst bewerkt:
eens terug leven in blazen

ik heb hem ook maar aangeschaft...na dit topic te lezen
en maiden vandaag gedaan,eerst op 2cellen en daarna toch eens op "3cellen geprobeerd.
wat een power zeg
vlieg-zweef eigenschappen zijn zeer goed

de mijne is volledig geschuurd en gespoten met een totaalgewicht van 910gram
verder heb ik de vleugelhelfden voorzien van een magneet (uit voorzorg)

Geschuurd & gespoten? Sjonge...
Toch, als ik die tweede foto bekijk zie ik daar nog steeds de "poriën" van het schuim. Op die manier heb je aërodynamisch weinig winst geboekt met dat schuren & spuiten lijkt me... terwijl hij er natuurlijk wel zwaarder van is geworden.
Is die 910 gram incl. lipo? Ik zou de mijne eens moeten wegen, maar de keukenweegschaal hier is daar niet handig voor...
Leuk gevonden trouwens die sticker op de cockpitkap.

voor aërodynamisch te maken ,heb ik het niet gedaan,dat spuiten ....
eerder voor het mooier te houden en makkelijker af te kuisen
met porién vuller wordt het enkel zwaarder,dus niet doen

Ik heb me door Rob Coenraad laten vertellen dat ze bij Graupner inmiddels ook in de gaten hebben dat de vleugelbuis te zwak is; ik krijg nu de nieuwere versie geleverd.
Ik wist al dat er een versieverschil is: de Junior S van Barthezzo heeft extra een carbon staaf in de lengte in de romp, die er bij mij niet inzit; daarvoor is ruimte uitgespaard in het schuim. Ik vermoed dat bij die versie de vleugelbuis ook al van het latere type is. Is misschien iets om even op te letten voor mensen die hem nog kopen.

dit zou mogelijk zijn, want ik heb de versie ook met de carbonstaaf in de romp, en ik merkte
eigenlijk geen verschil in de buis, met deze van de E.Glider .
ook heb ik al redelijk wat glij(duik)vluchten gedaan met de junior.
wel merk ik dat de passing van de vleugel , niet zo ...... is
ik zal er grotere magneten inlijmen ( zitten er nu in van 5 mm diameter )
naar het schijnt op 3 cellen een beest, en verandert de JUNIOR in een SENIOR

Back