graupner leopard fun truggy 4wd 1:8 nitro

• Topicstarter Topicstarter bosschenaertje
  • Startdatum Startdatum
B

bosschenaertje

Guest
Hoi allemaal,

Zij er hier meer bezitters van een graupner leopard fun truggy 4wd 1:8 nitro?

Degene die deze truggy bezitten, wil ik vragen om zijn ervaringen/bevindingen met deze auto in deze discussie te delen!

Groetjes

Ik heb ook een Graupner Leopard Fun truggy gekocht. Ik denk zelfs bij de zelfde winkel als jij gezien je gebruikersnaam (je zult wel uit de buurt komen). Die van mij is al een keer teruggeweest vanwege koppelingsproblemen. Ik ben een beginnende rc`er , dus sleutelen en afstellen laat ik voorlopig maar aan iemand anders over. Als`t goed is staat ie vanmiddag klaar en kan ik weer rauzen. Tot nu toe bevalt ie goed al heb ik nog niet veel gereden. Waar ga jij meestal rijden ? Misschien kunnen we een keer samen rijden.

Ik heb de motor ervan op mn savage, en daar is niks mis mee, dus voor die nog geen 400 euro, kan je er geen buil aan vallen... lijkt me een stevig ding, vind alleen het rode plastic niks..

ik heb er ook zo eentje, al wat aan vervangen en wat toegevoegd. Als het goed is ook bij dezelfde winkel als jullie beide.

Hij rijd wel goed (ben ook een beginner). Kan je bets goed mee gassen.Heb nu ook niewe servo's besteld en binnekort maak ik de stuur servo server met kogellagers. Die glijbussen hebben bij mij al een keer vast gezeten door het stof. Wat me wel opvalt is dat de stuuruitslag en de stuurservo niet op elkaar ingesteld zijn. Bij mij slijten de wilen op de stuurstangen in. Met een duurdere zender kan je dit instellen of je moet je servo hevel vervangen.

Daarnaast heb ik voor het steuntje dat de uitlaat vasthoud een aluminium steuntje gemaakt omdat bij de orginele plastieke mijn uitlaat altijd verschoof. Je kon hem niet goed vastzetten.
Ook nog sokken voor de dempers en van die zij dingen, die aan het chassis gemonteerd worden zodat er minder vuil in de auto komt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi lemoi,

Ik heb precies dezelfde problemen als jij met m`n Leo. Dat van de stuuruitslag en ook dat van de uitlaat.
Zo te horen heb jij er al wat meer verstand van dan mij.... Mijn velgen van de voorwielen zijn aan de binnenkant ook mooi zwart.... Kun je dat niet oplossen door de stuurstang of hoe dat ding ook heet wat in of uit te draaien ? Ik dacht de uitlaat gewoon met 2 slangenklemmen goed vast te maken. dan schuift ie volgens mij een stuk minder of hopelijk niet meer. Ik heb hierdoor al een gat in het tankje gesmolten haha. Issie vlug leeg ;) Ik krijg hem bovendien ook maar lastig afgesteld. Wat zijn jouw ervaringen hiermee.

Hoi Kappie,

Ik heb m inderdaad bij Toemen gekocht in Den Bosch. In het begin al direct problemen met de auto. Kreeg m niet gestart, terwijl de auto vanuit de winkel gestart was. Zelf nagekeken wat er fout ging, bleek dat de glowshot niet oplaadde. Volgende dag terug naar Toemen en een nieuwe glowshot mee gekregen. Vervolgens 3 tankjes stationair laten lopen, en daarna ben ik gaan rijden. Na 1,5 tankje te hebben gereden, ging de auto er ineens volgas vandoor en vloog op n berg af, sprong met n meter of 4 de lucht in, en met een aantal salto's kwam hij tot stilstand in de bosjes. Schade: rem/gasservo reageerde niet meer, en een rubberband was compleet afgescheurd. Weer terug naar Toemen 2 nieuwe banden, en een nieuwe servo gehaald. Was geen garantie zeiden ze. Thuis nieuwe servo en band erop gezet, en de oude servo opengemaakt, zat er 1 stukje metaal tussen de tandwielen van de servo! De 2e keer rijden was een iets beter succes al liep de auto na n halve tank niet meer. Na onderzoek was ik 3 van de 4 schroeven kwijt die de motor op zn plaats houden, zodat beide tandwielen tegen elkaar lopen. Gelukkig was er op dat moment een maatje met zn auto ook aan t rijden, die de 3 schroeven nog als reserve in zn koffer had zitten. De 3e keer riijden was gelukkig een succes, al denk ik wel dat de motor iets te rijk staat afgesteld, door vrij veel rookontwikkeling, en snel leeg zijn van de tank. Van de week ga ik weer rijden bij de Pettelaer, en dan op de ster in t midden, daar is een lekker groot grasveld.

Groetjes

Auto gaat er vandoor:
Failsafe kopen. Niet verplicht, maar zeker een aanrader.

Schroeven kwijt:
Het beste kun je met een rtr auto zo veel mogelijk los halen en locktiten. Let wel goed op welke ;)

En dat ze zeggen dat het geen garantie is geef ik ze groot gelijk in. Je had ook, zoals ik hierboven al vermeld had een failsafe kunnen kopen voor 2 tientjes. Die gooit je auto op de rem i.p.v. vol gas wanneer hij de zender/ontvanger verbinding verliest.
Maargoed, als beginner moet je dat maar net weten.
En als je er in de winkel niks van verteld wordt dan zou je ook niet verwachten dat zoiets gebeurt.
In jouw geval heb je pure pech gehad en is het jou wel overkomen.

Een failsafe red echt levens. Zo makkelijk te gebruiken, en ook op bijna alle auto's te gebruiken.

Ik heb zelf maar 2 failsafes, terwijl ik 4 auto's heb. Het kost me minder dan een minuut om ze te verplaatsen naar een andere auto.

Ideaal gewoon. Storing ->>> Remmen.. Er naar toe lopen, en weer gaan met die geit.

Een failsafe red echt levens. Zo makkelijk te gebruiken, en ook op bijna alle auto's te gebruiken.

Ik heb zelf maar 2 failsafes, terwijl ik 4 auto's heb. Het kost me minder dan een minuut om ze te verplaatsen naar een andere auto.

Ideaal gewoon. Storing ->>> Remmen.. Er naar toe lopen, en weer gaan met die geit.

Ik zou de failsave niet instellen zodat ie remt maar gewoon de neutraal stand van de servo. Als je hem wilt laten remmen zou ik dat maar een klein beetje doen, in ieder geval niet vol remmen. De kans is er dan dat je servo door kan branden

Het is niet te geloven, maken wel veel hetzelfde mee haha. Mijn schroefjes van de motor zaten ook los ,al was ik er maar één verloren. Hij lag gelukkig precies onder m`n Leo ,want ik heb (nog) geen reserveschroefjes. Heb ook al eens gehad dat ie er met een rotgang vandoor ging. Bij mij gelukkig zonder gevolgen. Die van mij staat ook (te) rijk afgesteld ,maar dat is beter als te arm heb ik gehoord. Moet het afstellen nog leren. Heb wel héél veel info van dit forum afgehaald. Vooral de de stukken van Bart Banaan zijn leerzaam. Heb alles netjes uitgeprint en heb er een boekwerk van gemaakt. Altijd handig. Ik weet niet of ik van de week tijd heb. Ik ben gescheiden en heb deze week nog de kinderen. Die willen natuurlijk vanalles doen met vaders dus..... Maar in de toekomst lijkt het me wel leuk en leerzaam om een keer samen te rauzen. Mischien heeft lemoi ook tijd en zin ?

ps. ik ga eerst maar z`on failsave aanschaffen denk ik zo.

groetjes Kappie

Het is niet te geloven, maken wel veel hetzelfde mee haha. Mijn schroefjes van de motor zaten ook los ,al was ik er maar één verloren. Hij lag gelukkig precies onder m`n Leo ,want ik heb (nog) geen reserveschroefjes. Heb ook al eens gehad dat ie er met een rotgang vandoor ging. Bij mij gelukkig zonder gevolgen. Die van mij staat ook (te) rijk afgesteld ,maar dat is beter als te arm heb ik gehoord. Moet het afstellen nog leren. Heb wel héél veel info van dit forum afgehaald. Vooral de de stukken van Bart Banaan zijn leerzaam. Heb alles netjes uitgeprint en heb er een boekwerk van gemaakt. Altijd handig. Ik weet niet of ik van de week tijd heb. Ik ben gescheiden en heb deze week nog de kinderen. Die willen natuurlijk vanalles doen met vaders dus..... Maar in de toekomst lijkt het me wel leuk en leerzaam om een keer samen te rauzen. Mischien heeft lemoi ook tijd en zin ?

ps. ik ga eerst maar z`on failsave aanschaffen denk ik zo.

groetjes Kappie

Als je met die Bossche mannen wilt gaan rauzen zo ik wel ff een ander shirt aantrekken:rolleyes:

Heb nog wel een opmerking over het (te) rijk rijden, arm rijden is zeker niet goed maar te rijk ook niet, let altijd goed op de temp, als hij niet warm genoeg wordt treed er ook slijtage op door te veel wrijving

Zal wel meevallen. Ik heb ook nog wel ergens een shirtje van Den Bosch liggen van vroeger......denk aan tijd van Wimke van der Horst ,Hansje Gilhaus enzo.

Failsafe zit er tussen, maar als er n stuk metaal vastzit tussen de tandwielen van je servo, dan zal een failsafe niet werken. Overigens heb ik er 29,99 voor betaalt. Conclussie: servo vind ik dat dit onder de garantie valt. hoe komt dat stukje metaal erin? in ieder geval niet door mij!

Weet iemand nog een goed adresje voor onderdelen, want die toemen vind ik duur. Bovendien vind ik ze ook niet heel erg vriendelijk

groetjes

Failsafe zit er tussen, maar als er n stuk metaal vastzit tussen de tandwielen van je servo, dan zal een failsafe niet werken. Overigens heb ik er 29,99 voor betaalt. Conclussie: servo vind ik dat dit onder de garantie valt. hoe komt dat stukje metaal erin? in ieder geval niet door mij!

Weet iemand nog een goed adresje voor onderdelen, want die toemen vind ik duur. Bovendien vind ik ze ook niet heel erg vriendelijk

groetjes

Zie, zoek WWW en goegel is je beste vriend, het ligt er maar net aan wat je nodig hebt.

30,- daar had je een goeie savöx servo voor gehad

Ik heb er net 2 besteld van Ansmann Racing bij Conrad.nl voor iets minder dan € 30,- Die zullen het ook prima doen schat ik zo.
Ze zijn bij Toemen inderdaad af en toe iets minder vriendelijk ,maar ligt er meestal aan dat het wat druk is. Op zich ben ik best tevreden met hun service. Als ik iets vraag wordt ik meestal gewoon nerjes geholpen of het wordt me uitgelegd.
Je hebt in Den Bosch ook nog Ruiterman Modelbouw (ergens bij de Helftheuvel) zitten. Dat is een klein winkeltje met een goede service heb ik van horen zeggen. Verder weet ik niet van welk merk zij dealer zijn of zo. Ik koop het meeste via internet.

Zie, zoek WWW en goegel is je beste vriend, het ligt er maar net aan wat je nodig hebt.

30,- daar had je een goeie savöx servo voor gehad

waar heb je die gehaald dan?
Weet ik dat weer voor de volgende keer!
groetjes

failsafe had ik er ook meteen tussen gezet. Schroefje motor was bei mijn eerste rit foetsie. Koste me mijn ophanging van benzine tank.
Voor onderdelen op www.graupner.de, zoek daar je auto en daar kan je ook gelijk onderdeel nummers + acc. nummers vinden. Deze nummer met google zoeken. Heb al wat acc gekocht + savoex servos. Ben nu op vakantie maar als ik terug kom kunnen we graag eens rijden. Kom op 23 augustus terug. Dus vanaf dan gaat het.
En nog even over stuuruitslag. Een oudere meneer bij toemen zei dat je dat op de zender kon begrenzen. Ben ik met zender naar Toemen te gaan of ze het kunnen laten zien. Ging natuurlijk niet omdat het een goedkope zender is.
Wat je kan doen is de stang die ann de servo arm gaat lager instellen zodat de uitslag kleiner wordt (schroefje los en een gaatje lager). Ik heb nieuwe servo's besteld omdat bij mij de sturuservo niet goed reageert en te weinig kracht heeft vind ik. Ook wil ik de stuur servo saver van lager voorzien ipv glijbussen. Met veel stof gingen ze bij mij nogal snel stroef.

Laatst bewerkt door een moderator:
Motor slaat af

Hoi,

Kan iemand mij helpen???

Als ik de motor start dan doet hij t, maar deze slaat telkens af. Als hij afslaat dan hoor je ook n geluid, lijkt wel ijzer op ijzer geluid!

Ook is de trekstarter kapot, heeft iemand al ergens op internet een nieuwe besteld? (Bij Toemen 30 eurotjes)Deze was al een keer afgebroken, en heb m uit elkaar gehad, gemaakt en terug erop gezet. Zou dit iets te maken kunnen hebben met afslaan?

Heeft er iemand al ervaringen met electrisch starten? Zoja werkt het? En wat kost t?

gr

Hallo Lemoi en Bosschenaertje,

Ik had al zitten puzzelen hoe ik de stuuruitslag "korter'' kon maken. Maar dankzij jou weet ik het nu. Thx. Maar ben ook van plan een andere zender te kopen (Spektrum DX 2.0 of 3.0) waar wel die stuuruitslagbegrenzer op zit (heet Dual-rate volgens mij). Dan heb ik ook gelijk een ingebouwde failsave en nooit geen gekloot meer met storingen als`t goed is.
Ik heb de schroefjes van m`n motortje ook al los gehad cq. verloren. Met als gevolg dat een tandwiel tegen de tankophanging liep en hem doorschuurde...... Ook de uitlaat was hierdoor naar voren geschoven en had een gat in mijn tank gesmolten. Dit heb ik hopelijk opgelost met aluminium tape en schuimrubber op m`n tank te plakken ,weet ook niet of het werkt. We zullen zien.....

En bosschenaertje ,als je auto afslaat ,hoor je dan een soort tik en draaien de wielen dan ook een beetje rond (mits je hem op een verhoging start met de wielen vrij). Want dan weet ik denk ik wel wat er loos is.
Dan zit het probleem waarschijnlijk bij de koppeling. Heb ik ook gehad en kost €10,- á € 20,- aan reparatie en materiaalkosten als je hem bij Toemen laat maken. Ben zelf (nog) niet z`on techneut vandaar.
De trekstarter heb ik ook al kapot gehad maar ik heb hem gewoon bij Toemen gehaald omdat ik de volgende dag weer wou rijden.

p.s. : Als jullie het goed vinden, zou ik ook graag met jullie mee gaan rijden.

rijden

hoi kappie,

Inprincipe gaan we elke zondag rijden op de zuiderplas op de ster, helaas was er afgelopen zondag een circus in opbouw, dus zijn we met 3 man in schijndel wezen rijden op een groot voetbalveld. Ik weet niet of ik mn auto al gemaakt heb a.s. zondag, maar dit laat ik dan wel weten eind vd week.

Heb je veel moeten betalen voor de trekstarter?

gr. brian

Back