Graupner Mini piper

• Topicstarter Topicstarter Semafoor
  • Startdatum Startdatum
gerard_nl zei:
heb hem gister nog in mijn handen gehad bij verspaget, zier er wel leuk uit.
denk dat ik er ook een haal, ofwel een piper van gws voor te indooren.

Zit ik ook tussen te twijfelen. De mini piper is echter gemaakt van veel sterker schuim dan de veel teerdere piper cub van GWS/protech. Vandaar dat ik waarschijnlij toch de mini piper kies

vandaag een grote doos van Graupner, Ha ze zijn er !!! #%&&$$)(#$ niet dus, ze staan in backorder, ga morgen de vertegenwoordiger wel ff bellen hoelang een chinees is / het duurt........
Meestal niet al te gek lang....

Ik hou je wel op den hoogte ................Peet...................8)

Powerpete zei:
vandaag een grote doos van Graupner, Ha ze zijn er !!! #%&&$$)(#$ niet dus, ze staan in backorder, ga morgen de vertegenwoordiger wel ff bellen hoelang een chinees is / het duurt........
Meestal niet al te gek lang....

Ik hou je wel op den hoogte ................Peet...................8)

Zou je ook alvast een speed 300 7,2 volt voor mij achter willen houden. Anders moet ik daar weer 2 weken op wachten als ie er niet meer is :roll:

daar heb ik er 10 van liggen...... dus die zullen wel niet zo snel op zijn..
.............................Peet................................8)

Voor de aandrijving twijfel ik tussen een Hacker B20 S 31 of een Astro 010 beide met een Güntertje...advies :?: :?: :?: :?:

Regelaar Yeti 4A of 6A....

PS: The PoweRRR 2 x KOKAM 1020...

De Hacker b20 31 S draait veel te hard, (2900 rpm/Volt), om een Günthertje direct aan te drijven. Als je dan toch moet vertragen kun je voor zo'n langzaam kistje beter een veel grotere prop nemen. (9x4,7 of zo). De Astro 010 en de Mega 16/7/12 kunnen wel met 2 Kokams een Günther propje direkt aandrijven. Een Jeti 04 3p regelaar is voor deze motoren voldoende, mits je voor een beetje luchtstroom koeling zorgt.

Is de MEGA ACn 16/7/17 dan niet beter is speciaal voor Slow/ParkFlyers en volgens "hun" zeggen voor Li-xxx en (kleine) NiMh accu's

Prijs en Afmeting zijn het zelfde, voltage geen probleem tot 48V...

Hangt er van af wat je wilt. De 16/7/12 is in ieder geval precies kloppend voor 2xKokam 1020 en Güntherpropje. Ik heb geen RPM/Volt data van de 17 winder, maar lijkt meer iets voor OF meer spanning(3xKokam 1020) OF een grotere prop.

Als ik het zo zie is de Astro 010 beter geschikt, iets lichter (~20Gr) en meer de maat van een 280 in diameter...Dick, wat is het beste adres om deze te betrekken..??

De enige reden waardoor de MEGA interesanter is het gewicht in de neus,

In het ontwerp zitten zowel accu's als uiteraard de motor voor het zwaartepunt als je hier te veel gewicht weg gaat halen zal je het toch ergens moeten compenseren, lood is natuurlijk zonde..dan zou een iets zwaardere motor een uitkomst zijn..de rest van de componenten (servo's en ontvanger) hebben ook een betrekelijke arbitraire plek...

Grotere prop is met het standaard landingsgestel niet mogelijk, als het kistje level staat heb je ongeveer 15mm clearance met de runway..

@Semafoor,

Friso hoe kom jij uit met het zwaartepunt..met de KOKAM's

Dirk zei:
@Semafoor,

Friso hoe kom jij uit met het zwaartepunt..met de KOKAM's

Uhm.... nee.., niet dus. Maar ik heb nu de regelaar en ontvanger ongeveer achter de motor geplakt en alles zo ver mogelijk naar voren, behalve de servo`s wat die kunnen maar op 1 manier. Als het goed is moet het nu net kunnen

Hij is sinds 5 min geleden klaar, mischien morgen ff vliegen.

dick, ik zie niet waarom je een zwaardere motor of zelfs lood zou willen gebruiken als je ook gewoon meer accu's kunt gebruiken! neem je toch drie ipv twee kokams? of 2s2p? lijkt mij dan :hammer:

tobi-wan-kenobi zei:
... drie ipv twee kokams? of 2s2p? lijkt mij dan...

A: ik wil hem zo licht mogelijk houden (rond de 200 gram)
B: heb je wel eens een model 1,5 uur achter elkaar gevlogen..!!!

(een ASTRO/KOKAM Holiday vliegt 45 minuten, dit Pipertje moet dit ook makelijk kunnen dus verdubbeling van de accu-capaciteit = 1,5 uur !!! in the air. Pffff)

heb hetzelfde probleem met mijn swift, die dacht ik ook met kokams te vliegen en krijg hem niet gebalanceerd nu.
ipv 2 kokam 1020, stop ik er 6 in 2s3p opstelling. 3 ampere en een speed 300 vertraagd = niet laden op het veld en veel vluchtijd.

ja ok dat is wel erg vervelend allemaal ja, niet meer hoeven te laden, lamme arm van het sturen, stijve nek van het tuuren, dan maar liever lood!! :rolling:

volgens mij hebben we een beetje een luxeprobleem heren... :help:
waarom vliegt men ook al weer brandstof? 8O

kokams rule!! :worship:

Heb m`n eerste 2 vluchten met dit model er al opzitten.

Mijn ervaringen:
Starten van de grond gaat niet zo goed. De kleine wieltjes maken het alleen mogeljik om op heel vlak terrein op te stijgen. Ook is het moeilijk om hem recht te laten rijden. Heeft ongeveer 10 meter nodig om lost te komen.

Handstart gaat perfect. Vliegtuig reageert goed op de roer uitslagen en verliest in de bochten nauwlijks hoogte. Mijn kokam`s accu levert een vliegtijd van 30 tot 40 min. Beide vluchten was het zwaartepunt niet helemaal goed. Ookal zit alles zover mogelijk naar voren, het model blijft ietsjes staartzwaar. Zwaarte punt zit nu op 5,7 cm ipv van de aangegeven 4 a 5 cm.

Bij m`n tweede vlucht ging het bijna fout. De stabilo en richtingsroer zitten vast doormiddel van een heel dun laag styropor. Bij m`n tweede vlucht schoot het richtingsroer los. Opeens reageerde de piper slecht op de roeruitslagen en maakte een rol naar links. Een sticker zorgde ervoor dat ie nog een net bleef hangen met veel speling. Mede dankzij mijn goede stuurkunsten :D kon ik het kistje weer onder controle krijgen en landen
Landing ging niet helemaal zoals het hoorde. landingsgestel boog door en de voorwaartse duik vwas onvermijdelijk. Schade: een krom landingsgestel wat binnen 10 seconde weer recht gebogen was.

Volgens mijn ervaring de:

Minpunten
- landingsgestel ( te kleine wielen )
- styropor bevestiging stuurvlakken
- het verlijmen van de speed 300 motor, dit maakt het vrijwel onmogelijk om zonder schade aan te richten de motor te verwisselen

Pluspunten
- goede vliegeigenschappen
- zeer stevig ( dik schuim ), veel steviger dan de GWS piper cub.
- stabiel model,
- vleugel romp bevestinging ( doormiddel van een nylon schroef )
- goed te vliegen bij een redelijk kracht wind

Semafoor zei:
......Starten van de grond gaat niet zo goed. De kleine wieltjes maken het alleen mogeljik om op heel vlak terrein op te stijgen. Ook is het moeilijk om hem recht te laten rijden.

Dit vliegtuig is een taildragger. Zolang de staart op de grond is bij het starten wil het toestel naar links. Vaak dan door overcorrectie slingeren.

oplossing: even rechts richting in het begin, en met een beetje snelheid de staart optillen door down te geven. Toestel is dan prima recht te houden tot het voldoende snelheid heeft om op te stijgen.

Verklaring:
Doordat tijdens de startde prop scheef staat "hapt" de propslag naar beneden beter dan de slag omhoog. Hierdoor naar links.

Back