Graupner Mini piper

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Semafoor, 22 dec 2002.

  1. Mr.DEPRON

    Mr.DEPRON Guest

    pipertje

    Vandaag toch maar weer een pipertje gekocht....... (nummer 7 denk ik)
    het graupner pipertje dus
    eerste indruk

    * mooi schuim, inderdaad mooier als van gws, maar die heeft een holle
    depron vleugel

    * totaal gewicht van gr. piper ong. 80 gram zwaarder

    * gws piper is meer op schaal/look-alike

    * gr. hoogte en richting roeren hadden ze beter van depron kunnen
    maken.... een schanier plakbandje is ook wel verstandig.

    * .... geen tijd meer, moet nu ff snel kistje plakken
    zondag invliegen bij mr.Q indoor.....


    * pipertje in Miss America kleuren lijkt me wel wat :lol:
     
  2. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Waaat? Alweer een Piper. Wanneer ga je nu die Pitts eens afbouwen. Ik ben erg benieuwd hoe dat vliegt!
    [​IMG]
     
  3. Semafoor

    Semafoor Guest

    Re: pipertje

    Heb er inmiddels al 8 vluchten opzitten, nog steeds geen schade. Wel moet ik na bijna elke landing hoe zacht ie ook is het landingsgestel weer recht buigen. Gem vliegtijd is ietsjes meer dan 35 min. Vliegsnelheid varieerd tussen de 8 en 30 km/p uuur schat ik. Op ezone staat dat dit model moeilijk start vanaf de grond. Mijn ervaring is dat dit alleen klopt met de kleine wielen. Zelf op asfalt komt ie nauwlijk vooruit met die kleine wieltjes. Heb er daarom hele grote soort slowmo wielen ( ziet er werkelijk niet uit ) opgezet. Probleem opgeslost.

    Zelf met 40 gram lood direct achter de motor blijft het zwaartepunt te ver naar achteren.
     
  4. Semafoor

    Semafoor Guest

    Vandaag heeft m`n mini piper zich weer bewezen. Ik kwam net uit een looping, trok op en kwam met volle snelheid in de kruising van een voetbal goal dat midden op het kunstgras veldje stond en ik over het hoofd had gezien. Nadat ie het net had geraakt viel ie ongeveer 2 meter naar benden op grond.
    En...............................!! Geen schade.
    Oppakken gooie en weer vliegen. :D
     
  5. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Friso, hoe is het met je Piper ???, de mijne wacht nog steeds op de juiste KOKAM's (de 880)....deze passen precies staand....(foto volgt)

    Om het zwaartwpunt van mijn Piper goed te krijgen heb ik alles in het voorste compartiment gepropt, heb nu de keuse tussen 2x KOKAM 880 of 7xGP350 NiMh (moet dan wel wat balast toevoegen aan de staart...maar gelukig héél weinig...)


    PS hoe 'vaart' je GWS Tigermoth, ik heb er net één bij Peet gekocht....hij kan ze nu ook leveren !!! voor € 45,-- (met 280 aandrijving !!!)
     
  6. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Zo heb ik de servo's in mijn Graupner Mini-Piper gemonteerd

    [​IMG]

    De servo's zijn MPX MX-2 9 grammer's, de ontvanger een MPX Pico 3/4 deze zit boven de servo's , het zwaartepunt komt zo aardig in de goede richting, nu nog een ASTRO 010 met Jeti 3P-04 regelaar moet hij net onder de 200 gram blijven :)
     
  7. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.947
    Locatie:
    Zutphen
    Ik heb op de sim wat geoefend met een Piper en dacht erover om er een aan te schaffen. Nu vlieg ik al een tijdje met een gekokamiseerde Holiday en vraag me af of deze Graupner Mini Piper nog wat toevoegt aan de mogelijkheden van de Holiday. Als deze modellen in vlieggedrag vrij vergelijkbaar zouden zijn blijf ik voorlopig alleen bij de Holiday...

    Iemand ervaring met beide modellen?
     
  8. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Rob, de Piper is héééélllll... relaxezzzzzzzzzd.. geen ailerons uitermate zelfcorigerend....in een flauwe bocht trimmen...zender neerleggen...boterhammetje eten....zender oppakken en weer verder vliegen....

    met een Holiday volgepropt met KOKAM's blijft het opletten....

    Dus als je een adrenaline junk bent géén PiepPiper van Graupner en ook niet die van Multiplex, deze is net zo saai....
     
  9. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Heb deze thread een beetje genist geloof ik. Donderdag op de beurs koop ik er ook een. Kan het waarschijnlijk niet laten om de V stelling uit de vleugel te halen en er ailerons in te maken (en drijvertjes natuurlijk).

    Wat is de vluchtduur met 1200 lipo's ?
     
  10. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Franck, wacht dan op de "Stinson Voyager" van graupner (=de PiepPiper maar dan met aillerons en rudder !!!) prop er een leuk direct drive brushless in (Mega 16/7/12).....

    De standaard PiepPiper verbruikt (met 2x Lipo 880 of 1020) bij eenvoudig "rondjes" vliegen minder dan 1,5A dus 30-45 minuten vliegtijd...
     
  11. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Dirk,

    Is deze ook op de beurs te krijgen ? 45 minuten vliegen (ik heb een setje 1200 E-tech's ).....good lord , dat is nog erger dan hellingzweven ;)
     
  12. Guest

    Guest Guest

    In de FMT heeft een tekening gestaan van een kleine e-zwever - PICCCO. Hierbij had de ontwerper als oplossing gekozen een reepje 0,6mm triplex te gebruiken om een tunneltje te maken waarin je de motor kunt plaatsen. De motor klemt in deze tunnel en blijft, als de tunnel strak genoeg om de motor komt te zitten, goed zitten, terwijl de motor heel eenvoudig in en uit het model te halen is. Het maken van de tunnel is een beetje gepriegel, ik heb het triplex héél strak om de motor getrokken, bij de overlap gelijmd en na het drogen de overlap weggeschuurd. Nou ja, het is even proberen, maar beslist de moeite waard. De motor is dan goed in en uit het model te halen. Even een sticker op de motor om te helpen bij het klemmen kan ook.

    Natuurlijk wordt de neus van het model wel iets zwaarder, maar dat is gezien de problemen met het zwaartepunt vast geen probleem.

    Nou ja, zie maar, hoop dat het helpt.
     
  13. fam-band.nl

    fam-band.nl

    Lid geworden:
    22 nov 2003
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Spijkenisse
    is deze mini piper geschikt voor een 2 kanaals zender/ontvanger?
     
  14. Alex Talsma

    Alex Talsma

    Lid geworden:
    30 apr 2003
    Berichten:
    613
    Locatie:
    Leeuwarden
    Nee je hebt minimaal drie kanalen nodig:

    regelaar
    hoogteroer
    richtingroer
     
  15. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    twee kanalen kan wel...

    of.

    Alleen gas en richiting, model zo uittrimmmen dat hij bij volgas stijgt, halfgas horizontaal vliegt en bij gas uit daalt.....(moet goed kunnen met de Mini-Piper)....

    of:

    hoogte en richting, en je motor via een speciale regelaar aan of uit zetten met een korte links/rechts van het richtingsroer...o.a. Robbe heeft zo'n "ding" bestelnr 8274, is alleen wat lomp voor een MiniPiper, deze weegt 35 gram en is 40x30x10mm groot...

    Het kan dus wel, alleen je moet wel heel moverende redenen hebben om het te doen....
     
  16. fam-band.nl

    fam-band.nl

    Lid geworden:
    22 nov 2003
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Spijkenisse
    hoogte servo en motor regelaar paralel zetten?
     
  17. Ben Postmus

    Ben Postmus

    Lid geworden:
    29 jan 2003
    Berichten:
    817
    Locatie:
    Nijeholtpade
    Ik denk dat Dirk bedoelde dat het MOGELIJK is, over de vraag of het aan te raden is....., ik zou voor een 4 kanaals zender kiezen.
     
  18. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Gas en hoogte parallel, gaat volgens mij niet echt werken......

    Op een computer zender meng je (indien nodig) wel gas en hoogte maar dan op twee verschillende kanalen, met juist het doel ongewenste stijg/daal reacties te voorkomen bij wijzigen van de gasstand...

    Dus in theorie zou je met een tweekanaals het zelfde maar dan omgekeerd moeten kunnen doen, maar.....dan moet je het "mixen" wel volledig mechanisch realiseren....(de ware hobbyist kan alles natuurlijk ;-) ) .....
     
  19. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere
    Maar dat wil je niet.
     
  20. Guest

    Guest Guest

    Een electronische regelaar mechanisch mixen... leuk voor in de keuken....sausje er bij....
     

Deel Deze Pagina