Graupner Mini piper

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Semafoor, 22 dec 2002.

  1. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    @Harold, als "beginner" is dit een oplossing die je maar beter kan vermijden, maar als "experiment" altijd leuk....het waar ligt de gens syndrome.....

    @Billy, als je een servo parallel aan een regelaar zet zal deze een slag maken van "ongeveer", uiterst "links" bij gas-uit "neutraal" bij half-gas en uiterst "rechts" bij vol-gas.....zet je dit 1:1 over op een hoogteroer beweging dan klopt er géén hout meer van...dus zal de servo een soort "curve" moeten laten aansturen die uiteindelijk de hoogteroerhevel weer aanstuurt....voor elke gasstand de ideale hoogteroerstand bepalen (rekening houdend met dat een volle accu een andere curve geeft dan een lege accu) en dit uitzetten in een optimale gemiddelde curve ....

    Praktisch op te lossen met door op de servo een schijf te plaatsen waarin je de curve uitvijlt...op deze schijf loopt een taster die met voldoende veerdruk (=hoger dan maximale roerduk) tegen de servoschijf gedrukt wordt, deze taster stuurt d.m.v. hevel het hoogteroer aan....

    Niets is dus onmogelijk..........maar er zijn vele makkelijker wegen die naar Rome gaan.....
     
  2. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Dirk,

    Mee eens dat dit als experiment wel leuk is. Eerst proberen of je kan vliegen zonder je hoogteroer te gebruiken dan lijkt mij.
    Er zijn wel parkflyertjes die kunnen vliegen zonder hoogteroer, maar die zijn extra stabiel en je moet er rustig mee vliegen.
    Mini piper is te levendig voor hoogteroerloos vliegen schat ik zo in.

    Als je toch een zender moet kopen dan toch liefst minstens een 3 kanaaltje (2 kanaal + extra schakel kanaal). Jamara en Robbe hebben dit soort opgeleukte 2 kanaaltjes.

    Ik snap niet welk probleem je probeert op te lossen met dat mix voorstel. Leuk als experiment mischien, maar praktisch zie ik het nut niet
     
  3. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    @Harold,

    Dit is een vorm van techno-masochisme, waarom zal je het makkelijk doen als het ook moeilijk kan....

    Uitgaande van vier vliegstanden:

    Volgas - extra up om het model te laten stijgen..
    1/3-3/4 gas neutaal vliegen géén up...
    0-1/3 gas dalen dus extra down......
    gas-uit - hoogte optimaal getrimd voor zweven (klein beetje up)...

    Hierdoor krijg je wel meer controle over je hoogte met twee kanalen, maar ik geef toe, 't kan veel makkelijker........studie opdracht, je hebt twee volledig proportionele kanalen ter beschikking, maak hiermee een volledige besturing ;-) ...
     
  4. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    @ Dirk:
    Het is altijd verstandig om je bij het formuleren van het antwoord te richten naar de aard van de vraag... Ik geloof niet dat er gevraagd werd naar een leuk experiment voor gevorderde vliegers met experimenteerzin.....
    .
     
  5. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    @Arjan : je bent wel erg serieus hoor :?

    Ik heb met de laatste postings van deze thread in het achterhoofd, vanavond, in ons aller Nieuwegeinse bos, gevlogen met de mini-piper.(drijvers staan in het dok)

    Conclusie : Je kan de minipiper vliegen met twee kanalen. 1 gas 2 richting. Ik heb enkele vluchtjes gemaakt zonder up en down te gebruiken.

    Gas erop is stijgen, gas eraf is dalen. Is echter niet echt ideaal, maar werkt dus wel.
     
  6. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Ok, het kan werken, maar zoals je merkte niet eenvoudiger dan 3 kanaals bediening.
    Voor beginner dus niet eenvoudiger en daarom niet aan te raden.
     
  7. MaartenR

    MaartenR

    Lid geworden:
    29 apr 2003
    Berichten:
    850
    Locatie:
    Oldenzaal
    dus...

    het moraal van dit verhaal, beter een 3-kanaal dan een 2-kanaal :lol:
     
  8. Guest

    Guest Guest

    Stinson Voyager

    Waarom deze niet...
    [​IMG]

    Ik ben er helemaal van overtuigd. Dit is écht een heel goed modelletje. Vliegt heel erg goed en met de rolroertjes doet hij alle eenvoudige kunstvluchtfiguren mee. Vind het een aanrader.

    Hij vliegt met een Speed 300 ook goed, maar hiermee nog leuker:

    Astro 010 14 Windingen met Günther prop
    CC 10A regelaar
    3x FS30 servo´s
    Schulze 435 ontvanger
    9V Liposafe
    3s1p 1500 Kokam

    Let op Hiermee vliegt dit erg leuke en goede model met 300Watt per kilo tussen de 30 en 45 minuten !!! Er zijn er niet zo veel die zo´n vermogen en tegelijkertijd zo´n lange vliegduur hebben. Doet het ook bij windkracht 3 prima. Echt super.
    :D
     
  9. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    en hoe heet dit ding ?
     
  10. Alex Talsma

    Alex Talsma

    Lid geworden:
    30 apr 2003
    Berichten:
    610
    Locatie:
    Leeuwarden
    Het is de Stinson Voyager van Graupner. Een super toestel waar ik ook met heel veel plezier mee vlieg.
    Kost in Duitsland rond de 39 euro, in Nederland 49 euro.
     
  11. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    broertje van de minipiper dacht ik.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Dit is blijkbaar een plezant model als ik de reacties zo lees.
    Ik ben als absolute beginner aan het uitkijken voor een setje, en nu kwam ik op deze uit: een Piper J3 Cub (3 kanalen) ready to fly set bij http://www.amersfoortairport.com (helaas geen rechtstreekse link naar het toestel). Het moet 159€ kosten.

    Kun je dit wat vergelijken met het toestel dat in deze thread wordt besproken, of zeg je: dit is speelgoed?
    Er staan daar nog enkele modellen bij zoals: Extra 300, Falcon 2 enz. Zijn daar nog wat kleine stunts mee te doen?
     
  13. Guest

    Guest Guest

    oh ja, als absoluut beginner zal je heel veel stunts doen. :arrow:
    Maar wellicht niet die stunts die je zou willen. :lol:

    :idea: Al eens gedacht aan een Easy Star van Multiplex? (ik wel) :idea:
     
  14. Alex Talsma

    Alex Talsma

    Lid geworden:
    30 apr 2003
    Berichten:
    610
    Locatie:
    Leeuwarden
    De EasyStar van Multiplex lijkt mij ook een leuk toestel. Hij is alleen vrij groot t.ov. van een MiniPiper (en ik heb al de MovieStar die enigzins vergelijkbaar is aan de EasyStar). Misschien koop ik hem toch in een opwelling ;-)
     
  15. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    @ yeager, dat modelletje wat jij noemt wordt misschien wel aangegeven voor de beginner maar valt eigenlijk ook voor een groot gedeelte in de categorie speelgoed.
    In handen van een kundig piloot is er best veel mee mogelijk maar voor een beginner eigenlijk totaal niet geschikt.

    Wel lijkt mij die B-29 eens interessant voor mij, wel zou ik dan als allereerste de bijgeleverde besturing eruit halen en vervangen door mijn eigen spullen en op die manier er een richtingsroer of rolroeren in maken.
     
  16. tbstuntpiloot

    tbstuntpiloot

    Lid geworden:
    29 okt 2003
    Berichten:
    918
    Locatie:
    -
    De piper j3 van jamara is idd een piepschuim speelgoed achtig slowflyertje, of het een goed beginvliegtuig is.... wel als er absoluut geen wind staat... ik heb ook met dit dingetje leren vliegen, hoewel het wel heel wat piepschuimscheuren/verbrijzelingen tot gevolg heeft gehad.

    Verder is de zender die hierbij zit niet echt denderend met zn 2 stuurknuppel-functies, en 1 schakelkanaal, wil je een volgend vliegtuig met regelbaare snelheid, gwn even doorsparen voor een goede zender.

    Als eerste vliegtuig kun je dit pipertje kopen
    echter er zijn veel betere, makkelijker te vliegen, mooiere vliegtuigjes op de markt in deze prijsklasse, of voor 20 eurie meer.

    Kijk voor het aanbod eens op zwaluwmodelbouw.com, ik weet zeker dat daar het pipertje van jamara ook tussen staat, kun je eens vergelijken.

    Deze set waar je het over hebt bestaat uit een accutje dat niet veel voorstelt 5cellen 300mah ni-cd, een stekkerladertje, een 3kanaals micro-ontvanger, een regelaartje en een 3 kanaals zender. Inderdaad kun je met deze set meteen gaan vliegen, (of crashen) je hebt al je benodigheden. maar nogmaals beter doorsparen zodat je vooral een goede zender hebt.

    Groeten
    Monkey


    PS ik spreek uit ervaring Qua zender, ik heb hier ook nog die 3 kanaals zender liggen. (na 2 maandjes overgestapt op 6kan zender, 1 knuppel om te sturen is een stuk makkelijker dan 2)
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    OK, iedereen bedankt voor de reacties. Er stond bij de omschrijving: "makkelijk te vliegen, zelf corrigerend". Dus dacht ik die wordt het. Blijkbaar toch nog iets anders dan het vliegtuig van Graupner wat in deze thread wordt besproken. Die is misschien nog moeilijker te besturen dan, ik weet het niet (met rolroeren ofzo?).

    @monkey: ik heb eens gekeken bij die website. Hoofdzakelijk dezelfde rtf modellen dan op die andere website. Maar ik weet dus niet welke modellen je bedoelt die mooier zijn om te beginnen.

    Verder zeg je nog dingen als:
    - 1 knuppel om te sturen is makkelijker dan twee. Werkt dat Jamara toestel zo niet dan met de bijgeleverde zender?
    - wil je een volgend vliegtuig met regelbare snelheid...
    Kun je de snelheid niet regelen dan?
    Die zaken begrijp ik niet echt.

    Ik moet eens een apart topic starten met mijn vragen. :wink:
     
  18. tbstuntpiloot

    tbstuntpiloot

    Lid geworden:
    29 okt 2003
    Berichten:
    918
    Locatie:
    -
    @yeager op die website kun je gewoon eens kijken wat voor modellen er nog meer zijn, maar dat kan op zoveel sites..

    bij het jamara toestel zit een 3 kanaals zender, 2 sticks die elk 1 richting in kunnen, en een schakelaar, dat betekend moror aan of motor uit, wil je het voltage over de motor gaan regelen moet je een regelaar aansturen met een proportioneel kanaal, dat zit niet op de jamara zender die erbij zit. (behalve de 2 sticks om te sturen)
    Vanaf 4 kanaals en sommige 3 kanaals zenders hebben sticks die alle kanten op kunnen, dus met 1 stick kun je het hele vliegtuig besturen, en met de andere stick het gas en evt rolroeren.

    ik hoop dat het zo iets duidelijker is, anders hoor ik het wel :wink:

    Groeten,
    Monkey
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ja Monkey, ik heb nog wel wat te vragen na je bericht.
    Ik dácht dat het wat begon helder te worden. Ik heb nu volgende oude zender van een RC buggy, helaas zal ik toch wel naar andere servo's en/of zender moeten uitkijken omdat de bijbehorende servo's te zwaar zijn of verkeerde frequentie heeft:

    [​IMG]

    Deze is toch echt wel vierkanaals en heeft sticks die niet in alle richtingen kunnen. Dus links gas, rechts sturen? Er zit dan ook geen schakelaar op om eventueel bij een vliegtuig de motor uit te schakelen. Er staat trouwens nog op: 4-Kanal-Digital-Proportional-System. Ik begrijp het begrip Proportioneel kanaal niet denk ik.

    Maar als je vliegtuig maar twee servo's heeft, heb je dan zo'n zender nodig waar beide sticks in alle richtingen kunnen bewegen?
    Mis je anders functies om te sturen/gas geven?

    Groeten,

    yeager.
     
  20. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    yeager, je moet niet alles geloven wat er op staat...

    Graupner heeft de eigenaardige gewoonte een 2 kanaals zender als vier kanaals(stuurfuncties) te benoemen .... in de real world heet dit twee-kanaals


    Stuur functies in de ogen van Graupner 1=links 2=rechts 3=up 4=down etc. ..... (ze zijn gewoon eigenwijs) ...
     

Deel Deze Pagina