Graupner Silentius 86, ombouw brushless en opknapverslag

Heel netjes Hendrik!
Knap staaltje foliewerk!

Ik persoonlijk had voor een iets stompere spinner gekozen zodat de lijnen van het vliegtuig natuurlijker doorlopen, maar ja, ik ben een mugge(n)zifter hé.;)

Dank u allen. Het is op de foto al wel een beetje te zien, maar de scharnieren zijn allen in folie uitgevoerd (er zaten nogal ruime slueven in de lijsten en de scharnieren waren nogal oud/kapot. Ik kreeg ze er dus niet mooi uit. Alles dichtgezet met balsa plamuur en daarna dus met folie het scharnier gemaakt)

zo zo das n mooie selentius geworden hendrik:yes: ik heb er ook zo een ik heb hem altijd met n branstof hulpmotertje gevlogen met!! gasregelig was wel nodig daar hij anders uit het zicht verdween:grin: mijn vleugels hebben 1 rib meer dus hij is iets meer aan spanwijte als het orgioneel, maar nu mijn vraag ik wil hem weer ns opknappen ,en dan zowel met hulpmoterje(vintage)maar ook kunnen lieren bij onze vgt treffens!! waar moet het lierhaakje komen zitten onder de romp? want tekeningen heb ik er helaas niet meer van dus vandaar deze vraag in het mooie draatje van onze hendrik:yes:ik zal ns n paar foto,s plaatsen van hoe de staat nu is van de silentius:wink:

full

full

full

full

t is nog op de folie na n erg gave silentius:yes:

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb er helaas geen tekening van Johan. De motor ligt er momenteel af bij mij. Kan nog wel eens zijn dat ik hem ook zweef maak en dan puur voor de vgt's hou. Ben benieuwd naar de jouwe...

Nee, echt graden. Dus een geodriehoek onder de vleugel houden in het zwaartepunt en dan het punt aan de onderzijde van de romp op de 10 a 15 graden lijn aftekenen en de haak in deze positie in het midden onder de romp bevestigen. Zo heb ik het gedaan met mijn Bird of Time en dat werkte prima.

Mogelijk zijn er ook andere bepalingen met een bepaalde afstand in mm voor het zwaartepunt, maar dat weet ik niet precies.

Laatst bewerkt:
Klopt: graden!

houdt de kist in vliegstand.
Trek vanaf het ZW-punt midden onder de vleugel een denkbeeldige lijn naar beneden (door de romp heen dus) ± 15 graden naar voren.
Daar waar die denkbeeldige lijn door de rompbodem naar buiten komt, moet de haak komen.

Dirk.

Ik hoorde trouwens dat je voorzichtig moet zijn met lieren van de silentius ivm breken van de vleugels. Beter is een electrotorretje...

ok das duidelijk nu weet ik waar hij moet komen:yes:ok zouden de vleugels al zo snel breken denk je hendrik?? mijn vleugels zijn op de wortel indek van n 20 gr glasmatje:yes: onder de folie bijna onzichtbaar!! maar oersterk, ik zou ook nog kunnen overwegen de opzetmoter te vervangen door n elektrotje:grin: dan blijft hij mooi vintage:yes: wat zal ik nu doen?? ik zal er ns even over denken .

Deze kist ken ik eigenlijk niet zo zeer maar als je een matje aanbrengt dan breekt hij wsl. net naast het matje als hij moet breken.
I.m.h.o. is het grootste probleem de ligger en de opbouw van de vleugel (verdeling van de krachten) dan een matje in het midden. Maar daar zullen de geleerden een beter antwoord op kunnen geven.
Het lijkt me dan beter om gewoon wat schappelijker te lieren of simpelweg het ouderwetse elastiek uit de kast te trekken.

De Silentius is een elektrozwever (één van de eersten), de vleugel is naar mijn idee niet ontworpen op lier/elastiekstarts. Het zal best kunnen maar dan moet je wel een beetje kalm aan doen. Wel even een vuren balkje op de rompboden lijmen om het haakje in te schroeven

Als ik jou was zou ik er trouwens weer een leuke elektrozwever van maken, met motortje in de neus. Zo was het ooit bedoeld....

ok overgehaald arjan en je hebt gelijk hij is of was bedoeld voor elektro:yes:dus dan zal ik ns kijken of er n leuk elektrotje mooi in te bouwen is:yes: hendrik is het perfekt gelukt :yes:

nou de eerste vorderingen zijn n feit:yes: neusje eraf gezaagt ik heb de tugnegy 3548 800 kv pasgemaakt in het neusje nog niets verlijmd ik wil hem gaan vliegen met n 3 cel 2200 lipo en 11/7 klaprop ik dacht n mooie combo :wink:de rede van het nog niet verlijmen van het moterspant is dat ik ook nog n tyfoon 1510 heb liggen en dan met n 10.6 klap hhhhhhmm kweet ook niet en twijfel ?? de tugnegy is 35 mm dik en kan ik vligen tot 12/8 klaprop en zou ik nog naar n 4 cel mee kunnen wel erg overpowerd dan denk ik :yes: en de tyfoon is 30mm dik en vraag mij af of hij de silentius kan hebben?? ze passen bijde nu nog n keuze maken:confused:

Back