gravitycutter

Na weer een hele week meten, boren, schroeven, vijlen, en verschillende onderdelen 5 X opnieuw maken eindelijk een heel goed werkende X en Y as. Spelingvrij en al even proefgedraaid met GMFC. Binnen 3 minuten een vleugel snijden met een koorde van 25cm.

Maar we zijn er nog lang niet. De tweede X en Y as is 50% klaar en dat zal sneller gaan dan deze. Ik weet immers nu hoe het moet. Daarna alles fixeren op een plaat. Een PC eronder, interface er mooi tussen, snijbeugel op maat, alles op een verrijdbaar tafeltje en dan testen. Wie weet dan over een paar weken eindelijk de kernen..............

versie%2031.jpg

versie32.jpg

Laatst bewerkt:
Ziet er prima uit, Theo! Maak je een filmpje voor ons als de machine helemaal klaar en ingeregeld is?

@Berrie: natuurlijk! Ik zal het aan m'n "blog" toevoegen.

Mooi Theo, volg dit met belangstelling, zit zelf nog op pijl-en-boog niveau :p

Guus

Beetje off topic: Heeft er hier iemand een DWG of DXF bestand van een stablio in 3D of een ander object met een evenwijdig profiel? Of misschien een ASW-nn in 3D?

Eindelijk na heel veel vallen en opstaan een goed werkende foamcutter. Zie het filmpje. Alles werkt zoals ik graag zou willen. Achteraf is het te bouwen in twee weken. Dat ik er zo'n 3 maand over gedaan heb komt doordat ik alles te perfekt aan wilde pakken en alles van grote degelijke materialen wilde maken. Helemaal fout en ontzettend veel onnodig werk. Tevens zat alles tegen wat er tegen kon zitten en dat keer 10. Maar, we zijn er.

Bij het deel wat ik op het filmpje snij zie je wat ribbels bij de neuslijst. Ze lijken veel dieper als ze in werkelijkheid zijn. Licht met heel fijn schuurpapier erover en ze zijn al weg. Hoe ze ontstaan heb ik geen idee. Mijn stappenmotoren maken per stap 0,01mm en dat moet volgens mij voldoende zijn. Wellicht dat er meer coordinaten in het profiel moeten, of klets ik nu uit mijn nek??

Het hele verslag en voor de liefhebbers alle details waar ik de mist in gegaan ben zal binnenkort op de F3K site te vinden zijn.
[media=youtube]7atkC-xrEsg[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
Wellicht dat er meer coordinaten in het profiel moeten, of klets ik nu uit mijn nek??

Theo ik weet niet waar je data-files vandaan komen. Komen ze uit Profili dan zijn het kleine RECHTE lijndeeltjes.

Als ik mallen frees doe ik dat door een polylijn door de punten te tekenen, je resultaat zal beter zijn.

Maar verder: een geweldige prestatie die je hebt geleverd, pet af!!

Eindelijk na heel veel vallen en opstaan een goed werkende foamcutter. Zie het filmpje.

Prachtig Theo, de schuimboer gaat vrolijk van je worden, Veel snijden totdat alles perfekt gaat.
Wat ons allemaal natuurlijk ook interesseert is: hoe gaat je nieuwe ontwerp er uit zien. Staartvlakken zijn er al begrijp ik. Hou ons op de hoogte man en gefeliciteerd!

Henk

Theo,

Helemaal super. Ik ben net weer een vleugel aan het bouwen op de traditionele manier waarbij ik menig schuimblok verspeel.

Groeten,

Hans

Mozes knetter in de gloria! Dat is goed draad!
Van de week een boog in elkaar geflanst. Gisteren avond zaakje aangesloten.
Wat heet... een Kontronik 3000 motorregelaar en een servotestertje als aansturing. Kan natuurlijk ook direct op de regelbare labvoeding... Veilige weg.

Getest op vrij dicht geëxpandeerde polystyreen hard schuim (verpakkingsmateriaal).
Het was mogelijk om dunner dan 1 mm te snijden... heel bijzonder!
Als haakse geleiding heb ik maar wat boekensteunen ingeschakeld... bij gebrek aan winkelhaken van gelijke grootte...

Op punten valt de snijboog nog iets te verbeteren... maar het begin is er!
Joepie!

@Theo! Mooie foam cutter! Als ik een echt strakke vleugel nodig heb, klop ik wel bij jou aan!

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Hoi, mijn eerste snij-resultaat dat goed genoeg is om te laten zien :D :

Om de een of andere reden krijg ik de foto wel te zien tijdens het editen van dit bericht maar na
opslaan zie ik alleen nog een link. Iemand een idee ?

Dan maar de link.

Mix van piepschuim hardheid EPS100 en depron. Probeer volgende keer toch schuim met hardheid EPS150 te vinden, 100 is erg kwetsbaar.

Guus

Het doet me een waar genoegen te zien dat de Rene snijdraad jullie bevalt.
Spanning, spanning, spanning. Probeer de draad echt zo strak mogelijk te zetten (de 'rode draad' in dit verhaal), dus ook indien warm. De spanners moeten de expansie van de draad kunnen opvangen. Ik gebruik dikke siliconenslang maar hoogstartrubber zal ook zeker voldoen. Gebruik meerdere slagen. Vele houten snijramen die ik de revue heb zien passeren zullen daarvoor overigens niet sterk genoeg zijn.
Over rode draad gesproken, ik heb uit Rohacell 51 mallen gesneden!. De draad is dan rood gloeiend en messing snijmallen zijn aan te bevelen. Het resultaat is zeer fraai. Ik denk dat snijden van Rohacell 71 zelfs mogelijk is.

Hallo Allard,
Goed dat je dit schrijft... Met mijn test-boog kon ik de spanning niet hoog genoeg krijgen. De latten zijn van een oude tuin parasol. Made in Asia.
En beginnen door te buigen. Prima elasticiteit voor een parasol...

Dus ik moet een nieuwe gaan maken. Ook was mijn boog aan de zware kant, te groot... en kan dus een stukje kleiner heb ik in het gebruik gemerkt. Maargoed... het was een snelle scratch bouw.

Materiaalsuggesties zijn welkom.
Dacht er over nu watervast multiplex latten te laten zagen. H-model met spandkoord en spanstok om de draad mee te wikkelen en te borgen.
Er zijn overigens een hoop voorbeelden op het net te vinden. Verder heb ik nog een aardig boekje over foamsnijden...
Gr Bas

Ik heb mijn " snijboog " gemaakt van een borstelsteel:idea:
Hij is voorzien van een automatische spaninrichting gemaakt van 4 mm. verenstaal ( zelfde als een landingsstel )

full

full

full

full

Het andere uiteinde is een stuk alu plaat....

Jaja, helemaal goed!!:-D:-D

Zojuist een proef paneeltje gesneden met het Rene draad.
Knalhard opgespannen. Veel strakker dan ik met m'n vorige draad (gitaarsnaar).
(Mijn bogen hebben een H-vorm, gemaakt van aluminiumprofiel uit de gamma, aan de bovenkant zit gewoon nylon touw dat ik met een roerhoutje net zo lang ronddraai tot de draad strak staat.)

Echt een superstrak paneeltje. Geen golfje of onregelmatigheid in te zien!!

Super jongens, deze actie!

Back