Great Planes - Giant Big Stik

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door PH-SVV, 7 feb 2015.

  1. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Levert dat geen probleem op met je zwaartepunt dan?
    De mijne moet nu al een klomp lood in de staart hebben.
    Daarom wil ik de tank in het voorste vak onder de vleugel zetten.
    Ik zoek nog een tankje van ong. 500ml die past (maten heb ik nu niet bij de hand).

    Afgelopen Dinsdag weer lekker bezig geweest!
    Een 110 graden hevel zit nu aan de motor en ook de Sullivan kabel op maat gemaakt en vastgezet. Ik moet nog een stangetje van de hevel naar de gasschuif maken, dit ga ik doen met kogellinks.

    [​IMG]

    Nu nog opzoek naar een kelkje, die was er niet bij.

    Hopelijk kan ik Zaterdag dan een begin maken met de motor laten inlopen op de club.
    Ik zat te denken om dit met Euro95 benzine en 4% Castrol 2T (minerale olie) te doen.
    Na 20L kan ik dan overschakelen op Aspen, ivm de benzine lucht in huis.
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2015
  2. johnnyb

    johnnyb

    Lid geworden:
    19 jul 2005
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Belgie Limburg 3550
    Hallo Sander ,

    Ik gebruik geen lood .

    Ik heb zelf mijn motor naar verder naar voor gezet om geen lood te gebruiken .
    Mijn ontsteking van de motor zit boven de benzine tank .

    Batterij voor de ontsteking zit in de romp aan de voorljst van de vleugel.
    Batterij voor de ontvanger zit in de romp in het midden van de vleugel .

    Waar heb je uw CG punt .

    Ik eens kijken waar ik deze heb genomen om eens te vergelijken .

    Als je wil stuur ik wat foto's door , via mail of op het forum .

    Grt johnnyb
     
  3. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Ik heb de vleugel er eens aangezet en wat blijkt, wij hebben verkeerd zitten meten :hammer:
    De vleugel steekt voorbij de romp, deze afstand is niet meegenomen bij het bepalen van het CG!
    (We hadden destijds de ruimte niet binnen om 'm in elkaar te steken)

    De handleiding geeft 175mm op, een toevoeging zegt 150mm vanaf L.E.
    Nu schijnt hij toch leuker te vliegen met het zwaartepunt wat achterlijk, dit las ik HIER.

    Op dit moment zonder tank, ontvanger en accu ligt het CG goed :)
    Er zal dus vast wel iets lood in de staart komen.

    Waar kan ik in NL veerklemmen vinden voor de benzine slang en de uitlaat (~18mm)?
    Ik vertrouw niet zo op ty-wraps, zo iets als dit dus:
    [​IMG]



    Zo staat hij er nu bij:
    [​IMG]


    Ps. Foto's zijn altijd welkom, liefst op het forum zodat een ander er ook wat aan heeft.
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2015
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Met een te achterlijk zwaartepunt kan hij 'kloterig' gaan vliegen.
    Ik heb een 40er gehad. Die werd zoekerig op hoogte.Had het zwaarte punt volgens de manual. Later na het vershredden van het model, sprak ik een club-collega, wist mij te vertellen dat de stik neuslastig beter vliegt?

    De veerklemmen? Ze zitten op m'n Hatori resonantiepijpen.
    Dan kan je wellicht bij de HobbyIn terecht, anders zelfs bij de Brezan.
    In de automotive branche kom je ze ook regelmatig tegen. Onderdelen van vaatwassers en wasmachines?

    In het Engels heten ze spring clamps...
     
  5. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Je kan er ook gewone slamgenklemmen gebruiken
     
  6. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Dat gaat helaas niet op, iig niet bij een uitlaat.
    Een slangklem verliest z'n grip.

    Kijk dit filmpje maar eens:

    Met name rond 10:20
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Heb je teflon stuk?

    Brezan heeft ze wel als het goed is.
    En even een schroefje door De bocht de demper heen, voor het draaien
     
  8. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Ja ik heb een PTFE stuk.

    waar moet een schroefje in
    (Kun je het antwoord iets duidelijker uitschrijven?)
     
  9. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Ik zal vanmiddag even een foto online gooien
     
  10. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Thanks!

    Ik ga even kijken bij de Brezan, bedankt voor de tips!
     
  11. glasbloazer

    glasbloazer

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    394
    Locatie:
    Alem
    Als het CG nog te ver naar voor ligt kan je het motortje nog ombouwen naar elektronische ontsteking.
    Scheelt weer wat gewicht, en bijkomend groot voordeel: ontstekingsaccu kan je achter het CG plaatsen.
    Kant en klare setjes te koop in china, of zelf wat hobbyen, lijkt moeilijker dan het is.

    Groet Hans
     
  12. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Ik had al gevonden dat dit mogelijk is idd, maar ik vind het de moeite/kosten niet waard.
    Starten doe ik met een startmotor, geen gedoe met nog een accu erin (of ibec).

    Dat het CG het niet helemaal haalt vind ik niet heel erg, daar hebben ze lood voor uitgevonden ;)
     
  13. Tomsky

    Tomsky verslagschrijvers

    Lid geworden:
    13 feb 2014
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Het wonderschone en pittoreske Schipluiden
    Ik draai ook een 18-8 op mijn 260 PUM, ik gebruik zelf de Graupner G-sonic pro, erg tevreden mee.
    Ingelopen met 1/30 en nu naar 1/40, euro 95 en Castrol 2takt (ik heb wel een goed afgeschermde hobbyruimte waar ik lekker in de benzinegeur kan zitten!

    ben benieuwd hoe 'ie gaat lopen zonder inlaat-tuitje op de carb ivm wervelingen van je prop, je komt er vanzelf achter denk ik dan.
    Op een vorige kist liep 'ie in vlucht wat onrustig met de normale carburator set-up (nog met het zwarte tuitje op de carb), nu heb ik 'em in een Extra zitten met de carburatorbocht van TC, kost wat centen maar loopt nu erg prettig en stabiel.

    Als er zich dit weekend een kans voordoet om het luchtruim te kiezen zal ik de toeren nog eens meten en hier met je delen, heb je vergelijkingsmateriaal...
     
  14. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Het trompetje was er niet meer bij helaas, ik zit me een versuffing te zoeken op internet naar zo'n ding maar de verzendkosten verpesten het telkens (Hollander!)

    Waarom bestaan er eigenlijk geen gekromde lucht inlaat-trompetjes dan ben je toch ook van de prop wind af? Ik had nog het idee om er zo'n zenoah doos-luchtfiltertje op te zetten, dat zou kunnen helpen ivm propwind wellicht.


    Ik laat me graag verrassen door je meet data :)
     
  15. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    die zijn er wel sander.
    teminste had hem wel bij de zg 45 en 62
    [​IMG]
    hoop dat he het ziet, de rode puntjes daar een schroefje in.
    dan kan de demper niet draaien tov de bocht.
     
  16. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Bedankt voor de foto, ik heb alleen geen extra demper :)
    De teflon slang is om te voorkomen dan mijn vleugel onder de troep komt.
     
  17. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Ah Okee haha dan kan je ook wel die vast zetten.met 2 schroefjes. als hij er maar niet af valt
     
  18. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Gaat dat zo makkelijk dan?
     
  19. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Weet niet hoe ruim die zit.
    Ik zou het teflon er over heen doen en dan 2 schroefjes er In
     
  20. Tomsky

    Tomsky verslagschrijvers

    Lid geworden:
    13 feb 2014
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Het wonderschone en pittoreske Schipluiden
    Torretje maakt nauwelijks troep...
    Ik sta er nog steeds verbaasd van.
    Slurpt ook 3x niks.
    Heerlijk ding!
     

Deel Deze Pagina