Great Planes - Giant Big Stik

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door PH-SVV, 7 feb 2015.

  1. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Ik heb zo'n vermoeden dat ik het pomp membraan er verkeerd-om in heb gestopt.
    Met het ijzeren gedeelte naar buiten ipv naar binnen :confused:

    Jouw 3e link maakt een hoop duidelijk, de motor krijgt inderdaad geen brandstof meer
    wanneer hij voorbij half gas gaat. Er zou ook vuil in kunnen zitten, maar dat check ik nog.
     
  2. johnnyb

    johnnyb

    Lid geworden:
    19 jul 2005
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Belgie Limburg 3550
    Hallo Sander ,

    Ik heb mijn CG is nagemeten .

    Deze ligt op 145 mm.
    Ter info
    Vandaag heeft een club een nieuwe big stick ingevlogen met een 35 DLE ,hij had deze op 160 mm liggen .
    Heeft de tank onder de vleugel liggen ,batterijen en ontsteking voorkant in het Luik onderkant .

    Heeft na de eerst vlucht lood aan de voorkant bij gemonteerd en is veel beter dan de eerst vlucht,veel stabieler dan de eerste vlucht.

    Grt johnnyb
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hou er rekening mee dat carburateur reiniger behoorlijke doordringende en etsende stinkzooi is. Goor en ongezond. :rolleyes: Werkt wel, maar zo werken?
    Brrrrr.....

    Die Webers toch maar snel even in de ultrasoon geknikkerd...


    Het bewuste tuutje op het dekseltje, voor een slangetje naar de romp...
    al een 'oude wijsheid' in modelbouwland...


    [​IMG]

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Ik zal vandaag op de club even vragen of er iemand een ultrasoon reiniger heeft.
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Als ik m'n Walbro zo even bekijk is het lang niet zo complex als bijvoorbeeld een automotorcarburateur (legio aan boringen voor stationair, choke, overgangstrappen, accelleratiepomp etc), wel nifty natuurlijk :)

    Je kan met dunne ijzerdraadjes/koperdraadjes uit een borstel geknipt, sproeiers doorprikken en met de compressor doorblazen.

    Ik heb begrepen dat het een nog vrijwel nieuwe motor is? Moderne benzine kan snel vergummen, slaat er residu neer. Heb het aan de hand gehad met mijn oude karretje.

    Ultrasoon reinigt goed. Is er in Kampen geen locale autogarage waar je even langs kan?
    Of waar ze landbouwwerktuigen t/m motormaaiers onderhouden?

    Een andere mogelijkheid is de carburateur op te koken in koelvloeistof.
    Daar zitten sterke detergenten in. De temperatuur loopt hoog op. Noem het eigenlijk maar frituren. 170 graad. Bij die hitte komt ook veel rommel goed los. Je moet toch wat. De koelvloeistof is vaak aangelengd met water. Je zou het beste onverdunde kunnen nemen. Alle rubbers en kunststoffen dienen uitgebouwd te zijn. Die gaan stuk. Uiteraard buiten in de open lucht opstoken. Dampjes zijn slecht voor lever en nieren.

    Na de behandeling doorblazen.

    Heb je ook gechecked of je de pakking tussen carburateur, hals en carter goed hebt geplaatst? De carburateur zuigt aan op de pulsdruk uit het carter. Die kanalen moeten open zijn. Bij een MVVS 26/35CC motor zie je een slangetje lopen van carter naar carburateur. Mijn mijn Moki 20CC loopt dat verbindingskanaaltje binnendoor, via pakkingen en flenzen, door. Is dat afgeloten, geeft de motor geen sjoega, zuigt hij de brandstof niet goed aan? (Ligt de pakking verkeerd om, zou zomaar kunnen, als je niet gewend bent met de materie?)

    Gr Bas
     
  6. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    De pulse poort is mij reeds bekend, dat probleem had ik in het begin. Aanzuigen ho maar!
    Na een doorblaas actie kreeg hij er weer zin in. Zoals het nu lijkt zit het membraan verkeerd om. Dat ga ik van de week oplossen.

    Maar ik wil de carb gelijk eerst even een kuurbad geven, anders blijven we achter de feiten aanlopen.

    Bedankt alvast voor alle info!
     
  7. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Hij doet ut

    Vanmorgen het net afgezocht naar een passende carb voor mijn motor.
    Deze heb ik gevonden in de vorm van een wt-603.
    Gelijk maar een nieuwe bougie en pakkingen geplaatst.

    Bij de eerste klap gaf hij gelijk 2 pufjes, dat geeft de mens moed.

    Snel de spulletjes ingeladen en naar het veld vertrokken.
    Startmotor erop, gelijk lopen. Instellingen iets rijker gezet.
    Toeren getest klonk allemaal prima, 6500rpm gemeten.
    Veld op getaxied en vertrokken.

    Weer een heerlijk middagje gevlogen.
    Ik ben er blij mee :)

    Aangezien hij toch nog aardig wat lawaai maakt waar de zweefpiloten en de buurtboer minder blij van worden ben ik gaan zoeken naar een betere uitlaat (huidige is ook niet zo handig).

    [​IMG]

    $49 op eBay veel kan het niet zijn, maar altijd beter dan deze herrie :agrue:

    Alleen moet het spruitstuk iets gebogen worden, omdat mijn motor rechtop staat.
    Er zal dus een stuk van de pijp afgaan en er flexibele voor in de plaats komen.
     
    Laatst bewerkt: 19 apr 2015
    glasbloazer vindt dit leuk.
  8. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Ik vond gister nog 2 filmpjes van de maiden op 7 maart, even in elkaar geprakt en op YouTube geplempt.



    Aangezien men graag bewijs ziet op dit forum, beter laat dan nooit :)
    Met een nieuwe Carb loopt het 26cc Zenoah blokje als een zonnetje.

    Ik zit er soms nog steeds aan te denken om de 52cc erop te schroeven, de zwevers op de club worden telkens groter.
     
    Laatst bewerkt: 9 dec 2015
  9. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Na wat zoeken heb ik gevonden dat vleugelprofielen met een vlakke onderzijde eerder lift creëren en langzamer te vliegen zijn,
    hierdoor zijn ze dus beter in staat om de snelheid van het zweefvliegtuig te volgen (zonder snelheidsoverschrijding) tijdens de start.


    Rest mij nu nog het hoogteroer afneembaar te maken en een sleepkoppeling in te bouwen voor snelle (acro) zwevers.
    Bovenstaande in het blauw komt dus lekker te vervallen, nergens voor nodig :yes:

    NB. Draad je even laten verplaatsen naar Sleepvliegtuigen, dekt net wat beter de lading vind ik.
     
    Laatst bewerkt: 9 dec 2015
  10. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.082
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Wat bedoel je met eerder lift leveren Sander? Je lijkt te suggereren dat dit bij een lagere snelheid is, maar dat is zeer betrekkelijk. De lift is nl ook afhankelijk van de invalshoek dus qua minimale vliegsnelheid hoeft een symmetrisch
    Profiel niet onder te doen voor een asymmetrisch profiel.

    Functionele slepers zoals de PAF trainer en de Greenley hebben bijv. een symm. profiel.
     
  11. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Geen idee, het is nooit empirisch door mij vastgesteld dus of het waar is weet ik niet.
    (Ik nam het voor waar aan) :hammer:

    Maar het verhaal gaat er inderdaad om dat je eerder lift zou hebben bij lagere snelheid met een asymmetrisch profiel.
    Een zwever komt (in de regel) al vrij snel los, als de sleper dan nog een tijd door moet jakkeren voordat hij vliegt,
    dan zal de combinatie dat misschien niet zo fijn vinden (met name bij old-timers)
     
    Laatst bewerkt: 9 dec 2015
  12. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Van bouwen komt de laatste tijd niet veel, maar ik ga toch eens kijken of ik af en toe wat kan doen:
    - het hoogteroer afneembaar maken, die was toch al afgebroken bij een aanvaring met de deurpost (er zat ook bijna geen lijm op)
    - een sleepkoppeling inbouwen voor de snellere (acro) zwevers.
    - de motor anders monteren zodat de uitlaat onder de romp kan komen, die komt nu tegen de vleugel aan (zit aan de zijkant, schuin naar beneden)
    - Nieuwe bespanning op de romp aanbrengen.
     
    Laatst bewerkt: 11 dec 2015
  13. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    inlaat zorgt voor 50% procent van je geluid . dus als je nu zorgt dat de inlaat de lucht uit de romp wegtrekt , scheelt dat enorm in geluid . de inlaat overstemt het uitlaatgeluid van de zg26 mits deze met de originele demper is uitgevoerd .
    De demper die je daar toont lijkt mij goed qua volume .en dempen zal het zeker .
     
  14. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Het geluidsniveau is tegenwoordig zeer acceptabel, dat was met die oude pot zeker niet het geval.

    Inlaat in de romp is geen optie, die zit aan de zijkant van de motor, een beetje geluid mag ook nog wel ;)
     
    serge pot vindt dit leuk.
  15. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Ik heb er zelf een haaks inlaat bochtje voor gemaakt . Die van de zg38 zou ook moeten passen .
     
  16. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Kleine update:

    Laatst de Stik weer eens meegenomen naar de club voor wat bouwadvies.
    Dit zodat ik weer met de bouw kan aanvangen, het heeft nu ruim een halfjaar stil gelegen... tijd voor actie.

    [​IMG]
    Ik wil graag het hoogteroer afneembaar maken, omdat ik er anders niet mee door de deur kom.

    [​IMG]
    Waar zet je het wiel? daar hebben we ook een oplossing voor gevonden :)
    Binnenkort ga ik een spantje maken voor het hoogteroer en dan de zaak inbouwen.

    De brandstoftank wilde ik toch echt graag onder de vleugel hebben, dus opzoek naar een passend tankje.
    Het is deze geworden in de 360cc uitvoering.
    [​IMG]

    Deze tank past precies in het spant onder de vleugel, nu moet ik alleen wel iets vaker tanken.

    [​IMG]
    In het hout bovenop/vooraan was op één plaats stuk, waarschijnlijk door het in/uitbouwen van de oude tank.
    Als je goed kijk zie je de snel-vul-aansluiting al op tafel liggen, dit zit nu op die plek dus dat is ook weer opgelost.

    De servo's in de staart worden vervangen door MG uitvoeringen, dat scheelt 20 gram maar is wel veel sterker.
    De zaak stond aardig te trillen tijdens het stationair draaien. Motor komt nog op engine mounts voor het juiste CG.

    Het hoogteroer wordt straks d.m.v een breekbout bevestigd, voor de aansturing van het hoogteroer zat ik te denken aan een Sullivan Ball-link. Lekker makkelijk.

    [​IMG]

    Ook nog even nadenken over een sleepkoppeling, altijd handig.

    Er liggen dus weer een paar werkjes klaar.
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2015
    Ariel en serge pot vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina