Grumman F6F Hellcat ⇨ 1/12 AirCombat Model

ramses

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
PH-SAM
Een mini bouwverslagje van een WM-Models F6F Hellcat:

De hellcat ligt al enkele jaren onafgemaakt in de hoek en moet nu maar eens snel klaar en de lucht in!

Een styrodur shortkit AirCombat model schaal 1/12. Ben ooit een bouwverslagje begonnen op het AirCombat-Forum, maar dat forum is helaas niet meer actief, dus maak `t draadje hier af. Ik heb van de bouw alleen nog de kleine foto`s uit dat verslag, nieuwe foto`s van de afbouw maak ik weer 640 px`s breed of hoog.

full

De Hellcat in z`n element! :D

full

De shortkit: styrodur romp- en vleugeldelen en een bouwbeschrijving + tekening voor de houten delen (hier reeds uitgesneden/gezaagd).

Dit is m`n eerste foamy en ik heb dus geen enkele ervaring met het materiaal en de verwerking ervan. Om lijmverbinding en afwerking te testen heb ik eerst wat proefstukjes gemaakt:

full

full

Bruislijm is een ideale lijm om dit schuim te verlijmen. Omdat de lijmnaden niet perfect nauwsluitend zijn i.v.m. de poreusheid van het schuim is de vullende eigenschap van deze lijm hierbij een grote plus. De uitgeharde verbinding is sterker dan het materiaal zoals je op bovenstaande foto`s kan zien en voldoet dus prima

full

Voor de afwerking van het schuim heb ik gekozen voor een laagje japanse tissue met enkele laagjes verdunde houtlijm. Geeft een taai en plastic-achtig laagje welke met verf of spuitlak kan worden afgewerkt

full

Uitlijnen, lijmen en vastpinnen van de romphelften

full

full

Samenvoegen van de rompdelen

full

De schuimdelen worden met de bruislijm aan elkaar gelijmd

full

Motorschot + motor en uitlaat

full

Motorkap en buik pasmaken

full

full

full

full

Grote gaten voor goede koeling en ruimte voor de vingers om de sproeiernaald te kunnen bedienen

full

Begint een Hellcatje te worden

full

Overgang romp met de staartvlakken

full

Vleugelbevestiging

full

De motorkap ruw in vorm

Verder met de vleugels...

Groeten, Ramses

Laatst bewerkt door een moderator:
Update

De Vleugels:

full

Vleugel met balsa bekleden en drogen in de mallen met wat gewicht erop

full

De drie vleugeldelen

full

Vleugelpanelen met enkele graden wash-out

full

full

Vleugel middenstuk met de stuurkabels ingelijmd

full

De drie vleugeldelen klaar om samen te voegen

full

full

Vleugel met buikje eraan gelijmd

full

full

Vleugel bevestigingspunten

Volgende wordt een pilootje in schaal 1/12...

Groeten, Ramses

Update

Het pilootje schaal 1/12:

full

Stukje schuim met wat balsaplamuur

full

Beetje boetseren met plamuur

full

full

De piloot van enkele grammen

Verder met de afwerking...

Groeten, Ramses

Update

Afwerking:

full

De gehele kist is bekleed met japanse tissue en enkele lagen verdunde houtlijm. Geeft een taai en glad huidje over het schuim welke met verf of spuitlak afgewerkt kan worden

full

Klaar om de vleugeldelen samen te voegen

full

Carrier-based fighter ;)

full

full

full

Afgewerkt en licht geschuurd

Tijd voor wat kleurtjes...

Groeten, Ramses

Update

Stand 10 juni 2011
[foto`s vanaf deze post 640 px br/h]

Kleurtje inmiddels erop:

full

Gespoten met Motip-autolak

full

full

full

Klaar voor inbouw van tankje en besturing...

Groeten, Ramses

Update

Update

`kHeb afgelopen week de motorkap passend gemaakt, de rol- en hoogteroeren bevestigd en aan de stuurkabels aangesloten en de Hellcat daarna nog wat bestickerd:

full

full

full

full

full

full

full

Groeten, Ramses

Update

De motorsteun moest een halve centimeter naar voren omdat anders de prop de motorkap bijna raakte, dus de gaten in de motorkap ook. Deze aangepast en de tank ingebouwd in een depron doosje om luchtbellen door fibratie te voorkomen en die weer in een balsa doosje en de slangen aangesloten. Onder de tank ligt de accu in foam:

full

full

full

full

full

full

full

full

full

Nu nog de gas- en hoogteroerservo en de ontvanger inbouwen, de kist nog een keer poetsen en blanke lak erover en dan is `ie klaar.

Grt, Ramses

Update

@ Theo & Huibert: Bedankt! :D

Update:

Een dubbele “Z” gebogen en gesoldeerd en op de sullivankabel gedraaid om de gasklep te bedienen (i.p.v. de kwiklink):

full

Op de motorkap vier nokjes en twee aluminium flensjes gemaakt waarmee de kap met twee schroeven bevestigd wordt aan de buitenkant. Niet de mooiste oplossing wel makkelijk en snel op `t veld straks:

full

full

full

Een schot achter het tankje gemaakt:

full

Servotray erin:

full

Servo`s aangesloten:

full

full

De ontvanger komt achter de servo`s onder de cockpit:

full

Komende week een schakelaartje kopen en samen met de ontvanger inbouwen. De sullivan kabels goed vastzetten en een haakje onder de staart maken om `t lint aan te bevestigen.

Grt, Ramses

Hoi , leeft die gast nog van WM-Models ??
Ik een mailtje gestuurd voor een bestelling, naar aanleiding van dit draadje ,maar ik heb nog niks gehoord !!?? :confused:

@ Femmo: Thanx! Bijna klaar nu, beetje afwerken nog en dan kan je `m op de club zien! :D

@ steloe: De laatste keer dat ik contact met Michel Graafland heb gehad is enkele jaren geleden, maar ik zag dat hij ook een account op dit forum heeft onder de naam Wondermike, misschien dat je daar een PB`tje heen kan sturen.

Ik denk dat dit een van de kortste bouwdraadjes is geworden (1 pagina), maar er viel ook niet heel erg veel te bouwen ;)

Groeten, Ramses

Laatst bewerkt:
Update

Van een aluminium plaatje en buisje de vulnippel voor de tank gemaakt:

full

full

en in de neus geschroeft:

full

De ontvanger ingebouwd en de sullivankabels goed vastgezet:

full

Ik heb wat zitten spelen met zwarte stift en een potje Humbrol zilververf om de kist wat karakter te geven. Het is een AirCombat kist en geen schaalmodel dus wat lijnen verzonnen en lekker overdone geweathered, foto`s volgen nog.

Groeten, Ramses

Update

Ready to Rock `n Roll!!

full

full

full

full

full

full

full

full

full

De blanke lak nog en dan klaar voor maiden! :D

Groeten, Ramses

Dank je Huibert! Hier gaan we voor:

full

:yes:;)

Groeten, Ramses

t'Ziet er leuk uit , stukken beter dan de gelikte versie !

K"heb intussen contact gehad met Wm-models en met wat geduld kan ik beginnen aan een Thunderbold .

Back