Haastnooit's CR01 Unimog

Haastnooit's CR01 Unimog

Omdat de kriebels om te bouwen blijven, ben ik weer een volgend project gestart. De voortgang zal naar alle waarschijnlijkheid wel zeer traag zijn ;). Maar goed, ik had deze kit al een tijdje in bezit, hij stond op mijn wensenlijstje en zag hem eigenlijk nergens (in nederland) te koop staan. Maar opeens bij weer eens een keer speuren op het internet kwam ik er 1 tegen. Na al die vruchteloze zoekpogingen heb ik niet getwijfeld en gelijk de telefoon gepakt om de auto te reserveren :D. Het was uiteindelijk de bedoeling om de aankomende winter te gaan bouwen. Maar na het afronden van mijn vorige project, waarbij ik het standaard chassis en de body flink onderhanden heb genomen (zie bouwverslag Baja Kever), werd de Tamiya Mercedes Unimog 406 serie U900 (TAM58414) NIB op zolder steeds magnetischer.

De totaal andere chassis opbouw van de CR-01 (ladderframe) tov de andere auto’s die ik heb, maakt deze auto weer zeer interessant. Een heel eigen gemaakte chassis is uiteindelijk ook 1 van de openstaande doelstellingen in de modelbouw, en deze zal waarschijnlijk ook middels een ladderframe gemaakt worden, dus kunnen we nu vast wat ervaring op doen :cool:.

Ook nog eens crawler, hoewel niet met echte top crawl mogelijkheden, maar het crawlen lijkt mij een leuke discipline van de RC auto werled. Ik vind de Unimog kap gewoon erg leuk en er zijn enorm veel uitvoeringsvormen van de echte Unimog, zodat je met de looks alle kanten op kan. Daarom zal de Unimog mijn derde “projectcar” worden.

Even een korte toelichting: Simpelweg onderscheid ik 2 soorten auto’s, de racers/raggers (Firestorm, Summit, DF-02 Plasma Edge en M-03M Swift) waar voluit mee gereden wordt. De racers zijn op de Swift na allemaal RTR gekocht. De andere groep is dan uiteraard de projectcars (TA-05IFS Ebbro 350R, M-04L Baja beetle en de CR-01 Unimog), waarvoor ik meerdere exclusieve uitvoeringsvormen (thema’s) wil maken. Zo blijf je lekker bezig, haha :thumbsup: De TA-05IFS is eigenlijk vanwege de body bij de projectcars terecht gekomen (zie bouwverslag Ebbro 350R), ik vind het nog steeds zonde om te beschadigen.

Wat betreft de looks van de Unimog ben ik mij momenteel nog aan het oriënteren, daarover later meer.

Eerst het chassis (standaard) in elkaar zetten, een kleine aanpassing daargelaten dan. De Unimog wordt wel van meet af aan 4WS, een unieke eigenschap tov de overige auto’s in mijn garage. En dat vind ik dus weer erg leuk. De diffs worden ook vanaf het begin gesperd.

De kit wordt geleverd met een standaard 540 Tamiya motor, maar zonder zender+ontvanger, regelaar en servo uiteraard. Die moesten dus nog aangeschaft worden, ik heb uiteindelijk gekozen voor een paar stevige servo’s en een breed toepasbare regelaar.

Regelaar : LRP AI auto super reverse digital
Servo’s : Futaba S3305 High Torque servo (2x)
Zender+ontvanger : Futaba 3PM 40FM 3-kanaal zender (met mixfunctie voor 4WS)

Het 3e kanaal kan ik in de toekomst ook voor een lier gebruiken, wel met 2WS dan. Verders is nog een extra servo saver (TAM51000) nodig voor de 4WS en dan is alles compleet voor de bouw.

166214acb9e4c5279b.jpg

img 6180 de doos

Laatst bewerkt door een moderator:
Jongens, jij kan je beheersen zeg. Die doos schreeuwt erom om open gemaakt te worden. 't Ziet er leuk uit, deze ga ik ook weer volgen.

Geduld is een schone zaak, zullen we maar zeggen !! Maar inderdaad heeft het nu lang genoeg geduurd. :cool:

De feitelijke bouw gaat vanavond beginnen, allereerst leg ik de complete inhoud van de doos eens op de lege werktafel. Zo, dat neemt een hoop ruimte in beslag 8-O, ik krijg het met moeite allemaal op de foto. De verschillende metalpart bags barsten zowat uit zijn voegen. Dit wordt heeeeel veel schroeven ….

166214accf33867750.jpg

ðimg6199 overzicht alle onderdelen

Alle onderdelen berg ik voor het gemak op in 3 kleine dozen, de originele doos is veel te groot om op de werktafel te gebruiken als opslag voor de onderdelen. Eerste stap is het samenstellen van de “linkmounts”, het verbindingsstuk tussen de veren, assen, dempers en het ladderchassis. Bijna alle schroefverbindingen moeten volgens de handleiding met threadlock worden aangebracht, overigens netjes meegeleverd door Tamiya :thumbsup:. De linkmounts zijn onderdeel van het bijzondere veersysteem van de CR-01 met de oliedemper en de veer van elkaar gescheiden. Een mooi uniek systeem wat heeft meegespeeld met het feit dat dit chassis uiteindelijk in mijn collectie terecht is gekomen.

166214accf339405f5.jpg

ðimg6203 onderdelen linkmounts

Na het samenstellen van de linkmounts besluit ik de assen nog samen te stellen en de kunststof onderdelen voor stap 2 klaar te maken. Er is niet meer zo veel tijd meer vandaag (te laat begonnen dus ;)) en bij stap 2 worden de linkmounts en de zijpanelen van het chassis met 18 schroeven aan het ladderframe verbonden !!

166214accf33a0dd53.jpg

ðimg6204 linkmounts + assen gereed

Dit was het dan voor de eerste echte bouwdag, de eerste indruk van deze kit is goed. De kwaliteit van de kunststof delen en de stalen bevestigingsmiddelen is gelijk aan die van de TA-05IFS, niets te klagen. Er is nog heel veel schroefwerk te gaan, en ik heb er veel zin in …. later meer, nu :sleepy:

Schroeven!, haha In mijn highlift zitten er meer dan 1500 stuks. Enkel in de 4 alu beadlock velgen zitten er al 96 stuks.....

Suc6 met de bouw!

Dit komt mij enorm bekend voor; ik heb er zelf ook een en ik heb er ook een bouwverslag van gemaakt:

tamiya-cr-01-mercedes-unimog-update-12-maart

Ik heb ook dezelfde regelaar en 4WS met S3305 (voor). Hier ga je veel bouwplezier mee beleven!
Ik moet mijn topic eigenlijk ook eens updaten. Ik heb ondertussen de Tamiya 35 turns crawler motor en de barrell springs gemonteerd. Leuke en goede opties, maar standaard rijd hij ook al super :)

Leuk verslag Dirk-Jan !! Ik heb het nog niet helemaal gelezen maar dat ga ik nog wel doen :). De mog ziet er goed uit in de originele oranje kleur! Hoe bevalt de instap regelaar van LRP ? Ik ben ook wel benieuwd naar de effecten van de barrelsprings.

In ieder geval nu verder met de volgende stappen van de bouw. Allereerst dus de linkmounts en de zijpanelen aan de chassibalken schroeven. Elke schroef is voorzien van threadlock, blijf het toch altijd lastig te beoordelen wat voldoende is :confused:.

166214ace4293909ff.jpg

ðimg 6209 linkmounts en zijpanelen gemonteerd

Tussen de chassis balken komt het zgn “mechanism deck” waar naast de accu een plaats heeft, later de regelaar en de ontvanger geplakt gaat worden. Hier is ook nog voldoende ruimte voor eventueel een toekomstige regelunit voor led verlichting. Totaal bestaat het elektro-deck uit 3 delen over nagenoeg de volle lengte van de chassis balken. Vergeet bij het samen stellen van het deck en de chassis balken niet de torsie of stabilisatie stangen aan te brengen. Want dan kan je weer 10 schroeven los en vast maken, is toch zonde van de tijd ! :rolleyes:

166214ace42948aee7.jpg

ðimg 6211 chassisbalken+elektro-deck 1

166214ace42959ced1.jpg

ðimg 6215 chassisbalken+elektro deck 2

De torsiestangen worden met kleur aangeduid, goud en zilver, echter kan ik geen kleur verschil ontdekken bij die twee die in mijn kit zitten. Een tweede clou is gelukkig de vorm van het oog aan de uiteinden. Deze is bij zilver geheel gesloten en bij goud open.

Volgens de handleiding volgt nu het samenstellen van de assen, die zijn al klaar dus wordt de volgende taak het samenstellen van 2 geheel metalen tandwiel diffs. Qua binnenwerk (bevelgears) zijn deze diffs identiek aan de tandwieldiffs van de M-03M en M04L, het verschil zit in de behuizing. Deze is nu ook van metaal ipv kunststof, het geheel ziet er behoorlijk robuust uit.

166214ace42b3b9594.jpg

ðimg 6221 onderdelen diffs

166214ace42b5d6974.jpg

ðimg 6228 diffs gereed + onderdelen assen

De volgende bouwdag zullen de assen in elkaar gezet worden, en deze zullen daarna nog lang in beeld blijven. In de volgende 7 stappen van de handleiding zullen er verschillende onderdelen aan de assen worden geschroefd. Later meer … :D

Haastnooit, om op je vragen terug te komen, de regelaar werkt prima, maar voor echt crawlen kan het beter. Dat komt doordat de rem en achteruit functie heel dicht op elkaar zitten. Rijd je dus een stijle helling af en je wilt remmen, ga je al snel in zijn achteruit. Voor het funrijden geen enkel probleem en daar gebruik ik mijn Unimog voor. Ik ben er dus tevreden mee :-)

De barrel springs geven merkbaar meer articulatie. Het chassis past zich dus nog beter aan op ruwe ondergrond of obstakels. Ik vind het dus een nuttige optie en de prijs is heel redelijk (ik geloof zo'n 9 dollar)

Over de 35 turns Tamiya crawler motor; deze heeft enorm veel kracht! Ik kan mijn neefjes op hun speelgoedkarretje nu op sleeptouw nemen, erg gaaf dus :)

Zoals met veel opties, zijn ze niet nodig, maar de bovengenoemde opties geven zeker wel verbetering. Ideaal dus voor jou project wagen :)

Bedankt voor de info Dirk-jan, ik hou ze zeker in gedachten. Voorlopig ben ik nog wel even bezig met de bouw, vermoed ik. De sterkere motor zal waarschijnlijk wel de eerste verbetering worden. Maar uiteraard ga ik de boel eerst standaard ineen zetten. Funrijden en licht crawlwerk (met weinig risico dus) zal het uiteindelijke gebruik van mijn Mog worden. Misschieen vind ik het straks wel goed genoeg.

Back to the Buildstory:
De Unimog is niet voorzien van onafhankelijke wielophanging zoals alle andere auto’s die in mijn collectie zitten. De starre assen van het CR-01 chassis zijn dus nieuw voor mij en dus ook leuk om te maken :D. Een chassis met starre assen staat toch iets dichter bij de werkelijkheid. En realisme is in mijn geval ondertussen ook een aardig belangrijke factor aan het worden bij de keuze voor een auto :cool:. Een XC/CC-01 chassis is misschien nog realistischer, met voor onafhankelijke wielophanging en achter een starre as. Die zal ongetwijfeld aan het wagenpark toegevoegd worden. De aanschaf is niet duur (Touareg 145 euro en Pajero 169 euro), en als ik het goed begrijp een hele goede basis voor scalers.

Genoeg blabla, weer to the point. Met totaal 4 stalen assen, 2 diffs, 2 bevelgears, 12 lagers, 8 schroeven en moeren, 4 inbus boutjes, wat kunststof delen, e-clips en ringetjes maak je twee indentieke (gesperde) starre assen. Een fluittje van een cent, en en erg leuk :p.

166214ad0ef8a1f143.jpg

ðimg 6231 onderdelen assen

Volgende stap is het bevestigen van de suspension mounts, elk bestaande uit 3 kunststof delen en de nodige schroeven, moeren en ball connectors.

166214ad0ef8add7d6.jpg

ðimg 6232 assen gereed + onderdelen suspension mounts

166214ad0ef8babee2.jpg

ðimg 6234 suspension mounts gereed

Nu de suspension mounts op de assen zitten kunnen de houders voor de veren hier weer op geschroefd worden. Het totaal aantal schroeven (nu weer 12) neemt gestaag toe, ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel het er uiteindelijk totaal zijn als het chassis klaar is :confused:. Na de coilspring mounts kunnen de voor en achter uprights aan de assen worden toegevoegd.

166214ad0efa3b7a61.jpg

ðimg 6254 colispring mounts + uprights gereed

Nu is het inregelen van de elektronica de volgende stap. Voor deze auto heb ik een nieuwe 3-kanaals zenderset gekocht, de Futaba 3PM 40Mhz FM. Ik had ook kunnen kiezen alleen een ontvanger te kopen voor de DX3S die ik heb, maar een goede tweede 3-kanaals zender is nooit weg. Verders heb ik namelijk alleen de 2-kanaals zenders van de RTR auto’s uit de collectie (HPI TF-1 en Tamiya TTU-03) en een 4-kanaals zender (traxxas TQ4). Bovendien vind ik de DX3S er een beetje te snel uitzien om bij een crawler te gebruiken, haha :rolleyes:

Ik ga nu maar de handleiding lezen, en de zenderset eens goed bekijken. De volgende bouwdag weer verder met de assen, want die zijn nog niet vol genoeg, haha …. :bye:

Zo de handleiding is gelezen, profiel aangemaakt, 3e kanaal gemixt :). Alles is klaar om aangesloten te worden. Allereerst even een foto van de elektronica en de nodige kunststof onderdelen. De extra benodigde stuurstangen voor 4WS zijn standaard in de kit inbegrepen, helaas niet een 2e servosaver en bescherming.

166214ad387acddf38.jpg

ð img 6290 overzicht elektronica

De LRP AI automatic regelaar is echt helemaal “Plug en Play”, geen instellingen te verrichten. Alles gaat zoals de naam al doet vermoeden “automatic”, het gaat zelfs zover dat niet eens een aan-/uit schakelaar aanwezig is. Batterij aansluiten is aan, losmaken dus uit! Goed nadat de boel is aangesloten en de servo savers zijn gemonteerd gaat het verhaal weer verder met het opdikken van de assen :D.

De servo’s worden voorzien van de servomounts en op het servobed worden de ballconnectors gemonteerd voor de links van het veersysteem. Voor en achter is er verschil in de positie van de ballconnectors. Met weer een hele lading schroeven (10 per as) worden alle onderdelen 1 geheel. Misschien dat ik later nog een beschermer maak voor de servo op de achteras. Ik maak het chassis in ieder geval eerst af en dan volgen de aanpassingen en/of aanvullingen.

166214ad387ae576cf.jpg

img 6304 assen + stuurinrichting gereed

hallo
ik heb ook de unimog,
zowel als cr01 crawler als een unimog bodie op een xc/cc chassis,
beide rijden heeeel leuk,
maar de cr01 heb ik inmiddels voorzien van alu cardanassen en alu schokbrekers,
al heeft de alu schokbrekers geen verbeterende functie,
dus bespaar je centen maar,en laat de kunstof schokbrekers zitten,
ik had wel een kunstof cardanas kapot vandaar dat ik voor alu ging,
ik bedoel dan de assen van vertraging naar de as toe,
het is echt ongelofelijk waar die berggeit-unimog tegenop klimt/rijd,
mvg markioo

@markioo: Bedankt voor de info !! Een unimog op een XC/CC chassis klinkt goed (misschien een fototje :D). Ik ben al heel benieuwd naar het rijgedrag van de Mog, als er zulke postitieve dingen over de auto worden gezegd, wordt het alleen maar erger :rolleyes:. Voorlopig hou ik het chassis standaard en gaat het uiterlijk van de Mog eerst onder handen worden genomen. In de toekomst en bij eventuele opgelopen schade volgen mogelijk wel verbeteringen.

hallo
fotoos lukt me niet op t forum te plaatsen,
ben wel in haarlem op de tamiya meeting te vinden,
1 november,
hoop dat ik de bodie dan netjes gespoten heb,
groeten markioo

Jahooooooor, vandaag is het zover. We gaan weer verder met het chassis :D. De assen, de dempers en afzonderlijk geplaatste veren zijn aan bod. Eerst maak ik de acht prachtig glimmende assen van het link systeem klaar en dan kunnen de assen aan het chassis worden vastgezet. Een grote stap want nu begint het wat meer op een auto te lijken …. :cool:

166214ad8f98be4d56.jpg

ðimg 6330 onderdelen linksysteem

166214ad8f98ca1747.jpg

ðimg 6331 linksysteem gemonteerd 1

166214ad8f98d5cdd3.jpg

ðimg 6332 linksysteem gemonteerd 2

Snel verder met de oliedempers en de pushrods, wegens kliederen met olie en de sytandaard dempers geen foto’s van tijdens de fabricage. Uiteraard wel van het resultaat :).

166214ad8f9a8930ec.jpg

ðimg 6345 dempers gereed

Het laatste onderdeel van deze bouwdag is het aanbrengen van de veren, bijgesloten zijn 2 soorten; hard (blauw) voor de voorzijde en medium (geel) voor de achterzijde. Uiteraard iets om op te letten bij de montage. Het monteren van de veren blijkt ook nog niet zo simpel als het lijkt. Een ander punt om op te letten is de radiale positie (draaien als een schroef om de denkbeeldige middellijn van de veer), want als de positie niet helemaal juist is komt de veer door het beugeltje onder spanning en staat de veer niet recht, maat in een bocht onder het chassis.

Twee veren gaan heel makkelijk en in 1 keer goed, de andere 2 helaas niet. Maar na een keer herstellen staan alle veren recht en kan het chassis voor het eerst op “eigen benen” staan :cool:.

166214ad8f9a94f360.jpg

ðimg 6354 vering gereed 1

166214ad8f9aa2efc3.jpg

ðimg 6355 vering gereed 2

166214ad8f9c52f021.jpg

ðimg 6356 vering gereed 3

166214ad8f9c5e0084.jpg

ðimg 6359 vering gereed 4

Volgende stap in het bouwproces is de aandrijflijn, hierbij zal de laatste zak (D) met ijzerwaren worden aangebroken. De bouw van het chassis nadert dus het eindpunt, nog te doen zijn aandrijflijn, elektronica plakken, bumpers, bodyposts en banden.

Inmiddels heb ik aardig wat foto’s op het internet gezien van unimogs, en de ideeën voor het uiterlijk beginnen al aardig vorm aan te nemen. Ik moet zeggen dat mijn huidige “grenzen” door de hoeveelheid zelfbouw onderdelen wel aardig verlegd zullen worden. Een leuke uitdaging dus ;)

Vandaag weer vorderingen gemaakt met het chassis van de Mog. Allereerst de aandrijflijn eens goed bekeken. De totale aandrijflijn bestaat bij de CR-01 uit een “planetaire” tandwielstelsel, wat andere losse kunststof tandwielen en kunststof telescopische assen. De versnellingsbak is heel anders dan dat ik tot nu toe heb aangetroffen in de Tamiya kits :cool:. De verschillende tandwielen draaien nu om elkaar heen ipv dat deze naast elkaar in de behuizing zitten. Ook is het statisch huis nu eigenlijk 1 van de tandwielen van de totale overbrenging, de binnenkant is voorzien van vertanding. Een leuke "afwijking", ben benieuwd naar de praktijk :D.

166214ade2e62a1a54.jpg

ð img 6368 onderdelen gearbox

166214ade2e63ba0f5.jpg

ð img 6370 gearbox half gereed

166214ade2e648226a.jpg

ð img 6372 gearbox gereed

De skidplate nog even aan de gearbox schroeven en het geheel kan in het chassis bevestigd worden, het lijkt een beetje pielen om de telescopische assen gelijk op de plaats te houden, maar dat blijkt geen enkel probleem. Met vier schroeven zit de skidplate in het chassis, en met 2 kleine pennen worden de telescopische assen en de diffs verbonden. Over de weinig spectaculaire onderdelen zoals de crossmembers, bodyposts en voorbumper weinig te melden, alleen dat ook hier veel schroeven voor gebruikt worden (weer 16 stuks).

De allerlaatste enorme schroefklus, de beadlock velgen met totaal 80 stuks M2x8mm schroeven bewaar ik noodgedwongen door tijdgebrek voor de volgende bouwdag. Dan kunnen we spreken over een rollend chassis ;). Overigens kan er nog niet gestuurd worden (achter wel, voor niet), tijdens het plakken van de ESC en ontvanger op het deck blijkt de aansluitkabel van de servo van de voorwielen niet lang genoeg :(.

Geen enkele manier is mogelijk. Een verlengkabeltje is inmiddels onderweg, wat betreft de elektronica blijkt mijn assortiment reserve onderdelen lang niet groot genoeg om dergelijke problemen in de kiem te kunnen smoren. Na enig onderzoek bleek een kant en klaar verlengkabeltje voorlopig de goedkoopste en snelste oplossing. Helaas heb ik ook andere onderdelen besteld die wat langer op zich laten wachten, dus voorlopig geen kabeltje en ook nog geen testrit :confused:.

166214ade2e8a6a9e5.jpg

ð img 6377 chassis gereed 1

166214ade2e8aae818.jpg

ð img 6379 chassis gereed 2

166214ade2e8b67b54.jpg

ð img 6380 chassis gereed 3

166214ade2e9b9833b.jpg

ð img 6381 chassis gereed 4

Dankje basmx. Er is nog maar 1 kleine “hindernis” te nemen en dan hebben we hier te maken met een rollend chassis. De beadlock wielen, die er volgens Tamiya standaard gewoon weer goed uit zien. Na de enorme eindklapper in het schroefwerk (80 kleine schroefjes) is het dan zover: EEN ROLLEND CHASSIS !!! :cool:

166214adf697213687.jpg

ðimg 6385 auto gereed 1

166214adf6973148fb.jpg

ðimg 6386 auto gereed 2

166214adf69743fc6e.jpg

ðimg 6387 auto gereed 3

Het chassis was een heel leuk opwarmertje. maar nu gaat het echte werk beginnen. De creatieviteit zal aangesproken worden, ik heb er zin in :D. Het thema voor de looks is beslist. De Unimog is opgetrommeld voor de militaire dienst. En wel voor de dienstverlenende tak c.q. helpende hand (genie), de volgende uitvoeringsvormen zijn bedacht:

1)LRV (Light Recovery Vehicle): een militaire takelwagen zullen we maar zeggen, voor al de wat oudere typen zitten vol prachtige details, ik heb heel wat foto’s gezien van oude 6x6 LRV’s, tegenwoordig zijn deze wat soberder maar wel meer in 4x4 uitvoering
2)LRsV (Light Recovery support Vehicle): een zelfbedachte militaire uitvoering, een support auto met veel opbergruimte in de vorm van kasten, een echte laadbak met huif (op img 6385 is mooi te zien dat daar voldoende ruimte voor is) en natuurlijk een paar jerrycans. Mogelijk ook nog een imperial met wat extra lampen.

Hieronder een paar van de inspiratiefoto’s voor het project. Het thema is duidelijk, de definitieve details zullen lopende voort de bouw verder worden bedacht en ontwikkeld. Wat betreft de kleurstelling ben ik er nog niet uit :confused:. Momenteel denk ik aan de dessert kleuren, die spreken mij nu het meest aan.

166214adf69c75fe5b.jpg

ð1

166214adf69c8c1fa3.jpg

ð2

166214adf69ca15f67.jpg

ð3

166214adf6d2d89158.jpg

ð4

166214adf69dd5e6b3.jpg

ð5

Ik ga beginnen met uitvoering 2, de LRsV. Ik denk dat deze iets makkelijker is als de “echte” LRV uitvoering, bovendien wil ik de Mog voorzien van een echte laadbak :D. In ieder geval zal het chassis eerst uitgebreid/aangepast moeten worden met wat voorzieningen om variabele opbouw (voor beide uitvoeringen) mogelijk te maken. Ook ga ik het globale idee verder uitwerken met wat schetsen van de beide zijkanten. Nu dus even goed nadenken over de mogelijkheden voor een variabele opbouw, later meer …… doeiiii :bye:

Je hebt het militaire onderwerp gekozen. Je zou ook een Dakar support versie kunnen maken, komt ook tot zijn recht bij het crawlen en als je gewoon door zand aan het baggeren bent.

Hoe dan ook, het is een gave bak.

Bedankt SRCT pilot, is ook een leuk idee :thumbsup:. Die hou ik zeker in gedachten, de uiteindelijke uitrusting van de LRsV zal waarschijnlijk niet zo heel veel verschillen met die van een Dakar support auto. Het verschil zal dan dus hoofdzakelijk in de kleurstelling zitten. Betekend wel dat ik voor een tweede variant ook een nieuwe cabine zou moeten hebben. Is op zich geen probleem, maar laat ik eerst de 1e maar eens bouwen.

Laatst bewerkt:
Back