Haastnooit's CR01 Unimog
Omdat de kriebels om te bouwen blijven, ben ik weer een volgend project gestart. De voortgang zal naar alle waarschijnlijkheid wel zeer traag zijn
. Maar goed, ik had deze kit al een tijdje in bezit, hij stond op mijn wensenlijstje en zag hem eigenlijk nergens (in nederland) te koop staan. Maar opeens bij weer eens een keer speuren op het internet kwam ik er 1 tegen. Na al die vruchteloze zoekpogingen heb ik niet getwijfeld en gelijk de telefoon gepakt om de auto te reserveren
. Het was uiteindelijk de bedoeling om de aankomende winter te gaan bouwen. Maar na het afronden van mijn vorige project, waarbij ik het standaard chassis en de body flink onderhanden heb genomen (zie bouwverslag Baja Kever), werd de Tamiya Mercedes Unimog 406 serie U900 (TAM58414) NIB op zolder steeds magnetischer.
De totaal andere chassis opbouw van de CR-01 (ladderframe) tov de andere auto’s die ik heb, maakt deze auto weer zeer interessant. Een heel eigen gemaakte chassis is uiteindelijk ook 1 van de openstaande doelstellingen in de modelbouw, en deze zal waarschijnlijk ook middels een ladderframe gemaakt worden, dus kunnen we nu vast wat ervaring op doen
.
Ook nog eens crawler, hoewel niet met echte top crawl mogelijkheden, maar het crawlen lijkt mij een leuke discipline van de RC auto werled. Ik vind de Unimog kap gewoon erg leuk en er zijn enorm veel uitvoeringsvormen van de echte Unimog, zodat je met de looks alle kanten op kan. Daarom zal de Unimog mijn derde “projectcar” worden.
Even een korte toelichting: Simpelweg onderscheid ik 2 soorten auto’s, de racers/raggers (Firestorm, Summit, DF-02 Plasma Edge en M-03M Swift) waar voluit mee gereden wordt. De racers zijn op de Swift na allemaal RTR gekocht. De andere groep is dan uiteraard de projectcars (TA-05IFS Ebbro 350R, M-04L Baja beetle en de CR-01 Unimog), waarvoor ik meerdere exclusieve uitvoeringsvormen (thema’s) wil maken. Zo blijf je lekker bezig, haha
De TA-05IFS is eigenlijk vanwege de body bij de projectcars terecht gekomen (zie bouwverslag Ebbro 350R), ik vind het nog steeds zonde om te beschadigen.
Wat betreft de looks van de Unimog ben ik mij momenteel nog aan het oriënteren, daarover later meer.
Eerst het chassis (standaard) in elkaar zetten, een kleine aanpassing daargelaten dan. De Unimog wordt wel van meet af aan 4WS, een unieke eigenschap tov de overige auto’s in mijn garage. En dat vind ik dus weer erg leuk. De diffs worden ook vanaf het begin gesperd.
De kit wordt geleverd met een standaard 540 Tamiya motor, maar zonder zender+ontvanger, regelaar en servo uiteraard. Die moesten dus nog aangeschaft worden, ik heb uiteindelijk gekozen voor een paar stevige servo’s en een breed toepasbare regelaar.
Regelaar : LRP AI auto super reverse digital
Servo’s : Futaba S3305 High Torque servo (2x)
Zender+ontvanger : Futaba 3PM 40FM 3-kanaal zender (met mixfunctie voor 4WS)
Het 3e kanaal kan ik in de toekomst ook voor een lier gebruiken, wel met 2WS dan. Verders is nog een extra servo saver (TAM51000) nodig voor de 4WS en dan is alles compleet voor de bouw.
img 6180 de doos
Omdat de kriebels om te bouwen blijven, ben ik weer een volgend project gestart. De voortgang zal naar alle waarschijnlijkheid wel zeer traag zijn


De totaal andere chassis opbouw van de CR-01 (ladderframe) tov de andere auto’s die ik heb, maakt deze auto weer zeer interessant. Een heel eigen gemaakte chassis is uiteindelijk ook 1 van de openstaande doelstellingen in de modelbouw, en deze zal waarschijnlijk ook middels een ladderframe gemaakt worden, dus kunnen we nu vast wat ervaring op doen

Ook nog eens crawler, hoewel niet met echte top crawl mogelijkheden, maar het crawlen lijkt mij een leuke discipline van de RC auto werled. Ik vind de Unimog kap gewoon erg leuk en er zijn enorm veel uitvoeringsvormen van de echte Unimog, zodat je met de looks alle kanten op kan. Daarom zal de Unimog mijn derde “projectcar” worden.
Even een korte toelichting: Simpelweg onderscheid ik 2 soorten auto’s, de racers/raggers (Firestorm, Summit, DF-02 Plasma Edge en M-03M Swift) waar voluit mee gereden wordt. De racers zijn op de Swift na allemaal RTR gekocht. De andere groep is dan uiteraard de projectcars (TA-05IFS Ebbro 350R, M-04L Baja beetle en de CR-01 Unimog), waarvoor ik meerdere exclusieve uitvoeringsvormen (thema’s) wil maken. Zo blijf je lekker bezig, haha

Wat betreft de looks van de Unimog ben ik mij momenteel nog aan het oriënteren, daarover later meer.
Eerst het chassis (standaard) in elkaar zetten, een kleine aanpassing daargelaten dan. De Unimog wordt wel van meet af aan 4WS, een unieke eigenschap tov de overige auto’s in mijn garage. En dat vind ik dus weer erg leuk. De diffs worden ook vanaf het begin gesperd.
De kit wordt geleverd met een standaard 540 Tamiya motor, maar zonder zender+ontvanger, regelaar en servo uiteraard. Die moesten dus nog aangeschaft worden, ik heb uiteindelijk gekozen voor een paar stevige servo’s en een breed toepasbare regelaar.
Regelaar : LRP AI auto super reverse digital
Servo’s : Futaba S3305 High Torque servo (2x)
Zender+ontvanger : Futaba 3PM 40FM 3-kanaal zender (met mixfunctie voor 4WS)
Het 3e kanaal kan ik in de toekomst ook voor een lier gebruiken, wel met 2WS dan. Verders is nog een extra servo saver (TAM51000) nodig voor de 4WS en dan is alles compleet voor de bouw.

img 6180 de doos
Laatst bewerkt door een moderator: