Haastnooit's XR10 BeetleJuice 4

Upgrade achteras

VP rear axle top
VP rear axle linkmount
VP motorplate
VP gearbox
VP lockouts
BWD “Blade” 5 point rear axle brace
BWD Motor sav’r

IMG_5459_resize.jpg


De achteras is zo een beetje de “achilleshiel” van het XR10 chassis, bij (extreem) zware belasting kan flexibiliteit in de as de gearmesh in de gearbox negatief beinvloeden. Tel daar de (te) kleine stock 8mm lagers van de gearbox bij op en je hebt een prima recept voor afbrekende tanden van de gears in de gearbox. Dit alles zoals gezegd bij absurde extreme amerikaanse behandeling.

IMG_5454_resize.jpg


De stock as en gearbox hebben het bij mij tot nu toe prima uitgehouden, geen enkel probleem gehad. De stock gears zijn na een jaar gebruik nog steeds in uitstekende conditie, de VP bushings hebben hun werk goed gedaan. Eigenlijk heb ik geen enkele reden om iets te veranderen …. maar omdat het budget er is en het gewoon onwijs mooi spul is krijgen de assen een “Full VP Treatment”.

IMG_5471_resize.jpg


Op bovenstaande foto de VP linkmount, motorplate met 10mm lagers en de stock Axial gears. Deze blijf ik voorlopig gewoon gebruiken, ik heb ook nog een setje in reserve. Mochten er onverhoopt toch tandjes gaan breken, dan wordt het tijd om ook deze te upgraden naar een setje van RC4WD.

IMG_5481_resize.jpg


Omdat ik niet zo van opvallende kleuren en een bonte auto hou, heb ik gekozen voor allemaal zwarte upgrade parts. Hierdoor lijkt alles in eerste instantie gewoon stock, maar als je beter kijkt ….

IMG_5485_resize.jpg


IMG_5486_resize.jpg


IMG_5490_resize.jpg


De stock axle brace heb ik vervangen door een ietsiepietsie stoerdere variant van Billet Works Design (BWD). Dit was geen abc’tje, de passing van de BWD brace is afgestemd op de stock axle top en linkmount. Een paar kleine aanpassingen waren nodig om de boel op de VP axle top te krijgen.

Upgrade vooras

VP front axle top
VP front axle linkmount
VP motorplate
VP gearbox
VP Chubs
VP knuckles
VP Knuckle weights
BWD servomount
BWD Motor Sav’r
RowdyRacing batteryplate
Chaotic Crawlers Ti steering tierod

IMG_5499_resize.jpg


IMG_5492_resize.jpg


IMG_5494_resize.jpg


Na de achteras is het de beurt aan de vooras, gearbox failure bij de vooras komt veel minder vaak voor. Maar ook hier heb ik gekozen voor “Full VP treatment”.

IMG_5503_resize.jpg


Ook de stock gears uit de vooras waren nog in prima conditie en zitten nu dus weer gemonteerd in de VP gearbox. Uiteraard heb ik de stock C-hubs en knuckles vervangen door aluminium exemplaren van VP. Verders nog een BWD servomount en een aangepaste RowdyRacing batteryplate.

IMG_5509_resize.jpg


IMG_5510_resize.jpg


De stock 3 delige BTA steering set is vervangen door een straight Ti steering tierod van Chaotic Crawlers. Hiervoor is een kleine aanpassing nodig aan de onderste kunststof schaal van de as.

IMG_5512_resize.jpg


IMG_5516_resize.jpg


Nog een foto van beide assen:

IMG_5519_resize.jpg


De kunststof as schaal op de eerste foto is de originele, op de latere foto’s een nieuwe van mijn reserve as … mijn 2 jarige dochter is met de originele aan de haal geweest en sindsdien …. spoorloos. Ik kan ook niks laten slingeren ….. lol. Om met het gewicht van de voorwielen te kunnen spelen heb ik de VP knuckleweights ook maar aan de vooras toegevoegd. De DH2’s met de Sedona’s blijven lekker op de FB2 zitten. Voor de BJ4 heb ik 2 sets andere velgen zonder weightsysteem in de velg, dus moest ik wel de knuckleweights hebben ….

IMG_5677_resize.jpg


IMG_5682_resize.jpg


IMG_5684a_resize.jpg
 
Upgrade chassis

Y-town Crawlers Beetle Juice v4 chassis

IMG_5523_resize.jpg


Zoals eerder gezegd heb ik gekozen voor het Y-town Crawlers Beetlejuice v4 chassis vanwege de mooie vloeiende lijnen van het chassis. Het chassis is bijna helemaal van delrin. Alleen de bevestigingspunten van de lowerlinks op de skidplate en de afstandhouders van de cab zijn van metaal.

IMG_5531_resize.jpg


IMG_5535_resize.jpg


Het maken en samenstellen van mijn chassis is vermoedelijk een beetje een haast klus geweest voor YTC, mijn bestelling is vlak voor de USA nats verzonden. Het glimmende delrin van de chassisplaten en cabine zat vol met krassen. Dat was bij het chassis van UGC wel even anders …. die was echt spatzuiver. Daarom heb ik alle delrin delen van het BJ4 chassis lichtjes opgeschuurd met een schuursponsje en is alles mat zwart geworden.

Daarnaast waren de voorste spacers van de cab van ongelijke lengte (?!?) …. die heb ik daarom moeten vervangen door een paar gedeanodiseerde Axial spacers. De skidplate is een ietsiepietsie scheef geboord en verzonken. Een kleine correctie heeft dit enigszins verholpen, maar net niet helemaal ….. Al met al een klein beetje teleurstellend gezien de kosten van een chassis, maar voor het gebruik gelukkig niet onoverkomelijk.

Upgrade shocks

Losi gold springs
JeepinDoug C-cups

De stock XR10 shocks blijf ik voorlopig nog gebruiken, maar wel met een paar kleine aanpassingen en upgrades. De stock Axial springs had ik bij de eerste opbouw al direct vervangen voor de zachtere Losi goldsprings. Nu komen daar de JeepinDoug springcups bij.

IMG_5537_resize.jpg


De springcups zijn ontworpen voor Losi shocks, maar als je het gat uit boort naar 3.5 mm, zijn ze ook te gebruiken op de Axial shock shafts. De JeepinDoug springcups zijn onmogelijk te verliezen, en zitten “vastgeschroefd” op de Goldsprings. Onmogelijk te verliezen, en maar goed ook met de enorme toename in stuuruitslag t.o.v. de stock as.

IMG_5541_resize.jpg


Het BJ4 chassis presteert volgens YTC op zijn best wanneer de maximale articulatie van de shocks wordt beperkt. Er vanuit gaande dat ze gelijk hebben, heb ik de voorste dempers zowel aan de binnenkant (6 mm) als aan de buitenkant (5+3,7 mm) van limiters voorzien. Bij de achterste dempers heb ik alleen een limiter aan de buitenkant gebruikt (9+3,7mm).

Tijdens de rebuild van de shocks bleven de bladders niet echt goed zitten, bij een nadere inspectie bleken ze beschadigd te zijn. De shocks heb ik nu opgebouwd zonder bladders, de bovenkant van de shockbody is omwikkeld met teflontape. Vullen gaat nu via de onderkant, waar je de shocks nu ook kan laten bleeden.

IMG_5545_resize.jpg


De eerste tekenen zijn goed, voorlopig nog 100% lekvrije shocks ….
 
Upgrade links

Chaotic Crawlers Ti links voor BJ4

Bij deze bouw geen eigen gemaakte delrin links, maar mooie slanke titanium links van Chaotic Crawlers speciaal gemaakt voor het BJ4 chassis. Sinds de datum van aankoop en de montage is er inmiddels een ge-update set beschikbaar met minder ingewikkeld gebogen upperlinks. We hebben hier dus te maken met versie 1 van de links.

IMG_5566_resize.jpg


De links zijn ontworpen voor het gebruik van revo rodends, en worden netjes gelabeled aangeleverd. Voor de lower links is het verschil wel duidelijk, en lijkt de label een beetje overbodig, maar de verschillen tussen voor en achter upper links is veel moeilijker te onderscheiden.

IMG_5568_resize.jpg


Het kost even wat tijd om exact de juiste stand van elke rodends te bepalen, maar uiteindelijk is het voor elkaar en staan de links zodanig dat alles netjes vrij kan bewegen.

IMG_5653_resize.jpg


IMG_5657_resize.jpg


IMG_5663_resize.jpg


IMG_5665_resize.jpg


IMG_5668_resize.jpg


Ik moet nog wel een beetje wennen aan het aanzicht van die slanke links, maar geloof wel dat het goed komt met het gevoel dat ik er bij heb …. lol
 
Dankje voor de complimenten Steven. Dat doosje met oa VP spul heeft idd een grote aantrekkingskracht ... lol. Maar ik kan me tot nog toe nog beheersen .... Heb ook nog niet alles compleet dus dat maakt het iets makkelijker.

De dikgedrukte letters kunnen wel weggehaald worden:)

Maar het ziet er inderdaad zeer mooi uit!


Ruud
 
Ronald... Je bent echt heel gemeen!!!!!
door jou wil ik ook weer wat anders met mijn xr10..
Jij moet je alleen nog eens bewijzen bij een wedstrijd met dit moois...
Voor de rest zeg ik niets meer hierover... grrr. Heb eens lopen rekenen wat me dat allemaal zou gaan kosten.... pfffff
 
@Douwe: Aaaaah, ik begrijp dat je het wel OK vind :mrgreen:

Voor wedstrijden moet het eerst een beetje beter weer worden, de kou is niet zo goed voor me .... De kosten LOL, ik kijk pas naar het totaal als de bouw helemaal klaar is ....

Wat ben je van plan met je XR ?

@Ruud: :mrgreen: Dank je.
 
Laatst bewerkt:
@Douwe: Aaaaah, ik begrijp dat je het wel OK vind :mrgreen:

Voor wedstrijden moet het eerst een beetje beter weer worden, de kou is niet zo goed voor me .... De kosten LOL, ik kijk pas naar het totaal als de bouw helemaal klaar is ....

Wat ben je van plan met je XR ?

@Ruud: :mrgreen: Dank je.


Misschien wel het secret agent chassis van krawlfreak ;)
 
De secret agent ziet er top uit, maar is geen bodyless .... dat is weer een hele ommezwaai Douwe :D Ik vind een bodyless er gewoon mooier uitzien als een body, daarom heb ik de BJ4 gekozen. Als ik nu opnieuw zou moeten kiezen, dan zou het gaan tussen een BJ4 of een Chaotic Special ....
 
Upgrade banden en velgen

VP SLW V1 black + black rings
VP SLW V4 black + raw rings
VP 350 hubs front
VP 475 hubs rear
HB Rovers - white dot
Losi Bossclaws – red dot
Crawler Innovations DD foams 5.5
Crawler Innovations DD foams 5.25

IMG_5428_resize.jpg


Ook bij de keuze voor de velgen ben ik weer voor zwart gegaan, als “standaard” wielen heb ik gekozen voor de VP SLW V1’s velgen, met zwarte beadlock ringen. De VP SLW wielen bestaan uit 3 losse delen, de velg, de beadlockringen en de hexhubs. Door de losse hexhubs is de offset van de velgen naar behoefte aan te passen, en zo kan ook de spoorbreedte van de auto worden getuned. Uiteraard is de velg in verschillende breedte te krijgen, namelijk 1.35” / 1” / 0.7”. Mijn V1’s zijn 1” breed en hier gaan de Losi Bossclaws op.

IMG_5431_resize.jpg


De kwaliteit/afwerking van de Losi Bossclaws is minder als de banden van HotBodies, overal langs de bead zaten stukjes overtollig rubber. Het monteren van de Bossclaws was een onwijze kl#$%^teklus, uiteindelijk toch gelukt met hulp van het vriesvak. De beads zitten nog niet 100% naar tevredenheid als bij de Rovers en Sedona’s, later nog maar eens een keer proberen.

Voor de Bossclaws heb ik DD foams met een buitendiameter van 5.25” en een breedte van 2”. Zowel voor als achter een medium innerfoam en een medium outer foam. Doordat de foams cut-n-shut zijn zit er een harde lijmlaag in die ervoor zorgt dat er een harder deel in het loopvlak ontstaat. Dit bevalt me niet en ik heb inmiddels nieuwe foams onderweg.

Door een verkeerde bestelling van mijn kant bij het bestellen van de velgen voor mijn FB2, had ik al een paar extra V4’s. Voor mijn verjaardag heb ik nog een complete set V4’s met extra hubs gekregen. De V4’s zijn .7” breed en hier heb ik de oude vertrouwde HB Rovers op gezet.

IMG_5430_resize.jpg


Het monteren van de HB Rovers op deze ultra smalle velgen was een fluitje van een cent en de beads zitten rondom perfect. Voor de Rovers heb ik ook een set DD foams, deze hebben een buitendiameter van 5.5” en een breedte van 2”. Voor een firm innerfoam met een soft outerfoam, en achter firm innerfoams met medium outerfoams.

Later nog wat foto’s van het rollend chassis ….. die moet ik nog maken.
 
Update banden

Hier nog wat pics van de roller, de Bossclaws heb ik geknipt.
IMG_5712_resize.jpg


IMG_5722_resize.jpg


IMG_5725_resize.jpg


IMG_5726_resize.jpg


IMG_5733_resize.jpg


Wat betreft de plaatsing van de elektronica ben ik er grotendeels wel uit, volgende update heb ik hopelijk weer een rijdende crawler ... Electronics up next !!!
 
@ ruud: :mrgreen:

De elektronica

Tekin FXR
Tekin 45T Handwound brushed (2x)
CC bec
Punkdig
Hitec HS7950TG
Spektrum DX3E + SR300
VP Servo Armour

Om de motoren tegen beschadigingen van de rotsen te beschermen had ik van een flesje Isostar een paar motorbeschermers gemaakt. Aan de motor gebonden met tyewraps. Voor de BJ4 heb ik een set BWD Motor Sav’rs gekocht, deze zijn van delrin en bovendien een stuk dunner.

IMG_5738_resize.jpg


Op de vooras tevens een hagelnieuwe 7950 met VP servo beschermer, van mijn meissie voor mijn verjaardag gehad, TOP KADO !!!. Om genoeg ruimte te maken voor de motorbeschermer en een juiste gearmesh, heb ik de servo 2 mm naar voren moeten plaatsen. Ook kwam ik er tijdens de montage van de servo achter dat je de BWD servomount niet kan gebruiken in combinatie met de VP axle top en linkmount. Een kleine tegenvaller ….. dus de stock servoplate zit nu weer gemonteerd.

IMG_5748_resize.jpg


Het stock XR chassis is al krap om alle elektronica een beetje knap te plaatsen, maar het BJ4 chassis is nog veel erger … Ik heb er van te voren goed over na gedacht, maar uiteindelijk zat het na de tweede poging pas naar het zin.

Bij de eerste poging heb ik de ESC, bec en RX allemaal rechtop aan elkaar geplakt, maar uiteindelijk bleek deze opstelling net ietsjes te breed. De batterij draden vanaf de ESC zaten klem tegen het chassis, zie het scheurtje in de isolatie.

IMG_5750_resize.jpg


IMG_5751_resize.jpg


IMG_5753_resize.jpg


Doordat het elektronicapakketje net iets te breed was zat de skidplate ook niet helemaal lekker ….. helaas mislukt. Het moest dus smaller worden, uiteindelijk heb ik besloten om een extra elektronica plaatje te maken van lexaan. Nu kan de RX gewoon recht uit in het chassis met de ESC er bovenop geplakt. Zo had ik het ook in de stock XR, en zo heb ik de elektronica in de FB2 ook zitten.

IMG_5790_resize.jpg


IMG_5791_resize.jpg


IMG_5795_resize.jpg


Alles past nu ‘makkelijk’ en zit perfect, een grote verbetering tov poging 1. Maar ook een klein nadeeltje, de cap van de FXR steekt nu net boven het onderste chassisdeel uit.

Foto’s van de elektronica in het chassis moet ik nog maken en volgen later. Op de lijst staan nu alleen nog de bodypanels, dus daar gaan we nu maar eens over nadenken.
 
Hieronder nog wat foto's van de elektronica in het chassis. Naast de bodypanels moet ik ook nog een andere servolink maken, dat was ik even vergeten. Het M3 draadeind kan natuurlijk niet meer, dat steekt een beetje af tegen de rest ....

IMG_5872_resize.jpg


IMG_5876_resize.jpg


IMG_5881_resize.jpg


IMG_5883_resize.jpg


IMG_5880_resize.jpg
 
Update paintjob

De bodypanels heb ik gisteravond eindelijk op het chassis kunnen monteren, zoals gezegd een heel eenvoudige ontwerpje ...... alles zwart. Twee bescheiden decals verraden nog de 'afkomst' van de BJ4.

IMG_5916_resize.jpg


IMG_5926_resize.jpg


IMG_5932_resize.jpg


IMG_5938_resize.jpg


IMG_5947_resize.jpg


Dat is dan het einde van de ombouw .... de BJ4 is ready to go crawling .... Aanstaande zondag de testrun op de baan in Purmerend
 
Vanmiddag de echte test op de stenen van Purmerend gehad, gelukkig geen brokken en rare dingen of geluiden gehad. Ik heb tijdens het rijden regelmatig gecontroleerd of er geen schroeven los gingen, en dat was maar goed ook, want ik heb wel een onderbreking gehad om een losse linkmount aan te draaien .... oeps.

Verder was het leuk, de BJ4 ging goed. Het is nu echt een compleet andere auto als hiervoor, dus vandaag opnieuw de grensen van de auto een beetje moeten verkennen. Maar zoals gewoonlijk ga je dan ook wel eens net iets te ver en lig je zomaar op je gat .... lol. Het was ook de eerste run op de Bossclaws, en ik vind het nog moeilijk er wat over te zeggen. Ik heb zeker niet het gevoel dat ze beter zijn dan de Rovers, maar dan vergelijk ik ze nu met de Rovers op het stock XR chassis. Dus volgende keer ga ik weer met Bossclaws starten en daarna zal ik de rovers ook proberen. Hopelijk kan ik ze dan beter vergelijken ...

Pics van vanmiddag:

IMG_6062_resize.jpg


IMG_6063_resize.jpg


IMG_6068_resize.jpg


IMG_6069_resize.jpg


IMG_6070_resize.jpg


IMG_6072_resize.jpg


IMG_6074_resize.jpg


IMG_6076_resize.jpg


IMG_6090_resize.jpg
 
Gaaf man dat ding even uitlaten. Voor jouw natuurlijk een thuiswedstrijd deze baan.
Binnenkort beginnen de trials ook voor de scalers, dus een keer inschrijven hé.
 
Ziet er goed uit!
Maar die softcase lipo zo op de voorkant lijkt me dan weer niet heel "veilig".
Het is misschien een Noob vraag hoor maar waarom zit hij trouwens scheef over 1 helft van de as en niet in de midden?
 
@Ghossie: trailen komt goed hoor, maar wel met mooi weer uiteraard ;)

@ruudxd: Kleine 3S lipo's in hardcase zijn niet te vinden, en bovendien ook zwaarder als de softcase. In het midden op de as is geen plek voor de lipo, deze wil je zo laag mogelijk op de as plaatsen om het COG laag te houden ...
 
Back
Top