Upgrade achteras
VP rear axle top
VP rear axle linkmount
VP motorplate
VP gearbox
VP lockouts
BWD “Blade” 5 point rear axle brace
BWD Motor sav’r
De achteras is zo een beetje de “achilleshiel” van het XR10 chassis, bij (extreem) zware belasting kan flexibiliteit in de as de gearmesh in de gearbox negatief beinvloeden. Tel daar de (te) kleine stock 8mm lagers van de gearbox bij op en je hebt een prima recept voor afbrekende tanden van de gears in de gearbox. Dit alles zoals gezegd bij absurde extreme amerikaanse behandeling.
De stock as en gearbox hebben het bij mij tot nu toe prima uitgehouden, geen enkel probleem gehad. De stock gears zijn na een jaar gebruik nog steeds in uitstekende conditie, de VP bushings hebben hun werk goed gedaan. Eigenlijk heb ik geen enkele reden om iets te veranderen …. maar omdat het budget er is en het gewoon onwijs mooi spul is krijgen de assen een “Full VP Treatment”.
Op bovenstaande foto de VP linkmount, motorplate met 10mm lagers en de stock Axial gears. Deze blijf ik voorlopig gewoon gebruiken, ik heb ook nog een setje in reserve. Mochten er onverhoopt toch tandjes gaan breken, dan wordt het tijd om ook deze te upgraden naar een setje van RC4WD.
Omdat ik niet zo van opvallende kleuren en een bonte auto hou, heb ik gekozen voor allemaal zwarte upgrade parts. Hierdoor lijkt alles in eerste instantie gewoon stock, maar als je beter kijkt ….
De stock axle brace heb ik vervangen door een ietsiepietsie stoerdere variant van Billet Works Design (BWD). Dit was geen abc’tje, de passing van de BWD brace is afgestemd op de stock axle top en linkmount. Een paar kleine aanpassingen waren nodig om de boel op de VP axle top te krijgen.
Upgrade vooras
VP front axle top
VP front axle linkmount
VP motorplate
VP gearbox
VP Chubs
VP knuckles
VP Knuckle weights
BWD servomount
BWD Motor Sav’r
RowdyRacing batteryplate
Chaotic Crawlers Ti steering tierod
Na de achteras is het de beurt aan de vooras, gearbox failure bij de vooras komt veel minder vaak voor. Maar ook hier heb ik gekozen voor “Full VP treatment”.
Ook de stock gears uit de vooras waren nog in prima conditie en zitten nu dus weer gemonteerd in de VP gearbox. Uiteraard heb ik de stock C-hubs en knuckles vervangen door aluminium exemplaren van VP. Verders nog een BWD servomount en een aangepaste RowdyRacing batteryplate.
De stock 3 delige BTA steering set is vervangen door een straight Ti steering tierod van Chaotic Crawlers. Hiervoor is een kleine aanpassing nodig aan de onderste kunststof schaal van de as.
Nog een foto van beide assen:
De kunststof as schaal op de eerste foto is de originele, op de latere foto’s een nieuwe van mijn reserve as … mijn 2 jarige dochter is met de originele aan de haal geweest en sindsdien …. spoorloos. Ik kan ook niks laten slingeren ….. lol. Om met het gewicht van de voorwielen te kunnen spelen heb ik de VP knuckleweights ook maar aan de vooras toegevoegd. De DH2’s met de Sedona’s blijven lekker op de FB2 zitten. Voor de BJ4 heb ik 2 sets andere velgen zonder weightsysteem in de velg, dus moest ik wel de knuckleweights hebben ….
VP rear axle top
VP rear axle linkmount
VP motorplate
VP gearbox
VP lockouts
BWD “Blade” 5 point rear axle brace
BWD Motor sav’r

De achteras is zo een beetje de “achilleshiel” van het XR10 chassis, bij (extreem) zware belasting kan flexibiliteit in de as de gearmesh in de gearbox negatief beinvloeden. Tel daar de (te) kleine stock 8mm lagers van de gearbox bij op en je hebt een prima recept voor afbrekende tanden van de gears in de gearbox. Dit alles zoals gezegd bij absurde extreme amerikaanse behandeling.

De stock as en gearbox hebben het bij mij tot nu toe prima uitgehouden, geen enkel probleem gehad. De stock gears zijn na een jaar gebruik nog steeds in uitstekende conditie, de VP bushings hebben hun werk goed gedaan. Eigenlijk heb ik geen enkele reden om iets te veranderen …. maar omdat het budget er is en het gewoon onwijs mooi spul is krijgen de assen een “Full VP Treatment”.

Op bovenstaande foto de VP linkmount, motorplate met 10mm lagers en de stock Axial gears. Deze blijf ik voorlopig gewoon gebruiken, ik heb ook nog een setje in reserve. Mochten er onverhoopt toch tandjes gaan breken, dan wordt het tijd om ook deze te upgraden naar een setje van RC4WD.

Omdat ik niet zo van opvallende kleuren en een bonte auto hou, heb ik gekozen voor allemaal zwarte upgrade parts. Hierdoor lijkt alles in eerste instantie gewoon stock, maar als je beter kijkt ….



De stock axle brace heb ik vervangen door een ietsiepietsie stoerdere variant van Billet Works Design (BWD). Dit was geen abc’tje, de passing van de BWD brace is afgestemd op de stock axle top en linkmount. Een paar kleine aanpassingen waren nodig om de boel op de VP axle top te krijgen.
Upgrade vooras
VP front axle top
VP front axle linkmount
VP motorplate
VP gearbox
VP Chubs
VP knuckles
VP Knuckle weights
BWD servomount
BWD Motor Sav’r
RowdyRacing batteryplate
Chaotic Crawlers Ti steering tierod



Na de achteras is het de beurt aan de vooras, gearbox failure bij de vooras komt veel minder vaak voor. Maar ook hier heb ik gekozen voor “Full VP treatment”.

Ook de stock gears uit de vooras waren nog in prima conditie en zitten nu dus weer gemonteerd in de VP gearbox. Uiteraard heb ik de stock C-hubs en knuckles vervangen door aluminium exemplaren van VP. Verders nog een BWD servomount en een aangepaste RowdyRacing batteryplate.


De stock 3 delige BTA steering set is vervangen door een straight Ti steering tierod van Chaotic Crawlers. Hiervoor is een kleine aanpassing nodig aan de onderste kunststof schaal van de as.


Nog een foto van beide assen:

De kunststof as schaal op de eerste foto is de originele, op de latere foto’s een nieuwe van mijn reserve as … mijn 2 jarige dochter is met de originele aan de haal geweest en sindsdien …. spoorloos. Ik kan ook niks laten slingeren ….. lol. Om met het gewicht van de voorwielen te kunnen spelen heb ik de VP knuckleweights ook maar aan de vooras toegevoegd. De DH2’s met de Sedona’s blijven lekker op de FB2 zitten. Voor de BJ4 heb ik 2 sets andere velgen zonder weightsysteem in de velg, dus moest ik wel de knuckleweights hebben ….


