Hallo mede turbine bouwers

Nou jongens ,de laatste update voor Ahoy.

Een puist werk gehad , ik had niet verwacht dat er zoveel aan de pullers moest gebeuren .

De ultimate was nog het meeste werk , die nitro zit ook overal , nee geef me dan maar een lekker kero luchtje , maar goed de ultimate is en blijft gewoon een macht machine.

Hij is op de spatborden na kompleet nieuw gespoten a la Martin Stouten engineering.

En alles heeft proefgedraaid , en daarmee bedoel ik de 4 motoren .

De Heat is ook voorzien van een frisse laklaag , en ook die heeft al proefgedraaid.
In 1 woord super , ik heb eens geprobeerd hoe snel ,en zonder vlammen ik de kj op kon starten .
Van 0 tor 32000 in 2.5 seconde.

Dan de Childs play , ook goed ,en ook nieuw gespoten , en ook bij alle pullers de banden weer eens goed scherp gemaakt .
Ook de 54 motor doet het super goed , ngv is nog amper verkleurd .

De puller zal weer op zijn jaarlijkse stuwdruk meting controleerd worden in Ahoy , en dan is ook deze gigant weer klaar om de strijd aan te gaan met de concurrenten .

Ik heb ook besloten dat de 40Rs er naar toe gaat , lucht fles is al gevuld , dus kunnen we weer genoeg starts maken .
Oh ja , nog iets , ik ben de 300e start met de 40Rs gepasseerd met de zelfde lagers, aan jullie ervaren vliegers en bouwers de vraag , is dit veel of valt dit nog mee?

Mvg,

Martin.

Laatst bewerkt:
Met de toertjes die jij maakt, is dat denk ik best veel...
Aan de andere kant zijn de looptijden per start een stuk korter dan bij de vliegers.

Maar sowieso een zeer respectabel aantal toch?

groet,
Jacques

Als je kijkt naar hoeveel kero je per run verbruikt is dat heel wat minder dan bij een vlieger. Nu heb je wel een heel andere load natuurlijk... Lastig :)

Bedankt allemaal , ja ik heb er nu 62 uur op staan , maar de lagertjes zijn nog perfect in orde.

ik heb nu smering direct van de pomp naar het freepower lager .
Morgen even proberen.

Groetjes,

Martin.

Hoi Martin,

Mooi dat je de zaak weer zover voor elkaar hebt. Heel veel succes toegewenst en ik hoor wel van je hoe de zaak verlopen is.

Groetjes,

Henri

Hallo allemaal.

Ik dacht ik schrijf pas het verhaaltje over ahoy als ik de foto's heb ,maar die laten nog even op zich wachten.

Dus dan maar even zonder foto's.

Ik ben dus afgelopen zaterdag naar Ahoy geweest ,op de 31e editie van de tractor pulling.

We hadden gelukkig genoeg deelnemers ,maar helaas was de baan heel slecht.
Het was soort potgrond ,en dan ook nog eens zeiknat , en potgrond blijft vocht opgeven , dus eigenlijk had alles wat de organisatie voor ons gedaan had ,weinig nut.

Toch hebben we , en ik denk dat vele deelnemers en publiek dat wel met me eens zijn , twee hele mooie demo sessies laten zien .

De voorwielen gingen soms mooi hoog , en dat vind het publiek altijd mooi.

Helaas vergde de baan veel van de pullers,waardoor er een aantal pullers in de tweede sessie aan de kant stonden .

Gelukkig op een lege start accu na van de Ultimate , liep alles bij mij op rolletjes ,niets kapot of beschadigd.

Echter kon je niet goed een conclusie trekken ,omdat de conditie van de baan dit niet toeliet.

Ik heb tussen de sessies door ,omdat er ook publiek stond gewoon de twee turbine pullers op de tafel gestart , en dat konden ze wel waarderen .
Ik kom ook in een boek wat een engelse turbine freak aan het schrijven is.
Hij zoekt alle mogelijk doelen waarvoor je een turbine kunt gebruiken ,en maakt van dit alles een mooi boekwerk.
Volgend jaar probeerd ie weer naar ahoy te komen ,en mij het boek te overhandigen .

Hij was met een speciale gast , de maken van de ooit eerste turbine motor dragster van Nederland , Henk Vink.

Voor de rest heel veel vragen , en heel veel stilte als ik telkens vertelde dat ik het allemaal zelf gebouwd had.
De 40rs was een smaakmaker , er werden heel veel foto's van dit kleine monstertje genomen .

De Childs play is weer op stuwdruk gecontroleerd, en resultaat 375 gram , 5gram minder dan vorig jaar , dus dit jaar weer lekker blazen.

Op naar Kamperveen.

Mvg,

Martin.

Hallo allemaal.

Ik kom ook in een boek wat een engelse turbine freak aan het schrijven is.
Hij zoekt alle mogelijk doelen waarvoor je een turbine kunt gebruiken ,en maakt van dit alles een mooi boekwerk.
Volgend jaar probeerd ie weer naar ahoy te komen ,en mij het boek te overhandigen .

Mvg,

Martin.

Hoi Martin,

Je heb het wel naar je zin gehad, als ik je verslag lees!....:thumbsup:

Dat is natuurlijk wel te gek als je in dat boek komt te staan...:mrgreen:

Groet Jan.

Oh jawel hoor, ik had het best naar m,n zin daar , altijd wel wat te bepraten of te zien.

Ja dat boek ben ik ook benieuwd naar , hopen maar dat ik hem volgend jaar weer zie .

Dat heb ik vaker ,dan ben ik met iemand in gesprek , en dan denk je er weer niet bij na om even een naam of adres te vragen ,of telnr, en dan ben je hem weer kwijt .

Maar goed ,we zien wel.

Ik ben weer an den arbeid , heb vanavond een nieuw huisje oftewel tandeborstelbeker , voor de40rs gemaakt , zag er niet meer uit ,leek wel meer vierkant dan rond.

O ring gemonteerd , dus minder lekkage .
Eind van de week draaien.

Mvg,

Martin.

Mooi :) Maar.... wat bedoel je met 375g stuwdruk gemeten? Het is immers geen jet :) Moet je dat meten omdat de uitlaat omhoog staat en je dus maar een beperkte uitlaat druk mag hebben om niet vals te spelen?

Dat klopt helemaal.

Die 375 gram ,is de rest druk uit de uitlaten.

Zou je dit dus niet controleren ,dan was het heel simpel ,dan won ik ,mist alles goed gaat natuurlijk , elke wedstrijd.

Dit was namelijk het geval bij de Heat .
Deze puller mag nog zo rijden ,maar alles wat daarna gebouwd is , moet op stuwdruk gecontroleerd worden.

Voor mij geen punt ,want ik heb dus bij de start 375 gram minder op de puller ,maar omdat ik de turbine heel snel volgas kan krijgen , is die 375 er weer zo bij ,en kan ik met sterkste mee.

Je moet maar net weten hoe je dit moet doen.

Mvg,

Martin.

Ik ben weer an den arbeid , heb vanavond een nieuw huisje oftewel tandeborstelbeker , voor de40rs gemaakt , zag er niet meer uit ,leek wel meer vierkant dan rond.
Mvg,
Martin.

Hahaha, wat doe je er mee dan, tis geen voetbal....;)

Mooi werk dat alles weer in orde is.

Grt,
Gerald

Nee, die heb ik proberen afte draaien, maar er zat zo,n vreselijke naad in ,en daar was ie dunner ,dus stond ie als een ei,en later nog erger.

Mvg,

Martin.

Hallo allemaal.
Even een update omtrent de 40rs.

Ik had er toch flink problemen mee.
metname de smering van het freepower lager.

Ik heb hier nu de goede oplossing voor gevonden ,en dit werkt.

Ook had ik een vrij hoge egt in de hot sectie zitten , ik twijfelde er toch aan of de verhouding freepower gasgenerator wel goed was.

veel draaien in donker en kijken , en toen bleek het toch om een hotspot te gaan.

Maar hoe krijg je die eruit?
Ik heb gelijk maar het hart van de motor genomen , de injectie naalden , en daar was al iets duidelijk mis.

Als je de naaldjes op gas liet branden , dan kon je behoorlijk lang gas bijgeven zonder dat er eigenlijk verschil in het vlam patroon kwam , moet goed zijn toch.

Maar met een goede volle gas bus bleek dit toch anders.
Weer testen ,en als je het gas heel snel open draaide ,dan bleef precies de kant tov de warme plek, lager in vlam .
Dus als je met gas al een verschil hebt is het met kero nog veel erger.
Dus de naaldjes bekeken , en alle naaldjes die slecht brande eruit gehaald en vernieuwd.
Resultaat perfect gelijke gasvlammen ,wat ik ook doe.

De motor werd eerst 650 graden warm idle ,maar bij snel optoeren ging hij richting de700.

Er zit een regeling in de ecu dat bij hoge temperaturen , dus als je de max temp op 800 graden gezet hebt, die er voor zorgd dat de motor langzamer gaat reageren ,dit om alles een beetje te beschermen.
Zette ik de temp op 1200 graden ,dan vloog de motor in toeren omhoog(veel snellere reactie),maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Nu heb ik een temp van 450 graden idle gemeten , en volgas rond de 550 max ,met de probe ongeveer 6mm naar binnen .

Alles lijkt weer in orde ,en staat klaar voor Appingedam.

Mvg,

Martin.

Laatst bewerkt:
Hey Martin, weer flink bezig geweest dus. :D Ja, het houd je niet stil, ben ook flink met die 180 bezig geweest en ik denk dat ik er een heel eind mee ben. Dat met die naalden heb ik ook meerdere keren gehad ondanks alles goed afbramen en positioneren met solderen. Het naaldje hoefd blijkbaar maar een miniscule afwijkende werveling hebben in de brandstof ring wat al behoorlijk kan afwijken op vol vermogen. Ik heb zelfs de bovenste twee naaldjes iets korter gemaakt omdat daar blijvend een "cold-spot" zat, is nu ook helemaal weg.

Ben erg benieuwd naar je freepower combinatie en hoop hem wel te zien in ap.

Grt,
Gerald

ps, heb nog steeds je lagertjes, laat maar weten wanner je ze snel nodig hebt, anders neem ik ze wel mee naar de meeting.

Hallo Gerald.

Mail me maar even , en zeg dan maar wanneer je zelf kunt , dan kan ik kijken of ik ook tijd heb en kunnen we afspreken.

Tot horens,

Martin.

Zo, ik ben er ook klaar voor jongens, wanneer gaan we?

P1010147.jpg

Mooie indoor turbinekist... Kan wel in het oefenzaaltje van de lokale muziekvereniging...
Denken ze dat er iemand aan het oefenen is met een jankviool..

Back