Hallo mede turbine bouwers

Gewone kogellagers het moet toch niet gekker worden :roll:
Maar het werkt blijkbaar zoals jij het gebruikt dus waarom dan niet gewoon toepassen.

Ja Berto , het lijkt erop dat dit stukken beter gaat .
De motor heeft nog gewoon de ceramische lagers , maar de langzaam draaiende freepower lijkt veel beter te lopen op gewone stalen kogellagers .

Ik smeer nu met volledig olie , dus geen mengsmering.
Op de grote puller zit ook een olie tank ,dus die kan ik dan gelijk na bouwen .
Wat wel nodig is na zware belasting ,is even een extra shot met olie door het lager , en dan loopt ie gelijk soepel ,en hoor je niets meer,geen gekke geluiden .

Dit doe ik trouwens al jaren bij m,n pullers , na elke run ,en gaat werkelijk prima.

Wat ik ook veranderd heb ,is het material voor de astunnel.
Eerst had ik aluminium ,maar dat gaat absoluut niet , het lager werd zo geknepen ,dat ik het er niet meer uit kreeg .
Met rvs heb ik dat niet meer en het lager blijft dus nu keurig los glijden in de tunnel ,want de as moet uit kunnen zetten .

Dus dit zijn de laatste vernieuwingen , op pampa zal ie dus gewoon met een los olie potje verschijnen ,kan ik wat langer draaien .
Later zal zowel de brandstoftank als de olie tank vast op de puller komen .
P1010137.jpg

Groetjes,

Martin.

Laatst bewerkt:

Martin...... maak nou is een proefrunnetje met een lichte sleepwagen...
Dan hoef je niet bang te zijn dat de freepower kapot gaat maar dan weet je wel iets over het vermogen en hoe je het kan benuten.... ;)

En hoe veel turbines wil je nog gaan kopen... man je heb er eeuh.. tsja hoeveel zijn het er?
Genoeg, maar geen vliegtuig... vreemde combi hoor Martin ;)

Zie je wel weer eens op een wedstrijd. ;)

Hallo Jaco.
Ja ,die laatste turbine heb ik gekregen als bedankje van een tevreden klant ,dus daar doe ik niet moeilijk om.

Ik mag officieel nog niet rijden met de puller.
Er moet namelijk nog een afscherming om de freepower ,en rond het compressor gedeelte, en ook de gewichts verdeling is vrij ongunstig.
weegt veel zwaarder achter dan voor.

Hij gaat hier thuis wel voor een bak ,die heel goed werkt ,zodat ik alvast de freepower kan bekijken hoe die het volhoud , en dan kan ik ook zonder afscherming draaien ,en kijken of er rode plekken in het ngv gedeelte van de freepower komen .

Dus het zal vaak met schemering testen worden om dit te zien .
Zo wil ik hem optimaliseren , en dan van de winter nummer 2 erop , want hij verschijnt niet op de baan voor de tweede motor erbij staat.

Dat doe ik omdat het dan weer een puller is met 1 motor , en ik ken mezelf ,als het dan goed gaat ,dan wil ik het weer zo laten ,dus daarom.

Dan word het maar een beetje moeilijker ,maar zeker niet minder leuk.

En vermogen zit er genoeg in .

Van de winter word er gekeken of de verhouding freepower /gasgenerator goed is , anders word ie gewijzigd.

Mvg,

Martin.

Is de voorspanning ook weg met de stalen lagers? Ik verbaas me er enorm over. Wat me ook opvalt is dat je draait met puur olie smering. Die hvd motor draait na een run ook wat zwaarder maar dat komt (volgens mij) opdat de kero verdampt in een te hete tunnel achter en dan komt er alleen olie op het lager. Door de voorspanning (wellicht teveel) of een minder goede uitlijnin wordt het lager wat heet en plakt de olie op de kogels. Als er nog kero doorging spoelde dit wel schoon maar als de kero verdampt dan blijft de olie veel meer zitten op het lager. Lage krijgt dan ook veel minder koeling en zo wordt het steeds erger.......

Mooi dat je het zo optimaliseerd :)

Is de voorspanning ook weg met de stalen lagers? Ik verbaas me er enorm over. Wat me ook opvalt is dat je draait met puur olie smering. Die hvd motor draait na een run ook wat zwaarder maar dat komt (volgens mij) opdat de kero verdampt in een te hete tunnel achter en dan komt er alleen olie op het lager. Door de voorspanning (wellicht teveel) of een minder goede uitlijnin wordt het lager wat heet en plakt de olie op de kogels. Als er nog kero doorging spoelde dit wel schoon maar als de kero verdampt dan blijft de olie veel meer zitten op het lager. Lage krijgt dan ook veel minder koeling en zo wordt het steeds erger.......

Mooi dat je het zo optimaliseerd :)

Hallo Herman.

Ik draai zonder voorspanning ,want gewone kogellagers mag je niet opspannen .

Ik draai zo al jaren met de pullers , let wel niet in de motor ,maar in het freepower gedeelte.

De lagers worden kompleet zwart , maar blijven heel licht lopen .
De freepower van de Childs Play loopt zelfs maal zo lang uit als de motor .
Mensen staan er vaak met verwondering naar te kijken ,en dan hoor je af en toe , kijk hij draaid nog ,terwijl de motor al lang stil staat.
Daar haal ik de kracht uit, alle weerstand die de motor al heeft voor dat het bij de banden is ,is verloren ,dus alles moet licht mogelijk draaien .

Als je een slinger geeft aan de turboprop van Wren of van Jetcat ,zal je merken dat deze veel zwaarder lopen ,en dat kost vermogen .
Ik maak geen motoren die heel lang achter elkaar lopen , maar haal wel het meeste vermogen eruit op een korte tijd.

De turboprop mannen gaan voor lange levensduur , en ik draai er elke keer 1 minuut mee ,maar wel volgas ,en een veel hogere belasting.
Ik vervang elk jaar de lagers ,maarja 9 euro das niks toch?
Volledig olie smering is voor freepowers die bloedheet worden het beste .

Als je dit met olie /kero doet ,dan is de kero al verdampt voor dat het bij het lager is ,en het olie percentage te wienig ,dus geen smering.

Ik laat de motors altijd iets roken ,dan weet ik dat er voldoende olie door gaat.

Mvg,

Martin.

Ja , zo is dat Herman ,maar meestal maar 1 keer per jaar ,dat vind ik genoeg.

Gewoon even de stofkapjes van de lagers halen ,en dan het lager uitspoelen in wasbenzine tot al het vet eruit is,en dan wat olie erin ,en draaien.

Laatst bewerkt:
Zo ,net even de 40rs gestart ,en wat loopt dat mooi zeg.

Ik had een egt van 630 graden bij idle ,en bij full power en maximale belasting 730 , en dat is vrij normaal voor dit soort kleine freepowertjes .

eerst draaide ik op 900 ,maar dat was natuurlijk niet goed , maar nu gaat het al een stuk beter.

Ik meet de temp in de ngv van de freepower ,want hier hoopt ie alle warmte op .
Het power wiel staat gewoon grijs ,maar de ngv is donker rood ,maar dat mag want het is maar 0.5mm rvs dus dat is ook goed .

Het huis is 0.4mm dik ,en werkt ook.
Totaal kom ik nu op zo,n 590 gram voor een complete motor.
Het lagertje doet het nog steeds goed hoor , even na smeren ,en klaar.

Voorlopig hou ik het zo.
Je kan amper zien dat ie olie gebruikt ,dus dat is ook goed ,,maar hij rookt wel lekker ,dus smering is er.

Voor wie geintresseerd is in dit kleintje , ik ben zondag 26 juli aanwezig in Helchteren , daar staan ook de 2 andere turbine pullers ,plus de ultimate ,want ik denk dat de mensen 4x 3,5cc racemotor ook wel interresant vinden .
En natuurlijk de 44 motor.

Mvg,

Martin.

Laatst bewerkt:
Oh ja .nog even vergeten te melden , ik draai nu met het bec systeem ertussen.

Ik heb dus een klein printplaatje wat maar 5 volt door geeft aan mijn ontvanger.
Nu kan ik dus met een kleine lipo draaien , en dat scheelt weer gewicht.
Het systeem werkt perfect.

Ger Kovacs, bedankt voor de hulp en de spulletjes.:thumbsup:

Mvg,

Martin.

THX

@Martin.

NEE............................... jij bedankt, voor alles wat je voor mij hebt gedaan.

Zie je zondag op 'Jet Paradisefield" :wink:

Ger.

Zo als jullie weten heb ik een 44 motortje, maar dat ging steeds slechter lopen ,en opstarten.
Ik wist ook niet wat het was.
Dus uit elkaar gehaald ,en de sticks verbogen , en gaten veranderd.

Het ging al iets beter , maar absoluut nog niet goed.
De motor , zo leek het , kreeg telkens met aftoeren op 80.000 een flameout.

Als je langzaam met de gasknuppel naar idle ging , dan was er niets aan de hand , maar als je snel ,dus zonder de deacxeleratie sneller te zetten ,naar beneden ging , was ie uit.

Heeeeel raar , en nog nooit gezien .
Mike maar eens gebeld , en wat blijkt ,alle ma302 ecu,s hebben een bug erin zitten , en zijn niet goed voor de 44 motor.
Dus alle motoren die in 2003 en 2004 gebouwd zijn en manual start zijn , hebben dit.

Dit kan zijn slecht opstarten ,en in 1 keer uitslaan , en traag reageren.

Na Mike gesproken te hebben ,heb ik direct de ma303 gepakt en nu draait als nooit te voren , reageerd goed ,en slaat niet meer uit.

Mvg,

Martin.

en wat blijkt ,alle ma302 ecu,s hebben een bug erin zitten ........heb ik direct de ma303 gepakt en nu draait als nooit te voren , reageerd goed ,en slaat niet meer uit.

Mvg,

Martin.

Oh??? Goed te weten dan. Zitten volgens mij nog wel meer min puntjes in die ma302 heb ik gemerkt. Zo wil hij nu en dan wel eens plots high-idle gaan draaien. Dat komt na verloop van tijd wel weer goed op de testbank, kwestie van zijn 'draai' opnieuw vinden maar dat is knap lastig als je het in een model hebt met té veel residu vermogen in de landing! Met de GR180 al een paar keer gehad (nog steeds na onze laatste afstelling van stab. delay bij jou) Staat idle op 34.000 maar dan na 10 runs donderd hij vanuit decelleratie in naar 28.000 en vervolgens gooit hij hem (safety?) naar 48.000 waar hij blijft staan. Weer naar volgas en terug idle, wéér op 48.000 rpm, en dat is ruim 2kg vermogen!

Hmmm, denk dat ik toch iets anders moet verzinnen voor m'n grote 3meter F16, té veel risico.

Grt,
Gerald

Stel eens een keer de ecu /zender opnieuw in Gerald.

Dit kan helpen ,dus volgas /uit /idle.

Kijk ook even op je tweede menu,hoeveel puls je hebt met de zender op ready, dit mag niet hoger zijn dan 13 procent , in iedergeval totdat het lampje van de ecu net begint te branden.

Stel eens een keer de ecu /zender opnieuw in Gerald.

Dit kan helpen ,dus volgas /uit /idle.

Kijk ook even op je tweede menu,hoeveel puls je hebt met de zender op ready, dit mag niet hoger zijn dan 13 procent , in iedergeval totdat het lampje van de ecu net begint te branden.
Heb ik reeds een paar keer gedaan, ook nu met m'n nieuwe zender op 2,4. Ook die puls breedte heb ik aangepast en geeft geen verbetering. Het lijkt er bijna op alsof deze 302 nooit bedoeld is geweest voor zo'n zwaardere rotor combinatie. De massa traagheid is groot en wellicht moet de vaste curve wel eerdere begonnen worden met het afvlakken van de toeren zodat je geen over/undershoot krijgt. Ik heb namelijk ook zoiets bij max rpm. De acceleratie van deze motor is werkelijk fenomenaal maar schiet altijd zo'n 2000-3000 toeren over max ingesteld en dat zou niet mogen. De enige remedie voorlopig lijkt om de deceleratie langzaam te houden zodat hij niet naar 28.000 kan zakken.

Wat dat betreft ben ik een beetje terug gekomen van de Orbit ecu die ik al jaren gebruik. Deze is veel meer rock-steady en doet precies wat je vraagt, de fadec is wat mij betrefd té vaak bezig te leren. Enig nadeel van Orbit is dat je acceleratie/deceleratie niet af kan stellen wat de reden was om over te gaan naar fadec. De nieuwere zullen ongetwijfeld sterkere programatuur hebben anders hadden al die andere grote jongens er ook last van moeten hebben denk ik.

We zullen zien wat ik ermee doe, misschien toch maar een nieuwere versie...

Grt,
Gerald

Wacht eens even ,is het echt de 302 , heb je goed gekeken?

Als dat zo is ,moet je er niet meer mee draaien .
Het is jammer maar het is nu eenmaal zo.

Ik had dit dus ook bij mijn ecu ,hij zakte ,als je de deacx te snel zette ver onder z,n idle ,en sprong dan weer terug.

Wat we kunnen doen is , even wachten tot ik de spullen thuis heb van de ma303 ,en als ik hem dan gemaakt hebt ,dan kunnen deze even testen op jou motor, en dan weet je of het goed is ja of nee.
Duur zijn ze niet ,maar toch ,je koopt zulke dingen liefst maar 1 keer.

Mvg,

Martin.

Hoi Gerald
ik had het zelfde probleem met de fadec
ik had last van undershoot en daar na draaide die op 45k idle
was ook in apingadam het probleem zat hem in de brandstofpomp even het dekseltje polijsten en weer inelkaar en klaar en het was weg kan je ook nog ff proberen
Gr Limme

Hoi Martin, tis tóch een 303, ik had me vergist.

Hoi Limme, kan ik inderdaad proberen, het is een nieuwe hausl pomp met extra dikke aanvoernippel voor P160-achtige motoren maar nieuwigheid zegt ook niet altijd alles ;). Tóch denk ik dat het een software issue is maar we zullen zien. Dezelfde 303 zit trouwens ook in mijn Rafale met KJ66 en die heefd ook wel een overshoot bij max rpm. Deze staat echt héél fel snel op acceleratie, misschien wel té fel voor deze oudere ecu's. Undershoot heefd deze weer echter geen last van.

Grt,
Gerald

GroteFoto-6Q47YBFA.jpg

Back