Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ik kan alleen mijn eigen 46ax2 toevoegen en daar is na vier jaar niets mis mee. In het voorjaar nog open geweest en alles was nog goed, mooie lagertjes en mooie cilindervoering. Op veel van de foto's van cilindervoeringen op internet zie je de voering echt loslaten, "peeling" word veel gezegd. Dat "peelen" lijkt heel veel op wat je ziet als je een cilinder van de nicasillaag wilt ontdoen. Zo'n cilinder wordt ondergedompeld in een salpeterzuuroplossing. Salpeterzuur lost het nikkel op en de rest komt vanzelf mee. En dat gaat snel!Heren! Tot de orde!
OS AX!
Op veel van de foto's van cilindervoeringen op internet zie je de voering echt loslaten, "peeling" word veel gezegd. Dat "peelen" lijkt heel veel op wat je ziet als je een cilinder van de nicasillaag wilt ontdoen. Zo'n cilinder wordt ondergedompeld in een salpeterzuuroplossing. Salpeterzuur lost het nikkel op en de rest komt vanzelf mee. En dat gaat snel!
Wat nu als het salpeterzuur dat gevormd wordt bij het verbranden van nitro verantwoordelijk is voor het loslaten van de nikkel voering.
Inderdaad, deels. Roestvorming is en blijft gewoon reageren met zuurstof, zuur helpt daarbij. Bij iedere verbranding kan zuur gevormd worden, er ontstaat altijd stikstofoxide en dat reageert weer met water en vormt dan salpeterzuur, daar heeft niet alleen ons motortje last van maar de hele wereld; zure regen.Ik ben zonder meer overtuigd van dat salpeterzuur (wat gevormd wordt bij verbranding van Nitro) deels verantwoordelijk is voor het rotten van lagers....
Groet, Bert
Dat ligt voor de hand. Ik sluit dat niet uit. Overigens heb ik niet gezegd dat zuur de oorzaak van het loslaten van de voering is. Vast staat dat er salpeterzuur gevormd wordt in de motor. Vast staat ook dat salpeterzuur nikkel oplost. De vraag die ik (vooral mezelf) stel is of een en ander ook werkelijk tot die schade kan leiden.Ik heb wat meer moeite met de notie dat het ook de peeling veroorzaakt, want dat zou betekenen dat het niks uitmaakt of de motor loopt of niet, dan zou het zuur zelfs al tijdens het lopen de nikkel coating aantasten....
Groet, Bert
Is een overhaaste conclusie van mij. Is gebaseerd op mijn (en velen met mij) aangeleerde manier om je eencilinder (sport)motor aan te trappen. Klein schopje om door de compressie te komen, kickstarter weer helemaal omhoog en dan trappen. Zuiger staat eigenlijk altijd tegen de compressie, vandaar. Of dat bij een modelmotor ook zo is is een aanname van mij maar ongefundeerd...Ik sta ook een beetje te kijken van "de zuiger stopt altijd/vaak bovenin" want om eerlijk te zijn, geen enkele van mijn motoren doet dat.
Groet, Bert
De AX peeling bovenin is ook ± de locatie waar de buis aan de buitenzijde een sleuf is verspaand. Die zit daar mogelijk om de konische klemming te persen? Voordat de coatings worden aangebracht? Of... als de coating al galvanisch is aangebracht.
Op m'n draaibank haal ik die toleranties niet. Want waarom zou ik bij wijze van grap zelf geen bus afsteken uit staal. Stalen bus, alu zuiger. Hoonsteentjes
Dat weet ik dan weer welNicasil wordt anders aangebracht (ik weet niet precise hoe) maar zit alleen op het loopvlak.
Zo zal het denk ik wel gaan, alleen vermoed ik dat op het einde een uiteinde in een inductielus gaat en daarna de hele cilinder in een keer op maat geboord wordt (vandaar ook jouw "braam"). Na afkoeling is ie dan mooi taps van binnen terwijl de buitenkant gelijk gebleven is.De processen die je noemt zijn machinaal in massaproductie uit te voeren.
Zijn de tools, de frezen op maat gemaakt, gekoelde en gespoelde slijpstenen (of zijn het afsteekbijtels langs een 'sjabloon' een curve voor de kromming, hans digitaal en op een duizendsten... etc.) Machinaal secondenwerk als de CNC-tent op stoom is
Maar ik kan mij ook een geforceerde crimp-na, met enige hitte voorstellen.