Haperende OS46 AX II

• Topicstarter Topicstarter alb1946
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik denk dat je "hoge pH waarde" bedoelt? boven de 7 is basisch, onder de 7 is zuur.... ;)
(diesel bevat minieme hoeveelheden zwavel)
.
Ja dat bedoel ik. Lage zuurgraad, hoge pH waarde. Het is niet simpel het simpel te houden.;);)
Dat van die zwavel is eigenlijk de reden om ATF te gebruiken. Zwavel zit ook in benzine en het zijn nou net benzinemotoren die geen of veel minder interne roestvorming hebben. En dat terwijl de onderdelen en de werking gelijk zijn. Vocht produceren ze beiden maar alleen de benzine uitvoering krijgt ook zwavel (methanol bevat geen zwavel) en toch dat roestverschil. Het verschil en dus de roestvorming moet dan wel in de brandstof zitten, is mijn gedachtegang. Nou is op iedere brandstof/olie wel iets aan te merken blijkens de verhalen op de diverse fora maar het hoofdthema is toch vaak roestvorming. Ga je nu eens naar een circuit waar geraced wordt met motoren/karts (ik doe dat graag) dan kun je daar dezelfde verhalen horen over benzine en olie (zwavel beschadigt nicasil). Dus, de nadelige effecten van de brandstof tijdens de verbranding neem ik voor lief en bestrijd deze achteraf met een paar druppels ATF. ATF omdat dat de hoogste:cool: pH waarde (10,5) heeft en water opneemt. Het smeert ook goed maar dat is niet van belang.
Groet,
Sam

???? Benzine bevat zwavel???? of mijn info is verkeerd, OF het gaat maar om hééééél inimini kleine hoeveelheden (minder dan 0.01%).
Naar mijn beste weten is het zwavelgehalte in benzine verwaarloosbaar... In diesel niet, reden waarom motorolie voor diesels vrijwel altijd geschikt is voor benzine, maar andersom niet per sé....

Ik zal daar eens in duiken.... Want mijn motorfiets heft ook Nicasil gecoate voeringen, in 30 jaar nog nooit een drup ATF gezien, maar die voeringen zijn nog perfect....

De roest kan toch ook door slechte materialen komen waarvan de lagers zijn gemaakt ? Het soort ijzer wat al roest als je ernaar kijkt ? Ik gebruik ook resopijpen maar de roest keerde nooit terug na vervangen van het (originele) lager.

Vrijwel alle heli's die ik had draaiden met een resopijp, en eerlijk gezegd kan ik het verband tussen resopijp en roest ook niet zo goed duiden....

Hoi Hoi Hoi.
Wat een fijne hulp krijg ik van jullie.
Heb wel eens een motor gereviseerd hoor .
Ja zuiger gemarkeerd.
Drijfstang met viltsift gemerkt naar de carb toe.
Zuiger is symmetrisch.
Nooit wonderolie gestookt het is echt roest want zit ook op het geslepen gedeelte van de krukas.
Lijkt wel of ze de motor al geoxideerd in elkaar gezet hebben,zou ook nog kunnen natuurlijk.
In China kijken misschien niet zo nauw.
Ga wel een nieuw lagertje halen hier bij de skf.

Wordt vervolgd.

Henk.

Henk heeft zijn brandstofje al genoemd, stuk verder terug.
Air-O-shave, 20% nitro, 20% smeer...

Zuur... Reso... Die kan ik wel duiden, in die zin... Maar welk aandeel het grootst?
Druk van het systeem op tank. Dat gas is zuur, waterhoudend etc... infecteert de tank iets?

Dan... bij een reso gaat een deel van de emissie terug de motor in. Dat is dan brandstof + emissie, die nog niet verbrand terug gaat. De de zuiger krijgt weer het een en ander terug geladen in overdruk. Dat wolkt ook lekker verder de motor in? 'Garagebedrijf Cor Rosie' kan aan de slag?

Leg een roestig stuk staal op RVS... en dat RVS gaat vrolijk mee roesten. Het kan zijn dat het lager het opstart.

Maar het OS staal is totaal niet roestbestendig. Dus iets van zuurgraad, waterdamp en warmte versnelt het proces? Ontstaat het tijdens het vliegen of erna?

Dan met de kist aan de sjouw! Let op resopiep naar benee, motor naar boven houden. Laten uitdruppen aan het hek van het veld, en ook zo de auto in, of eerst after-runnen voor het naar huis gaan. Zorgen dat de troep in de uitlaat niet terug de motor in loopt. Doe dat zeer bewust iedere keer. Spoel regelmatig de pijp met water door en laat hem dan rustig drogen.

Zet je de motor af op de zender, of laat je hem rustig uit tokkelen met de toevoerslang los van de carb. Verbrand hij de laatste resten? Verliest het dan de bescherming?
Zet je de motor zo uit bevat deze nog brandstof met olie in de spoeling? Geeft dat betereprotectie?
In het andere geval stook je daar een deel van op, en wellicht ook van de beschermende folie? Kan dan het afbrekende methanol zijn zuur produceren?

Rennie in de tank? Haha! (Magnesium poeder)

Zuurgraad. Nooit gemeten in de methanol-buffertank. Maar het koperen staafje dat de buffertank in gaat is altijd mooi geëtst schoon. Hmmm... wellicht komt er met een anaode en kathode stroom uit... om de gloei-te-pluggen of om tankje mee te vullen... Nooooit meer accu te laden voor het Kavan-pomje. Perpetumetankieleej. Een en al Mesopotamische fles.

Laatst bewerkt:
Nooit wonderolie gestookt het is echt roest want zit ook op het geslepen gedeelte van de krukas.

Weet je dat zeker Henk? Ik meende dat je schreef ook wel eens Klotz te gebruiken, en Klotz bevat bij mijn weten een aandeel wonderolie, en de verkleuring op het achterdeksel wijst daar ook op....

En juist die verkleuring op het geslepen deel van de as, is typisch het bruine laagje olie-afzetting, roest ziet er namelijk NOOIT "gladgeslepen" uit....

De 55 ax heeft ook op Klotz gelopen.
Ook 20/20.
Ja als er wonderolie in zit zou het kunnen,
Op de krukwang gaat het er heel makkelijk af.
Het vuil,roest ligt er eigenlijk boven op.
Lijkt wel of het op het geslepen gedeelte van de krukas in het staal zit,of het in de poriën????????
Moeilijk te verwijderen.

Henk.

Haal er maar eens een lapje met aceton over.... en meld maar eens wat er dan gebeurt....

???? Benzine bevat zwavel????
Ik zal daar eens in duiken.... Want mijn motorfiets heft ook Nicasil gecoate voeringen, in 30 jaar nog nooit een drup ATF gezien, maar die voeringen zijn nog perfect....

Zwavelhoudende verbindingen, geen toegevoegde zwavel. Tegenwoordig steeds minder. Het is wel iets langer geleden dat ik begon na te denken over roestende lagers, ik zat toen nog op school en lagers waren duur.... Toen zat er meer zwavel en lood in. Uitgangspunt was dat er geen verschil is tussen een verbrandingsmotor waar benzine/olie in gestookt wordt en een op methanol/nitro/olie. En toch roest die op benzine aanzienlijk minder (ondanks het zwavel aandeel) dus moet de brandstof of ieder geval de na verbranding achterblijvende stoffen de oorzaak zijn. Dus is het zaak er na afloop iets in te stoppen wat dit zoveel mogelijk neutraliseert zonder zelf de motor te beschadigen natuurlijk. ATF lag vanwege de eigenschappen het meest voor de hand. Eerlijk is eerlijk de rode kleur leek heel erg op die van de "echte" afterrun olie, dat hielp ook.:):)
De racerij erbij halen is om aan te geven dat er overal waar verbrandingsmotoren worden gebruikt de brandstof/olie als wondermiddel of juist de grote vernieler gezien wordt met alle daarbij horende verhalen, al dan niet bewezen. Sinds er in bijna alle klassen alleen nog benzine van de pomp mag worden gebruikt zijn deze verhalen een stuk minder. De gassen in het rennerskwartier een stuk minder ongezond, dat is natuurlijk maar bijzaak.
Porsche heeft ooit zwavel in benzine aangewezen als oorzaak voor het beschadigen van het nicasil in hun toen nog luchtgekoelde cilinders, ook andere fabrikanten wijzen op deze oorzaak. Vooral in gebieden waar de benzine van bedenkelijke kwaliteit is. Lichte Japanse motorfietsen welke in India e.o. worden verkocht hebben meestal gewoon een stalen bus. Dit ondersteunt de verdachtmaking richting zwavel in benzine.
ATF beschermt niet een nicasil cilindervoering ook niet in een 30 jaar oude motorfiets. Uit nieuwsgierigheid; wat voor exoot heb je in het schuurtje? Je hebt het wel eens over Ducati, nicasil cilinders, 30 jaar, 750 F1?
Groet,
Sam

Mechanisch echter eenvoudig te verwijderen met een Proxxon of Dremel koperborsteltje.
Breng je ook direct een micron dikke poetslaag aan van messing. En die geeft nog eens oxidatie bescherming ook!

Je krijgt het er behoorlijk mee weg, zelfs tot in de pitting.

Wil je die roest nog verder 'passiveren', eigenlijk niet nodig, dan kan je het een nachtje laten staan in de HG tuingereedschapreiniger. Etst tot in de pitting de roest weg. Daarna heel goed wassen met spiritus.
De reiniger bestaat uit fosforzuur. De roest wordt gestabiliseerd tot magnetiet.
Vroeger ook verkrijgbaar als Roestex vanS4, in die blauwe potjes met rode dekseltjes.
De HG is zeer effectief. Kost stukken minder.

Zo hield ik overjarig 15 jaar een Austin Mini Bestel APK waardig. Daarna moest er toch echt gelast worden. Na behandeling moest dat alles natuurlijk wel weer netjes afgespoten worden. Maar die auto wolkte je buiten in de lucht, in de achtertuin af.... soms in onderdelen aan de waslijn (arme buren). Haha!

Laatst bewerkt:
De Klotz Die Hobby-In levert zit in elk geval geen wonderolie in. Ik heb dat een keer eerder in een ander draadje uitgezocht.
Er is overigens wel Klotz die wonderolie bevat. Het is maar net welke keuze er gemaakt wordt.

Erg interessant die testen. Komt OS niet best af. Ook de motoren met zuigerveren. Misschien een keer ruzie gehad met een OS importeur;)

Heeft iemand misschien ervaring met de ABC compatible cilindersetjes voor de
OS 46 FX van Justengines?

http://www.justengines.co.uk/acatalog/copy_of_OS_Compatible_Spares.html

Ik heb van een clubgenoot een 46 FX ter reparatie en deze heeft een verroest lager en een versleten cilindersetje.

Jan

Alcohol en methanol trekken water aan. 100% alcolol is alleen in labomstandigheden.

Benzine en water mixen niet. Water in een brandstoftank blijft gewoon afgesloten onderin de tank zitten. Thans wordt alcohol bijgemengd in benzine. Dat absorbeert het water. Dat heeft gevolgen voor brandstofpompen etc in auto's. Opels en Peugeots hebben daar garantie issues mee gehad. Onderdelen van aluminium normaal niet oxiderend, doen dat met deze E10-benzines nu wel.
Brandstofpomp, delen van de injectie.
Ook rubberslangen moet geschikt zijn. Het water dat in de tank blijft hangen, wordt nu in de toevoer meegenomen.
Oude brandstoftanks, dus niet de plasieken, die al iets ingeroest zijn na 45 jaar (of jonger) roesten opeens versneld door.
Heb het ook gehad, alleen loste de inwendige aanzuigings lus op. Na iedere 10 liter verstookt te hebben stond de rode schicht stil. Dacht ik de tank te coaten met epoxy... de epoxy loste gevoegelijk op, auto stil, filter vol met Jello. Niet alcoholbestendige variant. Notabene en prijzig auto motive setje. Uiteindelijk waren er een paar Italianen die van uit oude mallen een nieuwe tank op bestelling konden persen. Hoi! Kan je weer verder.

Met E10-benzines zijn aluminium sportwagen tanks bijzonder kwetsbaar. Met name Ferrari, de ouderen hebben die.

Ja, Jan.. die ABC zijn uitwisselbaar. Je kan er ook een FX-Heli ringed set in monteren. Ga je weer... gepeperde onzinnige internetprijzen. HobbyKing had ook van die ASP-setjes.
Past niet op AX, dat is totaal anders.
Bijkans de hele mikmak voor 35,- Pond. Want het kruktaplager gaat ook heen. Heeft in mijn oude AX ook al wat ruimte... hij zal er wel weer op lopen.

Laatst bewerkt:
Nou ga aan de slag.

Even iets anders heb niets met dit topic te maken.
Wie weet welke motor dit is?
Ik weet het natuurlijk een nieuw project van mij.
Degene die het als eerst weet krijgt 10 punten.

Motor170.jpg

Bert ga ik weer... heb het 'aangepatst'

Lijkt me een Mintor... Dubbele plug... daar begon Fox mee.
De kist herken ik niet aan de matrijsvorm... een zijruitje van een oude auto wel...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back