Haperende OS46 AX II

• Topicstarter Topicstarter alb1946
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Die coating mag nooit loskomen, het is gewoon een praatje dat de schuld bij jou ligt. Als jij in de file staat bij 40 graden, gaat dan ook de coating loslaten van je auto ?

Nou ik heb internet nog even geraadpleegd inderdaad het staat er vol allemaal dezelfde problemen
Cilinderwand laat los.
Nou daar gaat mijn vertrouwen in OS als fabrikant(doet wel pijn hoor)
Zo zie je maar iedere vernieuwing hoeft geen verbetering te zijn.

Nou ik heb internet nog even geraadpleegd

Nu pas???? Had je je een hele discussie mee kunnen besparen dus....

inderdaad het staat er vol allemaal dezelfde problemen
Cilinderwand laat los.

Tsja....

Nou daar gaat mijn vertrouwen in OS als fabrikant(doet wel pijn hoor)

Kan ik me goed voorstellen.... Ik heb ook 20 jaar nagenoeg uitsluitend OS gevlogen.... Ik ben NIET overgestapt omdat OS slechter werd, maar domweg omdat bij toeval in 2002 een Rossi gekocht, dat een véél betere motor bleek. Daarna zoveel mogelijk overgestapt op Rossi. Pas een tijdje na die overstap begon ik met de tweedehands OS motoren die iedereen die wel eens een tweedehands model koopt, onvermijdelijk tegen komt, meer problemen te ondervinden. Lastiger afstellen dan ik gewend was, volkomen onverwacht in elkaar lopen....

Nooit een coating problem gehad, simpelweg omdat dat van die Nikkelcoating al veel langer bekend was en ik die motoren altijd gemeden heb als de pest.
Mijn enige gecoate motortje, een FP 10, belast ik maar heel lag, en geef ik 10% synthetisch en 10% wonderolie, omdat "men" zegt dat wonderolie de coating nog het langste goed houd. Of dat zo is weet ik niet, het motortje maakt te weinig draaiuren om daar wat zinnigs over te zeggen.

Groet, Bert

Joehoe... hier ong geen peeling...noch 'Veet' behandeling voor ontcoating...

Veertje van de zuigerpen is opgeconsumeerd. (De motor heeft last van desintegrerende-autocanibalisasie)

Er gaat niks boven een goed gekoesterd motortje.

Nu blijkt dat ik zelf ook een OS 55 AX heb.
Staat op mijn winter kistje
Geen idee of daar een coating op zit.
gaat hem straks een s even uit elkaar halen
En eens kijken wat er in zie en hoe hij er uit ziet.

Veertje van de zuigerpen is opgeconsumeerd. (De motor heeft last van desintegrerende-autocanibalisasie)

Dat kan gebeuren als het uitstekende eindje van het veertje niet verticaal zit (tenminste, dat is een vaker voorkomende oorzaak....), maar het kan ook zijn dat het veertje met teveel geweld gemonteerd of gedemonteerd is geweest (verzwakt hij van op de "knik")
Dus controleer bij de volgende keer dat je een motor open haalt, of die veer-eindjes verticaal staan, en liefst: vernieuw ze als je de pistonpen er een keer uit moet hebben....

Dit hoeft niet per sé een fout van OS te zijn, maar kan wel (onzorgvuldige montage, of een batch slechte veertjes).

Groet, Bert

Geen idee of daar een coating op zit.
gaat hem straks een s even uit elkaar halen

Daarvoor hoef je alleen maar de uitlaat er af te halen: Zuigerveer?=> géén coating.... géén zuigerveer?=>coating!

Nou Bert.

Laat ik eerst even zeggen dat ik wel blij ben dat we weer praten met elkaar.
Soms ben je een beetje gefrustreerd en dan zeg je wel eens iets wat je beter niet had kunnen zeggen.

De 55 AX heeft geen zuigerveer.
Heb de cilinder er even uitgehaald om te bekijken
Ook niet echt een abc passing.
De cilinderwand vertoont enigszins verkleuring donkere en lichte vlekjes.
Lijkt ook niet op een nikkel chroom of dergelijks.
De kleur is laat ik zeggen metaalachtig.
Verder is hij wel mooi glad.
Motor heeft ongeveer 5 liter weg op de bekende Henk mix.
Motor is ongeveer twee jaar oud.

Henk.

.

Dan heb je nog 7.5 liter te gaan. :D
Wat versta je onder ABC passing?
Wat is exact Henk's mix?

Soms ben je een beetje gefrustreerd en dan zeg je wel eens iets wat je beter niet had kunnen zeggen.

Daar hou ik dus niet van!

Bert, je noemt de oorzaken eigenlijk al. Ik heb die veren bij een eerste inspectie niet gececked.
Zover was ook niet nodig. Gecontroleerd op roest en roet. Verder niet gedemonteerd.
Laten zitten wat goed oogt is dan het devies.

Henk vergeet de motor na demontage nog even goed na te olien. Druk de bus weer terug met een weinig afterrun op zuiger en buitenwand bus.

De cilinder is licht klemmend in het huis.

Laatst bewerkt:
Daar hou ik dus niet van!

Nee, maar eerlijk is eerlijk, daar heb ik mij ook een beetje :rolleyes: schuldig aan gemaakt....

Daar is al per PB een grote schep zand over gegooid.... Niks aan het handje dus!

Wat nu precies een ABC passing is valt moeilijk te zeggen, maar meestal zijn ABC motoren een behoorlijk stuk klemmender dan ABN motoren

Is volgens mij een ABN passing .
De Henk mix is 20% nitro en 20% olie Aerosave op dit moment.
Gebruik ook wel eens Klotz maar dat plakt meer als je een tijdje de motor niet gebruikt.

Onder ABC versta ik een klemmende conische passing zoals bij een auto motortje.

Nou ik vlieg er alleen in de winter mee zal jullie wel op de hoogte houden wanneer het stopt.
Vlieg met een 11x9 prop en resopijp gaat hij lekker snel.

Is een trainer waar ik de vleugel vlak van heb gemaakt zoals bij een laagdekker.
Dus vleugelhelften op zijn kop aan elkaar gelijmd dus het aflopende profiel is de V stelling.

Henk.

Nou helder. Dan houden we het zuiver!

ABN is een 'dialect' dat in Zuid- en delen van Noord-Holland wordt gesproken.

Hier beschrijving van wat je aantreft in jou bakkie...

http://www.osengines.com/engines-airplane/osmg0557/index.html

De passing is des ABC's... konische klemming bovenin.
Zoals OS het prachtig weet te omschrijven... behalve dat het totaal niet duurzaam is.

Nog iets... een te koude motor is ook niet goed. Zolang je maar de brandstof constante zal aanhouden zal het wel in het gareel blijven.
Mijn motor is zeker niet te heet geweest. Nimmer.

Negatieve V stelling? Heb nog een prachtige Hegi Skylab. Profiel is vol symmetrisch.

Heren,

Mooi dat de vrede weer is getekend!
Want al gaat het soms hard tegen hard. Ik zie nog steeds dingen die nieuw voor mij zijn.
Zoals de borgveertjes van de zuiger pen.
Nooit bij stil gestaan om die op een bepaalde manier te monteren.
Verticaal begrijp ik maar het lijkt me dan ook beter om de opening aan de bovenkant te houden.
Of zie ik dat verkeerd?

Wat betreft ABN van OS vraag ik me af hoe slecht dat eigenlijk is. Ik weet natuurlijk niet hoeveel er van gemaakt worden en hoeveel daarvan weer defect gaan. Het lijkt me in elk geval duidelijk dat ABC veel sterker is.
Echter OS maakt volgens mij al vanaf eind jaren 70 ABN motoren. Ik heb zelf een 61 FSR ABC in 1981 gekocht. Eigenlijk ABN. Deze gebruik ik nog steeds. Nu dus 34 jaar oud.
Als ABN echt zo slecht zou zijn als ik soms lees dan had naar mijn idee het concept en OS zelf al lang geen bestaansrecht meer. Merken als Webra en Enya en noem maar op verdwijnen min of meer terwijl OS al die jaren het toch goed lijkt te gaan.
Ik hoor in elk geval nog steeds veel positieve geluiden over OS bij ons op het veld.
Punt blijft natuurlijk dat je op internet vooral de ellende vindt. Dat geld natuurlijk voor alle producten.
Als van iets 100.000 stuks gemaakt worden en daar gaan er 20 van stuk dan is dat vervelend maar geen reden voor paniek. 15 daarvan vind je daarvan echter wel weer terug op internet. (Geen exacte feiten maar ik kan me zo iets voorstellen)
Feit blijft natuurlijk dat elk defect er een te veel is.
Ik heb verschillende motoren met ABN setjes in gebruik. Tot op heden zonder problemen. Hopen dat het zo blijft.
Wel heb ik een enkele keer een defect ABN setje gezien bij clubgenoten.
Wat opviel was dat dit meestal in combinatie met roestige lagers.
Voorkeur gaat echter wel uit naar motoren met zuigerveer. Heb je ook gewoon losse delen en niet een setje. Als er wat mis gaat kom je met een nieuwe bus en zuigerveer vaak al een heel end.
Wel vind ik dat winkeliers en OS zelf het erg makkelijk afdoen als gebruikers fout zonder duidelijke onderbouwing. Meestal ie het van te arm dus te warm en defect.
Het zou mooi zijn als er een exacte oorzaak bekend zou zijn.

Het is me overigens net als Brutus altijd opgevallen dat de passing van de ABN setjes van OS altijd minder strak is dan echte ABC setjes maar het is wel degelijk conisch en klemt bovenin.

Jan

Heet - ABL - bij OS
Maf... Die passing is bij een ABN vrijwel net zo strak als bij ABC.
Een nieuwe 46 AX v1 klemt als een tierelier...
net zo als een fonkelnieuwe ABC Thunder Tiger Pro 46
en de latere 'ABN', want die heb ik hier ook nog liggen.

http://stock.thundertiger.com/product/9141.html

Ingelopen is de klemming een stuk anders. Nat blijft de compressie hoog. (tenzij einde levensduur)
De nu stuk gedraaide heeft bovenin nog volle compressie, maar ik ben er dan ook niet mee doorgevlogen.

De stand, zoals Bert noemt van de veer, klopt wel. Zelfs op een oude Webra 61 tref je ze zo gemonteerd :)

Laatst bewerkt:
ABN is een 'dialect' dat in Zuid- en delen van Noord-Holland wordt gesproken.

Nou ja, dat is te zeggen: vaak word de metallurgie van OS motoren aangeduid als ABN (Aluminium, Brass, Nickel).

Mogelijk dat daar tegenwoordig ontwikkelingen in zijn, dat weet ik niet maar tot niet zo lang geleden was het niet zo "advanced" als ze nu beweren.....

Nikkel is op zich tamelijk slijtvast (niet zo hard als chroom, maar het komt enigszins in de buurt) en ALS de coating blijft zitten dan is het qua slijtvastheid/levensduur niet echt minderwaardig.
Dan kan het inderdaad goed dat je een dergelijke motor 10, 20 of 30 jaar kunt gebruiken.
Daarbij de opmerking plaatsen dat het aantal Jaren niet ter zake doet, maar vaak abusievelijk aangemerkt wordt als kwaliteits maatstaf: er zit als heel grof gemiddelde ongeveer 400 draaiuren aan levensduur in een modelmotor, hoe groter de motor, hoe langer hij meegaat. Daar kunnen grote onderlinge verschillen in zitten (zeg: van 100 tot 1000 uur, ik noem maar een zijstraat).
Een gemoedelijke zondagsvlieger draait mischien 25 uur per jaar (en dat is al best veel: ik heb een heli van 10 jaar oud die nog maar ongeveer 65 uur heeft), en dan kun je dus probleemloos 15~20 jaar met een motor toe, maar met mijn eerste lesheli had ik zo'n beetje 500 uur binnen een jaar of 8 te pakken....

Gaan ze vaak kapot? Als je op internet kijkt, ja.... maar dan moet je ook in gedachten houden dat alleen mensen met problemen dat melden (meestal). De mensen die geen problemen hebben melden dat ook niet allemaal....
Zoek maar eens naar slechte verhalen over Rossi, die vind je niet of nauwelijks, maar je vind OOK geen "jubel in ieder forum" over die dingen. Ik bedoel maar....
Daarnaast is het natuurlijk ook zo, dat OS altijd een heel groot marktaandeel heeft gehad, en alleen al daarom, als (alweer: bijvoorbeeld) Rossi en OS een gelijk uitval percentage hebben, je van OS tien keer zoveel kapotte motoren tegenkomt, gewoon omdat ze tien keer zoveel motoren verkopen.

Hoeveel er werkelijk kapot gaan? Geen idee, ik denk dat het procentueel erg meevalt, maar dat doet er niet toe, het mag gewoon NIET gebeuren... zeker niet met een merk van die reputatie.

Ik kan hem niet meer terugvinden, maar ik las een tijdje terug een stukje van een amerikaanse professionele motortester (eigenlijk testte hij brandstoffen voor een brandstof-fabrikant) en zijn testmethode was tamelijk simpel: motor laten inlopen volgens manual, en dan non-stop brandstof er door pompen tot OF de 100 gallon gepasseerd was, OF de motor kapot was.
Daarbij warden steeds twee motoren van hetzelfde type naast elkaar getest, een op de brandstof van zijn werkgever, de ander op een brandstof van een (willekeurige) concurrent.
Zijn conclusie's waren behoorlijk ontnuchterend: geen enkele van de geteste OS motoren bereikte bij hem de "100 gallon club", sommigen kwamen zelfs niet eens in de buurt....
Ik zal nog eens zoeken of ik die posting op RC Groups terug kan vinden, er stonden een paar verrassende testresultaten in.

OS is niet zozeer een motorbouwer met "de beste" motoren, maar het was wel een van de eerste fabrikanten die die dingen én er gelikt uit liet zien (hun gietwerk is en blijft indrukwekkend mooi), én erg duidelijke manuals meegaf, maar belangrijker: OS heeft nu eenmaal een van de betere (zowel gebruiksvriendelijkere als daadwerkelijk beter werkende) carburateurs, en het is de carb die voor 90% het loopgedrag bepaalt.
Zet een ASP carb op een OS, en je hebt een motor die net zo slecht loopt als een ASP (en mechanisch volgens mij minder degelijk is) en andersom je herkent je ASP niet terug met een OS carb er op.
Dus de populariteit van OS is niet zo moeilijk te verklaren, en ook niet onterecht. Hun zuigerveer motoren zijn nog steeds prima....

Ik heb hem gevonden, en de relevante text even gequote:

ORIGINAL: DR NITRO

For the past few years I have been paid to test run engines for a model fuel company. Since I have my own private flying field and am out in the middle of nowhere and retired, I can do this till my heart's content and not bother anybody. Mostly I run them on the several engine test fixtures, then a few of them I will actually fly on one of my planes or heli's. I even have a set of load beams to mount on car engines and a ducting system to cool the head when I test run them. I have gone through lots of engines, some were good , some were junk.

I use as a baseline, the average 40 size two stroke will run 15 minutes (at varying throttle positions) on 8 ounces of fuel. My goal is to get 400 hours on an engine or 100 gallons, whichever comes first. I have had numerous engines make it past this mark and a few that did not. To be be fair, I do a few things that the less experienced modeler does like shut them down for the day and do nothing to them until they are run the next day, I also run them a bit lean but only to the point where the rpm's are peaked, not past peak and generally use a prop that is on the small end of the scale for the given engine. I do run them on a fuel type that is intended for that design or recommended in the instructions. and always two identical engines are run identically at the same time, one with a competitors brand fuel and one with the company I'm contraced by, just for comparison.

Anyway, to make a long story short, I have run the engines you mention above and a bunch more of the OS line, this is what I got before the engines just simply wore out:

25FX- got to about 6 gallons
32SX- got to about 20 gallons after the first set of sleeves
40FX- got to about 20 gallons
46FX- (early ones) about 6 tanks
46FX- (later ones) about 40 gallons
OS 50- (airplaneversion and heli versions)- could not get past 10 gallons without it puking the bearings, longevity testing suspended on the modern OS 50
61FX- got to about 65 gallons
OS70 Heli-got to about 3 tanks on both engines, rods gave out. replacement engines made it to about 15 gallons
91FX- got to about 35 gallons
160FX- (after several tries and replacement motors, testing was abandoned)
OS 120 Surpass III- bearings failed around the 15 gallon mark, heads warped around the 50 gallon mark
OS 91 Surpass- got about 80 gallons before it was just plain worn out
OS 70 FL- after about two gallons of frustration, testing was abandoned.

As a comparison, heres some of my test engines that are in either the 400 hour club or 100 gallon club
Fox 35 CL, 40 bushing, 40BB, 45, 46, 50 and 74
Enya- 25, 40's (all the 40's), 50SS, 50CX, 60 (all versions) and 4-strokes: 46, 53, 90, 120 (old and new) and the 155 (everything tested)
Irvine- 46, 53
Super Tigre (italian)- 34, 40, 45, 51, 75, 90, 2300, 4500 (no chineese ones tested yet)
K&B (Pre Mecoa)- 40 (4011), 48, 61
Thunder Tiger- 25, 40, 42 bushing, 46, 61, 65 bushing, 120 and 4 strokes: 91 and 120 (everything tested)
Magnum- 46 (the only model tested)
Webra- 50
YS- 45, 53, 91AC
Saito- 56, 65, 72, 80, 91, 100, 120, 180 (everything tested)
Moki 135, 180 (everything tested)
MVVS 40, 49, 77, 91 (everything tested)
Rossi 45, 53 (everything tested)

Now heres some that did not make it to the club:
Anything Mecoa
Anything Leo
Anything MDS
Anything OS (modern)

Don't flame me guys, these are just the results experienced. In all cases, fuel should not have been an issue since failures in the OS line on one fuel were very soon repeated on the other, which indicates design problems.

Dr Nitro

Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik dit als een quote uit een discussie geplukt heb, dus NIET direct uit eerste hand.
Ik heb alleen geen reden om te twijfelen aan degene die het gekwoot had (net zo'n waarheidsneuroot als ik...)

Ik vond het opvallend dat de Thunder Tiger en Magnum motoren de test doorstonden, zeker van de Magnum (eigenlijk dus de oudere ASP) had ik dat niet zo snel verwacht....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Ja fijn he vrede kun je elkaar weer iets vertellen.

Nee geen negatieve V stelling als je de vleugel op zijn kop op een vlakke ondergrond verlijmd.
Heb je alleen het aflopende profiel als V stelling.
Zo kun je van een trainer een betere kunstvlucht kist maken.

Wat mij nu opvalt in deze post is dat eigenlijk de cilinderwand het opgeeft.
Een jaar of 10 geleden liep de bronzenbus van de drijfstang er vaak uit.

En hadden we toen eigenlijk geen probleem met de cilinderwand.

Praat ik wel uit mijn winkel tijdperk.

Ik zou bijna zeggen dat OS iets aan het proces veranderd heeft (doet weer pijn hoor)

henk.

Wat mij nu opvalt in deze post is dat eigenlijk de cilinderwand het opgeeft.
Een jaar of 10 geleden liep de bronzenbus van de drijfstang er vaak uit.

Gek genoeg, ken ik van "vroegâh" de coating problemen (ik heb de gecoate cylinders altijd gemeden, ook toen ik nog "OS only" vloog), en de drijfstang, hoewel véél minder vaak voorkomend, van recentere tijden, samen met zo nu en dan zuigerveer-problemen (met name het kapot gaan van het borgpinnetje in de zuiger, waarna de veer verdraait, en in de spoelpoort blijft haken waarna alles aan barrels gaat...).

@Beton:
maakt geen fluit uit of de opening van een veertje boven of onder zit.
op het dode punt (onder of boven) zijn de krachten hetzelfde (richtingswisseling). dus maakt dat ook niet uit.

hou je de "poot" dwars, gaat bij ieder dode punt het veertje een beetje veren. werkt metaalmoeheid in de hand, breekt dat pootje af, met eerder genoemd gevolg.

bij auto's is dit nog veel erger, wij draaien ergens rond de 10.000 toeren, auto's draaien ( kortstondig) over de 30.000 toeren.
daar knippen ze dat pootje af, en slijpen een klein sleufje in de zuiger om dat ding er uit te kunnen halen indien nodig.
of de fabrikant heeft het veertje weggelaten, en er kunststof stoppers in gezet. komt ook voor, en ben je van het gezeur met die veertjes af.

in principe zouden dat soort oplossingen bij ons niet nodig moeten zijn, indien de materialen zijn wat ze moeten zijn...

Qua OS en zijn liner.
een fabrikant fabriceert doorgaans binnen toleranties, die zij zelf aangeven.
best kans dat er nu wat meer spullen tussen de mazen door schieten, door verkeerd personeel of aangepaste toleranties.
naar mijn mening zweven ze op dit moment nog verder op hun naam uit het verleden...
maar de goedkope motoren doen er zeker niet voor onder.. prestatiegewijs en levensduur..

Mijn ax2 loopt wel goed, start mooi, is betrouwbaar. maar deze motor heeft ook al bij OS op de bank gelegen.
Hij is sterk, maar ook niet in de vorm dat je daarvoor naar OS moet gaan.
Bij de helimotoren heb je de 50 en de 55, ook daar zijn een paar hardnekkige problemen bekend. met name roest... en wat doen ze als er een nieuwe motor wordt uitgebracht?
men zet er dezelfde of twijfelachtiger lagers in... terwijl dat al een zwak punt was.
Als de 55 goed loopt, is het een beest. maar vreet lagers. bij mij met name door roest, lag waarschijnlijk aan de brandstof (ben ook gewisseld ondertussen..).
maar internationaal staan de 50 en 55 bekend als lagervreters.
Zonde van de goede naam.. en ik denk ook dat os heel erg op zijn tellen moet gaan passen, anders zijn ze hem kwijt.
voor mij zijn ze op hetzelfde niveau beland als de goedkope motoren.. alleen dan heel duur.
en voor je dat er uit hebt..

Ik vraag mij af waar nou de roest precies vandaan komt?
Wat is daar nou de oorzaak van?
Zoals ik al aangaf ik heb het niet.

Ik heb wel een gebruikte 160FX gekocht daar was het achterlager van kapot inderdaad ook door roest.
De vorige gebruiker gaf aan dat deze motor geen nitro gezien heeft.

Zou het komen dat de motor zonder nitro heter wordt en daardoor de olie minder goed werkt?

Of zou er een andere verklaring voor zijn?

Henk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back