Ik vraag mij af waar nou de roest precies vandaan komt?
Wat is daar nou de oorzaak van?
Zoals ik al aangaf ik heb het niet.
Ik heb wel een gebruikte 160FX gekocht daar was het achterlager van kapot inderdaad ook door roest.
De vorige gebruiker gaf aan dat deze motor geen nitro gezien heeft.
Zou het komen dat de motor zonder nitro heter wordt en daardoor de olie minder goed werkt?
Of zou er een andere verklaring voor zijn?
Henk.
Hier ben ik ook al eens naar op onderzoek gegaan, ook al omdat hele volksstammen bepaalde olieën of brandstoffen verafschuwen (zoek hier in het forum maar eens op "Tornado") terwijl andere volksstammen er geen problemen mee ondervinden. En vaak is dit lokaal gebonden lijkt het: op de ene club problemen, op de andere club niet.
Ik ben op zoek gegaan naar "common factors" zoals hoe men met motoren omgaat, of dat het wellicht met de locatie (aan zee of verder in het binnenland) of wat dan ook te maken heeft, maar ik heb nooit iets consistents kunnen vinden. Zelf gebruik ik Carbulin, en heb géén roest. Met Tornado (en dat heb ik toch minstens 15 jaar gebruikt) had ik ook geen roest, op één uitzondering na: een automotortje (meen een Picco, weet niet meer zeker) wat op 20% Nitro Tornado gelopen had en daarna zonder afterrun olie of ander onderhoud 7 jaar aan de kant gelegd was, en die was stijf verroest.
Nitro heeft juist een negatieve invloed op de werking van de olie, grotendeels door de grotere brandstofovermaat (verdunde olie smeert slechter en methanol heft NUL smerende werking), en ook omdat door die grotere brandstofovermaat ook méér water, EN zure restproducten gevormd worden.
De temperatuur, nogmaals, die heeft daar weinig mee te maken, ook synthetische olie werkt gewoon goed tot een olietemperatuur van tegen de 180~190 graden. Maar zo heet wordt die olie niet, zelfs al wordt de motor wél zo heet. Buiten dat: alleen zuiger en voering worden zo heet, lagers, krukas en drijfstang worden bij een tweetakt gloeiplugmotor weinig heter als een graad of 60 in extreme gevallen. Viertakten KUNNEN heter worden "onderin", maar mijn OS viertakt (en die loopt bloedheet, tegen de 150 graden aan de kop en een uitlaatgassentemperatuur van tegen de 400 graden) blijft heel en vertoont geen roest problemen. Niet met 10% Nitro en 10% carbulin toen het nog een gloeiplugger was, en niet met 0% Nitro en 12% Carbulin, nu het een vonkenmotor is....
Een verklaring is heel moeilijk te vinden, maar moet naar mijn mening NIET in de gebruikte olie of brandstof gezocht worden maar in omliggende factoren die we over het hoofd zien: onderhoud, opslag, wel of niet rustig warm draaien of na de vlucht even "koud draaien", dat soort dingen...
Want anders kan ik niet verklaren waarom de ene motor wel, en de andere niet roest, door het hele spectrum van Nitro percentages en oliesoorten heen (Normaliter wordt bijvoorbeeld van Aerosave gezegd dat je daarmee geen roest hebt, maar Bas heeft in dit draadje toch aangegeven dat zijn motor desondanks toch roestte).
Ik kan het je dus ook niet vertellen....

Groet, Bert