Haperende OS46 AX II

  • Topicstarter Topicstarter alb1946
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik vraag mij af waar nou de roest precies vandaan komt?
Wat is daar nou de oorzaak van?
Zoals ik al aangaf ik heb het niet.

Ik heb wel een gebruikte 160FX gekocht daar was het achterlager van kapot inderdaad ook door roest.
De vorige gebruiker gaf aan dat deze motor geen nitro gezien heeft.

Zou het komen dat de motor zonder nitro heter wordt en daardoor de olie minder goed werkt?

Of zou er een andere verklaring voor zijn?

Henk.

Hier ben ik ook al eens naar op onderzoek gegaan, ook al omdat hele volksstammen bepaalde olieën of brandstoffen verafschuwen (zoek hier in het forum maar eens op "Tornado") terwijl andere volksstammen er geen problemen mee ondervinden. En vaak is dit lokaal gebonden lijkt het: op de ene club problemen, op de andere club niet.

Ik ben op zoek gegaan naar "common factors" zoals hoe men met motoren omgaat, of dat het wellicht met de locatie (aan zee of verder in het binnenland) of wat dan ook te maken heeft, maar ik heb nooit iets consistents kunnen vinden. Zelf gebruik ik Carbulin, en heb géén roest. Met Tornado (en dat heb ik toch minstens 15 jaar gebruikt) had ik ook geen roest, op één uitzondering na: een automotortje (meen een Picco, weet niet meer zeker) wat op 20% Nitro Tornado gelopen had en daarna zonder afterrun olie of ander onderhoud 7 jaar aan de kant gelegd was, en die was stijf verroest.

Nitro heeft juist een negatieve invloed op de werking van de olie, grotendeels door de grotere brandstofovermaat (verdunde olie smeert slechter en methanol heft NUL smerende werking), en ook omdat door die grotere brandstofovermaat ook méér water, EN zure restproducten gevormd worden.
De temperatuur, nogmaals, die heeft daar weinig mee te maken, ook synthetische olie werkt gewoon goed tot een olietemperatuur van tegen de 180~190 graden. Maar zo heet wordt die olie niet, zelfs al wordt de motor wél zo heet. Buiten dat: alleen zuiger en voering worden zo heet, lagers, krukas en drijfstang worden bij een tweetakt gloeiplugmotor weinig heter als een graad of 60 in extreme gevallen. Viertakten KUNNEN heter worden "onderin", maar mijn OS viertakt (en die loopt bloedheet, tegen de 150 graden aan de kop en een uitlaatgassentemperatuur van tegen de 400 graden) blijft heel en vertoont geen roest problemen. Niet met 10% Nitro en 10% carbulin toen het nog een gloeiplugger was, en niet met 0% Nitro en 12% Carbulin, nu het een vonkenmotor is....

Een verklaring is heel moeilijk te vinden, maar moet naar mijn mening NIET in de gebruikte olie of brandstof gezocht worden maar in omliggende factoren die we over het hoofd zien: onderhoud, opslag, wel of niet rustig warm draaien of na de vlucht even "koud draaien", dat soort dingen...
Want anders kan ik niet verklaren waarom de ene motor wel, en de andere niet roest, door het hele spectrum van Nitro percentages en oliesoorten heen (Normaliter wordt bijvoorbeeld van Aerosave gezegd dat je daarmee geen roest hebt, maar Bas heeft in dit draadje toch aangegeven dat zijn motor desondanks toch roestte).

Ik kan het je dus ook niet vertellen.... :(

Groet, Bert
 
Hoi Bert.

Ik was toch benieuwd hoe het met mijn 55AX is gesteld heb hem uit elkaar gehaald.
Zuiger cilinder drijfstang zien er goed uit.
Krukas vertoond toch ook bruine plekken op wang en geslepen gedeelte.
Achterlager is ook bruin en vertoont toch ook slijtage lager draait niet meer zo mooi rond.
Nou ben ik mooi terug bij af.

Henk.
 
Ben met foto s bezig mijn telefoon is niet zo snel heb er nog een met lampen.

Het enige verschil tussen deze motor en allen andere die ik heb,
Is dat deze ver boven de 13000 toeren loopt.
En hij is ook veel goedkoper (ook goedkoper geproduceerd misschien)
En alle andere tussen de 7000 en 8000.

Henk.
 
Lager gewoon bij Neita of zo bestellen, NIET bij OS.

OS gebruikt al zo lang ik ze ken, behoorlijk matige lagers. Ik heb er nooit een punt van gemaakt omdat lagers normale vervangingsonderdelen zijn (in mijn optiek dan), en fabrikanten wel vaker niet eerste klas kwaliteit gebruiken op dergelijke punten.
Maar bijvoorbeeld mijn viertakt ging al binnen een half jaar of daaromtrent door zijn lagers heen, en ik heb ze gewoon vervangen voor "algemene" lagers bij de landbouw mechanisatie werkplaats vandaan, en die zitten er nu, 13 of 14 jaar later, nog steeds in.

Niet lullig bedoeld, maar het kan soms een echte "eye-opener" zijn om iets open te maken en echt te kijken wat er aan de hand is, nietwaar?

:D Welkom in mijn wereld....

Overigens: dat toerental heeft er weinig mee te maken.... Dergelijke lagertjes kunnen bij hun rated toerentallen (die toch gauw ook boven de 10000 toeren liggen) normaliter 20 of 40 duizend uur mee. Maar dat is bij constante krachten, toerentallen en temperaturen (electromotor o.i.d.), niet bij het gebeuk van een zuiger op hun kop, of de natuurlijke onbalans die iedere ééncylinder kent (en eigenlijk iedere zuigermotor).
Dan nog, zouden ze het eigenlijk nog steeds minstens duizend uur uit moeten houden en dat is méér dan je van om het even welke gloeiplugmotor uit de rest van het mechanism kunt peuteren.
Maar 5 uur, dat is wel erg weinig.... dat zal eerder met de langere periode ongebruikt op de plank staan te maken hebben (er zitten bijna 17000 uren in twee jaar, en daarvan heeft die motor er maar 5 gedraaid, ergo: hij heeft erg veel tijd ongebruikt, maar wel met olie en brandstofresten er in, op de plank gestaan).
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dit iets van 3 keer aan de hand gehad. Motor gaat pluggen vreten dus uitelkaar. Echt een bruin verroest achterlager. Zowel bij OS als Rossi heb ik dit gehad. Ik heb de achterlagers vervang door SKF lagers, een voorlager heb ik nog nooit vervangen. In alle gevallen is de roest niet meer teruggekeerd.
Beetje vreemd.
 
Nou klopt ook.
ik heb toch vele ys en en 140RX en 160FX open gemaakt en nooit iets ontdekt.

Dit is ook de enige kleine 2 takt die ik heb.
Maar moet bekennen hij is geroest.
Dus met 20% nitro en 20% olie roest hij ook.

Gaan we schoonmaken en twee lagers bestellen.

Heb ik toch mooi bij het verkeerde eind gehad in dit geval.

Henk.
 
Achterdeksel55ax.jpg
cilinder55ax.jpg
cilinderkop55ax.jpg
hui55ax.jpg
Krukas55ax.jpg
Zuiger 55AX.JPG
cilinder55ax.jpg
cilinderkop55ax.jpg
hui55ax.jpg
Krukas55ax.jpg
Zuiger 55AX.JPG
 
Waarom een lager of iets anders van staal roest is toch niet zo moeilijk. Het staal reageert met zuurstof uit de omgeving, water helpt erg goed daarbij. Zuren ook.
Een motor die kort draait en niet op temperatuur (volledig door en door warm) komt bevat meer water wat vrijgekomen is tijdens de verbranding en door de lage temperatuur niet verdampt en dus in de motor blijft. Verbranding van nitro geeft salpeterzuur als reststof, nog een prima hulpje bij roestvorming. Trouwens ook een goed oplosmiddel voor nikkel:rolleyes:. Het ligt voor de hand dat de manier waarop de motor zijn werk moet doen mede bepalend is voor de levensduur van het apparaat. Ook de omgang met het ding na gedane arbeid speelt een rol. Ik doe al zolang ik modelvlieg na afloop minerale ATF olie in de motor. Die olie heeft een lage pH waarde waardoor zuur wordt geneutraliseerd en roestvorming voorkomen of ten minste vertraagd. Verroeste lagers heb ik nog nooit gehad. Kapotte lagers ook niet, ik vervang ze voor die tijd.:)
Groet,
Sam
 
Die olie heeft een lage pH waarde waardoor zuur wordt geneutraliseerd
Ik denk dat je "hoge pH waarde" bedoelt? boven de 7 is basisch, onder de 7 is zuur.... ;)

Overigens heeft olie geen pH waarde, maar een TBN (Total Base Number), maar dat is verder academisch, het idee is hetzelfde....
ATF werkt goed, maar naaimachine olie, of "algemene olie van de fietsenwinkel" werkt ook prima. Een goede carterolie voor dieselmotoren zou ook wel de zure restanten moeten helpen afbreken (diesel bevat minieme hoeveelheden zwavel) maar het kan goed dat de overage dopes dan weer minder lekker zijn voor je motor. Eerlijk gezegd weet ik dat niet. Ik heb wel Jaren het carter van mijn viertakt vol gezet met gewone motorolie na het vliegen, gaf geen nadelige effecten, behalve dat de motor bij de eerste start ongeloofelijk rookte en naar brandende autobanden stonk. Maar dat is geen garantie dat het ook echt geen kwaad kan....

Gebruik in elk geval géén WD40 o.i.d., dat verdampt en dan blijft er van de beschermende werking weinig over.

@ henk: de foto's zijn niet scherp genoeg om te kunnen zeggen of dat nu roest is of restanten wonderolie. De kleur van het achterdeksel en de bruine lag op de krukas suggereren wonderolie namelijk, en dat wil na langere tijd ongebruikt zijn, ook wel eens van die donkerbruine klonterigheid geven, die een lager wat stug doet lijken.

Nogmaals, dat kan ik niet goed zien.
Om daar achter te komen, leg je het carter een nacht lang in een glazen potje met Aceton. Zo nu en dan even schudden. Als het lager daarna schoon en "droog" is en geen roest vertoont, heb je geluk.... let wel: na die behandeling onmiddelijk de lagers in olieën met om het even welke olie (motor-olie, tweetakt olie, modelbrandstof olie, maakt niet uit) want na die aceton zijn ze volledig onbeschermd....
Wel opletten: als het voorste lager een rubber seal heeft, is aceton niet verstandig!!!! (het kán dat seal aantasten).
 
Kletsnat in de nek? Paniek toegeslagen? Niet toelaten. Niet nodig. Garantie? Yep... mogelijk tot aan de voordeur! Devies...zelfredzaamheid. Wat ik op de foto's zie. Ziet er uit zoals een OS zonder nitro. Maar de verbranding is als Aerosave. Maar dan exact. Zie mijn plaatjes verder terug. De verkleuringen door de elektrolyse baden. Ik heb een CSI (Tel-Sell) scherpte filter in Photoshop CC 2015 (net als die x-ray brillen van vroegah). Maakt van 1 pixel al een blote juf!

Alles wat ik zie is 'fluitjes voor een cent'. De meelezende oude rotten draaien hun hand er niet voor om, lezen gniffelend mee. Lagertjes zijn met beleid in een handomdraai verwisseld. Peanuts. Ofwel 'welcome to the OS unbearable bearing club'. Ja Henk... de brandstof komt zuur (ook als is ie duur).

Zuur? Is de resopijp. Weet de werkingvan de resopijp... en je hebt eigenlijk het antwoord al.

Oplossing tegen roest, mogelijk de beste: Een Perry pump!
Vast wel van gehoord. Kan via een mee-rammelende of via een oude Perry op het carter. Ik heb er nog zo een voor een K&B. Met wat draaiwerk past ie vast op de OS 46.
De OS SF-P pompen zijn ernstig verzamelgoed en dus schier onbetaalbaar door de meest wilde fantasiën die daar achter ontspruiten bij de aanstaande kwijlende eigenaren op eBay. (alsof het om een turbodrive gaat)
Ik zocht eigenlijk een Perry voor een HB PPD, maar de boel is nimmer goed gedocumenteerd, krijg je een verkeerde uit de oude-nieuwe doos. Wat zou een conversie doen op een OS-je?

Andere oplossing? Afterrun. Ik nam voorheen daarvoor gewoon de dunne motorolie voor mijn karretje. Hel goed werkt ook de rood kleurige hydrauliek-stuurbekrachtigingsolie, die ik in mijn auto's bijhield. Gewoon bij Brezan weg te halen. Anderen gebruiken olie voor airpress-tools, garagegereedschap. Schijnt goed te werken.

Hier nog een OS patientenfederatie in tranen...
http://www.rcuniverse.com/forum/glow-engines-114/9784898-os-55ax-problems-6.html

Lagers koop je in een puntzak, als muntdrop!
Je kan via Neita inkopen, dan heb je een goed lager voor een handelsprijs. SKF RVS betaal je naar.
Ook hier goede ervaring... 8,5 jaar volgehouden? Na de roestige OS-ballenbakken.
http://www.detechnoshop.nl/over-ons
Zijn nog steeds goed... alleen drijfwerk is kuis versleten. Dus het is op.

Vol-keramisch is slijtvaster, maar ook weer brozer. Voral Boca Bearings in de USA is goed gesorteerd.

Nummer van het kruktap lager staat in het lager gestanst/eëtst is overigens volledig DIN en metrisch.
Het voorste lager vast een onderbemeten R6... en die heb je als metaalschild en als rubber schild. Hoofdlager... ik dacht een 6901 formaat. Die koop je open of met rubber schild, dat wip je er uit aan beide kanten, bij een nog zo nieuwe motor.

In puntzak-termen? Dan via eBay.de Heb je er 10 voor zowat een tientje. Ieder jaar een lager... kan je 10 jaar voort. Heb je Slowaakse lagers, 'CODEX'. Geen China meuk. In Slowakije hebben ze goed staal, en traditioneel goede metaalbewerking. Dus even goed als SKF/FAG/NGK voor een betere prijs.

De lagers van mijn eerste AX zijn nog goed na vervanging. Die had ik niet van Neita, maar deze dus
http://www.detechnoshop.nl/over-ons

Maar lagers zijn overal te koop... kunst is gunstig in te slaan.
En nieuwe lagers hebben geen voelbare speling Henk.Komt goed! Zijn ook niet nastelbaar. Wel te mollen als je ze verkeert perst of terug drijft. Ben je op de hoogte van de werkwijze? Laat het anders doen door iemand die weet hoe dat moet.

Heb je enig idee hoe de as weer brandschoon en roestvrij te krijgen na de aceton/oplosmiddel behandeling?

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Bert, de kunststof keerring is meen ik van een siliconen rubber. Die heeft een behoorlijke acetonbestendigheid. Maar je hoeft dat lager niet te dippen om dat uit te testen. Krijg je ook een droog lager van als het dubbel shielded is (is het niet) Hoef je niet te testen, is altijd beter.
Slechts de as hoeft een bad.

Algemeen... De motoras druk je zo uit met de hand. (heeft Henk al keurig los gedrukt)
De bus en zuiger moeten dan als uitgebouwd zijn (dat voor de meelezertjes).

Als die as vast gebakken zit, moer op het draadeind van de as schroeven, klopje met een hamertje op de moer, de boel in de hand houden, of met een plastic hamer meppen. Geen mokor of ander zwaar geweld. Gevoelswerk, zo in de hand, werkhandschoen aan... kan het geen drama zijn!
Bij driftige roestbuien... dan helpt een weekje weken in de dieselolie, of rap werkend, koken in koelvloeistof, buiten in een oud pannetje op een kookplaatje of wildkampeerbrandertje.

Wil je woest met beleid te keer gaan, dan ga je frituren in pure koelvloeistof, dus de stof zonder water. Dan zet je de boel op 170 graad. Ik heb daarvoor in middels een 20% euro Aldi e-frituur setje met een (los) dompelelement staan. Rubbers niet mee-stoken. Lagers met rubber seals als afgeschreven beschouwen.
Dat frituursetje... daar mogen natuurlijk geen bitterballen in!

Dat bewerken doe je overigens buiten. Je wil geen hersenverweking of vervloeiïng van lever en nieren. Dat goedje hoort niet thuis in huis of in de neus!

Henk, heb je de stand van de zuiger gemarkeerd? Let op bij terugbouwen. Krasjes op de drijfstang helpen je daarbij, maar het is niet altijd goed te zien.
 
Laatst bewerkt:
Henk, heb je de stand van de zuiger gemarkeerd? Let op bij terugbouwen. Krasjes op de drijfstang helpen je daarbij, maar het is niet altijd goed te zien

Geen zorgen: de zuiger kan er maar op één manier in, getuige de ronde uitsparing voor de krukwang....
 
Nee, Bert, de zuiger is symmetrisch... althans... bij de 46!!! En kan dus andersom ingebouwd worden.
Ik zie geen spoelpoort zoals bij een Webra 61 (ring) in de zuiger zit. Kan er op 1 manier in.
OS heeft hier mogelijk een langere slag motor gebouwd. Mogelijk is de zuiger gelijk aan de 46, maar dat is aan de onderdeel nummers te ontdekken. Weet ik even zo niet.
 
Bedoel je dat die halfronde uitsparing aan beide kanten zit? Vreemd, want in de backplate op de foto van Henk zie ik toch echt het "zitbankje" wat de zuiger ruimte moet geven....
Maar ik doelde voor alle duidelijkheid op de zuiger van Henk, een 55.... ik weet geen details van de 46....
 
De wang of holling is vast als ik beschreef. En dan moet je in deze beetje opletten.
Altijd kop er bij, helemaal als je met automotoren sleutelt, raakt het embedded.
Ik ben blij dat ik niet aan een formaat katedraal scheepsmotor hoef te sleutelen met zuigerformaat jakuzi :) Da's echt een vak appart!
 
Ik ben blij dat ik niet aan een formaat katedraal scheepsmotor hoef te sleutelen met zuigerformaat jakuzi :) Da's echt een vak appart!

Valt wel mee hoor, zoveel anders is dat niet....
Alleen wat kleine details: je hebt een kraan nodig voor vrijwel ieder onderdeel wat je er af/uit haalt... :D
Je klimt met een laddertje de cylinder in om met een haakse slijper de stootrand weg te slijpen
De belangrijkste bouten zet je met hydrauliek vast.
Elk onderdeel wat je aanraakt is tegen de 80 graden (het duurt nogal voor zo'n ding afgekoeld is).
Je drinkt 2 liter water per uur....
Dat soort kleinigheidjes

Maar qua dingen om op te letten, niet heel veel anders....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top