Hardsolderen

Algemene waarschuwing op herhaling:
Soldeer buiten met de wind op de rug

Op de chemische fabrieken in de Botlek en in Pernis, heb ik geleerd om dwars op de wind weg te vluchten.
Indien je met de rug naar de wind staat, dan blijven de dampen, onderwinds, aan de uit de wind kant, aan je voorkant hangen.
Dus door de windluwte bij je borst blijven, nog sterker, de giftige dampen verzameld.
Samengevat, dwars op de wind staan, weglopen, om de giftige gassen door de wind van je weg te blazen.
Overigens, een overeenkomstige opmerking is al eerder geplaatst.
Net als bij reclame, de kracht van de herhaling geldt ook voor de herhaling van veiligheidsaanbeveligingen.
Groet, Henk.
 
Laatst bewerkt:
RVS hardsolderen

Vandaag steekwagen van RVS in elkaar gesoldeerd met messing.
Messing met inwendig flux, zoals die van de bouwmarkt.
Ik ben een hergebruiker.
Het 3/4 duims RVS buis, het soldeer en de luchtbandjes waren van de recycler.
Polijstmop erover en alles blinkt als een spiegel.
Voordeel, niet verven, kan in weer-en wind buiten blijven.

Je moet toch wat,
Willum
 
@willum

Gezien jouw kennis / kunde / ervaring met gasbranders / gasapparatuur heb ik een vraag mbt zuurstof/acetyleen.
Ik heb een set 10L flessen, reduceerventielen, vlamdover brandgas, en een branderset Lilliput van Gloor.
Een jaar of 20 terug bij elkaar gehaald.
Reduceers waren gereviseerd, branderset nieuw, vlamdover nieuw, slangen nieuw en goede slangklemmen.

Na het lezen van een aantal boeken geprobeerd het autogeen lassen onder de knie te krijgen.
Daaruit o.a. geleerd dat deze apparatuur geen kinderspeelgoed is en ronduit gevaarlijk als je niet weet wat je doet.

Elektrodelassen was geen succes: lasogen na teveel klooien zonder tijdig de laskap voor mijn snufferd te houden.
Dus autogeen, dat leek me "rustiger. Het is fascinerend te zien hoe zich het smeltbadje vormt etc.

Nu staat mijn autogeen spul al een jaar of vijf onaangeroerd in de schuur.

Een beetje aangestoken door dit topic is het vlammetje weer ontstoken zogezegd.

De vraag is: kan ik de set zo weer in gebruik nemen of moeten er dingen vervangen / gereviseerd worden?

Natuurlijk eerst voor het weer gaan gebruikenflesaansluitingen natrekken en alles met een sopje controleren op lekkages.

Ik hoor het graag van je en alvast bedankt voor je reactie.
 
Mallegat,

Dus jij hebt een autogene lasset.
Acetyleen en zuurstof.
Als jij je dit stuk gereedschap eigen maakt kun je lassen, snijden en hardsolderen.

Ook bij autogeen lassen krijg je lasogen, dus pas goed op.

Laat je setje controleren en als nodig repareren door een deskundig persoon of bedrijf.
Alles mag na zo'n tijd stilstand wel even gezien worden.
Zelf met regelmaat een werkende set controleren op lekkage spreekt van zelf.

Ga op cursus,
leer autogeen lassen en hardsolderen.

Voorzichtig met gas.
Voorzichtig met vuur.
Succes
Willum
 
Dank voor je snelle reactie!

Bij gebruik van de brander altijd een lasbril op. Vanaf het moment van aansteken. Voordeel is dat je daar ook zonder vlam wat doorheen kan zien, in tegenstelling tot een laskap. Of je moet een automatische hebben, maar die had ik niet ter beschikking. Dus zonder kap proberen te "starten"en dan met kap verder. Nou dat heb ik geweten!
Als ik nu weer zou proberen met elektroden te lassen, dan alleen met een automatische kap / lashelm.

Lassen en hardsolderen is het doel. Snijbranden geprobeerd. Dat ging ook.
Hardsolderen is een wereld op zich, zo heb ik in dit topic gezien.
Kun je misschien iets delen over werken met lasbrons?
Ik heb eens en gietijzeren tafeltje van een kleine kolomboormachiene met lasbrons gerepareerd (scheur in klemlichaam).
Op goed geluk en het was volgens mij goed gegaan.


Ik ben van plan de slangen sowieso na te kijken op (haar) scheurtjes en als ik daar ook maar iets van zie gaan er nieuwe op.
Ik vroeg me af of de (rubber?) membramen in de reduceers een maximale levensduur hebben of dat die sowieso na ??? jaar vervangen moeten worden.
Dat dan natuurlijk door een bedrijf of deskundige. Ik ga daar absoluut niet zelf mee rommelen.
In de boeken die ik gelezen heb wordt daar volgens mij niets over gezegd.
De vlamdover lijkt me niet aan veroudering onderhevig. Er zit een gesinterd element is en dat droogt niet uit.

Cursus lijkt me wel wat.
Een (beroeps)cursus zal prijzig zijn, maar ik zag hier dat er ook cursussen voor hobbygebruikers zijn.
Waar moet ik zijn om daar meer informatie over te krijgen?
 
Met autogeen lassen heb je een wegklapbare groene bril op.
Klap je groen weg, heb je trandsparant.
Elektroden lassen doet men nog steeds met een handkap.
Kan ook met een automatische laskap.
Nooit lassen zonder laskap of lasbril.
Autogeen snijden idem, Draag een groene bril.

Lasbrons is messing 60/40.
Je kunt er staal mee hardsolderen, gietijzer en ook nog eens rvs.
Je kunt ook messing autogeen lassen.
Lasbrons blanke staaf, met fluxkern of met fluxmantel.
Maak je veel hardsolderingen achterelkaar en mogelijk ook met een grotere vlam, draag dan een hardsoldeerbril.
3M maakt zulke dingen. kleur kan zijn groen of grijs.

Gietijzer is ook goed te lassen met laselektroden.
Deze kunnen dan bijvoorbeeld heten FENI.
FENI is een ijzer nikkel elektrode die in haar smeltbad goed mengt met gietijzer.
Wel even voorverwarmen. Direct na het lassen naverwarmen.

Je complete autogeenset:
Ik kan er heel veel van vertellen,
Laat deze even bekijken door een kundige of deskundig bedrijf.

Lascursussen worden voor de hobby net las voor de vakwereld door heel het land gegeven.
Ook autogeen lascursussen zijn er nog steeds, vaak ook bij autorestorateurs cursussen.
Hardsoldeer cursussen zijn dun gezaaid voor de modelbouwer.
Voor de vakwereld zijn hardsoldeercursussen op airco gebied door heel het land.
Kost een duit maar dan heb je ook wat.
Zoek hier op het forum eens op hardsoldeercursus of hardsoldeerworkshop modelbouw.

Succes
Willum
 
Soldeer rooster/statief
upload_2021-1-25_20-8-33.png
upload_2021-1-25_20-8-42.png

foto w.p.1-2021

Ruud en Jeroen de statiefjes zijn klaar.
Stuur svp een pb waar het naar toe kan.
Kan naar postnl afhaalpunt, kan bij de buren, kan op je eigen adres, etc...

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Het is wederom fantastisch Willem, geweldig bedankt.
Ontzettend leuk dat jij dit zo voor ons hebt gemaakt!. Enorm gewaardeerd.

PB verstuurd

Jeroen
 
Hardsolderen

Vandaag een branderrevisie gedaan.
De brander was door onkundig gebruik zwaar beschadigd geworden.
Inwendig was alles verbrand door vlaminslag.
De brander wilde echt niet meer branden.
Door de vlaminslag
is er een ontleding van het gasmengsel onstaan
en is de koolstof uit het acetyleengas vast gebrand in het inwendige van de brander.
De brander gaten van de douchekop waren bijna dicht/aangekoekt met koolstof.
De kop is losgesoldeerd en alles is inwendig gestraald.
Hierna zijn de gaten weer exact aan de maat schoongeboord.
De kop weer in elkaar gesoldeerd en klaar was kareltje.
Afsoppen op lekkage en brandtest doen.
upload_2021-1-29_18-9-44.png

foto w.p. 1-2021

De vlamtongetjes zijn weer duidelijk en mooi scherp afgebeeld te zien.
Het aansteken van de brander was geen probleem.
2,5 bar zuurstof en een beetje acetyleen.
Voor het echte grote soldeerwerk, heetstoken of smelten.

Willum
 
upload_2021-1-29_18-15-21.png

foto w.p. 1-2021

De douchekop tijdens het schoonboren.
Het koolstof zakt naar onderen of komt bovenop te liggen.
Boring bij deze kop 0,8mm.

Willum
 
Wat ik nooit goed begrijp bij vlaminslag, is dat als je in de leiding overdruk hebt hoe kan de vlam dan naar binnen slaan en daar blijven branden, je hoort hem dan ook zuigen aan de monding.
Normaal zou je zeggen dat als je overdruk hebt de vlam dan weer naar buiten gedrukt word of uitgaat.
Graag een uitleg hierover.
Groet,
Ruud.
 
Vlaminslag

Ik heb laatst nog een vlaminslag veroorzaakt als demonstratie.

De vlam heb ik letterlijk in de brander gedrukt.
Ofwel, ik heb een stuk metaal geraakt.
Er was geen ruimte meer om de vlam te laten branden.
(En de vlam wil blijven branden.)
Bij het eerste signaal,
een fluitend geluid,
heb ik de gaskraan dichtgedraaid.
De zuurstofkraan nog even open gelaten.
De brander was na controle en een ligte schoonmaakbeurt weer bruikbaar.
De vlam op de brander was exact ingesteld zoals aangegeven op het aansluitstuk van de brander.
2,5 bar zuurstof en 0,3 bar acetyleen.
Klopt je gas-zuurstofmengsel niet meer
omdat bijvoorbeeld je flessen acetyleen en zuurstof bijna leeg zijn
kan het zelfde gebeuren, vlaminslag.
Een vlamdover is dan toch wel je laatste redmiddel.
Deze vlamdover is dan ook wettelijk verplicht bij acetyleen.
Van dergelijke schades heb ik nog wel enkele foto's.

Ergens hier op het forum heb ik ca. een jaar geleden een filmpje geplaatst van zo'n in scene gezette inslag.

Met dank aan de pyromaan.
Het liep met een sisser af, de brander lag in twee.

Willum
 
Laatst bewerkt:
Vlamdover aan de acetyleen reduceer is verplicht, zover ik weet.
Geldt dat ook voor een vlamdover aan de zuurstofreduceer?[


Deze vlamdover is dan ook wettelijk verplicht bij acetyleen.
Bij zuurstof niet verplicht, zeker wel aan te bevelen.

Willum
 
Volgens de bouwbeschrijving van de Donatus, zou ik de zuigerstang-zuiger moeten zachtsolderen, maar ik heb al van Henk begrepen dat het hardsolderen moet zijn.
Nu wordt de zuigerstang met M3 in de zuiger gedraaid. Ik kan er natuurlijk een moer op draaien, maar wil dit graag hardsolderen als leermomentje :).
Uiteraard goed schoonmaken voor de tijd en na het solderen.
Wat voor materialen moet je gebruiken om het, na het solderen, schoon te maken?

Gr.
Eddy

 
Als de zuiger al met schroefdraad op de zuigerstang zit dient het solderen toch alleen maar als borging.
Ik zou dan nooit voor hardsoldeer kiezen i.v.m. mogelijke vervorming door de hoge temperatuur.
Schoonmaken na hardsolderen doe ik vaak met citroenzuur. ( In Duitsland te koop )
Tot nu heb ik altijd gekozen voor een borgmoer, dan kan je altijd weer demonteren.
Succes met je keuze en verdere afbouw.

Groet, Jan.
 
Back
Top