Hey Finn,
Leuk dat je daar mee komt.
Ik zag het ongeveer een week geleden.
Gasfluxhardsolderen van frames gebeurt nog steeds.
Hier gebruikt de lasser Silicone bronze, Selicium-koper ofwel SUCI3.
CuSi-3 lasdraad voor het Mig lassen (solderen) | Certilas
Hij heeft geen smeerbare flux,
maar een (waterdunne) gasflux die mee gezogen wordt door het actyleengas.
Hier is het frame alvast met tiglas puntjes gehecht.
Je hoort bij het voorverwarmen het buismetaal krakend uitzetten.
Wat ik hier zie is dat de lasrups in de hoek gelegt wordt.
Ik zie hier geen capilaire die gevult gaat worden.
Dus de raakvlakken tussen de buisdelen worden niet echt gevult.
Ik heb laatst nog iemand dit hardsoldeerwerk aangeleerd.
Eerst capillair verbinden dan gaan we voor de optiek.
Eerste vereiste is dat de raakvlakken ook echt netjes zo goed als naadloos raken.
Daarna maak je de keuze voor schulpjes zoals hier,
of zoals bij fietsframe bouwers een mooi vol glad uiterlijk.
De draden die ik/jij hier voor kan inzetten zijn,
messing 60-40, scheldnaam "lasbrons"
messing 60-39-1, scheldnaam "seliciumbrons"
messing L-CuNi10Zn42, scheldnaam "nikkelbrons", "brons N"
CuSi-3 97% koper en 3 %selicium, scheldnaam "seliciumkoper"
Al dan niet met gasflux of fluxpasta.
Maar een mooi frame daar in dat filmpje.
Daar moet ik toch evven goed voor gaan zitten om dat ook zo af te leveren.
Zag twee weken geleden bij een motorfanaat een frame staan.
Dit was een wegmotor in opbouw.
Het frame zou geverft worden.
Dat was geen schande, zoek een mooie kleur.
De lassen waren met tig gelast.
Een tiglas zou er het zelfde uit kunnen zien zoals de hardsolderingen op het filmpje.
Maar dat was hier niet.
Dat frame van het filmpje zou ik blank lakken.
Heb een jaar gelede schade aan een hardsoldeerframe gesoldeerd.
Dit stalen frame zou in de olie gezet worden.
Ook mooi.
Genoeg gekletst
Veel modelbouwplezier,
Willum
Leuk dat je daar mee komt.
Ik zag het ongeveer een week geleden.
Gasfluxhardsolderen van frames gebeurt nog steeds.
Hier gebruikt de lasser Silicone bronze, Selicium-koper ofwel SUCI3.
CuSi-3 lasdraad voor het Mig lassen (solderen) | Certilas
Hij heeft geen smeerbare flux,
maar een (waterdunne) gasflux die mee gezogen wordt door het actyleengas.
Hier is het frame alvast met tiglas puntjes gehecht.
Je hoort bij het voorverwarmen het buismetaal krakend uitzetten.
Wat ik hier zie is dat de lasrups in de hoek gelegt wordt.
Ik zie hier geen capilaire die gevult gaat worden.
Dus de raakvlakken tussen de buisdelen worden niet echt gevult.
Ik heb laatst nog iemand dit hardsoldeerwerk aangeleerd.
Eerst capillair verbinden dan gaan we voor de optiek.
Eerste vereiste is dat de raakvlakken ook echt netjes zo goed als naadloos raken.
Daarna maak je de keuze voor schulpjes zoals hier,
of zoals bij fietsframe bouwers een mooi vol glad uiterlijk.
De draden die ik/jij hier voor kan inzetten zijn,
messing 60-40, scheldnaam "lasbrons"
messing 60-39-1, scheldnaam "seliciumbrons"
messing L-CuNi10Zn42, scheldnaam "nikkelbrons", "brons N"
CuSi-3 97% koper en 3 %selicium, scheldnaam "seliciumkoper"
Al dan niet met gasflux of fluxpasta.
Maar een mooi frame daar in dat filmpje.
Daar moet ik toch evven goed voor gaan zitten om dat ook zo af te leveren.
Zag twee weken geleden bij een motorfanaat een frame staan.
Dit was een wegmotor in opbouw.
Het frame zou geverft worden.
Dat was geen schande, zoek een mooie kleur.
De lassen waren met tig gelast.
Een tiglas zou er het zelfde uit kunnen zien zoals de hardsolderingen op het filmpje.
Maar dat was hier niet.
Dat frame van het filmpje zou ik blank lakken.
Heb een jaar gelede schade aan een hardsoldeerframe gesoldeerd.
Dit stalen frame zou in de olie gezet worden.
Ook mooi.
Genoeg gekletst
Veel modelbouwplezier,
Willum
Laatst bewerkt: