@willum,
Ja, je maakt zo'n onderdeel niet zomaar. Maar als het lukt is dat heel leuk om te doen en je houdt er een bruikbaar ding aan over.
Ik heb zo'n HBM-bril een aantal jaren terug gekocht en deze, qua passing op het machinebed, aangepast aan mijn toenmalige Emco Compact8. Hij past gelukkig ook ook op mijn huidige Emcomat 8.6. Dat ik in één keer de best passende maat te pakken had was meer geluk dan wijsheid; ze hebben die dingen niet als showmodel in de winkel.
Een originele kost een godsvermogen, als je er al een vindt. Mijn meelopende bril is wel een originele en die gebruikt dezelfde lopers (toeval?).
De afgesleten lopers vervangen door nieuwe, zelfmaak exemplaren kan; je hebt er messing platstaf 8x12mm voor nodig.
Er nieuwe neuzen opzetten kan natuurlijk ook zoals jij aangeeft.
Dat is echter niet de reden dat ik er een zelf wil gaan maken.
Voor de HBM-bril heb ik pas lopers met kogellagertjes gemaakt. Daardoor wordt de max. doorlaat van de bril aanzienlijk kleiner, zie foto. Lagertjes 15x5mm met 6mm asjes.
Je ziet ook duidelijk de aanpassing: het niet-blauwe stuk heb ik eraan gezet, zodat hij op het bed rust (hij was te smal). De andere kant past netjes in de oliegoot naast het geleideprisma van de losse kop. Niet gesoldeerd of gelast maar met 2x M8-bouten (met borgmiddel Locktite) vastgetrokken in een uitgefreesde hoek. Staat als een huis.
Daardoor kwam het idee om zelf een een te maken, waar ook met kogellagerlopers een grote diameter in kan.
Een verse, grote HBM-bril kopen kan natuurlijk ook; dan wel een andere basis erop zetten. Ik zie overigens net dat ze nog maar een paar typen hebben, de rest is uitverkocht. Dat zoals zoveel bij HBM. Begin het idee te krijgen dat ze het assortiment toebehoren / onderdelen draaibanken aan het verkleinen zijn.......
Overigens, je hebt lasbrons en messingsoldeer. Vloeit messingsoldeer net zo als zilversoldeer?