Hardsolderen

Knap werk Willum

Dat valt wel mee Peter.
Goed heetstoken en toevoegen.
Deze messingdraad had inwendige flux.
De verbindigen waren wat grof dus het kon ook moeilijk met zilver.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Hardsoldeerworkshop
Ter herinnering,
over 4 weken:

Een hardsoldeerworkshop speciaal voor modelbouwers.
6 mensen is een volle groep. De cursuslocatie is al besproken.
De workshop is gepland op zaterdag 27 november 2021, 09.00-13.00 uur.

Workshop hardsolderen/vlamsolderen -
Home - Schoolmeesters Lasopleidingen en Laswerken
https://schoolmeesters-lasopleidingen.n
l
upload_2021-10-29_18-21-44.png

Foto, Schoolmeesters Lasopleidingen Belfeld

Alle tijd voor modelbouw.
Veel plezier,
Tot dan.

Veel modelbouwplezier,
Willum

In de cursusplaats Belfeld is ook een bungalowpark/camping
 
Stoomketel
Ga je ook in de modelbouw.....

Het was een test.
Kan ik van buis een front maken.
Tuurlijk, waarom niet,
maar dan wil ik het ook zelf zien en ervaren.
En dan,
Weer een ervaring rijker.

Och,
ik wil misschien wel een keer een keteltje maken.
Maar dan is de vraag, rvs of koper.
Of toch maar bijde.
Alle mogelijkheden en spullen liggen hier.

Wat mij tegen houd,
wat mot ik ermee.

We zullen zien.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
LPG

Dit zijn uit aardolie gedistilleerde gassen,
vloeibaar gemaakt en in tankjes geperst.
Propaan zowel Butaan is een petroleumgas

LPG’S
Liquefied Petroleum Gas
Butaan en Propaan worden vaak gemengd tot een gas met een vooraf bepaalde mengverhouding, bijvoorbeeld 70% Butaan met 30% Propaan.
Deze bijmenging veranderd de temperatuur gevoeligheid van het samengestelde gas
In zeer koude omgevingen gebruikt men puur Propaan.
Samenstelling, omgevingstemperatuur en verbruik,
bepalen hoe snel het mengsel van vloeistof naar gasvorming kan omvormen/vergassen.

Een verschil tussen Butaan en Propaan is de in de fles vuldruk,
Bij een omgevingstemperatuur van 20 graden Celsius is de gasdruk van butaan ca. 1,5 bar.
De verdamping van vloeibaar butaan naar gasvormig is langzamer dan van propaan.
De verbrandingssnelheid van Butaan is redelijk.
Ontbrandingstemperatuur voor Butaan is 287 graden Celsius

De gasdruk van propaan in een fles is ca. 7,5 bar.
De verdamping van propaan is sneller dan butaan.
De verbrandingssnelheid van propaan is dan ook hoger dan Butaan.
Ontbrandingstemperatuur voor Propaan is 470 graden Celsius

Voor menggassen Butaan, Propaan heb ik een druk gemeten van 3,5 bar.

Bij lage omgevings temperaturen is propaan een betere brandstof dan butaan.

Flessen mogen nooit meer dan 80% gevuld zijn met vloeibaar gas.
De rest, 20% is loze ruimte voor expansie bij temperatuur verhoging van het gas,
en als bergruimte voor het verdampte gasvormige gas.
Tijdens het afnemen van veel gas hoor je dat het vloeibare gas omgezet wordt naar gasvormig door krakende geluiden.

Lpg’s, Butaan 100%, Propaan 100% of menggassen worden vaak gebruikt om een (hard)soldeervlam te maken.
Dit kan samen met lucht uit de omgeving, met perslucht of zuurstof.
Naast andere brandergassen leveren deze soorten lpg’s een mooie stabiele soldeervlam.

Als verbrandingsmotorgas
Met een mengsel LPG als autogas
gebruikt men vaak 100% propaan als heftruckgas.
Veel heftrucks willen niet graag lopen op LPG.

LPG’s zijn koolwaterstoffen.
(kunnen dus koolmonoxide produceren bij onjuiste verbranding.)
De verhouding van het verdampte gas
met zuurstof-of lucht aldanniet perslucht,
zijn voor een goede verbranding erg belangrijk.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Fosfor-tinbrons

Eigenschappen Fosfor-tinbrons zijn:
Een hoge slijtvastheid
Een hoge belastbaarheid
Corrosie bestendig
Zeewater bestendig
Super warmte en stroom geleiding
Zeer goed bestand tegen hogere temperaturen
De hoog zuiverheid van het materiaal komt onder andere door het ontbreken
zink en lood is het metaal.

Fosforbrons is een legering van,
Koper, restaandeel
0,5 tot 11% tin
0,01 tot 0,35% fosfor.
Smeltpunt van brons rond de 950°C

upload_2020-3-17_21-56-46-png.359718

foto w.p. 11-2021
Tinbrons

Door het ontbreken van het fosfor in de legering,
Slijtvast
Goed belastbaar
Corrosie bestendig
Super warmte en stroom geleiding
Goed bestand tegen hoge temperaturen.

Tinbrons is een legering van,
Koper, restaandeel
Tin 3-12%
Smeltpunt van brons rond de 950°C

Te koop in
draadvorm, platen, holle ronde staven/buis, rond massief, vierkant massief en strips.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Vertinnen

Nog een aanvulling op een eerder bericht.
Iemand had een vraag, hier het antwoord.


Smeertin
Carrosserietin ofwel smeertin
Tin als smeertin op (staal)plaat krimpt niet.
Smeertin heeft geen exact smeltpunt daarom laat het zich bij de juiste temperatuur goed en glad uitsmeren.

De smeertinlegering heeft een mengverhouding van
74% lood, 25% tin en 1% antimoon. Bijvoorbeeld: Felder Sold.tin L-Pb74Sn25Sb1

Smeertin, ofwel carrosserietin genaamd wordt onder andere gebruikt om Autoplaatwerk en lasnaden in dit plaatwerk strak te maken, te vullen.

Smeertin/tin heeft een 100% goede onlosmakelijke hechting aan het metaal.
Smeertin, tin is de betere oplossing door haar krimpvrije eigenschap.

Auto plamuur heeft onder andere krimp als nadeel.


Smeersolderen kun je zelf samenstellen door de gewenste gewichtsdelen van de metalen samen te smelten.
Na dit legeren kun je de vloeibare brij in staven uitgieten.

Standaard verkrijgbare tin-lood solderen kunnen ook gebruikt worden.
Deze zijn ietwat moeilijk te hanteren vanwege hun smelt traject.
Dit smelt traject kan langer of korter zijn, bepalend is de verhouding tin-lood.
Is er geen smelt traject, maar stolt het tin-lood direct, heb je een smeltpunt.
De meeste metalen dus ongemengd/gelegeerd hebben een smeltpunt.

Je kunt bij de keuze van jou metaal je voordeel doen.

Tinpasta
Tinpasta is de grondlaag bij het vertinnen, de grondverf.

S39 Universeel vloeimiddel
S39 Universeel kan gebruikt worden als vloeimiddel bij het aanleggen van de eerste grondlaag vooraf het uiteindelijke vertinnen.
Op deze grondlaag kun je dan met een tin naar keuze vertinnen.
Let wel! Vertinningspasta's eerst goed om te roeren, deze pasta's zakken uit.
Vaak scheidt het vloeimiddel van het metaal.

Gebruik je vertinning middelen die zuur zijn moet je na het vertinnen je werkstuk neutraliseren met een zeepwater en dit daarna met warm water schoonspoelen.

Let op! Na het schoonspoelen hen je een metaal helemaal schoon en oxidevrij en zal daardoor enorm snel weer roesten of oxideren. Goed en snel droogmaken met poetspapier en feuhn.

Vertinningspasta’s zijn ook zelf te maken.
Deze metalen zijn (net als veel metalen) in poedervorm te koop.

Enkel voorbeelden van de vele vertinningspasta's die te koop zijn.
upload_2021-11-7_16-27-13.png
upload_2021-11-7_16-27-21.png
upload_2021-11-7_16-27-29.png
upload_2021-11-7_16-27-36.png
upload_2021-11-7_16-27-45.png

Foto's geleend van de verkopers


Karosseriezinn - Korrosionsschutz-Depot
https://www.korrosionsschutz-depot.de › pdf › ka...

PDF

Vertinnen
Vertinnen en strak maken kan natuurlijk op elk werkstuk, object dat van metaal is. Auto, fiets, motor, modelbouwobject, machines etc.
Deze strak te maken metalen kunnen zijn,
Staal, Koper, Messing, RVS.

Strak gemaakte delen afwerken.
Het schuren van metalen zoals tin en tin-lood legeringen leveren kwalijk stof op.
De metaalstof is schadelijk bij inademing voor de gezondheid.

De eerste stap bij het gladmaken na het strak maken met tin is Vijlen met een carrosserievijl. Een carrosserievijl maakt spanen en geen stof.

Omdat tin en zeker lood snel oxiderende metalen zijn,
is het een goede zaak kort vooraf de eerste verfgrondlaag
de tinlaag te schuren
om zo de ontstane oxidatie weg te werken.
Schilderen over oxidatie geeft op den duur problemen.


Let op!
Metaalstof is schadelijk bij inademing.
Metaalstof is schadelijk voor het milieu.


Ik kan hier nog veel over schrijven.
Maar,
het is goed zo.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Laatst bewerkt:
aangezien ik veel elektro voorbij zie komen doe ik ook een bijdrage
op de foto een watergekoelde frequentieregelaar met een vermogen van 400kW.
echter wel een speciaaltje, deze is geschikt voor een common bus DC systeem, de drive heeft een gelijkspannings ingang van ca 580 tot 840 volt.
op de foto's de drive zelf, de aansluitingen, en de binnenkant van de drive.
de besturingsmodule wordt aan de drive gekoppeld via glasvezels.

20211108_213801.jpg

De aansluitingen voor de dc input


20211108_213703.jpg

De drive zelf met aan de onderkant de aansluitingen voor de motorzijde, boven en onder de aansluitingen de buizen voor de waterkoeling


20211008_130043.jpg

De binnenkant van de drive, rechts achter de koperen platen zitten de condensatoren, de rode modules links zijn zogeheten IGBT's, 3 van deze modules vormen de inverter, voor elke fase 1.
bij deze drive staan er 2 modules parralel voor elke fase vanwege het vermogen
 
Ring voor mijn meisje
upload_2021-11-8_22-3-56.png
upload_2021-11-8_22-4-8.png

foto w.p. 11-2021

Over klein werk gesproken.
Binnenring is 17,5mm het steentje is 3,5mm.

Ik heb nog enkele ringen en steentjes liggen.
Zal binnenkort een ring maken met een steenzetting.
Zetting op een ring.
Zetkastje 3,5mm (is een staand buisje 0,75mm dik) met facetrandje bovenin waar het steentje op rust.
Het zetkastje wordt in de ring ingefreesd of passend gevijld aan de ronding.
Het zetkastje hardsoldeer ik met zilver aan de ring.
Het steentje sluit ik op met een wrijfzetting.
Het randje boven de steen wordt over de steen heen gewreven.

Geen modelbouw,
Maar toch,

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Lijkt wel een drie fasen gelijkspanning tig-las apparaat.
Die IGBT's zijn echt flinke jongens.
Het koelwater in een radiator en een koelwaterbak,
de ventilator blaast koude lucht in het apparaat?
Of?
Veel zilver werk, duur ding.

Maar Finn?
Rood-blauwe nieuwe autogeen twinslang bij een frequentieregelaar?

Geen modelbouw,
Maar toch,

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Lijkt wel een drie fasen gelijkspanning tig-las apparaat.
Die IGBT's zijn echt flinke jongens.
ik heb ze nog van groter formaat liggen, die zal ik morgen op de foto zetten
hier nog een linkje met info over de inverter modules: https://www.semikron.com/products/product-classes/ipm/detail/skiip-613-gd123-3dul-v3-20452211.html

Het koelwater in een radiator en een koelwaterbak,
de ventilator blaast koude lucht in het apparaat?

het koelwater loopt door een aluminium blok waar alle igbt's en condensatoren op zitten met hittegeleidende pasta

Maar Finn?
Rood-blauwe nieuwe autogeen twinslang bij een frequentieregelaar?

bij mij in de schuur is van alles te vinden :)
 
zoals beloofd,
hier 2 igbt's en een condensator, met een stift er bij voor de schaal.
de condensator en rechter igbt zijn afkomstig uit de frequentieregelaar.
de zwarte igbt heeft 2 kanalen van 1200A, samen dus 2400A.
de foto er onder zijn de heatsinks van de igbt's te zien, de zwarte igbt kan zo'n 7kW aan warmte afgeven tijdens volle belasting.
tot slot op de laatste foto het hart van een igbt module, afkomstig uit de rechter igbt.

20211109_192829.jpg
20211109_192924.jpg
20211109_194521.jpg
 
samen dus 2400A

Wat stuur je hier mee aan wat regel je hiermee?
Motoren?

2400Amp DC
Zou een flink puntlas of stuiklasapparaat kunnen besturen.

Willum
 
Wat stuur je hier mee aan wat regel je hiermee?
Motoren?
dit kan van alles zijn, motoren, in een ups als wisselrichter, grote omvormers van dc naar ac, maar ook processen waar hoge stromen geregeld moeten worden zoals elektrolyse.
moderne treinen regelen hun snelheid ook met igbt's.
 
Strak maken.

Strakmaken, reparatie en opleukwerk.
upload_2021-11-15_12-28-8.png
upload_2021-11-15_12-27-56.png

foto w.p. 11-2021 foto verkoper

AlSI12 is bestand tegen temperaturen tot wel 500°C.
Testen of bij u toepassing dit gegarandeerd is.

Debrasel Chemie en veel anderen maken een ALSI 12 plamuur.
Aluminium plamuren ken ik al zeker 50 jaar.
Zeer duurzaam materiaal voor op blanke metalen.
Zelfs in aluminium gieterijen kom je het tegen.
Reparatie werk van schroefgaten is mogelijk.
Schroefgat voorberieiden en schroefdraad tappen.
De schroefdraad kwaliteit zal ongeveer gelijk zijn aan die van aluminium ALSI 12.
Strakmaken met aluminiumplamuur verloopt gelijk aan andere plamuren.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Aluminium silicaat, AL si.
Volgens de tekst had Ik dit gelezen als AISI 12, geen bestaande staalsoort.
Henk.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top