Hardsolderen

Aluminium hardsolderen

Voor een gereviseerde vacuümpomp
die eerst in een geluiddichte kist stond moest een lekbak gemaakt worden.
Een deel van de pomp is gevuld met hydrauliekolie.
Dat kan ooit een keer lekken dus een bak.
De bak word gemaakt van 2 mm aluminium plaat.
De vier zijden worden omgebogen/omgezet de staande 4 hoeken worden dicht gesoldeerd.
Ik heb samen met andere plaat het aluminium gezaagd.
Ton maakt er een bak van, dus ook het soldeerwerk.
upload_2023-9-9_16-5-12.png
upload_2023-9-9_16-5-24.png
upload_2023-9-9_16-5-38.png

© 3 Foto's w.p. 9-2023 © Test soldering samengesteld. Gesoldeerd. De kopse kant van de soldering. Dit kan Ton ook zelf.

In dit geval was het soldeerdraad een inwendig flux gevulde draad. De draad was een 78% zink en 22% aluminium.

Werkwijze:
Soldeerspleet naar onder gericht.
Links en rechtsonder van de spleet verwarmen.
Links en recht boven, de spleet verwarmen.
Terug naar onderen verwarmen en de draad in de spleet afsmelten.
Zoveel afsmelten totdat de spleet gevuld is.

Rondom na verwarmen en daarmee de soldering mooi aanvloeien.
Af laten koelen, schoonspoelen met stromend water en klaar.
Een lek en drukdichte verbinding, een mooie lekbak.

Alles voor modelbouw,
Willum
 
Koper aan koper solderen.

Test gemaakt met de zink-aluminiumdraad.
upload_2023-9-9_16-22-57.png
upload_2023-9-9_16-23-9.png
upload_2023-9-9_16-23-19.png

© 3 Foto's w.p. 9-2023 © Test soldering koper aan koper samengesteld.

Bij verhitting vloeide het soldeer mooi aan in de hoek.
De rechtse foto laat zien dat de soldering maar gedeeltelijk door gevloeid is.
Het soldeer in het soldeerdraad was niet in staat om tussen de metaal delen te geraken.
Dit zou kunnen komen door een minimale hoeveelheid flux in de soldeer draad.
Waar geen flux komt of zit, daar komt geen soldeer.

Na een breukproef bleek dat het soldeer netjes aangehecht was aan beide koperen werkstukdelen.
Ergo:
Een superdraad voor aluminium maar niet voor koper aan koper.

Alles voor modelbouw,
Willum
 
Zilver soldeerdraad

Twee vliegen in een slag.
Duplex koper met zilver solderen.
Het duplexkoper was al heel snel door aanraken met de vlam geen duplex meer.
Het splitste al snel in de oorspronkelijke metaal delen.
Einde duplex.

De soldering heb ik afgewerkt.
een onder de hand liggende soldering ofwel in de vorm van een gootje.
upload_2023-9-9_17-35-14.png
upload_2023-9-9_17-35-24.png

© 2 Foto's w.p. 9-2023 © Test soldering koper aan koper met zilver.

Zeer mooie soldering, niet te zien wat voor of achterkant is.
Mooi aangevloeid, onderdoor gevloeid en achter weer aangevloeid.

Alles voor modelbouw,
Willum
 
Laatst bewerkt:
Zou die passagier van die stoomauto niet de stoker kunnen zijn?
Dat zou kunnen.

Helaas heb ik bij deze stoomauto de beschrijving niet gefotografeerd.
Het zou goed kunnen dat deze op een vloeibare brandstof loopt.
Achter de bestuurdersstoel ligt een messing tank, water of brandstof?
Ik heb op het W.W.W dezelfde auto (in spiegelbeeld) gezien maar geen beschrijving gevonden.

Ik hou het op een leuke auto.

Willum
 
En waar heeft Willum al dit moois gezien?

Ben even de grens over gestoken voor een paar dagen.
Enkele musea bezocht.

Deze foto's heb ik gemaakt in Praag.
Technisches Nationalmuseum.
Heel veel dicht op elkaar gepakt.
Bijna alles in topstaat.

Motoren, stoomtreinen, stoomauto's, auto's, fietsen, toren klokken, fotografie atelier, telefonie, vliegtuigen, modellen etc.
Niet echt alles gezien.

Leuke ervaring.
Goede herinneringen mee genomen.
Heel veel foto's gemaakt.

Alles voor modelbouw,
Willum
 
Wel mooie museums!!
En lekker genoten.


Zeker weten.

De werkplaats was dicht anders was ik daar gaan kijken.
Misschien wel als medewerker aangemeld.
Boren, hardsolderen en praatjes maken.
Ha, ha, ha....

Alles voor modelbouw,
Willum
 
112 km/uur was de topsnelheid.
De vraag is ook hier weer,
welke vlakke straten waren er in die tijd waar het mogelijk was om de top snelheid te halen.
De auto is houterig en geveerd als een koets met paarden.
En toch moet het een enorme belevenis geweest zijn hier mee te rijden.
Spanning en sensatie.

Alles voor modelbouw,
Willum
 
Nesselsdorf Rennwagen

Der Nesselsdorf Rennwagen wurde aus dem Nesselsdorf A Vierer II entwickelt.
Die Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft brachte ihn 1900 heraus.
Das Fahrzeug hatte – wie der Typ A – einen wechselgesteuerten Zweizylinder-Boxermotor mit 2750 cm³ Hubraum und 12 PS (8,8 kW) Leistung im Heck eingebaut.
Das heiße Wasser des Schlangenkühlers wärmte den Kraftstoff des Oberflächenvergasers vor.
Der Wagen ohne Aufbauten, der mit einem erhöhten Sitz für den Fahrer und einem tieferen Sitz für den Mechaniker ausgerüstet war, erreichte eine Höchstgeschwindigkeit von 112 km/h.

https://de.wikipedia.org/wiki/Nesselsdorf_Rennwagen
 
Back
Top