Havensleper 'Yarra' van Deans Marine

A ja .. die heb ik even gemist ... Ik heb 30 minuten epoxy gebruikt vermengd met wat micro-balloons. Dat geeft dan een dikkere pasta die niet uit de lijmnaad wegloopt en toch mooi vloeit. Dat geeft ook de witte kleur.

"Men zegt" dat 30 minuten epoxy niet waterbestendig zou zijn, en daarom gebruik ik voor de zekerheid maar de gewone epoxy, ook vermengd met glass-bubbles; hoe meer je er in doet, hoe dikker het wordt en hoe sneller het uithardt.
Ik jouw ervaring betreffende die 30 minuten versie dat het wèl waterbestendig is Lex?
FWIW
Cor

Bedankt,

Ik gebruik ook graag epoxy maar nooit met microballoons. Zal dat eens aanschaffen. Ik ben op zoek naar een goede lijm omdat epoxy niet goed hechtte op mijn abs romp van de Smit Nederland. Ik hoor steeds Stabilit maar er moet toch meer zijn.

Groeten, Kees

Ik heb 30 minuten epoxy ook bij duikboten gebruikt, ook in vrijvloedruimtes zonder over te schilderen, nog geen problemen gehad. Ik meen dat 5-minuten epoxy wel zacht wordt na (lange) tijd waterinwerking, maar 30-min heeft daar voor zover ik weet geen last van.

Op ABS gebruik ik ook Stabilit. Maar ook epoxy gaat ook goed mits je het ABS maar goed grof opschuurt, korrel 80 of 60.

Genoeg over lijm, weer verder met de bouw. Ben even aan de bolders bezig geweest en heb nieuwe gemaakt die meer op het origineel lijken dan de resin exemplaren uit de kit. Ze hebben allemaal een beetje specifieke vorm. De nieuwe zijn uit carbon buis, dat zou sterk genoeg moeten zijn ... :)

Resin bolders met eronder de nieuwe heck- en boeg- bolder.

full

En de zij-bolders die de lijn van de verschansing volgen

full

En de heck bolder met het resin exemplaar ernaast. Ik zeg niets verder .... :frustie:
full

Laatst bewerkt:
Die resin bolders lijken wel van klei gemaakt, en nog wat verbogen voordat het in de oven werd gezet. Geen discussie mogelijk over wat er beter uitziet...

Sorry dat ik het zeg maar... Ik dacht dat Deans een goed merk was? Wat een ongelofelijke ruft kwaliteit van deze onderdelen, ik snap niet dat iemand zo iets durft te verkopen zeker als ik ook de "schroeven" en de "straalbuizen" ernaast bekijk. Je weet er in ieder geval wel iets moois van te maken en ik volg de bouw met belangstelling

Even wat nuanceren. De Engelse markt is gewoon anders als de Europese. Op zich zijn de kits goed, maar je moet het zien als 'scratch bouwen met voorbewerkte onderdelen' zoals een collega van me altijd zegt. De bouw liefhebber kan er veel plezier aan beleven. Die resin delen zijn op zich ook te gebruiken, met wat plamuren en schuren, maar ik heb de bolders nieuw gemaakt omdat ik dan meteen meer schaalgetrouw kan werken. Nee, Deans is geen Robbe of Graupner, maar ja, daarvan zijn dan ook inmiddels (bijna) geen kits meer te koop. En Ron Dean brengt er steevast nog 6 of 7 nieuw uit elk jaar...

Je bent gewoon te precies Lex, of je bedrijft de liefde met een klein nuttig insect. Wordt wel mooi.

Ook de vier enkele bolders hebben hun plekje langs de verschansing gevonden

full

full

(Wist je dat carbon schuurstof wat lastig van een ongeschiderd polystyreen dek af te krijgen is .... ? ;))

Laatst bewerkt:
ik begrijp niet dat Deans Marine nog steeds dat giet spul gebruikt, maak de doos 50 euro duurder en doe er fatsoenlijk beslag in.
ook bij de Furie heb ik een heleboel beslag genomen van messing.
want op zich hebben ze hele mooie modellen maar als je dan het beslag ziet krijg je een beetje koude rillingen.
groetjes Piet

Vandaag maar even misbruik gemaakt van het extreme winterweer van dit moment en heb mijn outdoor spuitcabine kunnen gebruiken; de tuin. De romp en verdere onderwater delen zijn nu in 'antifouling rood' gespoten.

full

De kleur is gemaakt met bordeaux rood met wat groen, en daarbij een potje Humbrol goud verf. De kleur komt zo dicht bij echte antifouling verf en het goud geeft er een metalic gloed aan zoals koperhoudende antifouling dat heeft. (Echte schip is uit 1970, toen mocht dat nog...) Dat komt er echter pas uit als de verf tot zijdeglans gedroogd is, nu issie nog te nat om dat te zien.

Laatst bewerkt:
Mooi werk Lex, en ik kan enkel maar een voorgaande melding van u bevestigen, de Engelse kits zijn inderdaad niet zoals de bouwdozen van de ter ziele gegane Robbe en Graupner, maar ze hebben wel iets, heb zelf de Maersk Anglia van Ron Dean gebouw en ben nu bezig met de Vliesstroom en de Aziz van Slipway, en ik heb ook al geleerd dat deze bedrijven, zoals je zegt bouwkits leveren voor scratchbouw, wat dan een heel andere bouwervaring word, en inderdaad Piet de gietmallen voor de witmetalen onderdelen zijn daar stilaan aan vervanging toe, doch ik vermoed dat dit niet meer zal gebeuren, vermits Ron Dean en Jackie White van Slipway toch al de pensioen gerechtigde leeftijd hebben bereikt, en er vermoedelijk geen opvolging is voor beide bedrijven. Laat ons hopen dat deze firma's nog een lang leven zijn beschoren zodat wij dan toch van hun bouwkits kunnen blijven genieten

De verf ligt lekker te drogen en ondertussen ben ik aan de stuurhut (bushokje) bezig.

Alle delen. Zij en achterwand al gelijmd. Voor de voorste ramen zijn ook lasergesneden frames, maar ook geprinte in de kit aanwezig. Ik heb die laatste gebruikt omdat het geheel dan strakker en beter passend te krijgen is.

full

Het begin:

full

Groeit al:

full

En even als test op het dekhuis:

full

Na dit alles ziet mijn werkplek er zo uit. Geen zorgen, kan nog veel erger ...

full

Fijne kerstdagen iedereen !!

Laatst bewerkt:
Carbon schuurstof op ABS een ramp? Ja.
Reden: het ABS is waarschijnlijk statisch geworden.
Remedie: lucht in je hobbyruimte iets vochtig maken. (plantenspuit o.i.d.)

Of in de garage gaan hobbyen... Ik heb er geen last van.:feli:

Back