Havensleper 'Yarra' van Deans Marine

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Lex Verkuijl, 4 dec 2015.

  1. wes079.

    wes079.

    Lid geworden:
    19 dec 2015
    Berichten:
    6
    Locatie:
    NL
    Hallo, ziet er echt leuk uit!!

    Ik begin nu pas een beetje met mijn 1ste rc schip te maken.

    Mischien een stomme vraag maar ik ben nog een beetje een leek in dit soort dingen
    Hoe doe je met 1 zender/ontvanger meerderen dingen aansturen?

    Groet wesley
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 feb 2016
  2. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    @maarten,

    Goed idee, al ben ik in principe tevreden met hoe de lichtbundel nu is. Op het filmpje komt het breder over dan in het echt, de LED heeft een stralingshoek van 8 graden.


    @wesley,

    Elke zender heeft meerdere kanalen. Dat loopt van 2 voor de eenvoudigere (vooruit-achteruit en links-rechts) tot 16 of meer voor de dure jongens. Elk kanaal is een functie, en ook kun je met een Multi Switch systeem van één kanaal weer meerdere (meestal 8, 12 of 16) schakelkanalen maken. Uiteindelijk gebruik ik straks 6 kanalen waarvan er één een gecombineerde geluid - multi switch module aanstuurt. Die neemt dan alle licht schakelingen voor zijn rekening en uiteraard de geluidseffecten.
     
  3. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Prachtig zo'n functioneel zoeklicht en wat een berg licht uit zo'n led. Weet je zeker dat hij de juiste weerstand heeft? Anders zal hij snel kapot gaan heb ik gelezen.

    Wat me alleen opvalt. Dat zoeklicht is wel een beetje een standaard zoeklicht volgens mij? Het zou mooier zijn als die wat realistischer gemaakt zou worden. Ook vind ik de draden erg dik maar ik weet niet of dat dunner kan ivm de stroomsterkte van de LED.

    Ik volg je bouwverslag in ieder geval graag.
     
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Nog een sidekick; het elektronica-plateau:

    [​IMG]

    S= Neuhaus soundmodule met MS functie (8 uitgangen van 3.2V 20mA max.)
    R= ontvanger
    B= UBEC module
    M= multi-switch schakel'versterker' (6 uitgangen 5V mingeschakeld 500mA, 1 motoruitgang 5v vooruit-achteruit voor lier) met magneetschakelaar en stroomverdeelpunten (2x 7,4V motoren, 2x 11,1V bluspomp en soundmodule)

    Onderkant:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2017
    MikeMohawk en bram1324 vinden dit leuk.
  5. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Inmiddels ben ik ook verder gegaan aan het onderwaterschip. Hier het lijmen van de zink-anodes. Eerst de ene kant, daarna de andere:

    [​IMG]

    Daarna is de romp met mat vernis gespoten, en zijn de schroefassen met schroeven en roeren geplaatst.

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    Vervolgens heb ik alles in de romp gemonteerd, aangesloten en proef gepast:

    [​IMG]

    Hier inclusief 'elektronica-niveau' en accu's:

    [​IMG]

    Past maar net ... Daarna heeft de boot even in de tuinvijver gelegen, en drijft ruim boven waterlijn. Nog genoeg laadgewicht over voor de spullen in het dekhuis. Waarschijnlijk zal er nog wat lood nodig blijken. Ik was ook een korte proefvaart van plan, maar dat zal even moeten wachten op beter weer.

    Proefdraai video:
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2017
    FreekS vindt dit leuk.
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Dat wordt een Yarra met anabole sterioïden...
    Of een overmaat aan testosteron.
     
  7. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Ziet er superstrak uit! ben zeker wel benieuwd naar het eindresultaat en het vaargedrag
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zou haar maar een eland-proef laten doen. Schitterend scheepje en dito afwerking! Goed waterdicht maken Lex. Al slepend heb je zo de schoorsteen aan het water. Zou me niet verbazen dat ze rechtuit slepend het achterdek onder water trekt en een pirouette draait. Gr. Klaas.
     
  9. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Heel mooi, ben benieuwd naar het vaarbeeld en de stuureigenschappen. Moet goed komen met je flaproeren.
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Kwestie van weinig roer geven! Anders wordt de roerganger nerveus. Gr. Klaas.
     
  11. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Ziet er heel goed uit man. Echt heel strak gebouwd dat onderwaterschip en de rest ook natuurlijk
     
  12. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Heren, dank voor de complimenten!

    Ik ben gewend duikboten te bouwen .. zal waarschijnlijk lukken...

    Daar maak ik dan maar een walvis-manoeuvre van, een eland zwemt niet zo lekker geloof ik.. :)

    Jou verdere opmerkingen begrijp ik alleen niet helemaal Klaas. Vermoed je dat de romp instabiel zou zijn, maar baseer je je bedenkingen op? Ik weet dat een sleper zichzelf onder bepaalde omstandigheden omver kan trekken, maar ben ook geen sleepboot kapitein. (verre van ...)
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Lex, zelf ben ik ook geen sleepbootkapitein. Nooit verder gekomen dan kapitein op een binnenvaartschip. Waar baseer ik het dan op? Vaar met 2 slepers, Bugsier 3 en Smit Finland. Daar staat relatief weinig kracht in, maar B3 heeft de beting vrij hoog en is rank. Staat daarom gauw water aan dek. Relatief weinig roeruitslag waardoor deze boot gelukkig niet schichtig draait. SF is met haar Beckerroeren net een draaitol en zwoiept bij roer aan boord de kont weg. Dan zie ik jouw boot met superpower, 2 forse schroeven en ook B-roeren en een hoge beting. Vrij varend zal het wel los lopen, maar als je sleept krijgt het schip een heel ander draaipunt en dan zijn de genoemde eigenschappen iets om rekening mee te houden. Zo te zien weet je best waar je mee bezig bent, maar zou het jammer vinden als zo'n mooie boot af zou borrelen. Opmerkingen waren niet bedoeld als kritiek hoor! Alle lof voor dit werkstuk. Gr. Klaas.
     
  14. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Klaas,

    Bedankt voor de nadere uitleg, daar heb ik wel wat aan! (Wel leuk; een Bugsier 3, die heb ik (even rekenen ...) 38 jaar geleden gebouwd als eerste model toen..) Die becker-roeren slaan inderdaad flink uit, dat moet ik straks in het water maar eens bekijken wat goed vaarbaar is. In de tuinvijver had ik het idee dat ze te ver uitslaan, er was een bepaalde 'maximale stuurkracht' merkbaar. Meer roer gaf niet meer druk. Maar gelukkig is er Dual-Rate! Ook voor het gas trouwens.

    Hoeveel power de boot uiteindelijk gaat hebben moet ik nog ervaren. Deze motoren hebben waarschijnlijk meer dan twee maal het benodigde vermogen. Als ik het max. toerental op de schroeven uitreken kom ik aan 9-10 km/h vaarsnelheid, terwijl dat ongeveer 5km/h zal moeten zijn. Regel je ze dan terug naar maximaal halfgas heb je nog steeds power genoeg, maar wel minder dan de helft aan stroomverbruik! Ik ga maar eens snel een proefvaart regelen, dan wordt e.e.a. wat tastbaarder.
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Lex. Mijn Bugsier 3 stamt uit 1976 en doet het nog steeds goed. Vond het altijd een leuke vaarboot. Had er een blikken zandbak bij gebouwd, die afgeladen ongeveer 60 kg woog. De sleper kon dus echt aan het werk. Met de SF slepen we regelmatig een werkvlotje in de jachthaven. Af en toe met B 3 als achterboot. Met haar 9,5 kg gaat de SF niet zo gauw op haar zij en gelukkig heeft ze een laag trekpunt. De uitslag van de Beckerroeren is 45 graden voor het voorste en 90 graden voor het achterste deel. De meeste kracht ontwikkel je als je zogenaamd gaat tornen en het gewicht van de boot in de strijd gooit. Dus dwars op de sleeprichting en dan met strakke sleepdraad de boot een soort aanloopje laten nemen. Probeer dat straks maar eens voorzichtig uit en dan snap je wat ik bedoel. Schat dat je boot vaarklaar tussen de 2 en 2,5 kg uit zal komen. Denk dat de stuwkracht bij vol vermogen daar niet veel onder zit. Je zou voor de aardigheid met een bagageweegschaal de krachten eens moeten meten. Ongetwijfeld laat je ons meegenieten met een filmpje. Als je het effect van tornen wil zien moet je op Youtube even zoeken naar sleepboot Spes. Die geeft op sleepbootdagen af en toe een demonstratie. Gr. Klaas.
     
  16. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb ongeveer hetzelfde aan KV in m'n Springer Tug en ook een schroef van 40mm en de snelheid daarvan valt mee. Het draaid op een 2S. Hij kan wel iets sneller dan dat zou moeten maar heeft daarentegen behoorlijk wat trekkracht. En er zit flink wat Expo op en dat scheelt behoorlijk met tikkie doen, het is zeker geen speedboat.
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mike, Als ik me goed herinner zit er om jouw eigen gemaakte schroef geen straalbuis en dat scheelt zomaar 20% trekkracht. De schroeven van Lex zijn boot hebben een veel beter rendement dan de eigen gemaakte van ons. Als ik zie hoe de Smit ?? van Roel vaart t.o.v. die van mij dan is er een behoorlijk verschil. Zelfde motoren, maar die van hem met Raboesch schroeven in een straalbuis en die van mij met eigen fabrikaat, ook elk in een straalbuis. Heb mijn schroeven wel wat meer spoed gegeven, maar moet nog testen of ze nu veel meer doen. Van de Yarra verwacht ik net zoveel trekkracht als de Smit van Roel, maar het gewicht is veel kleiner. Gr. Klaas.
     
  18. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Smit ?? wordt ooit "Smit Salland"... Trekkracht van dit model ligt momenteel op 2,3 kg, tros op de kant vastgemaakt en rechtstandig trekken.
    Als ik ga tornen zijn er pieken van 4 kg...
     
  19. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Als ik 2,3 kg trekkracht haal, is meer dan het modelgewicht, dan kan ik eindloos vertikaal ... O nee, dat is bij vliegtuigen :hammer: Toch maar binnenkort een proefvaart regelen, dan weten we meer.
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dat bedoelde ik met die pirouette Lex. Niet op je strepen staan, maar op je schroeven. Ben benieuwd. Met een beetje mooi weer zal ik mijn Smit ook maar eens uitlaten en zien wat die kan presteren.
    Roel, ligt die van jou al afgeballast aan zijn merk? Dan haal je waarschijnlijk de 5 kg wel. Gr. Klaas.
     
    Wimo vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina