Bouwverslag Hawker Hurricane THE BIG ONE(Mike Reeves)

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door hannesie, 5 nov 2022.

  1. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    Zo je hebt aardig door zitten bouwen.
    Ziet er inderdaad netjes uit voor stand off scale.
    Ik ben nog steeds bezig met de vleugel maar dat is logisch omdat ik werkende verlichting erin heb gebouwd.
    Ben nu met de afwerking bezig van het vleugeltje.
    De glasmatjes geschuurd en geplamuurd waar nodig voor een strakke afwerking.
    De rest wordt met zijde afgewerkt en G4 voor een gladde en strakke afwerking waar geen glasmat zit.
    De Flaps moeten nog gebouwd worden en dan kunnen de rolroeren en flaps gemonteerd worden.
    Ook de aansturing voor de flaps moet nog gemaakt worden en ook daar wil ik geen roerhoorntjes zien aan de buitenkant.
    Ik leg de lat wat hoger voor wat dit soort aansturingen betreft bij dit soort kisten.
    Als alles klaar is kan de vleugel eerst in de aluminium kleur geverft worden om vervolgens de camouflage kleuren te krijgen.
    Daarna beschadigingen aanbrengen zodat op sommige plekken het aluminium er lichtjes doorheen komt(gebeurde in het echt ook dus een realistische nabootsing vindt ik bij dit soort kisten gewenst).
    De panellines ga ik er niet op verven maar worden hele smalle ondiepe groefjes en worden dan geaccentueerd.
    afwerking vleugel(1).JPG

    afwerking vleugel.JPG

    Ook heb ik het richtingsroer van een werkend heklichtje voorzien,.
    Moet nog wel verder afgwerkt worden

    heklicht hurricane.JPG

    Al met al nog een hoop te doen om een zo'n realistisch mogenlijke Hawker Hurricane te creëren. van een bouwdoosje.

    Mvgr Hans
     
    jmk1, Berto, panos en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    Dat wilde ik net zeggen!
     
    panos vindt dit leuk.
  3. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    Het kleurenschema gaat worden volgens de onderstaande foto.
    Deze Hurricane(KZ321) is jaren geleden gerestaureerd in Canada en heeft ook op vele vliegshows gevlogen.
    Vele jaren later is deze Hurricane aan het vliegende Belgische vliegende museum verkocht en weer later aan dacht ik het vliegende Tsjechische luchtvaart museum verkocht en heeft daar andere camuflage kleuren gekregen.
    Helaas is deze kist eind verleden jaar fataal gecrached(total loss).
    De piloot was een zeer ervaren vlieger(R.I.P)
    Wat de preciese oorzaak van deze fatale laatste vlucht was weet ik niet.
    Wat ik wel weet is dat het Motorblok (als ik het nog goed onthouden heb)zo'n 75mtr verderop lag.



    photo_9999_296882.jpg

    Mvgr Hans
     
    jmk1, panos, Bart83 en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. panos

    panos

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Wateringen
    Ik heb gisteren vroege in de ochtend geprobeerd mijn MR Hurricane te vliegen, maar het vliegveld was erg nat en bevroren, dus ik kon niet taxiën. Ik heb wel de motor en radio kunnen nakijken en afstellen en wat mooie foto's kunnen maken. Nu wachten op betere weer omstandigheden. Foto motivatie voor Hans

    [​IMG]
     
    Jonkje, jan brilman, serge pot en 10 anderen vinden dit leuk.
  5. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    De afgelopen weken best wel wat kunnen doen.
    De aansturing voor de flaps zijn gemaakt en in de vleugel gemonteerd.
    De romp is helemaal geschuurd.
    De vleugel die geverft was is helemaal geschuurd.
    Het uitlaatsysteem is gemaakt en voor en groot deel in elkaar gelijmt.

    De vleugel

    Aansturing van de flaps.
    De servo komt in de koelradiator te zitten.

    aansturing flaps ingelijmt.JPG

    vleugel geschuurd.JPG

    beschadiging aan de vleugel die moet worden hersteld.
    De lijm heeft los gelaten waar het fineer mee vast is gelijmt.
    vleugel beschadigingen.JPG

    Ook de bovenkant van de vleugel is geheel geschuurd.

    De radiator in aanbouw.
    Het eerste schotje zit erin gelijmt.

    spantje koeling.JPG

    Ik heb de propeller(16x8 drieblad) ook al binnen en oogt redelijk schaal kwa grote.
    Als ik de echte goede diameter propeller erop zou zetten dan zou ik een 20 inch prop erop moeten zetten want de echte Hurricane heeft een 10ft en 6 inch prop erop zitten.
    Deze 16x8 prop is echt het matje voor de 23cc motor.

    prop en uitlaatsysteem.JPG

    prop.JPG
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2023
    jmk1 vindt dit leuk.
  6. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    Omdat ik niet alle foto's kon plaatsten hier het vervolg.

    Het uitlaatsysteem wat in de romp komt te zitten.
    Alle pijpjes op maat gemaakt en de nodige knie' jes aangeschaft wat allemaal gelijmt gaat worden met JB WELD 2 componenten lijm die tot 290 graden Celcius kan hebben(moet net genoeg zijn).
    Het uitlaatspruitstuk gaat hard zilver gesoldeerd worden.

    Op deze maier is alles pas gemaakt.
    uitlaatsysteem.JPG

    De buisjes ingelijmt.
    uitlaatsysteem buizen gelijmt.JPG

    Het dekseltje gemaakt .

    uitlaatsysteem kapje.JPG

    Het dekseltje geborgt met een paar m2 boutjes en vervolgens ook vast gelijmt.
    Ook gelijk de uiteinden dicht gelijmt
    De rest van de buisje worden later eraan vast gelijmt als de lijm van het uitlaatpotje droog is.
    Dat kan pas gebeuren omdat de uitlaatpijpjes uitgelijnt moeten worden met de romp die buiten de romp komen.

    uitlaatkapje gelijmt.JPG

    Het enigste wat nog gemaakt moet worden is het uitlaatspruitstuk maar dat kan pas als het hele uitlaatsysteem in elkaar gelijmt is.


    uitlaatsysteem(1).JPG

    Al met al was dit toch wel een hele klus

    Mvgr Hans
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2023
    jmk1, fransspitfire, Henri Kaper en 5 anderen vinden dit leuk.
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Pfew, mooi hoor Hans :thumbsup:
     
  8. fransspitfire

    fransspitfire

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    131
    Mooi gemaakt Hans! Ik heb wel een paar vragen over jou uitlaat, de vragen zijn niet bedoeld als kritiek maar puur uit interesse.

    Zie ik het goed dat alle buizen en de demper zelf van aluminium gemaakt zijn?

    De motor (een 2takt) loopt die op methanol of benzine? Ik kan de plug net niet zien. Maak je ergens nog een aansluiting in de uitlaat om druk op je tank te krijgen?

    Heb je een plan met de olie die in de uitlaatgas zit? Ergens aftappen ofzo?

    Groet Frans
     
    jmk1 vindt dit leuk.
  9. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    Hoi Frans,
    Als eerste de motor is een tweetakt methanol motor.
    Het dempertje en de buisjes zijn zelf op maat gemaakt.
    Ik heb zoveel mogenlijk gaten in de buisjes geboord om zo weinig mogenlijk weerstand te doen krijgen.
    Voor wat betreft een druktank aansluiting moet ik nog bekijken want eerst gaat de motor en uitlaat op een proefindraai bok.
    Op die manier kan ik alles goed overzien wat eventueel niet goed gaat en/of aan moet passen.
    Dat geld uiteraard dus ook voor de eventuele restolie ophoping die achter zou kunnen blijven.
    Ik ga het zien tijdens het proefdraaien van het motortje met deze uitlaat constructie of het gaat lukken(afstellen e.d.).
    Dit proefdraaien heeft ook te maken om de inhoud van de brandstoftank te bepalen(brandstofverbruik van het motortje).

    Ik hoop dat ik je genoeg hebt geinformeerd.

    Mvgr Hans
     
    jmk1 en fransspitfire vinden dit leuk.
  10. fransspitfire

    fransspitfire

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    131
    Bedankt voor de duidelijke uitleg! Ik ben erg benieuwd hoe de motor op deze uitlaat gaat lopen.

    succes met het maken van het uitlaatspruitstuk, ga je die draaien/frezen of heb je daar een andere oplossing voor bedacht?

    groet Frans
     
  11. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    De motor heb ik op de proefstand gehad en laten draaien.
    Als eerste heb ik het motortje met een standaard uitlaatje laten draaien en dat ging goed met de 16x8 drieblads prop(deze motor kan een 2 blads prop van 18x6 t/m 18x10 aan).
    Alleen de stationair wilde niet goed lukken en wat bleek dat het metalen stifje uit de stationair sproeier ontbrak(dit motortje heb ik een aantal jaren geleden overgenomen van iemand maar was helemaal vergeten dat dat tegen mij gezegt was).
    Geen probleem en heb dus even een stifje gemaakt en erin gezet en voila het stationair toerental was nu wel goed te doseren.
    Daarna heb ik het zelfgemaakte uitlaatje aan de motor gemonteerd en tot m'n groten vreugde haalde het motortje hetzelfde toerental en kakte niet in(dus bleef hetzelfde toerental draaien).
    Dit was de situatie waar nog niet de kleinere uitlaatpijpjes erop gemonteerd waren.
    Deze 6 kleinere pijpjes zijn er nu wel op gemonteerd(ook gelijmt met JB welt epoxy).
    Nu heb ik wel m'n bedenkingen wat voor temperatuur deze epoxy aan kan(volgens de gegevens tot 300gr celsius) want met het proefdraaien zijn er een paar lijmverbindingen los gelaten.
    Vervolgens heb ik het uitlaatje al voor een groot deel in het gips gezet met wapening.
    Waarom gips met wapening!
    Gips is een isolator en kan warmte goed aan.
    Dit idee heb ik n.m.l van reddingsboten waar de uitlaatbuis omwikkelt was met gipsverband zodat de mensen niet hun lichaamsdelen konden verbranden.
    Dat werd gedaan omdat de motortjes die in de reddingsboten zaten geen waterkoeling hadden maar luchtgekoelt zijn.
    Vandaar dat de uitlaatpijp ontzettend heet werd en dat moest geisoleerd worden zodat de drenkelingen zich daar niet aan konden branden.
    Nog een voordeel van het gipsverband is dat naar mijns inziens alle gelijmde delen op hun plek blijven zitten.
    Als alle gips erop zit kan ik de uitlaat die aan de zijkanten van het rompje zitten in de vorm gaan schuren.
    Ik hoop dat het lukt want dit is een experimentje.

    Hier wat foto'tjes zoals de situatie er nu voor staat.

    uitlaat pijpje gelijmt Hurricane.JPG

    Op de uitlaat buisje aan de zijkanten moet nog wat meer gips gezet worden en kan dan in de goede vorm geschuurd worden.
    uitlaat in het gips hurricane.JPG

    uitlaat in het gips hurricane passing .JPG

    Motor met uitlaat op de proefstand zoals die op de Hurricane komt.
    proefstand uitlaat motor hurricane.JPG
    Een iets beter overzicht van het geheel.
    Zoals te zien is is de passing erg krap om alles in het motorkapje te krijgen.
    Het uitlaat spruitstukje zal voor en klein deel buiten het motorkapje komen(het zij zo,ik kan er niet minder van maken).
    proefstand motor hurricane met uitlaat.JPG

    Wat ik ook nog heb weten te scoren voor vrij weinig centjes is een hele oude Saito FA30 met open kleppen die helemaal vast stond(echt alles zat vast)
    Ik heb het motortje helemaal weer los gekregen(een föhn en een pannetje kokend water doet wonderen) en doorgespoelt en het heeft weer gelopen als een tierelier.
    Naar mijn idee heeft dit motortje niet veel draaiuren gemaakt want ziet er nog aardig schoon uit en na een tankje van 250cc gelopen te hebben voelen de lagers zeer goed aan(geen speling en koffiemolen geluid).
    Al met al een leuke aanwinst om daar ter zijner tijd een leuk lazy afternoon kistje voor te maken(parasool dekkertje misschien).

    saito fa30 openklepper.JPG

    Zo,dat was ie weer.
    Op naar de volgende update

    Mvgr Hans
     
    jmk1, serge pot, HansH en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    Vandaag heeft de motor met de eigenbouw uitlaat weer op de proefopsatelling gedraaid met de eigenbouw uitlaat.
    Ik heb de twee werkende dummy uitlaatjes die op het knalpotje aangesloten zijn verder afgewerkt met witte klei van de Action voor de vormgeving wat best wel goed gelukt is
    De motor draait prima en blijft volgas hetzelfde toerental behouden.
    De geluidsproduktie is op 7mtr met de motor op de proefstand op de grond is 72db wat ik zeer acceptabel vindt(had dit niet verwacht).
    De motor en uitlaat kan dus nu ingebouwd worden.
    proefopstelling motor met uitlaat hurricane.JPG

    De servo voor de flaps is in de vleugel gemonteerd op de plek waar de oliekoeler komt te zitten.
    Deze olie koeler wordt met schroefjes vastgezet zodat ik als het moet bij de servo kan.
    S8300001.JPG

    oliekoeler hurricane.JPG

    Ook het luchtfilter erop.
    luchtfilter hurricane.JPG

    De flaps

    flaps hurricane.JPG

    koppelplaatje flaps.JPG

    Het koppelplaatje om de 2 flaps te koppelen.

    flaps hurricane koppelplaatje.JPG

    Het roelroer.
    De aansturing heb ik iets anders gemaakt dan de bedoeling was.
    Het berken triplex plaatje van 0,8 mm moet nog worden weg geplamuurd.

    aansturing rolroer hurricane.JPG .
    Alles moet nu verder worden afgewerkt wat best wel weer wat tijd gaat kosten(verven , plamuren en schuren) en dan kan de kist in de camouflage kleuren gezet worden.
    Ook het geschut wat in de vleugel zit is gedaan maar dat post ik wel de volgende keer.
     
    jmk1, serge pot, kvlasblom en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    Het geschut wat in de vleugel zit.
    Dit heb ik afschroefbaar gemaakt i.v.m het vervoeren van de Hurricane.

    geschut hurricane (1).JPG

    geschut hurricane.JPG
     
    jmk1, ramses, serge pot en 3 anderen vinden dit leuk.
  14. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    Lekker op dreef!
     
  15. jmk1

    jmk1

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    298
    Leuk hoor, heb me wel eens af gevraagd wat er zou gebeuren wanneer je een schaal uitlaat zou bouwen. Werkt dus prima!!
     
  16. fransspitfire

    fransspitfire

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    131
    Hoe staat het inmiddels met deze mooie Hurricane?
     
  17. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    Deze heb ik zeker de laatste maand niet meer aangeraakt door omstandigheden.
    Ga er binnenkort wel weer verder mee maar moet nog eerst even wat belangrijkere dingen doen.
    Ik heb dacht ik trouwens vernomen dat jij er ook één tweedehands hebt aangeschaft van iemand hier op het forum?
     
  18. fransspitfire

    fransspitfire

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    131
    Dat klopt helemaal Hans! Ik heb afgelopen week van clubgenoot Mark een 4e of 5e-hands Hurricane overgenomen.

    IMG_9012.jpeg

    De vleugel, motorkap en cockpitkap zaten er nieuw bij, romp is gebruikt en zal nagelopen moeten worden.

    IMG_9013.jpeg

    Staart is wel heel bijzonder gebouwd :eek: die ga ik waarschijnlijk helemaal opnieuw maken. Maar de Hurricane zal nog een tijdje moeten wachten voor hij aan de beurt is. Ik ben nog met een aantal andere projecten bezig..

    Groet Frans
     

Deel Deze Pagina