HB-1 komt opnieuw tot leven, bouwverslag van een laagdekker.

OK Heren,

Ik maak van die gyro nu gyros en ga lekker eten. Daarna ga ik weer met veel plezier aan mijn nieuwe HB-1 bouwen. (Bedankt voor de moeite Theo, was goed bedoeld.)
Zeker weten dat hij nog mooier wordt en nog beter vliegt dan de eerste HB-1 versie. Alleen de kleur?? Zilver is toch niet zo goed te zien in de lucht.
Ik heb ook nog een tekening van 226 cm span. Daar heb ik nog een 20 cc Saito voor liggen, dus plannen genoeg.
De houtbouwvleugel zal wel wat meer inspanning kosten omdat er geen plan van is. Maar met Profilli-2 hoop ik toch een eind te komen. Of heeft er iemand toch nog ergens een tekening???

This is your captain speaking (alsof dat nu nog vertrouwen inboezemt...)

Tja, erg jammer nog steeds, vind het echt heel vervelend. Even over die gyro, ik krijg niet de indruk dat dat iets zou hebben uitgemaakt, een stall corrigeren met rolroeren werkt natuurlijk niet. Achteraf denk ik idd dat het toch gewoon stall is geweest, al stond ik wel echt heel raar te kijken, omdat hij (voor het idee) toch behoorlijk snelheid had (ook al was ik onderweg om aan te gaan vliegen), bovendien nog driekwart motorvermogen... Maar goed, storing zijn al genoeg kisten aan kapot gegaan, dus we zullen het maar als goed leermoment beschouwen... Blijf het toch raar vinden

Stefan

Heb er nog eentje liggen

Hoi,

Ik heb nog een complete zelfgebouwd HB-1 liggen. Inclusief bouwbschrijving, tekening, 15cc 4takt motor, mal neus, etc..............schadevrij!
Interesse: pl119@live.nl

mvg,

Kees

Arnold,

Denk niet dat er velen van tekening nog willen bouwen, in dit ARF tijdperk :cry: .

Is zeker jammer maar velen vinden het teveel moeite :roll: .

Waarom zou je ook de Calmato's vliegen super en kosten evenveel als een kit 8O .

En is met enkele dagen vliegklaar te maken :lol: , alleen jammer dat die andere 20 vliegers op je veld ook zo'n Calmato meenemen :? .

Ton

hier ben ik het helemaal mee oneens. heb dit draadje nu voor de 2de keer helemaal door genomen maar ga het nog een keer goed door lezen. Graag zou ik dit toestel dus ook willen gaan bouwen want dit is toch echt even heel wat anders dan een calmato ( al heb ik die zelf nu ook in mijn bezit ) beetje meer nostalgie dat spreekt iederee toch wel aan. ik hoop dan ook dat dinsdag mijn eerste toestelletje (zie bouwdraadje balsa sportkistje elektro ogv 85 cm ) de lucht in kan. waardoor mijn eerste zelfbouw toestel afgesloten kan worden als geslaagd. aangezien zelf bouwen toch wel verslavend is zou ik deze graag in een elektro versie willen gaan bouwen. hoop dat dat mogelijk is.

verders moet ik zeggen een heel mooi bouwverslag en hoop nog veel te mogen lezen van u

groet,

marcel

Bouwen is leuk en leerzaam.
De nieuwe HB-1 gaat zeker beter worden dan de eerste.
ARF is leuk als je snel wil vliegen. Het bouwen van een HB-1 garandeert je echter ook dat je goed vliegende kist krijgt waar je (als bouwer) trots op mag zijn.

Bouwen is leuk en leerzaam.
De nieuwe HB-1 gaat zeker beter worden dan de eerste.
ARF is leuk als je snel wil vliegen. Het bouwen van een HB-1 garandeert je echter ook dat je goed vliegende kist krijgt waar je (als bouwer) trots op mag zijn.

Helemaal mee eens. De HB-1 vliegt erg netjes. En wat is er mooier dan met een zelf gebouwde kist vliegen.. (plus dat je alles aan jouw wensen aan kunt passen tijdens de bouw)

Wat grappig, ik was dit draadje helemaal uit het oog verloren, tot ik vanmiddag een PB-tje van Marcel73 kreeg met de vraag of ik hem aan de tekening kon helpen. Uiteraard is dat meteen geregeld. Vind het nog steeds leuk dat een 'oudje' uit het stof is opgestaan.

Arnold, erg balen van je crash, schrok er een beetje van toen ik de foto zag staan. Ben blij dat je toch weer een nieuwe gaat bouwen! Succes ermee.

Tweede HB-1

Ja Paul, die tweede HB-1 komt er... een prachtige kist die het herbouwen zeker waard is. Ook de ervaring van de eerste bouw komt goed van pas.
Ik ga wel proberen om de vleugel in houtbouw uit te voeren.
Zoals in het draadje al vermeld ga ik proberen om enkele honderen grammen aan gewicht te besparen.

Ook de 226 cm span ga ik ooit nog bouwen want ik heb nog een 20 cc Saito liggen.

Arnols, ik hoop dat je dit niet erg vind, maar zo houden we mooi alle foto's een beetje bij elkaar.

Hier de voortgang van mijn vader. Die kijkt wel wat mee hier op het forum, maar post niet.
Hij is nu aan de romp begonnen, maar daar heb ik nog geen foto's van.
Hij probeert hem netjes licht te houden, en heeft de hele vleugel zoals te zien uit een deel gebouwd met gebogen liggers. Was wel wat omslachtig, maar het ziet er wel perfect uit.
Voor zijn eerste bouwproject niet slecht, niet...

HB1001.jpg

HB1002.jpg

HB1003.jpg

HB1004.jpg

HB1005.jpg

HB1006.jpg

HB1007.jpg

HB1008.jpg

Bouw vleugel HB-1

Hoi,

Dat ziet er goed uit.

Ik heb het wat anders gedaan. Ik heb de ribben op twee verenstalen geleiders van 6 mm geschoven en ben zo aan het bouwen gegaan. De methode van ribben maken staat elders op het Forum.
Er staat een balanspunt en een hartlijn op de tekening. Op het balanspunt heb ik de 8 mm Grenen hoofdliggers geplaatst. Dit is ook het dikste deel van de vleugel.
Wel eerst de ribben op de tekening uitgezet.
Tussen de twee buitenste ribben de Balsa plankjes klemmen en maar schuren en schaven.

5297486e909b5b187.jpg

529748624960a5897.jpg

52974862495f4f1cc.jpg

52974862495ff1b71.jpg

De laatse foto is de vleugel die al bijna af is.
De servokamers en de bevestiging voor het landingsgestel moet nog aangebracht worden.

Naderhand worden de vleugelhelften met een wig in de juiste instelhoek van 6 graden aan elkaar gelijmd en komt er een glasmatje over heen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Vorderingen met de HB-1

Als het mooi weer is dan vlieg je. Als weer slechter is dan bouw je. Daarom weer een update van de tweede versie van de HB-1.

De besturing is verder naar voren geplaatst om minder lood te hoeven toevoegen.

5297486e8d87b596b.jpg

Voor het indekken van de neus is weer de beproefde methode gebruikt, een taps toelopende bloemenvaas.

5297486e8aaf00512.jpg

Het past al vrij aardig.

5297486e8ab06dfd9.jpg

De latjes voor de rug zijn weer perfect om maat gesneden met een Balsa Stripper.

5297486e8c85e829f.jpg

Werkelijk een apparaatje wat goud waard is.

5297486e8bb0cf21e.jpg

Mr Bill Plane (ken je hem nog??) heeft de crash overleeft en heeft weer proef gezeten.

5297486e8ab13f081.jpg

Ja Stefan, het begint alweer op een vliegtuig te lijken.

Hier nog wat vorderingen.

52974871282f4651f.jpg

De voorgevormde indekkeng zit weer mooi ingelijmd en glad geschuurd. Ook meteen het motorschot met brandstofbestendige lak geschilderd. De binnenkant met epoxy behandeld.

52974871282f70668.jpg

De vleugels zijn af, gelukkig want dat is het meest tijdrovende van de hele klus. Hier een detail van het verstevigde landingsgestel. 4 mm verenstaal is te flexibel (veert teveel) en daarom een tweede stangetje erbij gezet, vastgesoldeerd en goed in de vleugel verankerd. Het witte platte buisje is een standaard kunststof profiel waar precies de Futaba stekkertjes door heen gaan.

52974871282fa6fe8.jpg

Ook de rolroeren en de servo''s zitten in de vleugel. Deze week komen we wel aan folien toe. (Daar ligt toch 90 cm vleugel op de grond)

De twee vleugelhelften op de weegschaal gehad. 605 gram kaal t.o.v. de piepschuimvleugel die kaal 1206 gram weegt. Dat gaat de goede kant op!!

ziet er goed uit

mijne word vandaag of morgen ook gefoliet

ivo

@ Ivo

Heb je de vleugel aangapast naar een recht model ipv taps of lijkt dat maar?
Heb je nog wat meer gegevens? Gewicht van de ruwbouw en wat voor motor er op komt?

Leeft weer aardig deze kist blijkbaar.

Mijn vader en ik zitten een beetje te dubben wat met die van hem aan aandrijving te pakken.
De oude die hij had woog over de 4 kilo en daar hadden we een Irvine 12cc op gezet.
Maar de nieuwe lijkt haast een kilo lichter te gaan worden. Dan is die 12cc wel wat overkill lijkt mij. De oude vloog er erg mooi mee op half gas, maar klom als een gek weg na een run van 5 meter bij het starten.

@ Ivo

Heb je de vleugel aangapast naar een recht model ipv taps of lijkt dat maar?
Heb je nog wat meer gegevens? Gewicht van de ruwbouw en wat voor motor er op komt?

Leeft weer aardig deze kist blijkbaar.

Mijn vader en ik zitten een beetje te dubben wat met die van hem aan aandrijving te pakken.
De oude die hij had woog over de 4 kilo en daar hadden we een Irvine 12cc op gezet.
Maar de nieuwe lijkt haast een kilo lichter te gaan worden. Dan is die 12cc wel wat overkill lijkt mij. De oude vloog er erg mooi mee op half gas, maar klom als een gek weg na een run van 5 meter bij het starten.

de vleugel is niet aangepast, dit is gezichtsbedrog door de foto
de ruwbouw bespannen weegt 1075 gram
hier zal een 70 surpas van os op komen. dit moet genoeg zijn maar zeker geen overkill

Back