HC RCG 26cc benzinemotor

Alexzzzz!!!!!!!! Niet geheel genuanceerd me dunkt! Te plat gesteld. :rolleyes:
Bij speedboten is er vaak nog zelfs koeling in de uitlaat bocht... dat ter zijde.

Merker richt zich vooral op vliegtuigen. Twee takt en vier takt. Met een breed pallet aan dempers.

Merker richt zich vooral op vliegtuigen.

Kan zijn, maar ik ben nog nooit een vliegtuig tegengekomen met een Merker uitlaat, en geloof me; ik heb er al heel wat gezien:p

Maar wellicht is het een optie, ik zou het persoonlijk alleen niet direct aanbevelen...

Kan zijn, maar ik ben nog nooit een vliegtuig tegengekomen met een Merker uitlaat, en geloof me; ik heb er al heel wat gezien

Ster-opmerking! Die houden we er in! Prachtig! :mrgreen:

Prima demperjes overigens...

Laatst bewerkt:
bij onze vereniging, vliegen ze veul met merker dempers, o.a op een 50cc 2cyl. diverse op kleinere 4t motoren, ze zijn erg duur, maar ENORM stil!! er is er ooit een mee begonnen, en vanwege de resultaten, vliegen er op dit moment zeker 8/10 kisten mee.

bij onze vereniging, vliegen ze veul met merker dempers, o.a op een 50cc 2cyl. diverse op kleinere 4t motoren, ze zijn erg duur, maar ENORM stil!! er is er ooit een mee begonnen, en vanwege de resultaten, vliegen er op dit moment zeker 8/10 kisten mee.

Zeker alleen in het Noorden van het land dan:mrgreen: Maar ok; hij mag in het lijstje, Hugo moet uiteindelijk de knoop doorhakken:)

...wat voor maatregelen ga je nog meer toepassen wat betreft geluidsreductie?
hydromount? luchtfilter?

Geen hydromount, dat schijnt weinig te helpen bij 'kleine' motoren. Wel inlaatdemping, da's heel belangrijk. Zoals je op de foto kan zien heeft'ie de carburateur achterop, en dus maak ik een groot schuimen luchtfilter / demper in de box waar de motor op staat. De aanzuiging gaat dus door het motorschot heen.

Foto uit Funtana topic, voor het beeld van de motor-box:

2x2funtana%20020.jpg

Over de uitlaat; ik zit even op de motor te wachten. Die is nog niet eens verstuurd! Jammer. Maar, wat in het vat zit verzuurt niet, hij komt wel. Dan kan ik de bocht bepalen, en die bij verschillende adressen aanvragen. (J'En, Pefa en Karl Mueller (die vond ik hier: Header and Pipe for 26cc Engine - FlyingGiants Forums)). Bij die eerste 2 vraag ik dan ook een package-deal aan met reso erbij. Ik zal zeker ook nog googlen op Merker.

Hugo

Zoals in de eerste post en titel vermeld, ik maak hier maar een algemeen draadje over deze motor van. Er is nog genoeg te melden en te vragen! Het ding is inmiddels onderweg, en heeft volgens de T&T ook Hong Kong al verlaten. We wachten af.

Over vragen gesproken, ik puzzel nu met de motorpositie. Hij komt of op z'n kop (cilinder naar beneden) of liggend, (cilinder naar rechts in het vliegtuig). Ik ga hem niet schuin monteren zoals bij de EMHW's gewoon is. Voor de liggende positie is de uitlaatbocht eenvoudig, maar op z'n kop moet de bocht "the long way 'round", want de uitlaatpoort wijst dan naar links, en de motor hangt al links van het midden in het vliegtuig. Nou heb ik al veel met motoren te doen gehad, alles van zelfgemaakte 3,5cc metanolmotoren tot 9 liter V8's, maar de tijd van brommers met dit soort 2-takten is al even geleden. Ik vond via HC een handleiding (van gelijkende motor, volgens mij niet dezelfde, zie de bougie positie):
www.aquilahobby.it/RCGF 26cc Operations Manual rev2.pdf
Als ik die bekijk, op pagina 5, dan denk ik dat de cilinder zonder problemen 180 graden te draaien is. Hierdoor zou de uitlaatpoort naar rechts wijzen als de motor op z'n kop hangt, en dat komt beter uit. Maar wat ik me afvraag; zou dit invloed hebben op het lopen van de motor, spoelt hij anders doordat de krukas anders draait t.o.v. van de poorten? Of zou dat te verwaarlozen zijn?

Hugo

Da's mooi! Even afwachten wat ik aantref als ik hem echt in handen heb, misschien dat ik de poort dan wel naar achteren laat wijzen. Hoe minder bochten, hoe beter!

Dank,

Hugo

Als ik die bekijk, op pagina 5, dan denk ik dat de cilinder zonder problemen 180 graden te draaien is. Hierdoor zou de uitlaatpoort naar rechts wijzen als de motor op z'n kop hangt, en dat komt beter uit. Maar wat ik me afvraag; zou dit invloed hebben op het lopen van de motor, spoelt hij anders doordat de krukas anders draait t.o.v. van de poorten? Of zou dat te verwaarlozen zijn?

Hugo

Ik denk niet dat je die kan draaien .

Dan klopt er geen fluit meer van en zal je motor niet meer lopen.:mrgreen:

Mvg Johan

Hm, ik bedoelde de motor in zijn geheel draaien, niet alleen de cilinder:) (iets te snel gelezen denk ik)

Overigens moet je er met de KS zelfbouw bochtjes altijd iets passends van kunnen maken.

Ik denk niet dat je die kan draaien .

Dan klopt er geen fluit meer van en zal je motor niet meer lopen.:mrgreen:

Mvg Johan

Da's een boute uitspraak, Johan, en weinig onderbouwd. Ik reed vroeger met een 3,5cc OPS, waarvan de cilinder op deze wijze te draaien was. De timing werd door de krukas geregeld, en door de verticale beweging van de zuiger langs de poorten in de cilinder. Deze motor regelt z'n timing ook met de zuiger langs de poorten, en met een roterende klep achterop de krukas. Ergo, aan de timing van de in- en uitlaat wijzigt niks, ongeacht de verdraaiing van de cilinder. Wat je bij die OPS wel merkte, maar dat was destijds een super-prestatiemotor, is dat de spoeling beter was met de uitlaat naar rechts, omdat de krukwang dan het mengsel naar boven slingerde naar de inlaatpoorten in de cilinder. Met de uitlaat naar rechts was dat effect er niet, en dat scheelde een paar toeren en honderdste PK's. Dus de fanatieke wedstrijdrijders reden met de uitlaat rechts (naar voren in de stockcar) en ik met de uitlaat naar links (naar achteren in de stockcar).

Dus, Johan, ik waardeer je input en je hebt veel ervaring met het gebruik van benzinemotoren, maar iets meer uitleg (weerlegging van het bovenstaande) dan 'Dan klopt er geen fluit meer van' zou ik wel waarderen.

Hugo

@Alexzzz; ja, die spullen heb ik gevonden. Maar voor de PEFA uitlaat adviseren ze een vrij korte afstand tussen poort en reso. Dus ik probeer dat te bereiken, en liefst met zo min mogelijk bochten. Als ik met de investering van 1 nieuwe pakking de boel kan vergemakkelijken doe ik dat graag!

Hugo

Foto van een moderne 2T benziner .

full

Kan je nooit mt een methanoler gaan vergelijken.

Vroeger was er wel een motor waar je de zylinder 180° kon draaien.
Kom alleen niet effe op het merk.

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Vroeger was er wel een motor waar je de zylinder 180° kon draaien.
Kom alleen niet effe op het merk.

Mvg Johan

Dat was HB (Helmut Bernhard, duitse motortjes, afgeleid van de amerikaanse Veco's die via Graupner verkocht werden, topkwaliteit) die een .21 in het gamma had zitten in vliegtuig en auto uitvoering, waarvan de uitlaat links, rechts of naar achteren geplaatst kon worden. Maar het ontwerp van die motor was daarop aangepast in die zin, dat de spoelkanalen volledig in de voering en cylindergietstuk verwerkt zaten, en niet in het gietstuk van het carter zoals op de foto's van Johan. Vandaar dat het weinig tot niets uitmaakte hoe de cylinder geplaatst werd, al zal de stoming in het carter wel iets door de draaing van de krukas beïnvloed zijn geweest, waardoor wellicht kleine vermogensverschillen merkbaar waren.
Die motor is bij mijn weten niet erg lang leverbaar geweest, want Helmut Bernhard ging rond die tijd dood en het bedrijf hield er mee op. Jammer, waren best goeie motoren....

Groet, Bert

Bedoelde een benziner Bert. :D

Bij methanolers waren er wel meer waar je de cylinder van kon draaien.
Bij Webra waren er ook een paar geloof ik waar de uitlaat naar achtern kon.

Mvg Johan

Bedoelde een benziner Bert. :D

Bij methanolers waren er wel meer waar je de cylinder van kon draaien.
Bij Webra waren er ook een paar geloof ik waar de uitlaat naar achtern kon.

Mvg Johan

Ach zo, my bad!

Van benzinemotoren weet ik alleen van de Amerikaanse Tartan (die er ook in methanol uitvoering was) dat die om te zetten was, als ik het mij goed herinner. Bij methanol heb ik dat alleen van die HB'tjes gezien, van de Webra's weet ik dat niet, maar het zou zo maar kunnen.

Groet, Bert

Back