Ik draai mijn motoren met verhouding 1:30, heb wel eens met minder gedaan, maar merkte geen verschil in lopen, wel liep de motor warmer bij minder smering, vooral in de zomer.
Het voordeel van schraler smeren is dat de motor meer toeren draait ( dit is niet altijd zo) dan wanneer je vetter smeert.
Tegenwoordig zij motoren zo ontwikkeld dat deze met minder smering overweg kunnen, dit geld niet voor alle motoren, het heeft te maken met de constructie van de motor, zoals bijvoorbeeld een zenoah motor die een nicasil cilinder wand heeft, en gebruik maakt van een zeer platte zuigerveer, hierdoor dus minder frictie heeft. Als je nu een DLE motor neemt deze hebben een conventionele cilinder die geboord is, dus ruwer is, heeft meer frictie dan de zenoah, gelukkig hebben we tegenwoordig zulke goede 2T olie dat het geheel toch zeer goed loopt.
Voordelen van wat vetter smeren zijn: betere verdichting(meer compressie), minder slijtage, (motor wordt minder warm).
Nadelen: motor zal sneller vet slaan, meer aanslag in de uitlaat, (minder vermogen)
De brandstof die ik gebruik is gewoon de euro95, in het verleden heb ik wel met andere brandsof getest, zoals ELf 102 octaan, maar het verschil is zo weinig dat je het verschil niet merk, alleen in de portomonee