HC RCG 26cc benzinemotor

Hehe, de 200cc doet 1.5 liter in nog geen 9 minuten:mrgreen:

Poehe! 200cc, dat zijn 4 brommers! Dat zal idd wel wat lusten. Daar waag ik me nog maar niet aan.

Zo te lezen veel meningen over Aspen. Ik weet het nog niet. Wel neig ik er steeds sterker naar om in te laten lopen op mineraal, 1:30 of zo. Nou ja, we zien het wel. Laat het ding nou eerst maar eindelijk aan de deur verschijnen!

Nog input over de methanol-pijp? Ik probeerde PEFA te bereiken, maar hun site wordt vernieuwd en nu zie je er dus niks, alleen een nep-frontje van t-mobile. Beetje jammer dat ze daar niet even hun e-mail adres opgezet hebben...

Hugo
 
Overigens, als jij de zuigerveren gezien hebt, was hij uit elkaar? (Of kon je die door de poorten zien?) Kan je al iets zeggen over de 'draaibaarheid' van de cilinder, om de uitlaatpoort anders te richten?

Nee, de motor was niet uit elkaar... ik kon de twee veren door de uitlaatpoort bewonderen.
Ik begrijp dat je de kop een kwart slag wilt draaien? Ik denk niet dat het mogelijk is. Je spoelpoort zou wel eens in de knel kunnen komen... niet meer spoelen dus.... hmmm. Dan 'moet' je echt een Moki Airworld kiezen.:rolleyes:
Van wat ik zo zag is de motor bepaald geen sjompie... zou me niet verbazen als het ook nog eens een zeer duurzaam motortje is.

Stel dat ik de HK-motor in m'n CMPro 140 P40 zou willen passen, in die ranke snuit, zal ik een zeer plat manifold in elkaar moeten flansen. Zoiets is niet geheel onmogelijk, hard te solderen (Rothenberger setje) of te tig-lassen?
Dacht zelf aan de flens dan koud op de wand van de buis te monteren. Dat zou een platte buis kunnen zijn... vast wel aan te komen... of restmateriaal... uit de klerenkast.... die dan weer te koppelen met flexibele buis aan een Krumscheid meerkamer demper. In mijn dromen heb ik het al weer klaar... nu nog in de praktijk... zucht
 
Laatst bewerkt:
Ik draai mijn motoren met verhouding 1:30, heb wel eens met minder gedaan, maar merkte geen verschil in lopen, wel liep de motor warmer bij minder smering, vooral in de zomer.

Het voordeel van schraler smeren is dat de motor meer toeren draait ( dit is niet altijd zo) dan wanneer je vetter smeert.

Tegenwoordig zij motoren zo ontwikkeld dat deze met minder smering overweg kunnen, dit geld niet voor alle motoren, het heeft te maken met de constructie van de motor, zoals bijvoorbeeld een zenoah motor die een nicasil cilinder wand heeft, en gebruik maakt van een zeer platte zuigerveer, hierdoor dus minder frictie heeft. Als je nu een DLE motor neemt deze hebben een conventionele cilinder die geboord is, dus ruwer is, heeft meer frictie dan de zenoah, gelukkig hebben we tegenwoordig zulke goede 2T olie dat het geheel toch zeer goed loopt.

Voordelen van wat vetter smeren zijn: betere verdichting(meer compressie), minder slijtage, (motor wordt minder warm).
Nadelen: motor zal sneller vet slaan, meer aanslag in de uitlaat, (minder vermogen)

De brandstof die ik gebruik is gewoon de euro95, in het verleden heb ik wel met andere brandsof getest, zoals ELf 102 octaan, maar het verschil is zo weinig dat je het verschil niet merk, alleen in de portomonee;)


Cilinder is geboort ,oke maar heeft ook een nicosil wand of chroom wand alle cilinders worden eerst geboort en dan verchroomt want een aluminium cilinder zal het niet lang uithouden ook de dle of da hebben een nicosil wand
 
Iemand enig idee of het handig is naar Dortmund te gaan? Toni Clark schijnt er niet te staan, Krumscheid niet, PEFA niet. Ik zou er heen gaan voor uitlaatdelen en wat algemene benzinespullen, maar het ziet eruit alsof ik beter via het www kan bestellen, scheelt de rit en een vrije dag (die ik dan beter aan bouwen kan besteden).

Hugo
 
Ik zit er stevig aan te denken de hele zooi in 1 keer bij TC te bestellen, 1x verzendkosten en daarmee basta. Hij lijkt de enige voor one-stop-shopping wat benzinemotoren aangaat. Of zie ik iemand over het hoofd? Heb tot nu toe deze lijst:

Tony Clark:
Inlaatkelk
Cable strut
Prop 18*6
Tank 250cc
Dubbele nippel
Enkele nippel
1 meter Tygon tube
1 meter rubber tube
Vilt klunk

Krumscheid
Flens met tuit
Bocht 90 graden 22mm
Recht stuk 6 cm 22mm
Recht stuk 20 cm 22mm
Teflon stukje, per cm
Slangklemmen
Zilversoldeer met flux

En verder
Reso-steun
MVVS (?) reso pijp
45 graden uitlaatstukje

Hugo
 
Laatst bewerkt:
alle genoemde onderdelen zijn allemaal op de eurs te krijgen, krumscheid staat er wel, en die heeft o.a een hele mooie uitlaatsteun.
 
Zilversoldeer met flux kun je gewoon bij de bouwmarkt halen. Verder zal bijv. aerobertics alles op voorraad hebben, enkel de mvvs pijp niet, maar dat is uberhaupt een dubieus pijpje. Los van de herrie van die mvvs pijp, lekken ze bijna allemaal op het laatste gedeelte olie....
 
Hmmm, dat lees ik dan net te laat. Alhoewel, er blijken bij mij op de club 3 mensen zonder problemen met de MVVS pijp te vliegen. Ik heb vannacht (kon niet slapen) de hele uitlaatzooi in 1 keer bij Lindinger besteld. De uitlaat, wat bochtjes en rechte stukken, slangetje, klemmen, 45 graden uitlaattuutje, etc. Alleen heeft niemand voor deze motor een kant-en-klaar passende uitlaatflens, dus die maar ik zelf. Ik werk voor een RVS machinebouwer, dus ik laat een flens laseren en daar op halve dikte van de flens een 22mm gat in draaien. Even met de dremel aan de andere kant de vorm van de uitlaatpoort uitslijpen en dan ben ik een heel eind. Overigens; waar lekken die pijpen dan precies? Dan soldeer ik daar even voordat'ie vet wordt (ja, ik kan alu solderen).

Meteen ook maar een besluit genomen over de plaatsing van de motor. Ik ga de cilinder niet draaien, hij komt met de cilinder horizontaal (naar rechts in het toestel, dus). 2 redenen; ik kan geen losse pakkingen krijgen, en heb geen zin om die zelf te snijden (drogreden), en ik kan zo een spruitstuk maken met minder bochten. Uit de motor naar beneden, dan 90 graden om de buis in het horizontale vlak te krijgen, en dan nog een paar graden in het horizontale vlak om in lijn met de uitlaat te komen. Met de cilinder naar beneden moet je meer graden bochten maken om in lijn met de uitlaat te komen.

Voor inlaat / brandstofzaken zal ik ook eens bij aerobertics kijken. Naam kende ik al, maar ik heb er nog nooit echt gekeken.

Hugo
 
Overigens; waar lekken die pijpen dan precies? Dan soldeer ik daar even voordat'ie vet wordt (ja, ik kan alu solderen).

Je hebt aan de achterkant van de pijp een randje wat naar binnen is gevouwen, waar het laatste schotje tegenaan zit (waar het pijpje uitkomt) Precies op die rand heb ik er nu al 3 zien lekken. Als je kunt alu solderen zou ik langs die rand even een randje soldeer leggen:)
 
Domme vraag ook eigenlijk van mij; zo'n geforceerde pijp zit maar 1 mogelijk lekpunt aan... Dank voor de tip.

Hugo
 
Over smering
ik voeg bij de 2 takt olie op 1 liter olie 30 mililiter T S L
en dan gewoon 1op50 mengen
De T S L zorgt voor minder weerstand in de motor
Slijtage vrijwel 0

T S L is te verkrijgen bij de lasulek
Dat is een auto materialen zaak
Ook op veel automeetings of bromfietsbeursen staat er vaak wel een vertegewoordiger van T S L
 
Ik geloof niet dat er iets is wat slijtage kan verhinderen.

En zeker niet aan bijmengsels van handelaren.

Mvg Johan

daar ben je dan toch mis mee plotterwelt,

tsl werkt 100%
het werkt zelfs zo goed, dat je het niet in een nieuwe motor moet gebruiken, omdat hij dan niet inloopt.

omdat de ervaring uit het verleden misschien niet tot tevredenheid heeft geleid, wil dat niet zegen dat het anno nu niet verbeterd zou kunnen zijn.
er zijn inmiddels verschillende lager leveranciers die TSL aan bieden in hun pakket en daarmee de levensduur van de lagers tot 5 jaar langer garanderen.


@j.weel

je bedoelt waarschijnlijk Lasaulec...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
er zijn inmiddels verschillende lager leveranciers die TSL aan bieden in hun pakket en daarmee de levensduur van de lagers tot 5 jaar langer garanderen.

Ik heb al zonder dat spul al 5 jaar garantie op mijn motoren.

Meng ik iets anders dan olie bij mijn benzine is de garantie weg.

In geen motorfabrikant adverteerd er mee.
Er is al zoveel spul op de markt geweest en als dan de TUV het onderzoekt schijnt alleen de fabrikant er beter van te worden.

Mvg Johan
 
It's an amazing discovery, Mike! Ik blijf voor alsnog even weg van additieven. Kreeg net wel een tip; ik liep de hond uit te laten en verderop in de straat woont een fanatiek Quad-racer. Ik vroeg hem hoe hij 2-takters laat inlopen, en hij raadde mij ATF aan. Logica: ATF is perfect voor lagers, is een olie die goed tegen vlaktedruk kan. Maar hij kan niet goed tegen afschuifkracht, zoals die bij de zuigerveren optreedt. Dus gebeurt er wat je bij inlopen wil, de lagers worden goed gesmeerd en de zuigerveren slijten op de zuigerwand in. Een beetje, dan, hè? Ik vond het wel logisch klinken. Eenmaal ingelopen uiteraard over op een goede volsyntheet, die beide vormen van smering goed doet.

Hugo
 
Motor is eindelijk binnen; incl btw en invoerrechten en zo 150 euro. Zit helaas vandaag tot laat op mijn werk... Foto's dus later.

Hugo
 
Feauteaus:

Doos open, gebruiksaanwijzing in schitterend Chinees Engels. Vooral: "to start, hardly turn the engine" doet het bij mij goed:

2x2funtana%20036.jpg


Redelijk netjes ingepakt:

2x2funtana%20037.jpg


De inhoud:

2x2funtana%20038.jpg


Inderdaad, dubbele zuigerveren:

2x2funtana%20039.jpg


Ruwheid van de cilinder valt me alles mee, ik hoonde mijn brommermotoren vroeger groffer:

2x2funtana%20040.jpg


De bekende carburateur (moet nog even een buisje op de deksel maken voor een slangetje naar de plek waar hij ook gaat aanzuigen):

2x2funtana%20041.jpg


Complete motor, dus met propmeenemer, steunen en bougie:

2x2funtana%20042.jpg


En de ontstekingsmodule:

2x2funtana%20043.jpg


Uitlaat is er voor de lol bij, deze ga ik niet wegen of überhaupt tijd aan besteden. Meteen de uitlaatflens even uitgetekend en naar kantoor gemailed, hopelijk snel op de lasersnijder. Is het u trouwens ook opgevallen dat de bougie er schuin op staat, niet rechtop zoals op de foto van HC? Nou ja, ziet er in ieder geval verzorgd uit.

Hugo
 
Ben even met props bezig, in den ouden doosch vind ik een 18*6, een 18*6 en een 16*8. Die laatste is overigens een Xoar Beechwood, ik weet niet of die blij wordt op een benzinemotor. De andere zijn een Menz en een merkloze, maar wel expliciet aangemerkt als voor benzine. De motor gaat binnenkort (= relatief) in een 1/4 piper, niet met de reso maar met een DIY tonnetje. Ik voel dus wel wat voor de 16*8. Iemand nog advies, zowel over de maat als over de toepasbaarheid van de Xoar?

Dank,

Hugo
 
Back
Top