Hegi Piper Cub

FF een paar fotootjes:

Cnv0012%7E2.jpg

Het richtingsroer. Let op de kieren in de achterlijst!

Cnv0015.jpg

De doos na 25 jaar wel wat gekleurd.

Cnv0016.jpg

De opbouw van de romp. Wel een beetje stoffig na al die jaren maar geheel intact en wat vooral voornaam is kaarsrecht.

Cnv0017.jpg

Blik vanaf de voorzijde.

Verder gaat het bouwplan nog uit van hevels in de vleugels voor aansturing van de rolroeren met een servo. Ik wil nu beide vleugelhelften voorzien van ieder zijn eigen servo ook wat betreft de remkleppen. 8)

Al met al kan het een mooie kist worden en zou je hem eventueel ook wel semi-scale kunnen maken.

Groetjes Robert

Ik denk dat je flaps / welvingskleppen bedoelt.

Je hebt helemaal gelijk Jan. :oops: Remkleppen op een Piper hahahahahahahahahahhaahahahaha. Dadelijk ga ik ook nog vertellen dat er een remparachute in zit.................................

Groetjes Robert

En Jakkie Takkie, heb je de bouwdoos nog gekocht? 8) Ik ben inmiddels toch maar gaan bouwen aan de Piper maar heb wel besloten om in elke vleugel een aparte servo te plaatsen.

Groetjes Robert

Nou ik ben met een vleugelhelft begonnen maar moet toegeven dat het allemaal niet van een leien dakje gaat. Pasvorm van de kit is gewoon bar slecht of zou het hout na 25 jaar gekrompen zijn? :lol: Het triplex van de ribben zijn volgens mij van AGIO sigarenkistjes gemaakt 8O je moet gewoon oppassen dat je geen splinters in je vingers krijgt :evil: . Maar van de andere kant heeft het ook wel iets om een vergeelde bouwdoos van 25 jaar oud nu nog in elkaar te frommelen. Maar mocht je er echt voor willen gaan dan heb ik een tip: snor een tekening van deze Piper op en bouw hem zelf uit een zelf gesorteerd bundeltje hout het zal je veel euro's en ergernis besparen. :wink:

Groetjes Robert

Hallo Allemaal,

Misschien een wat late reactie maar ach wat geeft het.

Ik heb vroeger (jaren 80) zelf een Hegi piper gehad. Deze was helemaal semi schaal (met als registratie PH-NKI, vliegveld hilversum)
Toen ik ben gestopt met modelvliegen heb ik de kist cadeau gedaan aan de RMVC The Eagles in Sneek.

Toen ik opnieuw met modelvliegen ben begonnen miste ik mijn piper toch wel heel erg, maar kon nergens meer een bouwdoos van de Hegi piper vinden. Heb toen besloten om de J3 van CG te bouwen. Deze vliegt perfect, maar is in de verste verte niet te vergelijken met het prachtige vliegbeeld en eigenschappen van de Hegi piper.
Met de Hegi kun je naast het droppen van voorwerpen (er zit een klein luikje met bakje in de romp) ook sleep vliegen door vliegend een haak los te laten die je, net als in het echt, vervolgens gebtuikt om de sleep op te pikken. Dit doet het op shows altijd erg goed. Kortom een echte aanrader.

Echter heb ik begin dit jaar na lang zoeken weer een bouwdoos gevonden (een oude).
De pasvorm is op zich niet slecht, maar is niet te vergelijken met de huidige standaard.
Het zal nog wel even duren voor de Piper weer klaar is, maar het doet me goed om te lezen dat er meer mensen zijn die aan deze piper willen bouwen.

Ik zal binnenkort eens wat foto's plaatsen.

Veel succes met bouwen allemaal.

Wel wil ik nog even opmerken dat ik de piper nooit met servo's in de vleugel zou bouwen.
Ten eerste haal je een stukje nostalgie uit een prachtig ontwerp, maar belangrijker nog, vier servo's maken de kist onnodig zwaar.
Eerlijk is eerlijk, de hegi piper is aan de zware kant en tijdens de start wil hij graag uitbreken.
Ik zou daarom de servo's laten zitten waar ze origineel ook zaten.

Leonard

l.monderman zei:
Met de Hegi kun je naast het droppen van voorwerpen (er zit een klein luikje met bakje in de romp) ook sleep vliegen door vliegend een haak los te laten die je, net als in het echt, vervolgens gebtuikt om de sleep op te pikken. Dit doet het op shows altijd erg goed. Kortom een echte aanrader.

ik heb dat wel meer gelezen van dat al vliegend een sleep oppikken, maar remt dat het toestel niet heel erg af wat het op de grond laat ketsen? net zoiets als een speedboot vastbinden aan de kade en dan volgas wegvaren en dat opeens die boot een harde ruk terug krijgt?

Danny Mulders zei:
l.monderman zei:

ik heb dat wel meer gelezen van dat al vliegend een sleep oppikken, maar remt dat het toestel niet heel erg af wat het op de grond laat ketsen? net zoiets als een speedboot vastbinden aan de kade en dan volgas wegvaren en dat opeens die boot een harde ruk terug krijgt?

Danny, je haalt er een lier met een vaan er achter meer op, jij zit te denken dat er een zwever voor de grond ligt en zit te wachten dat hij omhoog kan maar dat word met zwevers niet gedaan...

Grt.

Danny, daar hoef je echt niet bang voor te zijn, ik doe het nog wel eens samen met een clublid (tegelijkertijd opstijgen en dan wie hem het eerste heeft :D) Gaat echt prima, enige is dat het zwaartepunt een beetje verandert tijdens de vlucht met sleep, tenzij je de locatie van de sleep precies onder het zwaartepunt hebt zitten :roll:. Ik heb hem gewoon onder de neuslijst van de vleugel zitten en dat gaat prima. Niet met een te lichte kist doen, die heeft denk ik meer last van de ruk.

Stefan

PS, dit is wel lekker :offtopic:

Nou, ik heb uiteindelijk ook een bouwdoos thuis liggen van de Hegi Piper PA-18. Van degene die een bouwdoos aanbood op het forum heb ik nooit meer iets vernomen, blijft een rare zaak.

De bouwdoos die ik heb is half gebouwd in matige kwaliteit met hier en daar wat beschadigingen die zijn opgelopen tijdens het lange 'liggen' op zolder van de vorige eigenaar. Voor zover ik heb kunnen nagaan is hij wel compleet. Er zat zelfs nog een leuke 'gadget' bij:

Schuco Balsa-schulgleiter

Het zal nog even duren voordat ik toekom aan de bouw, moet eerst nog wat andere projecten afronden (de meesten hebben helaas niets met modelbouw te maken :( ).

Hoe staat het met degenen die er hier op het forum mee bezig waren, heeft iemand zijn kist al klaar (foto's, filmpjes) ?

Groeten Jako

KLopt Jan,
Mijn pa had een "SuperSchnellBauKasten" (Graupner) van een K-10 met styropor romp. Die had ook zo'n stabilo, plat van onder, profiel van boven.
De oplossing was simpel. op elk ribbetje aan de onderkant dezelfde bolling maken en toen vloog het een stuk beter.

Zelfdragende stabilo's zijn uit de vrijvliegerij en het hele vroege RC tijdperk.
Bij een toestel waar het zwaartepunt en het drukpunt van de vleugel dicht bij elkaar liggen draagt het stabilo praktisch geen gewicht.

Gisteren heb ik een 2ehands Piper Cub die ik aangeschaft had via marktplaats opgehaald.

Het folie heb ik er vanochtend afgehaald,aangezien dat er van ouderdom af viel.
Nu bekijk ik net de foto's hier in dit topic en kom ik tot de volgende ontdekking: Die van mij is ook van Hegi!

Ik zal binnenkort bij bouwverslagen een topic aanmaken.

Wel leuk dat ik nu ook het merk weet :D

6badspf.jpg

De originele Hegi heeft wel ribbenvleugels en geen kunststof motorkap.... volgens het plaatje klopt dat niet helemaal. In ieder geval heb ik de tekeningen (die jij niet hebt) en ik geloof ook de bouwbeschrijving digitaal.

Dat klopt.
De vorige eigenaar heeft een nieuwe set vleugels gebouwd,omdat die gesneuveld waren.
De motorkap zal daarom ook wel vervangen zijn.

Maar de spanwijdte is hetzelfde en de constructie van de romp ook.
Mocht u de bouwbeschrijving en tekeningen digitaal hebben,zou die misschien naar mij willen sturen?

Bedankt! :D

Back