Ja ja,vandaag was het zover.
De Burda Piper was gereed om voor het eerst het luchtruim te kiezen.
Het vliegklaar gewicht is 2874gr(had het liever lichter willen hebben maar de speciale pipercub wielen wegen 105gr per stuk).
Alleen de motorkap en het landingsgestel moet nog wat verder afgewerkt worden.
Eerst maar eens een paar schijnstarts gemaakt om te kijken hoe de kist zich gedroeg.Dat ging wonderwel goed omdat de kist in een rechte lijn accelereerde en niet uitbrak.
Toen maar eens een paar schijnstarts gedaan en het hoogteroer een tikkie up gegeven.
En ja je raad het al de kist ging de lucht in.Daarna gelijk weer landen.
Moet wel zeggen dat ie erg windgevoelig is en zeker bij te weing snelheid.
Ja daar sta je dan met de brandende gedachte of ie echt zal vliegen.
Hup volgas erop en gaan met die kist.
Kistje eerst linkerbochten gedraait(dat ging goed maar kan beter)en daarna rechter bochten gedraait maar dat ging niet goed.
Een harde windvlaag greep de kist en er was geen houden meer aan in de laatste rechter bocht.Je raad het denk ik ook al.Een crach.
Landingsklep uit de rechter vleugel,montage van de struts aan de romp afgebroken, enz enz.
Alles weer hersteld en voor de tweede keer naar het veldje voor de deur.
Heb alleen maar veel schijnstarts gemaakt met een kleine luchtsprong om vervolgens weer te landen(voor je het weet ben zo'n 100mtr verderop).
Ga toch wel de uitslagen van de rolroeren vergroten naar boven om deze toch meer effectief te maken want ik vindt deze kist traag op de rolroeren reageren.
Het richtingsroer is wel goed effectief.
Heb na dit gebeuren is even naar de winsterkte gekeken en ik heb toch wel teveel risico genomen.Het waaide windkracht 5.
Dat is een beetje teveel van het goede voor de eerste testvlucht.
Hier een paar foto'tjes.
Mvgr Hans