Hegi Piper Cub

Hans,

Dat ziet er goed uit heb het kleurenschema van de Burda altijd al grappig gevonden.

Ben benieuwd hoe die op drijvers eruit gaat zien.

Niet gering trouwens een kilo lichter in gewicht enig idee waar dat in gezeten zou kunnen hebben.

Ton

Hoi Ton.
Ten eerste heb ik de staartvlakken niet beplankt.

Ten tweede denk ik dat het verschil in gewicht ook te danken is omdat ik de kist met CA lijm in elkaar heb geplakt i.p.v witte houtlijm(behalve een deel v/d romp omdat die al gemaakt was).
Verder heb ik wat onderdelen niet gemonteerd omdat ik deze wat overdreven vondt om die te monteren(dubbelingen bij de wortelrib enz enz).Dit heeft te maken met de afwerking die ook op een andere manier kan worden gedaan.

Ten derde worden de rolroeren met elk een servo aangestuurt en heb ik dus de aansturingsstangetjes achterwege kunnen laten.

Ten vierde heb ik de onderdelen van het valluik en de sleephaak niet gemonteerd wat dus ook voor gewichtsbesparing zorgt.

Ten vijfde denk ik dat de verf van tegenwoordig wat lichter van gewicht is dan de verf van vroeger.

Moet trouwens even iets rectificeren en dat is dat het gewicht 2,7 kilo is zonder rc erin.
Heb ik hem toch nog lichter kunnen maken.
Het gewicht wat er vroeger voor werd aangegeven is uiteraard dan denk ik zo'n 3,7 kilo omdat de besturing heel erg zwaar was ten opzichte van nu.

Mvgr Hans

Laatst bewerkt:
Ja ja,vandaag was het zover.
De Burda Piper was gereed om voor het eerst het luchtruim te kiezen.
Het vliegklaar gewicht is 2874gr(had het liever lichter willen hebben maar de speciale pipercub wielen wegen 105gr per stuk).
Alleen de motorkap en het landingsgestel moet nog wat verder afgewerkt worden.
Eerst maar eens een paar schijnstarts gemaakt om te kijken hoe de kist zich gedroeg.Dat ging wonderwel goed omdat de kist in een rechte lijn accelereerde en niet uitbrak.
Toen maar eens een paar schijnstarts gedaan en het hoogteroer een tikkie up gegeven.
En ja je raad het al de kist ging de lucht in.Daarna gelijk weer landen.
Moet wel zeggen dat ie erg windgevoelig is en zeker bij te weing snelheid.
Ja daar sta je dan met de brandende gedachte of ie echt zal vliegen.
Hup volgas erop en gaan met die kist.
Kistje eerst linkerbochten gedraait(dat ging goed maar kan beter)en daarna rechter bochten gedraait maar dat ging niet goed.
Een harde windvlaag greep de kist en er was geen houden meer aan in de laatste rechter bocht.Je raad het denk ik ook al.Een crach.
Landingsklep uit de rechter vleugel,montage van de struts aan de romp afgebroken, enz enz.
Alles weer hersteld en voor de tweede keer naar het veldje voor de deur.
Heb alleen maar veel schijnstarts gemaakt met een kleine luchtsprong om vervolgens weer te landen(voor je het weet ben zo'n 100mtr verderop).
Ga toch wel de uitslagen van de rolroeren vergroten naar boven om deze toch meer effectief te maken want ik vindt deze kist traag op de rolroeren reageren.
Het richtingsroer is wel goed effectief.
Heb na dit gebeuren is even naar de winsterkte gekeken en ik heb toch wel teveel risico genomen.Het waaide windkracht 5.
Dat is een beetje teveel van het goede voor de eerste testvlucht.
Hier een paar foto'tjes.
burda_piper_vliegklaar.JPG

burda_vliegklaar.JPG

Mvgr Hans

Laatst bewerkt:
Hans,

Het zou kunnen dat er een beetje rudder moet gemixed worden met de rolroeren. Al die Pipers en soortgenoten reageren niet zo goed op ailerons alleen. Je kunt dat manueel doen of door te mixen in je zender.

Stevo

Ziet er in ieder geval heel erg mooi uit.
Zonde van de crash.
Inderdaad wachten op beter weer.
Veel succes met de volgende vlucht - ik kijk er naar uit! :)

Ik vlieg altijdt gemixt met dit soort kisten.
Ik denk dat het een samenloop van omstandigheden was zoals iets te weinig snelheid en te harde wind.
Wat ik wel ga doen is differentiatie op de rolroeren gooien en de rolroeren(ja ik weet het,het is lelijk)iets omhoog zetten.Ik denk dat je dan het negatieve tipverdraaiings effect krijgt.
Daardoor zal de kist niet zo snel in tipstol gaan.

Mvgr Hans

Ha Hans,
Is de V-stelling misschien ook niet wat aan de grote kant? Of lijkt dat maar zo op die eerste foto?

Heb de V-stelling iets groter gemaakt ter bevordering van de eigenstabiliteit.
Je hebt het dus goed gezien Arjan.

mvgr Hans

Hans, bij deze grote v-stelling alleen het rolroer naar boven laten uitslaan en altijd met richtingsroer meesturen anders komt het niet netjes de bocht om. Rolroeren omhoog zetten ipv tipverdraaiing brengt denk ik niets.

Hans,
ik heb veel minder ervaring dan jij maar toch waag ik me aan een opmerking :D
Bij mijn Austertje had ik eerst ook de V-stelling wat vergroot, om dezelfde reden als jij. Maar dat beviel ook heel slecht. Ben ook begonnen met het vergroten van rolroeruitslagen en 100% rolroer differentiatie. Maar het bleef behelpen.
Door de hoogdekkerbouw in combinatie met een relatief zware accu diep onderin heb je misschien al genoeg stabiliteit dacht ik. Ik heb de V-stelling dus uiteindelijk juist kleiner gemaakt (is nu nog maar misschien één graad aan beide zijden) en de uitslagen weer normaal gemaakt, differentiatie op 50%. En het is een totaal andere kist geworden.....Wendbaar maar zeker niet instabiel. Weet niet hoe eenvoudig dat bij jou te doen is maar misschien is het wel een idee?

Hoi Arjan,
Wat jij zegt kan idd een beter vlieggedrag creëren.
Ga de kist maar eerst is met veel minder wind vliegen en kijken hoe die zich gedraagt.
Als het goed is dan waait het morgen of maandag een stuk minder.

Ook ben ik alvast begonnen aan de drijvers voor het Burda Pipertje.
Heb de(zoals ik maar noem) de kielbalken uitgezaagt voor de drijvertjes.
Door er gaten in te maken bespaar je een hoop gewicht(de helft van wat deze zonder de gaten wegen).
Het hout is trouwens hobbytriplex 3mm wat je gewoon in de bouwmarkt kan kopen.De buitenste fineerlagen zijn naar mijn mening balsahout met een iets hardere kern.
De spanten maak ik daar ook uiteraard van met de nodige uitsparingen.
Hier een paar foto'tjes.
kielbalk_drijvers_voor_piper.JPG

spanten_voor_drijver_piper.JPG

De spanten moet ik nog uitknippen en overtekenen op het hout.
Dit verslagje over de drijvers gaat verder bij watervliegen.

Mvgr Hans

Heb vandaag weer even kunnen testen.
Bij de eerste testvlucht ging in de rechterbochten heel erg goed. Mooie gelijkmatige bochten zonder eigenlijk hoogte te verliezen of te creëren
De staart ging ook mooi mee door het gemixte richtings roer.
Bij de linkerbochten ging ie wel met de staart naar beneden hangen ondanks dat het richtingsroer meestuurde.
Daarna ging het fout en kon ik de kist nog met een beetje mazzel netjes op de grond krijgen.
Wat mij opgevallen was is dat ik zeer veel knikpulsjes bemerkte op het laatst.
Dus even een range check gedaan en ja wel hoor bij ingeschoven antenne hoefde ik nog geen 15mtr weg te lopen en de boel begon uit zichzelf te beven en allerlei ongecontroleerde uitslagen te vertonen.
Heb een andere ontvanger erin gedaan en het euvel was weg(na zo'n 45 mtr begon het pas met ingeschoven antenne wat gek te doen).
Dus weer gestart en een paar rechter en linker rondjes gevlogen en dat ging zeer soepel moet ik zeggen.
Alleen die linkerbochten ben ik nog niet tevreden over.
Bij de laatste linkerbocht had ik denk ik iets te weing snelheid en dat ging dus op het laatste stukje glijvlucht fout(tipstol).
Mijn conclusie is dat deze kist erg mooi vliegt maar je moet wel de snelheid er jammer genoeg goed inhouden want anders ben je verloren.

Mvgr Hans

Ja Jan,maar je begrijpt wat ik bedoel.
Bij te weinig snelheid het wegvallen over de linker of rechter vleugeltip.

Mvgr hans

Bij te weinig snelheid het wegvallen over de linker of rechter vleugeltip

Klopt. :)

Het is geenszins mijn bedoeling om mensen op de vingers te tikken of cynisch onderuit te halen:
we kunnen er allemaal van leren, als we de dingen bij de juiste naam noemen. :D

Natuurlijk begreep ik wat je bedoelde . . .

Als ik niet begrepen had wat je bedoelde, had ik ook niet kunnen reageren! ;)

Krijgen we nog foto's of een filmpje? :p

jan.

Hoi Jan,

een paar foto'tjes heb ik geplaatst maar niet vliegend.
Moet nog gemaakt worden.
In ieder geval gaat dat wel gebeuren maar wanneer weet ik niet.
Misschien morgen een voorbijganger die een paar foto'tjes wil maken terwijl het kistje in de lucht is.
Wat betreft een filmpje moet je even geduld hebben als de watervliegmeeting is geweest.Hoop wel eerder.

Mvgr hans

Vandaag ben ik is naar het modelvliegveld gegaan omdat daar veel meer ruimte is om te vliegen.
Het was dus vandaag de derde invliegdag om het zo maar te zeggen.
Ik heb lekker 3 lange vluchten gemaakt en dat was fantastisch.
Er stond zeer weinig tot geen wind en dat is ideaal om een kist in te vliegen.
Ben zeer tevreden met dit kistje waar het toe in staat is wat ik niet verwacht had.
Het is alleen oppassen bij de start dat er voldoende snelheid wordt opgebouwt maar verder vliegt ie eigenlijk vanzelf.
Mooie soepele linker en rechterbochten zowel ruim als scherp genomen.
De landingskleppen fungeren ook uitstekend maar die moeten nog even afgesteld worden zodat ze gelijk staan als ze naar beneden staan(bijna geen correctie nodig).
Dit scheeld enorm met de landingssnelheid en land met deze flaps uit als het zogenaamde eitje(alleen jammer dat er zoveel molshopen en putten in het veldje zijn,dus een hoop neusstandjes).
Het leek ook net cross country wat ik gevlogen heb want die kist zag er niet uit na een aantal vluchtjes(wit is zeer besmettelijk)
Al met al een geslaagd kistje wat een mooi vliegbeeld geeft.
Kan haast niet wachten als deze kist op drijvers staat en dat ik hem vanaf het water laat opstijgen en landen.

Mvgr Hans

Gefeliciteerd Hans, ga toch nog met een goed gevoel het nieuwe jaar in.

Back