Heli doet het niet.

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door The-Old-Garage, 16 jan 2015.

  1. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.957
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    tsja, 'n beetje googelen en gevonden:

    clutch, clutch bell, shaft, lagers ...
    zijn te verkrijgen in Oosterreich en volgens een lid hier ook in Engeland,
    zeker zou je zo iets ook in Duitsland krijgen,
    een pakje kost wel 10 €, maar binnen 2 of 3 dagen heb je je spullen !

    Dus iemand nog voor wat hulp vragen, als je wild,
    ( je moet wel opletten voor het uitlijnen van clutch en bell )
    en de Raptor kan volgende week al vliegen .

    P.S. ik vlieg o.a. een 600er nitro, en voordat die voor het eerst de lucht in ging, heb ik met een iets kleinere elektro geoefend ... (5 jaar geleden of zo)

    suc6 man .. en laat wat horen !

    Groet
    Uwe
     
  2. The-Old-Garage

    The-Old-Garage

    Lid geworden:
    15 jan 2015
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Aalst België
    Dag Heren,

    Ik heb deze week m'n bestelde stukken toegekregen.
    Ik ga deze later deze week monteren.

    Ik heb alvast een Visa kaart aangevraagd om de clutch te kunnen bestellen.

    Het plan is eigelijk gewoon om alles te monteren, nakijken, uitlijnen.
    De clutch monteren zodra ik die heb en dan de heli vast maken aan de grond zodat deze niet kan vliegen, crashen en vervolgens starten om te zien of alles goed draait en werkt.

    Indien alles gelukt is ga ik een heel groot onderstel maken uit lichte pvc buizen waar ik de heli kan op vastmaken om te oefenen. Dit zodat het crashen heeeel erg klein wordt bij het laag vliegen en oefenen.

    Mvg.
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.879
    Locatie:
    Rotterdam
    euhm...
    de instelling is goed.
    Maar zodra je een heli vastmaakt aan de grond, trekt hij zichzelf volledig uit elkaar...

    een heli is gemaakt met als uitgangspunt dat de heli reageert als er vermogen wordt gegeven.
    Het frame is dus niet bestand tegen vol pitch omhoog...
    zo ook de staart, dit corrigeert zichzelf normaal. loopt de staart de hoek in, en gaat de heli dus niet mee, heb je kans dat deze ook uit elkaar knalt.

    Een heli is in dat opzicht als de wilde beesten: ze horen los!
    alleen motor starten zonder bladen kan, maar liever niet.
    zonder belasting help je de motor vrij vlot over de huizen.


    Wat betreft je laatste optie, dat heet een "trainings gear"
    vaak een kruis van een stel verende carbon staven met een ping pong bal op het eind.
    Deze hebben als voordeel dat het spul minder snel omkiept.
    nadeel is dat ze vaak de staart van slag gooien door de rare vibraties die door het frame gaan lopen. vlieggedrag wordt er ook niet beter van.
    Maar voor het allereerste begin een goede optie.
     
  4. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.965
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat Student zegt, klopt: het is absoluut onverstandig om een heli vast te zetten aan de grond, de krachten die dan optreden kunnen werkelijk zeer groot worden.

    Beter is het, om voor de eerste start de bladen te demonteren, dan gaat hij ook nergens heen, en minimaal kun je veilig bij de brandstofslang komen om dicht te knijpen, mocht er iets misgaan.

    Training gear, dat is een uitstekend idee, ik ben zelf alleen niet zo kapot van de kruisvorm: een punt wil nog wel eens in het gras haken en de heli 90 graden of verder draaien, kan nare schrikreacties opleveren.
    Daarnaast kost het geld:rolleyes:

    Wat ik zelf erg vaak gebruikt heb, was voor een paar euro twee stukken PVC electrobuis halen, en een rechte verlengmof voor die buis.
    2 meter lengte geeft je een cirkel met ongeveer 65 cm doorsnee, en ik kan uit ervaring vertellen dat dat genoeg is voor een .50 heli.
    Uit de tweede lengte maak je, geheel naar eigen inzicht een constructie waarmee de heli op die ring kan staan.
    Het beste is NIET kruislings, maar twee stukken buis parallel aan de skids. Dan heb je de meeste flexibiliteit, en dat is wat je wilt...

    Groet, Bert
     
  5. The-Old-Garage

    The-Old-Garage

    Lid geworden:
    15 jan 2015
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Aalst België
    Dit was ik van plan.

    Moet ik bij het monteren van de flybar ergens op letten buiten het mooi centreren van deze 'staaf' ? (Uiteraard ook de paddles centreren.)

    Is het slim één of ander lijmmiddel te gebruiken zoals locktite op de vijs daar waar de servo de carbu bedient ? Dit was namelijk bij de eerste keer starten losgekomen waardoor deze carbu vol open stond.
     
  6. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.965
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Flybar kun je in principe gewoon goed gecentreerd monteren, zou voldoende moeten zijn. Als je er maar op let dat de paddles goed uitgelijnd zijn EN even ver van het center. Als je, met alle stuurstangen losgekoppeld, ziet dat een paddel naar beneden zakt, dan is het niet goed...

    Inderdaad moet je zorgen dat de connectie tussen gasservo en carburateur goed geborgd is... zoals je gemerkt hebt, is een goed functionerend gas van levensbelang....

    Groet, Bert
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.879
    Locatie:
    Rotterdam
    locktite (blauw..) op de punten waar metaal in metaal wordt geschroefd.
    in kunststof absoluut GEEN locktite.
    groene locktite is meer ijzerlijm, daarmee plak ik in de Trex 250 het tandwiel op de motoras.
    Rood is vaak sterker dan blauw. Gebruik ik eigenlijk alleen op de start pin, bij de trex 600 kom het imbus kommetje er nog wel eens af.

    soms is een contra moertje ook een uitkomst..

    Goed vastdraaien, maar wel normaal doen...
    zijn geen bouten van een autowiel...
    is maar M3 of zoiets. klein...
     
  8. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.278
    Locatie:
    Betekom - België
    Klopt van die locktite en kunststof: niet doen! De locktite tast de kunststof aan.
    Zelfde bij een zelf borgende moer. Geen locktite!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 dec 2015
  9. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.965
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mwoah, daar maakt het maar één verschil: de moer is opeens niet meer zelfborgend, maar "gewoon" loktite-geborgd. Ofwel, eenmaal loktite, daarna altijd loktite... En dat haalt wel een beetje het nut van de zelfborgende moer onderuit, maar levert verder geen echt gevaarlijke situaties op...

    Groet, Bert
     
  10. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.278
    Locatie:
    Betekom - België
    Ja juist.
    Maar bv. bij de bouten die je blades houden zou ik niet gaan morsen met locktite in de moer.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 dec 2015
  11. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.965
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee.. heb je helemaal gelijk in...

    Maar om een of andere reden heb ik dat echt nog nooit iemand zien doen, zelfs niet de grootste :n00b:....

    Groet, Bert
     
  12. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.957
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ik herhaal :

    voor de eerste vlucht met de SIM en met een 450er heli oefenen,
    en als je vliegt, laat iemand met ervaring de motor-afstelling checken,
    kan je zelf ook doen, maar de motor laat geen fouten toe !

    suc6 .. Uwe
     
  13. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.557
    Locatie:
    leidschendam
    Die Sim hè , de meeste beginners "piloten" vinden dat vaak te min , t is niet echt enzo .
    Blablablabla . maar t scheelt je zoveel teleurstelling en geld en bouwtijd/reparatietijd .
    Een Sim is gewoon zijn knaken waard , of dat nou nederlandse of belgische knaken zijn maakt niet uit .
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.879
    Locatie:
    Rotterdam
    jup.. 1 crash voorkomen, is sim terugverdient.

    ook al is het maar een stom computerprogramma, in het begin kun je er eigenlijk niet omheen..
     
  15. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.425
    Locatie:
    Oirschot
    100% Eensch! Als ik de sim niet had gehad dan had ik heel wat meer brokken gemaakt gok ik.
     
  16. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.557
    Locatie:
    leidschendam
    En t is nu toch geen weer om te gaan `leren`helivliegen , je hebt wat hogere temperaturen nodig , al dat plastic word nu keihard en breekt snel .
    Op naar t voorjaar/zomer.
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.879
    Locatie:
    Rotterdam
    Je hebt met deze temperaturen veel meer schade als je een crash maakt..
    kunststof is harder, maar grond ook..
    Zolang je niet crasht, maakt het voor de heli eigenlijk niet echt uit hoe koud het is.

    je moet ff op je gyro letten.
    even laten aclamatiseren. sommigen pakken de heli uit huis (20 graden) in de auto (19 graden), zetten hem op het veld (-5 ;-)), en dat vind de gyro soms niet grappig.
    gaat ie verlopen, staart bibberen.

    en even op de snaar letten. kou = krimpen van metaal etc, snaar gaat dus slap staan.
    eenmaal afgekoeld (of na een vlucht) zal soms de snaar even bijgesteld moeten worden.

    en daarna opletten dat je hem ff losgooit, anders knalt de snaar eraf zodra de heli weer opwarmt in de auto/huis.
     
  18. The-Old-Garage

    The-Old-Garage

    Lid geworden:
    15 jan 2015
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Aalst België
    ik heb een futaba controler, heeft niemand een sim die hij verkoopt voor op deze controler ?
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.879
    Locatie:
    Rotterdam
    Zoek even op Phoenix simulator.. Daar zit een versie tussen waar speciaal allerlei verloopkabels bij zitten.

    of je koopt een simulator met een dummy zender.
    realflight.. is ook een erg goede.
    Die dummy kost geen fluit. je kan er ook weinig aan verkeerd doen.
     
  20. The-Old-Garage

    The-Old-Garage

    Lid geworden:
    15 jan 2015
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Aalst België
    Heren,

    Ik blijf met hetzelfde probleem zitten, overal waar ik effectief vraag en wil bestellen voor de clutch hebben ze allen hetzelfde te vertellen zijnde dat het niet meer te verkrijgen is.

    Kan ik dan geen alternatief gebruiken door een iets grotere clutch te kopen en ineens ook de passende clutchbell ? Deze dan vervolgens te monteren ?
     

Deel Deze Pagina