Helling Vliegen Zoutelande

Wij hebben vanmorgen om 10 uur besloten om naar Langevelderslag af te reizen.
Deze gok bleek dus juist te zijn geweest. (jammer dat ze vandaag geen staatsloten meer verkopen...) We hebben amper een spat regen gehad.
Hoewel de bult daar niet zo hoog is als in Zoutelande, heb je een betere landinsplaats bovenop. Ook amper pikkerbosjes achter het duin.
Echter, qua vliegen staat Zoutelande nog steeds hoger op het lijstje bij deze jongen.

Ook amper pikkerbosjes achter het duin.
Nou Frank, dat is niet helemaal waar. Net achter het hek begint een flink stuk met hooooge bosjes en heeeeel veel prikkels. Vraag maar aan Patrick, die ging gisteren ook net iets te ver naar achteren:
LVCdec08-043.JPG

Ik ben er ook al eens een model helemaal kwijt geweest, zakt helemaal weg in de prikkels.

Vanmiddag uitstekend gevlogen op Zoutelande:). De wind was tussen West en Zuid-West, gemiddeld 34 km/hr en toenemend. Uitschieters tot 44 km/hr en bij 5 tot 6 Bft ga je hier verschrikkelijk hoog.:D

Voor de gasten die hier wat minder bekend zijn en NIET ver willen lopen ;): Rij niet naar Dishoek, maar naar Strandpaviljoen De Zeeuwse Rivièra 3e Zuiderstrand Zoutelande, Duinweg 111, 4374 ED Zoutelande. Als je voorbij het Beach Hotel bent (Duinweg 97) zijn daar parkeerplaatsten die buiten het toeristenseizoen niet vol zijn. Neem Duinovergang 11 (Deap Dean) richting strandpavilioen Zeeuwse Rivièra. Boven aan kun je al vliegen.

Het brede strand om te landen had ik vandaag niet nodig.... Bij een looping werd de kist gepakt door een vlaag. En inplaats van door te draaien corrigeerde ik terug. Dat werkt dus niet....:oops:. De kist woei naar achteren en kwam achter het duin. Gelukkig stond ik al meer richting Zoutelande, waardoor de kist op het lang gestrekte duin erachter kwam en ik hem zo van het pad over het duin kon oppakken. Geen schade :thumbsup:.

Gr. E

Laatst bewerkt:
volgens mij bedoelt hij de officiele startplaats voor de deltamannen. de linkse duin.
daar staat een bord.

volgens mij bedoelt hij de officiele startplaats voor de deltamannen. de linkse duin.
daar staat een bord.

Klopt. Als je iets rechts van de deltamannen blijft heb je nog steeds een loei hoge duingedeelte met veel draagvlak. Als je wat minder ervaren bent loop je daar wat minder kans je kist in de prikkels te parkeren,en het is minder ver lopen. ;)

Gr. Evert.

klopt. ze mogen niet klagen wat zoutelande betreft... vaak zijn er nog ergere situaties om te vliegen ;)

Koude vingers

Vandaag was windje 5 uit het zuiden voorspeld, uitstekend weer voor de helling hier. :p Het bleek ook hartstikke leuk vlieg weer te zijn. Voor de rest geen (vliegende) kip gezien. :rolleyes:Wel koude fikken na anderhalf uur.:rolleyes:

Als iemand binnenkort weer gaat nu de dooi invalt, geef even een berichtje.

Groet, Evert.

Laatst bewerkt:
helling

Vanmiddag nog op Zoutelande gevlogen ,later in de middag was het opgeklaard en iets minder onstuimig.
M'n "windschutz" van graupner is ideaal,geen kouwe handen ! :)

haha da horen we liever... die geen koude vingers....
anders is de fun er snel af... ik ga mss maandag hellingvliege :) hangt van de wind af. en anders zal t op de club zijn.

Vanmiddag nog op Zoutelande gevlogen ,later in de middag was het opgeklaard en iets minder onstuimig. :)

Voor alle bouwers die het knutselen zat zijn en weer willen vliegen... ;)

Terwijl de thermiek nog even op zich laat wachten waren de condities op de helling vanmiddag subliem. Wind tussen West en Zuidwest, stabiel en krachtje 4. De helling heeft dan een super draagvermogen en zowel de parapenters en als mijn zwever klommen tot ongekende hoogte.. :D.

Dus als je eens een middagje niet knutselen wilt, er is ruimte genoeg.....

Gr. Evert.

Ik ben toevallig vandaag langs deze vliegstek gelopen. Er was helaas niemand aan het vliegen. Wat ik me afvraag, hoe en waar land je als je bovenop de duinrand staat te vliegen?

helling

Ik ben toevallig vandaag langs deze vliegstek gelopen. Er was helaas niemand aan het vliegen. Wat ik me afvraag, hoe en waar land je als je bovenop de duinrand staat te vliegen?

Hallo ,ik neem aan dat je de vliegstek bij Zuiderduin bedoelt.
Ben net een uurtje geweest,de wind nam af inplaats van toe,
bij valkenisse hing het vol para's en delta's ,heb er 12 geteld.
Landen doe je boven op,is wel erg krap maar is me 5 x gelukt,is dus
goed te doen met een epp zwevertje.
Grotere modellen worden op het strandt geland,even de trap aflopen dus.

Voor Zoutelande ken ik 3 veiliger opties dan op het pad landen bij de kam :

1) Als er te veel vlagerige wind staat, naar beneden richting strand lopen en starten en vliegen op de onderste duinenrij (mijn minst favoriete optie maar wel de meest toestel zekere variant):p
2) Je loopt voor het landen met je zender in de hand de trap af naar beneden en land op het strand.:)
3) Loop om te landen, vanaf de kam waar de parapenters starten, naar rechts over de duinen (richting Zoutelande, 200 m). Er is daar een plek waar het duin achter het pad hoger is dan ervoor (vlak voordat je van het duin naar beneden loopt). Je hebt dan altijd nog een vangnet als het op het pad onverhoopt niet lukt :grin:. (bv. bij toegenomen wind)

@ Jan Willem: Zag je berichtje net pas, anders was ik ook even langs gekomen. PS: Zuiderduin geeft volgens mij wel minder lift dan Valkenisse..

Gr. Evert.

Ik bedoelde idd zuiderduin. Ik zag het bord staan met de frequenties erop. Hellingvliegen is iets geheel nieuws voor mij. Ik heb een MPX Blizzard. Zou het daarmee te doen zijn op deze plek? Lijkt me wel wat om op vakantie in Zeeland in de avond eens wat te kunnen vliegen.

Ik bedoelde idd zuiderduin. Ik zag het bord staan met de frequenties erop. Hellingvliegen is iets geheel nieuws voor mij. Ik heb een MPX Blizzard. Zou het daarmee te doen zijn op deze plek? Lijkt me wel wat om op vakantie in Zeeland in de avond eens wat te kunnen vliegen.

Even gegoogled op MPX Blizzard wat ervaringsdeskundigen zeggen:

"At the slope you can really let the BLIZZARD tear up the sky in good lift" :)

en

"Neither is the model a slouch when it comes to thermalling - the BLIZZARD’s low all-up weight and carefully optimised aerodynamic layout enable the machine to keep up with many a conventional “floater :) ”.

Volgens mij ben je gek als je hem thuis laat: Als er weinig wind is maar wel zon, dan thermiekbel zoeken in het achterland. Als er meer constante wind staat (Zuid - Zuid/West - West) de helling bij Zoutlande op.

PS: Als de wind uit een andere hoek komt maar wel constant is, geef maar een pb-tje. Ik weet nog wel wat andere stekjes op dit schiereiland die dan voldoen.

Groet,

Evert.

Laatst bewerkt:
Weer wat leven in dit draadje.
gisteren., 17 mei, heerlijk gefladderd. ZW5. Was een beetje lastig om te starten maar A3 gooide de Pike een paar keer resoluut het duin af...

090.JPG

087.JPG

Met een beetje flaps achteruit vliegen

Henk

Back