Helling Vliegen Zoutelande

Ook ikke sluit me bij de voorgangers aan. Tot vanmorgen (toen keek ik voor de laatste keer) was alles nog fatsoenlijk en on topic.

Aan alle helling piloten

Okay, en blijf vooral hier melden ALS je gaat vliegen,dan kan het alleen nog gezelliger worden ;).
En daar is dit draadje voor ...Toch?
Tot ziens.

ik ben blij voor (mijn) draadje van koude kleumen in ZOUTELANDE dat ik vandaag 50 kaarsjes mag uitblazen , zal er een DUVEL op drinken .
ik was in het bezit van een lidkaart , moeten wij Belgskes onze VML lidkaart tonen

Dirk,

Bij deze een mea culpa, beginnen met modereren is niet altijd makkelijk ( maar men had er me voor gewaarschuwd;)

Het is echter niet nodig om belerig te doen, we zitten niet op de rechtbank en dit is mijn proces niet......

Mijn punt blijft, het gaat over gezellig samen zijn op de helling, niet over eventuele gevaren die om de hoek loeren (dan kun je gelijk wat afschaffen, verbieden of op zijn minst in vraag stellen)

Iemand op de gevaren wijzen? akkoord, ik ben de eerste om dat te doen, privé en beroepshalve, echter op een bepaald moment moet je verder.

Stevo

Laatst bewerkt:
Het is een goed draadje, zeker door alles wat erin gebeurt, inclusief thet weghalen en weer terug zetten van de discussie.
Dit geeft in ieder geval aan dat er veel mensen terecht nadenken over wat ze en anderen doen.

Ten aanzien van de discussie zelf wil ik toch ook nog wat stellen:

We hebben in Nederland (net als in de rest van de wereld) een beperkt aantal plekken waar we kunnen vliegen, met welk soort vliegtuig dan ook, bemand of niet.

We hebben ook zeker in Nederland maar een beperkt aantal plekken waar we kunnen hellingvliegen.

Op een paar plekken zal het zo zijn dat we als modelvlieger samen moeten werken met de bemande luchtvaart.
Vaak gaat dit met goede afspraken goed, maar het blijft altijd oppassen, de bemande luchtvaart heeft altijd voorrang.
De modelvlieger is verantwoordelijk het luchtruim om hen (haar) heen in de gaten te houden om botsingen te vermijden.
Sommige vliegers kunnen dit zelfstandig op een voldoende betrouwbaar niveau, maar in veel gevallen is het verstandig (minder ervaren en alerte vliegers) en soms essentieel (FPV) dat er een helper/observator is.

Daar waar het mogelijk is de modelvliegers en bemande luchtvaart te scheiden, zoals dat in Zoutelande mogelijk is, is het verstandig dat ook te doen. Hoe ervaren men ook is.
Ik heb gevlogen op beide plekken van Zoutelande, en ja de Parapente plek is iets mooier, maar daar vlieg ik niet meer omdat het niet hoeft.

Wanneer ik vlieg op een plek waar ook parapenters vliegen, valt me steeds op dat zij heel coöperatief en geïnteresseerd zijn.
Maar ook dat ze niet in de gaten hebben dat het vliegen van een modelvliegtuig toch heel anders is.
Ik heb een aantal keren meegemaakt dat op een moment dat ik net weer bij de startplaats langskwam zij net weer startten.
Ook begrijpelijk omdat alleen de zeer gevorderden in één keer het zeil hoog krijgen en wegvliegen.
Voor de beginnende parapenter is het feitelijke moment van starten vaak een kwestie van toeval.

Rick

Stevo, bedankt voor het terugzetten; dat toont ballen. In overdrachtelijke zin uiteraard :cool:

Dirk,

Bij deze een mea culpa, ....
OK.
Ik waardeer het zeer dat je je verontschuldigingen maakt. Zand erover.
Waar gehakt wordt, vallen spaanders.
Iedereen kan wel eens fouten maken, en dat mag ook.
Zeker als je op deze manier de boel (openbaar!) herstelt siert je dat!

En ja, als moderator zul je vast wel eens in het verdomhoekje zitten. Het is soms inderdaad lastig afwegen waar je de grens legt, en de kritiek die je vervolgens over je heen krijgt ...

Dirk

Maarten leest ook nog wel mee

Dat klopt. Soms is het beter om even afstand te nemen van een discussie en om niet zomaar overal op te reageren. Dat is iets anders dan "je hielen lichten" Bart. Zou je ook eens moeten doen. De oplettende lezer begrijpt mij wel. Ik vindt het jammer dat het zo gelopen is. De mensen die mij kennen weten dat ik veel inspanning heb verricht met betrekking tot het modelvliegen op LVS. Omdat de modelvliegers "gedoogd" worden op LVS moesten er met de KNvvL afspraken gemaakt worden met betrekking tot medegebruik met de scherm -, en zeilvliegers. Die afspraken zijn ook vastgelegd. Achteraf bezien had ik afgelopen vrijdag beter kunnen doorrijden naar de Bucksweg maar achteraf hebben wij allemaal gelijk.
Per PB heb ik van een aantal mensen opbouwende kritiek gekregen die ik als constructief heb ervaren, zeker omdat het mensen betreft die de situatie kennen en er vliegen. Uiteraard zijn zij er het meest bij gebaat wanneer er op verantwoorde wijze wordt gevlogen. Ik had gedacht dat na het vooroverleg en vliegen conform de gedragsregels die we op LVS hebben opgesteld het wel zou kunnen. Wanneer de gebruikers van de vliegplek in Zeeland het daar niet mee eens zijn dan heb ik mij daaraan te voegen en dan zeg ik: sorry jongens, de volgende keer zie ik jullie graag op de Bucksweg en dan drinken we er een biertje op.
De gestelde kritiek neem ik dus ter harte van de mensen die weten waar ze het over hebben en het spijt mij naar hun toe oprecht dat het zo ervaren is. Wat ik als jammer heb ervaren is dat er zich mensen in de discussie hebben gemengd die zelf hoogst zelden of niet op de helling vliegen en het hoogste woord voeren. Het zal voor de oplettende lezer duidelijk zijn wie of wat ik daarmee bedoel. Ik doe aan zweefvliegen en zit ook niet op het bootjesforum, maar goed, sommigen moeten overal iets over roepen.

Kom op Bart, let bygones be bygones.
Tja... alleen ik heb de afgelopen 24 uur geprobeerd via PB Serge uit te leggen dat met name zijn post #766 niet plezierig was, en dat ik sterk het gevoel kreeg dat die op mij persoonlijk gericht was (alleen al omdat-ie op een post van mij volgde). Serge ontkende dit maar vond het niet nodig om dat in het openbaar te verklaren, en weigerde er verder per PB over te praten.
Ik haal het hier aan omdat ik me persoonlijk door zijn post gegriefd voel en helemaal geen zin heb dat gevoel maar op te zouten omdat hij er niet over wil praten.

Ik doe aan zweefvliegen en zit ook niet op het bootjesforum, maar goed, sommigen moeten overal iets over roepen.
Ik heb nog nooit met een model gevlogen op Zoutelande, maar wel heel wat keren met een zeilvlieger; en ik denk dan ook dat ik als één van de weinigen hier de zaak van twee kanten kan bekijken (ook in tegenstelling bijvoorbeeld tot de doorsnee zeil- of schermvlieger ter plaatse).

Zo'n opmerking "sommigen moeten overal iets over roepen"... tja wat moet je daarmee? Persoonlijk houd ik er niet van opmerkingen in het algemeen te maken zonder te zeggen wie ik precies bedoel (zie hierboven). Ook in deze discussie is dat een aantal malen onduidelijk geweest, wat soms irritatie tot gevolg heeft. Of die irritatie al dan niet tercht is, wie zal het zeggen??

En nu heeft een ieder zn punt wel gemaakt en is het klaar.

Please hou er nu over op, en gaan we weer gezellig doen ;)

Grt Lyckele

Zondag ochtend lijkt de wind weer goed in Zoutelande,
als we nou eens met iedereen van dit draadje op de Bucksweg staan?

Rick

Zondag ochtend lijkt de wind weer goed in Zoutelande,
als we nou eens met iedereen van dit draadje op de Bucksweg staan?

Rick

Als jij me herintroduceert in het hellingzweven vind ik dat prima!
Enkel heb ik op dit moment enkel een warmlinertje welke zich een beetje klasseert als hellingzwever. :(

Een epsilon kan ook prima als helling zwever hoor ,maar ik moet toegeven dat 3,5 meter span nou niet gelijk het beste is om het aanvoelen te leren .
Ik heb het toendertijd als 14 jarig ukkie met een 2 asser geleerd (en dat was knuppelen geblazen).
Mocht je een schuimpje hebben zoals een hype fox ,zou ik die pakken om het toch te leren aanvoelen .Of een andere 2meter zwever met rolroeren welke je kent als je broekzak en toch wat stevig vliegen aankan.

Een epsilon kan ook prima als helling zwever hoor ,maar ik moet toegeven dat 3,5 meter span nou niet gelijk het beste is om het aanvoelen te leren .

Dit gaat vbol mnet typo's staamn wamnt de oudste heeft mnet eemn glas cola imn het toestemnvbord gekiepert :mad::mad::mad: Ik hevb geemn Epsilomn mnaar eemn VBlizzard, is vbergelijkvbaar. Ik reageer later wel dit gaat mnergemns ovber zo.

Back