Helling vliegen zoutelanden (Zeeland)

ron van sommeren zei:
Niet goed opgelet tijdens kansberekening heren ;) ?: kans = risico.

Beter 'formule' ?
gevaar = kans * effect

T'is een kwestie van definitie. Jij houdt dezelfde variabelen, kans en effect, aan voor iets anders. Risico heeft betrekking op iets negatiefs. Als je zegt, ik loop het risico op salarisverhoging, snapt iedereen dat er iets niet klopt in je zinsopbouw. hetzelfde geldt voor "gevaar lopen op salarisverhoging". Zeg je dat je kans loopt op salarisverhoging, dan begrijpt iedereen je gelijk.

Kans is uit te drukken als 1 op zoveel. Risico gaat duidelijk dieper. Deze definitie risico/gevaar= kans * effect komt uit de VCA opleidingen. Heeft als zodanig dus niets met kansberekening te maken.

Vandaag wezen zeilvliegen bij Langevelderslag, en wat ik nog nooit eerder had meegemaakt in 31 jaar zeilvliegen: stond er opeens een hele club modelvliegers te vliegen.
Nou moet ik zeggen dat die jongens het prima oplosten. Ze stonden aanvankelijk in het zeilvlieg-startgebied (dat mag striktgenomen niet maar dat zal mij worst zijn als er geen zeilvliegers zijn) en toen het aantal zeilvliegers wat toenam verhuisden ze een paar honderd meter naar het noorden. (Mag ook niet, en zal me nog steeds worst zijn.)
Nou is het natuurlijk wel zo dat zeilvliegers niet, zoals modelzwevers, in zichtafstand van de startplek blijven; de meeste zeilvliegers kwamen van tijd tot tijd bij de modelvliegers langs. Die zaten veelal veel hoger (hebben gunstiger daalsnelheden) en anders weken ze even uit richting zee. Een zilverkleurig straaljager-achtig geval vloog op een gegeven moment een meter of acht naast me, en leek heel even naar mij toe te gaan draaien - maar toen had de piloot het kennelijk ook in de gaten en stuurde hem bij mij vandaan.
Onderling waren de zeilvliegers het er over eens dat de modelvliegers goed anticipeerden. Hulde!
Bart Doets

bdoets zei:
Vandaag wezen zeilvliegen bij Langevelderslag, en wat ik nog nooit eerder had meegemaakt in 31 jaar zeilvliegen: stond er opeens een hele club modelvliegers te vliegen.
Nou moet ik zeggen dat die jongens het prima oplosten. Ze stonden aanvankelijk in het zeilvlieg-startgebied (dat mag striktgenomen niet maar dat zal mij worst zijn als er geen zeilvliegers zijn) en toen het aantal zeilvliegers wat toenam verhuisden ze een paar honderd meter naar het noorden. (Mag ook niet, en zal me nog steeds worst zijn.)
Nou is het natuurlijk wel zo dat zeilvliegers niet, zoals modelzwevers, in zichtafstand van de startplek blijven; de meeste zeilvliegers kwamen van tijd tot tijd bij de modelvliegers langs. Die zaten veelal veel hoger (hebben gunstiger daalsnelheden) en anders weken ze even uit richting zee. Een zilverkleurig straaljager-achtig geval vloog op een gegeven moment een meter of acht naast me, en leek heel even naar mij toe te gaan draaien - maar toen had de piloot het kennelijk ook in de gaten en stuurde hem bij mij vandaan.
Onderling waren de zeilvliegers het er over eens dat de modelvliegers goed anticipeerden. Hulde!
Bart Doets

Dat dit uitgerekend jouw moet overkomen BART ;-) Wanneer zien we je in Zoutelande???

MrSat zei:
Dat dit uitgerekend jouw moet overkomen BART ;-) Wanneer zien we je in Zoutelande???
O, vast nog wel eens, maar zoals ik al eerder schreef - het is een takke eind rijden van Hilversum, en dan moet je nog maar hopen dat de wind en het tij kloppen als je aankomt...
Of bedoelde je op de modelvliegplek? :-)

ron van sommeren zei:
Waarmee mijn stelling bewezen is Bart, het kan en mag niet samen.

OK Ron, jij je zin! Dan vlieg jij niet samen met parapenters, en dan beslist de rest van de wereld wat men doet. Maar jij beslist in ieder geval niet voor mij. Als ik vind dat het veilig is om te vliegen doe ik het, daar heb ik jouw raad of toestemming niet voor nodig! Ben ik blij dat jij geen adviserende funktie hebt in één of ander officieel orgaan want dan zaten we allemaal met een veiligheidsgordel om tv te kijken vrees ik.

bdoets zei:
MrSat zei:
O, vast nog wel eens, maar zoals ik al eerder schreef - het is een takke eind rijden van Hilversum, en dan moet je nog maar hopen dat de wind en het tij kloppen als je aankomt...
Of bedoelde je op de modelvliegplek? :-)

;-) Ik neem gewoon dan aan dat je dan ook je zeilvlieger meeneemt.... en daarnaast zal je nog wel een plekje vrijhebben voor je RC modellen.

Om je alvast lekker te maken hier alvast een videotje van zoutelande met zeilvlieger ;-) van oktober dit jaar.

http://airtoimedia.nl/web/upload/mrsat/zoutelandeokt2006.mov (+/- 37 Mb) Quicktime nodig voor afspelen.

of via YouTube

[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
@Bart Doets : "Ze stonden aanvankelijk in het zeilvlieg-startgebied " dat was het groepje van 3 persoen waaronder ondergetekende. De rest/volgende waren (voornamelijk) van V4 uit Vogelenzang.

@Ron: dat zilveren geval ging niet zo hard, mijn Mini-Ellipse ging wel wat sneller bij tijd en wijle, d.w.z. als het kon/verantwoord was.
We hebben daar ook keurig ruim afstand van elkaar gehouden. Ik heb zelfs mijn landing 15 minuten uit moeten stellen omdat na mijn 1e landingspoging ik moets doorstarten en ondertussen een hangglider aan kwam vliegen die vervolgens 15 minuten boven start-landings-plek beleef hangen en manouvreren. Later hoorde ik dat deze piloot voor het eerst met zijn hangglider op het duin had geland.

Zelf houd ik ook liever veel afstand tussen hanggliders en modelzwevers. Normaal is daar ter plekke zo dat de hanggliders starten en richting Zandvoort of Noordwijk vliegen, dus zitten we elkaar niet in de weg.
Als er voor mijn gevoel "teveel" hanggliders komen of het wordt druk met landen en starten of doorstarts, dan land ik gewoon en ga lekker kijken of koffie drinken.

Overigens vind ik het verrassend en leuk om elke keer opnieuw te ervaren dat de verstandhoudingen tussen beide groepen zo goed zijn.

Tussen twee haakjes: ik heb heerlijk gevlogen vandaag.

Hans.

Hans N. zei:
Tussen twee haakjes: ik heb heerlijk gevlogen vandaag.
Ja, ik ook!
En ik herhaal het nog maar eens: zeilvliegers waren het er over eens dat de modelvliegers merkbaar attent waren.
Nou moet ik zeggen dat we als zeilvliegers relatief weinig gevaar lopen, de modellen des te meer... zoals ik tegen een andere zeilvlieger zei: Als er een recht op je af komt, niet blijven kijken maar omlaag kijken zodat je 'm op je helm krijgt..."
Voor parapenters ligt het anders, maar daarvoor woei het vandaag veel te had.
Bart

Regel 1: De lol van het modelvliegen in ere houden.

Deze hele nieuwe vliegstek is een FarceMajeur, enkel en alleen ter meerdere glorie van de leeggelopen club DELTA. Weten we nou wel toch?
Wat echt jammer is, is dat de ECHTE vliegers de balen hebben, en de egotrippers, die je dus bij geen enkele gelegenheid zag hellingvliegen, zonodig hun eigen stek moesten hebben. Nou, laat zij die hebben. Het zal er aangenaam rustig blijven.
En laat de tourist, de harde kern, en de pretvlieger die er goede herrinneringen aan heeft fijn zelf uitmaken waar zij vliegen.
Ook duidelijk is dat de lui die het hardst moord, brand en paniek roepen werkelijk nog nooit zijn komen vliegen. Forumgepeupel noem ik dat.

Zojuist heb ik deze reactie gemeld bij de moderators.
Hieronder mijn bericht aan hun.

Beste Moderators,
willen jullie hier ingrijpen?
Er wordt hier duidelijk op de man gespeeld, mensen worden aangevallen.
Ook omdat dit het eerste bericht van deze persoon is en dus verder niet bekend bij de andere lezers van het forum. Deze persoon verschuilt zich achter zijn anonimiteit. Een zeer laffe houding.

Bij deze verzoek ik jullie dan ook om deze post te verwijderen.
Dit soort acties worden op andere forums absoluut niet toegelaten.

Respect mensen, is dat nu echt zo moeilijk?

Laatst bewerkt:
Hans,

Daar heb je groot gelijk in !

Dat anonieme gedoe is niks, de vorige keer was er ook één die zo nodig hier moest reageren, één die zich als gast voordeed en die eerst even een test deed om zeker te weten dat zijn naam er niet zou staan... en uiteindelijk helemaal géén Hellingvlieger bleek te zijn, maar brandstofvlieger en zomaar een aangever om weer te kunnen reageren.

Schijters zijn het, bij kranten worden anonieme brieven niet geplaatst, je weet namelijk nooit of ze écht mee willen praten of alleen maar stoken.

Maar er is gelukkig ook wel lol en informatieve dingen hier weg te halen en dat is de kracht van dit forum.

Maar het zou netjes zijn als je weet met wie je te maken hebt en waar ze wonen, praat wat prettiger

Martin van den Barselaar

@Slopehead
Leuke binnenkomer post :( en welkom hè.

Ik begin echt sch*tziek te worden van dat anti Delta gezever.

@Martin
Daarom, ik ben altijd een groot voorstander geweest van het plaatsen van je echte naam en een foto van je smoelwerk, helaas is die eis niet op te leggen. Dan weet je ook dat je met mensen praat, een discussie zal minder snel ontsporen. Let wel, ik noem mensen met een alias geen lafbekken, de meesten ken je uiteindelijk toch wel, maar wel de mensen die even een profiel maken om hun gal te spuien. Meestal van persoonlijke aard en zonder onderbouwing, ja, dat moet dus wel anonym. Het bekendste voorbeeld daarvan waas gebruiker 'haat_ron', ik voelde me zeer vereerd :) Die 'gebruiker' is daar de andere forumleden hier tot op zijn enkels afgebrand, hoefde ik niets voor te doen :)

Hoi Ron,

Ik weet ook wel wie wie is, maar dat weten de lezers niet en zo praten mensen mee die helemaal nooit in Zoutelande zouden komen en bemoeien zich met een probleem dat er voor hun niet is...

Maar dat krijg je als je een onderwerp in een groep bespreekt , je krijgt dan reacties !

Maar wie ik bedoel zijn de schijters die bewust stoken onder een andere naam, zoals die ene gast die zich bemoeide met het onderwerp en als gast registreerd en dan even later verteld dat hij brandstofvlieger is en in de laatste bericht van hem noemt hij zich Jan en later zijn profiel aanpast, door zijn leeftijd enz. te verwijderen, kijk dat zijn de échte schijters.

Maar dan moet je er eigenlijk ook weer de lol ervan inzien, ze weten dat ze niet juist bezig zijn, anders kom je er gewoon vooruit.

Laten we er maar om lachen ...

Groeten Martin

Hans N. zei:
... Beste Moderators, willen jullie hier ingrijpen? Er wordt hier duidelijk op de man gespeeld, mensen worden aangevallen.Ook omdat dit het eerste bericht van deze persoon is en dus verder niet bekend bij de andere lezers van het forum. Deze persoon verschuilt zich achter zijn anonimiteit. Een zeer laffe houding...
Graag zulke mensen, indien mogelijk, permanent op IP blokken, te zakkerig voor woorden gewoon zo'n figuur.

Hans N. zei:
... Bij deze verzoek ik jullie dan ook om deze post te verwijderen....
Misschien nog betere suggestie Hans? Graag, indien mogelijk, blokken op IP zulke lafaards
puke.gif

ron van sommeren zei:
classicracer zei:
... Ik heb al op verschillende plaatsen tussen de parapenters gevlogen en als men eens naar Pyla gaat kan men zien hoe druk het daar in de lucht kan zijn met deltavliegers, parapents en modelvliegtuigen.
Ik gooi er even een stevig opmerking in (het is al weer veel te lang rustig op het forum ;) ): waanzin en onverantwoord. Het is in Engeland reeds bewezen, zie mijn vorige bericht. Parapenters/zeilvliegers maken geen bezwaar omdat ze modelvliegtuigen als speelgoed zien, ze hebben geen besef wat zo'n ding kan aanrichten. Nog een voorbeeld, al weer even geleden, Terlet. Modelvliegtuig vliegt in twee-zitter. Eén van de piloten moet een oog missen. Zou het een éénzitter zijn geweest dan was de kans groot dat deze niet fatsoenlijk aan de grond was gekomen.
Alhoewel het hier om een 6meter zwever gaat, behoorlijk groot dus, I rest my case:
http://noe.orf.at/stories/137352/

Back