Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Zo voelt het aan, maar het werkt net andersom. De wolk zuigt niet (de betreffende heren op het strand hebben het te pas en te onpas over 'zuigers'), de stijgende lucht vormt juist de wolk. Als er een wolk is betekent overigens niet altijd dat er nog stijgen zit, de stijgende lucht kan inmiddels opgehouden zijn. Je kan het vaak zien aan de structuur van een wolk. Wolken met een scherp omlijnde contour en een vlakke onderkant hebben vaak nog stijgen onder zich. Als de onderzijde van de wolk ergens naar boven stulpt (een soort omgekeerde kuil) zit daar vaak het sterkste stijgen. Als de wolk wat minder strak omlijnd wordt, wat fluffiger, dan is het stijgen meestal al op en begint de wolk langzaam op te lossen.Sommige regen/onweerswolken in wording lijken wel een lift-effect te geven.
Maarten, ik moet zijn aangekomen vlak nadat jullie waren vertrokken (er vielen me wel verse voetafdrukken op...) maar het was op dat ogenblik vrijwel windstil. Gingen jullie soms weg omdat de wind inzakte? Het heeft een klein uur geduurd tot het weer hard genoeg woei om zonder motor te vliegen.Vandaag met Rick gevlogen en met 2 F3J heren van wie in de namen niet ken (beiden vlogen met Corrado's). Wij waren er van 1300 tot circa 1530 uur.
Ik herinner me dat het zelfs wel eens een zeilvlieger is overkomen op LVS, het ooggetuigeverslag luidde "hij was zo klein als een zakkammetje" -en dat voor een toestel van 10 meter span.Logger gaf 400 meter aan! En dat op langevelderslag.
Soms lukt het zweef- en zeilvliegers om door die inversie heen te breken; incidentele bellen met extra stijgkracht gaan wat langer door, en komen dan op een hoogte waar het temperatuursverloop weer onstabiel is. Zelf nooit meegemaakt, maar op die tweede etage moet de stijg extra goed zijn.Vaak bevindt zich op enige hoogte een inversie, een stuk lucht waar de temperatuur tijdelijk toeneemt met de hoogte ipv afneemt. Een positieve temperatuurgradient is extreem stabiel, en thermiek 'loopt vast' op deze inversie, de bellen stijgen niet verder dan de inversie.
Maarten, ik moet zijn aangekomen vlak nadat jullie waren vertrokken (er vielen me wel verse voetafdrukken op...) maar het was op dat ogenblik vrijwel windstil. Gingen jullie soms weg omdat de wind inzakte? Het heeft een klein uur geduurd tot het weer hard genoeg woei om zonder motor te vliegen.
Wat mij wel eens opvalt is als ik in een bel zit mijn maat die aan de andere kant aan het vliegen is ook vaak net een bel pakt.
De bel is dan voor mijn gevoel net zo groot als ik van links naar rechts kan vliegen.
Hoe zit dat dan?
Als dat gebeurd zitten we wel op grote hoogte.
Raymond, ik denk dat Bertus waarschijnlijk bedoelt dat soms op de grens van inversie er ook een grens van luchtlagen is waarvan de bovenste bewolking/damp bevat. Hierdoor worden modellen lastiger zichtbaar.