Hellingvliegen maasvlakte

Gezien de voorspelde regen, maak ik het toch een uurtje later. Dus vanaf 12:00 ben ik er. (Tegenwoordig in een donkergroene Lancia station)

Wie gaat er vandaag naar LVS of naar de Maasvlakte?

Ik wil mijn Discus 2ct meenemen (brushless), maar de motor kan dan gewoon uitblijven natuurlijk ;). Wellicht kan ik dan ook een van de locaties zal aandoen, maar het is even rijden, en heb geen zin om in mijn eentje daar te gaan staan.

Ja, klopt ik had het gelezen, maar het is voor mij ruim 70km heen en dan wil je het even dubbel checken ;). Ga eerst nog even op het clubveld vliegen in Zoetermeer. Daarna rij ik mogelijk even die kant op.

Vandaag op de maasvlakte perfect vliegweer!!!

3804ad0d647e6264.jpg

Wat oponthoud op de heenweg..
3804ad0d649ab48a.jpg

3804ad0d64891cad.jpg

3804ad0d6e4e77a6.jpg

3804ad0ddb144186.jpg

4x de Furio van Berrie
3804ad0d7ee73d90.jpg

Maasvlakte II in wording!!!
3804ad0d7ef725bd.jpg

Berrie & Vincent (de jarige job)
3804ad0d7f182aa2.jpg

3804ad0d82099e5d.jpg

2x Red Herring van Vincent.
3804ad0d821c96ad.jpg

Nog een keer de Red Herring maar dan... Geen ernstige schade gelukkig!
3804ad0d8472a16c.jpg

Mijn MIMI na een mid-air met de Furio...
3804ad0d82319248.jpg

Pibros van Berrie (Mijn favoriete helling speeltje)
3804ad0d84685244.jpg

Easy-glider van Vincent
3804ad0d847d5d86.jpg

Fox van Vincent
3804ad0d868c9150.jpg

Mijn Sagitta 600

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de foto's, Dennis!

Tjonge, jonge, wat was dat weer even ouderwets genieten. Eindelijk weer 'ns lekker over de duinen geboenderd.

't Windje was erg aangenaam, en nam gedurende de middag in kracht toe. Er stond voor de Red Herring net iets te veel. De Easy Glider vloog lekker met een bonkje RVS in de romp.

Het Foxje was echt een dikke hit. Ik heb nog nooit zoveel lol van een kistje gehad. Vliegt echt superstrak, lekker snel, goed behoud van snelheid in de bochten, inverted, loopings, etc. Daar ga ik me niet snel mee vervelen.

Er staat alleen nog een kleine modificatie gepland. Door het pitcheron mechanisme iets meer uitslag te geven hoop ik de rolsnelheid wat op te kunnen voeren. Dat moet namelijk beter kunnen. Een ongeplande duinlanding het rompje niet veel goed gedaan, dus ik mag weer met epoxy aan de slag.

De Mid-air van de MiMi met de Furio was natuurlijk niet leuk. Gelukkig geen krasje te zien op de vleugel van de Furio, die de MiMi echt met huid en haar opvrat. Jammer van de Mimi, want dat vloog echt heel mooi, zelfs met deze hardere wind. (Aan het vliegen was niet eens te zien dat dit kistje geen ailerons heeft, en da's knap)

Toen ik even op 't strand stond voor een landing, vloog de Furio een paar keer over me heen. Het gehuil van de vleugel bezorgt me elke keer weer kippenvel (nieuwe spelling, 't blijft vreemd). De kist had net zo goed "Demon" kunnen heten.

Ik was helaas mijn camera's vergeten, dus geen filmpjes. Berrie heeft de Furio niet gespaard, en was ook lekker aan 't raggen! Toch jammer dat het niet op film staat.

't Gebak houden jullie tegoed...

Discus2CT hebben we niet gezien. Ben je wel op de Maasvlakte geweest?

Ook ik heb weer genoten. De tijd vloog om.

Als ik deze foto's zie ben ik blij dat ik het servokapje van flap, die zich in de "O" van furiO bevindt wit gemaakt heb, met de letter mee. Ik heb de Furio eerst zonder ballast gevlogen. Later ging er een halve kilo lood in. De andere 300 gram lood bewaar ik voor meer wind. De kist vliegt echt als een trein. Jammer dat je het geluid niet hoort als je op de duin staat.
Hoewel vliegen een genot is, is het lanceren wat lastiger. Drie meter spanwijdte in bedwang houden als je erg weinig grip op de romp onder de vleugels heb valt niet mee. Dennis heeft het weggooien steeds voor zijn rekening genomen. Als ik wat zekerder ben met deze zwever probeer ik het zelf nog eens.

Erg jammer van de Mimi. Gewoon bruut wat de Furio van de Mimi overliet. Dennis vroeg zich in het begin van de middag af wat er zou gebeuren als de Furio de Mimi zou kruisen. We weten het nu....

En ja, de houten Pibros vloog ook weer strak.

Ik heb me echt aangenaam verbaasd over de vliegeigenschappen van het Foxje. Dat ding gaat als de bliksem! Het lijkt de ideale zwever voor aan de duinen.

Spectaculair waren de windmolens in harde, maar korte, bui die om 14.00 uur over kwam. In de harde regen tekende zich het "schroefwater" af achter de hard draaiende molens. Jammer dat we daar geen foto van hebben!

Het was ouderwets goed gisteren! Laten we, ook in de toekomst, het kind in ons nooit onderdrukken!

Ik heb me echt aangenaam verbaasd over de vliegeigenschappen van het Foxje. Dat ding gaat als de bliksem! Het lijkt de ideale zwever voor aan de duinen.
Wat is dat precies voor een Fox? Want er zijn nogal wat verschillende fabrikaten van...

Bart,

Het gaat om het kistje in dit draadje: rvm-fox-1-5m-pitcheron

Ik heb deze omgebouwd naar een pitcheron, maar ook in de standaard uitvoering met hoogteroer en ailerons schijnt dit prima te vliegen.

RG15 rules...

Laatst bewerkt door een moderator:
Jammer dat ik de Furio nog steeds niet in actie heb gezien waar hij hoort. Jullie moeten toch echt weer eens deze kant op komen. En dat die Fox goed vliegt hebben we in Duitsland toch al gezien? Ik heb me daar ook al verbaasd over de vaart van dit kistje.

Ik heb met Robert nog even op LVS gestaan waar de condities tegen de verwachtingen in heel goed waren.

Over het lanceren: ik pak de kist met de linkerhand om de voorlijst van de linker vleugel, ongeveer op 1/3 - 1/2 span. Dan met de rechterhand onder/om de romp, ongeveer halverwege de koorde. Zo heel lichtjes naar beneden weggooien. Ik hou mijn fantasy zo prima in bedwang. Weggooien kan prima zelf als de kist een beetje afgetrimd is, hij verlaat kaarsrecht je handen. Voor kleine kistjes is het moeilijker, die willen soms meteen wegspringen, maar grote bakken sukkelen gewoon vooruit als je ze weggooit.

De linkerhand om de voorlijst van de linker vleugel, ongeveer op 1/3 - 1/2 span. lukt wel , maar met de rechterhand kan je de romp niet/moeilijk vasthouden. Ik moet hem dan voor of achter de vleugel pakken en dat houdt op de een of andere manier niet lekker beet... Met de lier starten als ik hem dan vast houd heb ik het zelfde.

Met een lierstart kan je de romp net achter de vleugel vastpakken, hand er helemaal omheen. Neus naar beneden laten hangen. Beetje spanning op de kabel zetten, dan richt de neus zich naar voren. Dan pedaal indrukken, spanning opbouwen en bij de gewenste spanning loslaten. Zo zie ik het F3J mannen bij ons doen, gaat prima, die starten zo zelf hun kisten. Je hebt de kist dus met maar één hand vast. Wel goed oppassen dat je geen klap achter op je hoofd krijgt van het stabilo.

ja, dat gaat zo allemaal wel als er maar niet zoveel wind staat.
De Furio is alleen nog maar met een berg wind de lucht in geweest, op de helling en met het lieren kwam de wind niet 100% van voren en dan wil hij dus telken op zijn kant.
Met wat rustiger weer zal het ook geen probleem zijn.

Ik denk dat ik onder de vleugels een strook van 15-20mm breed schuurpapier plak met dubbelzijdig tape. Ziet er wel niet uit, maar maakt mogelijk het starten makkelijker.

is zelfs van die speciale tape die grof is en schuurpapier lijkt :)

Je kunt bij een skateboard winkel griptape kopen, vaak hebben ze ook nog wel wat kleine stukjes over. Griptape is beter dan gewoon schuurpapier, lees duurzamer. Dit weet ik uit ervaring, het is namelijk mijn andere hobby.

Bij de Ikea hebben ze spul om op de trap te plakken tegen uitglijden.
Geef maar een gil, ik heb nog wel wat liggen.

Er zijn spuitbussen met grip-achtig spul. Alleen het merk dat ik heb geprobeerd bleek mettertijd wel een beetje geel te verkleuren.

maar met de spuitbus moet je weer afplakken of je hele romp hangt vol troep, want het nevelt natuurlijk overal heen waar jij het niet hebben wilt.

Back