Hellingvliegen maasvlakte

Hi Bart: In zijn algemeenheid bedoel ik dat ik vind dat de KNVvl zich in zou moeten zetten voor openbare!, dit met nadruk, openbare vliegterreinen. Alhoewel er in principe hier in het Westen legio mogelijkheden zouden kunnen zijn voor sucsesvol hellingvliegen zijn die in de praktijk beperkt en daardoor ook nog eens beperkt door het dubbelgebruik door de zeil en schermvliegers.
Ik luid hier een beetje de alarmklok omdat de lokatie Maasvlakte/Slufter net zo makkelijk teloor kan gaan door de ontwikkelprocessen die hier gaande zijn,
maar ook zou de Maasvlakte/Slufter een toplokatie kunnen worden als er maar een beetje rekening zou worden gehouden met de belangen van model-hellingvliegers en zeil en schermvliegers.
Nu is juist de Maasvlakte zo ruim dat hier het samengaan van alle diciplines over het algemeen heel goed gaat mits ieder zijn verstand gebruikt.
Mijn zwaartepunt ligt vooral in toegankelijkheid voor iedereen en jij brengt hier het element veiligheid voor zeil en schermvliegers sterker naar voren.
Zoals Justus al aangeeft is nu juist de Maasvlakte een lokatie waar dit allemaal wat minder klemt en er in het algemeen een zeer goede omgang is tussen schermvliegers en modelvliegers.
(Overigens ook op het in potentie wat dit betreft veel problematischer LVS)
Vergis je niet, ook schermvliegen gaat mij (als ex schermvlieger) zeer ter harte en ik vind dat we het ontsluiten en openhouden van hellingen als gezamelijk belang moeten zien.
Een gedragscode of welbegrepen consensus en begrip (voorichting>KNVvl) zou bv kunnen zijn dat bij gelijktijdig voorkomen van modelvliegers en schermvliegers de modelvliegers een beperkt startgebied en vlieggebied hanteren en de schermvliegers dit mijden cq snel passeren (geld overigens ook voor schermvliegers onderling).
Bij een wat grotere dichtheid aan gebruikers van een helling zouden de modelvliegers bv af kunnen zien van het vliegen met grote en zware modellen.
Het ontbreekt mij nu en de komende dagen even de tijd om verder uit te weiden maar bij interesse ga ik hier graag over verder.

In zijn algemeenheid bedoel ik dat ik vind dat de KNVvl zich in zou moeten zetten voor openbare!, dit met nadruk, openbare vliegterreinen.
Accoord, met wel de bedenking dat de plaatselijke overheid nogal eens beperkingen stelt, en diebeperkingen kan een KNVvL wel opleggen aan leden, maar niet aan mensen die daar ook komen vliegen (om de belaste term "wildvliegers even niet te gebruiken).
Vroeger hing er aan het hek bij LVS een uitgebreid bord waarop oa stond dat er alleen KNVvL leden mochten (zeil)vliegen, om die reden - niet omdat ze de plek zo graag voor zichzelf wilden. Op de Slufter (Maasvlakte) waren een paar startvlonders gebouwd die met een slot werden afgesloten, omdat de toestemming ingetrokken zou worden als er mensen kwamen vliegen die zich niet aan de opgelegde regels hielden... nou die soep wordt ook niet meer zo heet gegeten... Ooit mochten er maximaal drie zeilvliegers tegelijk vliegen op Zoutelande...
Ik wil maar zeggen, dat als de KNVvL ergens iets voor mekaar kan krijgen in dit soort veelal ernstig beschermde gebieden, dat alleen lukt op voorwaarde dat alleen de eigen leden er gebruik van maken, omdat je anderen immers niet kan dwingen die regels na te volgen. En nogmaals, het is de overheid die die regels stelt...

Misschien heb je gelijk, maar het zou me verbazen als dat, "een keer extra heen en weer rijden om te kijken of er nog iemand in de lucht hangt" gemeengoed was.
Zo niet, des te beter...

Als ik ga vliegen op het slufterstrand rijd ik de hele duinweg af om te kijken of ik tekenen van andere (model)vliegsport zie. Andere modelvliegers maak ik een praatje mee betreffende de gebruikte kanalen en parapenters/zeilvliegers houd ik mij goed vrij van in die zin dat ik er alles aan doe om mijn modellen ver bij hen uit de buurt te sturen.
Ik heb deze 'werkwijze' van mijn vader overgenomen. Samen met hem kom ik al ruim 20 jaar met rczwevers op de maasvlakte en heb werkelijk nog nooit een probleem met andere vliegliefhebbers meegemaakt.

Als medepiloten op de hoogte zijn van vliegactiviteiten, in welke vorm dan ook, wordt hier m.i. ook zonder regelgeving serieus mee omgegaan.
Het zou wel nuttig zijn als er bijvoorbeeld op de toegangsweg(en) een bord kan komen die hier op wijst, zodat medeliefhebbers gewaarschuwd zijn en rekening kunnen houden met anderen. (Een gewaarschuwd mens......)

Het zou wel nuttig zijn als er bijvoorbeeld op de toegangsweg(en) een bord kan komen die hier op wijst,
Hm... daar ga je. Een bord op een toegangsweg leest niemand (ik ook niet, ik geef het toe.):rolleyes:
Daarentegen, een bord op een geïnstitutionaliseerde startplek... já, dat heeft flink kans gelezen te worden...

Daarentegen, een bord op een geïnstitutionaliseerde startplek... já, dat heeft flink kans gelezen te worden...

Is dit niet hetzelfde? Of het bord nu aan het begin van de duin staat of aan het eind is niet zo'n verschil. Begrijp me niet verkeerd...ik ben geen tegenstander van inmenging van de knvvl maar ik vind "jij mag hier niet vliegen en ik wel" geen optie.

Is dit niet hetzelfde? Of het bord nu aan het begin van de duin staat of aan het eind is niet zo'n verschil.
Als het aan het begin staat (langs de weg) dan stop je niet zo gauw om het te lezen. Staat het bij de plek waar je verwacht kan worden met je zender te staan, dan is de kans veel groter dat het gelezen wordt.
Begrijp me niet verkeerd...ik ben geen tegenstander van inmenging van de knvvl maar ik vind "jij mag hier niet vliegen en ik wel" geen optie.
Dat ben ik helemaal met je eens, ik heb alleen iets hoger al uitgelegd waarom de KNVvL waarschijnlijk geen keuze heeft als ze ergens een plek willen veiligstellen; als de beheerder die eis stelt kan de KNVvL moeilijk zeggen "Nou dan zien we er maar van af".
Ik ben een beetje op de hoogte hoe dat is gegaan bij het verwerven van zeilvliegstekken (o.a. Langevelderslag) en heus, de beheerder laat geen enkele truc onbeproefd om te bereiken dat het aantal mensen dat in het duin mag zo klein mogelijk blijft...
Destijds zijn zeilvliegers zeer intensief bezig geweest met lobbyen in de politiek, om dat plekje op het duin bij LVS te mogen gebruiken, en dat was o.a. op voorwaarde dat ze zelfs geen toeschouwers mochten meenemen. Inmiddels wordt die soep aanmerkelijk minder heet gegeten dan-ie werd opgediend gelukkig. Op de Slufter is het net zo gegaan.

...maar ik ben geloof ik een beetje afgedwaald. Jij had het over een bord om een soort gedragscode vast te stellen. 't Is te proberen... al geloof ik dat de gemiddelde Nederlander niet zo veel met gedragscodes heeft...

Ik vrees ook dat als er het een staat, dat veel mensen wat anders willen doen.
KISS.....we kennen het allemaal Keep It Simple and Stupid:
LET OP...ER WORDT HIER RC GEVLOGEN!!

Maar zo makkelijk zal het wel niet gaan haha

al geloof ik dat de gemiddelde Nederlander niet zo veel met gedragscodes heeft...

Dat denk ik ook.
Ook onder modelvliegers zijn er een flink aantal die hun eigen regels maken.
In ons landje kan (officieel) niets zonder regels.
Dat het op de Slufter gelukkig nog steeds goed gaat, ligt volgens mij in het gegeven dat er helemaal niets is geregeld.

Dat het op de Slufter gelukkig nog steeds goed gaat, ligt volgens mij in het gegeven dat er helemaal niets is geregeld.
Dat klopt, maar je moet je wel realiseren dat het begin ooit heeft kunnen plaatsvinden omdat mensen bereid waren regels te slikken die de overheid zo nodig vond.
Inmiddels is dat verwaterd, en het blijkt dat het kunstmatige duin zichzelf in stand kan houden, ook als er af en toe wat mensen overheen lopen...
Of dat bijvoorbeeld op Langevelderslag ook zo gaat als, ik noem maar wat, mensen het duin op en af gaan lopen... ik weet het niet, maar de duinbeheerder is waarschijnlijk overtuigd van niet...

Leuk de maasvlakte il vlieg daar regelmatig met mijn Hegi ASW 15 gewoon aan de hoogstartlijn gaat prima blijft ook lekker hangen in de thermiek.voordeel id ook dat je altijd je lijn kan uitzetten wat de windrichting ook is op dat moment.

Gr
Gliderfan

Mogelijk gaan we morgen naar de maasvlakte. Even het weer in de gaten houden, en kijken of Langevelderslag bezocht gaat worden door anderen.

Hier nog een gegadigde. Alles hangt aan de laders.

Mijn mobiel is afgesloten, dus ben alleen op 't normale nummer te bereiken.

Hier nog een gegadigde. Alles hangt aan de laders.

Mijn mobiel is afgesloten, dus ben alleen op 't normale nummer te bereiken.

Oke, langevelderslag lijkt niets te worden. Als de wind morgen de goede richting heeft (ik hoef niet uit mijn broek te waaien om hellingvliegen leuk te vinden),en het blijft droog, dan wordt het vast wat. Nog ff Dennis pijlen. Wordt vervolgt.

Mogelijk gaan we morgen naar de maasvlakte. Even het weer in de gaten houden, en kijken of Langevelderslag bezocht gaat worden door anderen.
lvs zat hier in de planning
alleen is tot nu toe elke dag de windvoorspellingen nog wel veranderd. gewoon even afwachten. zoals het nu lijkt op windfinder is het nog wel redelijk?

meteoblue - Wind Visualization

Rare wind morgen. De wind wordt morgenochtend ineens via de kust van Engeland teruggekaatst, en draait zo'n beetje om Noord Holland heen. Vandaar dat je op Windrider zulke grote verschillen ziet in de windverwachting tussen de Maasvlakte en LVS.

Ergo. Op de Maasvlakte moet je zijn. Ik ben er rond 11:00, en moet om 15:00 weer naar huis.

(etentje, want ik ben morgen jarig!!!)

Ik zal van de week eens checken hoe hoog de zeewering wordt...
Het stuk tussen de Slufter en de Malakkastraat is volgens mij iets van 12,0 +NAP; ik zie geen reden waarom dat op andere plaatsen anders zou zijn.

Back