Hellingvliegen maasvlakte

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door Berrie, 27 jul 2007.

  1. Manuel

    Manuel Guest

    Meer mensen die morgen gaan?
     
  2. keurste

    keurste

    Lid geworden:
    6 feb 2008
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Rijssen
    Windguru gezien voor morgen ?:rolleyes: Als je mazzel hebt staat er tussen 12.00 en 15.00 een beetje wind, er voor en erna is knudde. ;)

    gr. Evert.
     
  3. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Hallo, ben nieuw hier, maar ben naar aanleiding van de vorige berichten gisteravond op goed geluk naar de Slufter gereden met mijn Discus 2ct. Het was zonnig met af en toe korte regenbuien. Het was voor mij voor het eerst dat ik heb helling gevlogen, maar ik was zeer verrast. Na een half uur maar naar het strand gelopen op het toestel te landen om daarna zelfs vanaf het strand weer op te stijgen tot hoogtes van ongeveer 50 meter. Dikke lol dus.

    Eerder deze zomer heb ik het toestel gekocht om mee te kunnen nemen naar Frankrijk in de hoop in de Pyreneeen te vliegen. Helaas is toen bij de tweede vlucht mijn 8 grams servo an robbe kapot gegaan. De rest van de vakantie niets meer kunnen doen :(.
     
  4. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Morgen, zaterdag 15 augustus: zuidwest ruimend naar west 4 tot 5Bft.
    Ik overweeg dus maar eens hier te gaan kijken. Meer mensen?
     
  5. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik heb zeker interesse, maarrrrrrrrrrr, heb slechte ervaringen om midden in de zomer daar te gaan vliegen. Er zijn dan veel mensen op het strand. Je kunt daar niet op de duin landen. Tenzij je een schuimpie vliegt ofzo. Ik ben ook wel eens vriendelijk door meneer agent verzocht niet te vliegen. In de herfst en winter is het er beter. Als de wind de laaghangende grauwe bewolking over het land jaagt en de golven de kust teisteren, dan is het weer voor de Maasvlakte.
     
  6. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Daar was ik al bang voor. Misschien dan toch maar uitwijken naar Bottrop, al waait het daar minder morgen....
    Of weet iemand andere plekjes?
     
  7. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Toekomst Maasvlakte

    Omdat onder het hoofdstukje hellingvliegen Maasvlakte de meeste belangstellenden zich zullen treffen wil ik hier eens een betoogje loslaten.
    Enige weken geleden stond in de Volkskrant een artikeltje betreffende de ontwikkeling van de tweede Maasvlakte.
    Tot op heden heb ik nog geen inzicht kunnen krijgen wat de consequenties worden voor het hellingvliegen (en zijdelings ook voor het reguliere modelvliegen in het Maasvlaktegebied.)
    Enerzijds heb ik wel geruchten over een totaalverbod op modelvliegen in het gebied maar niets is duidelijk.
    Wat ik in het Volkskrant-artikel wel miste is dat er wel sprake was van communicatie met natuurbeschermingsorganisaties ed maar bv geen enkele opmerking over de belangen van modelvliegers en paragliders (KNVvl), kite, wind en golfsurfers en kayakkers.
    Het is in ieder geval niet ondenkbaar dat een van de weinige wat vrijere gebieden voor deze categorieën van sport verloren gaat.
    Aan de andere kant, kijkend naar de contouren op de planningkaartjes is er ook een positieve insteek mogelijk: als er bij aanleg van de zeewering rekening gehouden zou worden met bovenstaande bezigheden en belangen zou er een unieke locatie kunnen ontstaan met internationale aantrekkingskracht (turbulentievrije aanstroming op alle windrichtingen!)
    Of hier nog mogelijkheden liggen weet ik niet maar helemaal niet over nagedacht is doodzonde.
    Overigens, wat de vliegsporten betreft zou de aangewezen partij om zich hier in te mengen de KNVvl moeten zijn, maar tot nader beter bericht heb ik hier nou niet de indruk van dat die zich in dit soort zaken actief opstelt of hun sociale taak in deze begrijpen; ik hoop echter van harte dat zij dit gefundeerd kunnen tegenspreken.
    Mochten hier lezers zijn die hier meer van weten of hun licht willen laten schijnen, ik kijk uit naar jullie bijdragen!
     
  8. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Van mijn werk uit ben ik naar een informatiebijeenkomst geweest betreffende de nieuwe maasvlakte. (als loods zal dat toch een groot deel van mijn broodwinning worden de komende 25 jaar!) en op de toekomstvisie-tekeningetjes werd uitgebeeld dat de buitenrand een 'strand' wordt dat voor het grootste deel voor recreatie beschikbaar moet blijven zoals de slufter dat nu ook al is.
    Ik zal kijken of ik die foto's nog ergens kan achterhalen maar ik vond het er bemoedigend uit zien voor de modelvliegers!
     
  9. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.014
    Locatie:
    Moordrecht
  10. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Lijkt me logisch, natuur is een hot item en verder is het gebruik door (lucht)sporters op de Maasvlakte vooral vrijheid-blijheid en hebben zij zich voor zover ik weet op geen enkele wijze georganiseerd, dus zijn zij geen belanghebbende volgens de daarvoor geldende procedures.
    De KNVvL kan niet voor deze groep in de bres springen.
    Wat de KNVvL misschien wel kan doen is lobbyen voor een locatie op de nieuwe Maasvlakte waar (georganiseerd) de luchtsporten beoefend kunnen worden.
     
  11. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Bedankt Justus en prop-er, dit geeft inderdaad hoop dat er wat positiefs uit kan komen, echter voor mij is er nog veel onduidelijk: wat is de situatie voor ons tijdens de aanleg, wat betreffende de geruchten over een totaal vliegverbod vanwege terrorisme paranoia, wat voor soort zeewering(helling) komt er?
    Het is te verwachten dat vliegaktiviteiten aan het spotterstrand (NO) en natuurstrand (ZO) niet zullen worden toegestaan waardoor een unieke mogelijkheid niet gaat ontstaan.
    Maar het is goed om te zien dat er wel over een recreatiebestemming wordt nagedacht.
    Dat geeft mijns inziens des te meer aan dat de KNVvl zich in de discussie zou moeten voegen.
    Ik ben het dan ook totaal oneens met WV dat het ''logisch" is dat de KNVvl voor ''deze groep'' niets zou doen , zelfs niet zou kunnen.
    Integendeel: ten eerste veel hellingvliegers zijn ook KNVvl en/of clublid en ik ben er van overtuigd dat als, wat ik al genoemd heb, de KNVvl zijn sociale taak beter zou begrijpen, er ook meer mensen lid zouden willen zijn van de KNVvl.
    Ook de ''logische'' aanwezigheid van de natuurlobby's in de inbreng is niet alleen gebaseerd op de ledentallen van de natuurorganisaties die exclusiviteit voor hun leden nastreven, maar dit juist motiveren met een beroep op een algemeen belang waar zij de spreekbuis van zijn.
    Ik hoop dat als er meer informatie over dit onderwerp vrijkomt dat hier gepost wordt.
     
  12. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik werd een jaar of 5 geleden al bij de maasmond (NNO) weggestuurd onder de noemer terroristische dreiging. Maar ik kom er de laatste 2 jaar weer redelijk vaak en alle petten, stropdassen en uniformen komen uit interesse kijken en soms een praatje maken i.p.v. zeuren.

    De zeewering zal hoog genoeg worden om het havengebied te beschermen tegen de natuurkrachten, dan word het al snel een interessante hoogte voor 'ons'.
    Ik heb een pdf'je met artist impression van een zandstrand om de zeewering heen en dat is ook wat ik op de infobijeenkomst als dwarsdoorsnede van de wering heb gezien. Een soort duinrand van rotsen die afgedekt wordt met fijner materiaal (bv gras, zoals het nu ook al is bij de maasmond) en dan een groot gebeid van aflopend strand de zee in om de rotsen te beschermen tegen erosie door de noord en zuidgaande eb en vloedstromen.
    Alleen bij de huidige ingang van de haven (die overigens daar blijft) komt een andere samenstelling van rotsen en gesteente zonder strand i.v.m. de scheepvaart.

    de tijd moet het leren maar volgens mij gaat het een geweldige vlieglocatie worden!
     
  13. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Peter, dat heb ik niet geschreven.

    Ik schreef dat het logisch is dat de plannenmakers geen rekening houden met 'ons' en wel met de natuur omdat dit 'hot' is.
    Ik schreef ook dat de KNVvL zich zou kunnen inzetten om een locatie voor luchtsporten te reserveren in het plan.

    Wat ik ook bedoelde is dat het hellingvliegen e.d. zoals dat nu plaatsvindt geen enkele status heeft (eigenlijk illegaal is) en dat we dus, op grond daarvan, geen rechten hebben op een vervangende locatie in de nieuwe plannen.
     
  14. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Het heeft geen status maar illegaal kan ik het ook niet noemen hoor, dan zou het parachutevliegen en vliegersurfen daar ook illegaal zijn.
     
  15. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    @WV: ik ben blij dat je het in dit verband over ''we'' hebt.
    Laten we er echter voor waken ons bij voorbaat klein te maken en te zeggen dat het ook nog wel eens illegaal zou kunnen zijn (wat eenvoudigweg niet zo is) want elke willekeurige azijnzeiker kan dan nog wel een nieuw regeltje vinden of verzinnen waarom dat dan nog eens waar wordt ook. (zie ook de volstrekt willekeurige veiligheids/terrorisme-paniek).
    Maar je legt inderdaad de vinger op een zere plek: nl het hellingvliegen heeft in Nederland in tegenstelling tot bv in Duitsland en Frankrijk geen enkele status.
    Daar komt nog bij dat als er een algemene modelvlieglocatie in de buurt komt je er donder op kunt zeggen dat er dan weer kommentaar komt dat de ''wilde'' hellingvliegers de ''georganiseerde'' vliegers zouden kunnen storen.
    Of er iets te bereiken zou zijn als de hellingvliegers zich meer als een eenheid zouden manifesteren is twijfelachtig en zal moeilijk te organiseren zijn maar is wellicht in een of andere vorm toch de weg.
    Het mag duidelijk zijn dat ik met mijn schrijfseltje ook de KNVvl uit zijn tent probeer te lokken, en hoewel ik weet dat zij deze postings gelezen hebben lukt dat in ieder geval niet zo erg.
    Misschien is het terechter dat ik dat stukje van de discussie maar eens naar de KNVvl rubriek overhevel.
    Wat mij betreft: ik vind hellingvliegen een van de interessantste manieren van modelvliegen beoefenen welke qua mogelijkheden veel potentie in westelijk Nederland heeft en als je de postings dien aangaande hier leest merk je ook een verfrissend enthousiasme van nieuw ontdekkers van deze mogelijkheid.
    Aan de andere kant; de terreinmogelijkheden zoals ze er nu zijn, zijn erg kwetsbaar en ik denk dat we als hellingvliegers daar waakzaam mee om moeten gaan.
     
    Laatst bewerkt: 25 aug 2009
  16. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik kwam laatst een schrijven tegen waarin beschreven werd dat de nieuwe zeewering zo'n 13 meter hoog gaat worden. Minder goed nieuws voor parapenters (= iets te laag geloof ik) maar voor de meeste zwevers wel goed te doen volgens mij.
    In november hopen ze de buitenrand aan te sluiten op het huidige strand...ben benieuwd hoe lang het nog duurt voor 'we' daar kunnen spelen.
     
  17. hstruyk

    hstruyk

    Lid geworden:
    5 sep 2003
    Berichten:
    275
    Locatie:
    Zierikzee
    Peter,

    De KNVvL heeft enkele jaren geleden in samenwerking met de lokale vliegclub gezorgd voor een legale hellingvlieglocatie in Zeeland.

    Zie: helling-vliegen-zoutelanden-zeeland

    Nog steeds een prima en veilige plek. Dit in tegenstelling tot de parapentersplaats. Al denken sommige lieden op dit forum hier anders over.

    Henk Struijk
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  18. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Beste Henk,
    Nee ik ga hier de specifieke discussie over Zoutelande niet overdoen maar dit is nu precies wat ik bedoel met datgene waarvan ik vind dat de KNVvl en in dit geval ook de club zijn sociale taak niet begrijpt.:sad:
    Dit betreft in mijn opinie niet een legale hellingvlieglocatie maar een zich door de club en KNVvl toegeeigende lokatie, exclusief voor KNVvl leden.

    Verder: voor de Randstad is dit toch al snel 2 uur rijden (kostprijs aan benzine evenveel als een bekeuring op het duin bij Scheveningen) voor alleen een ZW helling waarvan ik begrijp dat voor beginners geen toplandingen en buitenlandingsfoutjes mogelijk zijn. Niet echt ideaal om een regelmatige hellingvliegcarriere me te onderhouden of beginners te introduceren.
    Mooi duin wel hoor trouwens.;)
     
  19. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Peter, ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt.. maar hoe stel je je dan voor dat de KNVvL hellingvlieg-stekken zou moeten zekerstellen?
    Ik heb het geschrijf over Zoutelande allemaal gevolgd destijds, en heb voor beide kanten wel begrip. Ik denk dat daar een ander belang meespeelde - het hoge duin is ideaal voor zeil- en schermvliegers, en uit een oogpunt van veiligheid is het niet zo tof om daar ook modelzwevers doorheen te hebben. Bovendien hebben die minder noodzakelijk zo'n hoog duin nodig. Door op de huidige plek een modelzweefplek in te stellen, is het hoge duin voor zeil- en schermzwevers veiliger geworden. Die zijn nl. óók KNVvL.

    Maar nogmaals, wat zou de KNVvL naar jouw mening met de Maasvlakte moeten doen? Als je het "wild" laat, zitten we mekaar óók in de weg... als je er (per windrichting) een "officiële" startplek instelt, weet je tenminste wie er vliegt (en op welk kanaal).
     
  20. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Zitten 'we' elkaar wild in de weg op de maasvlakte dan?
    Ik rij een keer extra heen en weer om te kijken of er iemand anders in de lucht hangt voor ik mijn plekje uitzoek en heb er echt nog nooit problemen gehad. Het is niet te vergelijken met Zoutelande, waar je niet zomaar even een kilometer verderop kan kijken of er iemand anders op hetzelfde kanaal zit. (heb 6 jaar in vlissingen gewoond en vaak daar gevlogen dus ken de situatie)

    Het zou leuk zijn als er iets officieels was hoor, daar niet van maar, maar als ze weer een weg op het duin aanleggen hoef je alleen maar even uit je doppen te kijken en je kan veilig vliegen.
     

Deel Deze Pagina