Hellingvliegen maasvlakte

Als arbeidsdeskundige zegt het begrip RIE, vast onderdeel van de ARBO, je misschien wel iets. Het zou betekenen dat de "bouwvakkers" ver uit de buurt van het duin en strand moeten blijven als wij onze hobby uitoefenen. Het risico op letsel moet immers worden uitgesloten.

Het is goed om even advocaat van de duivel te spelen om te kunnen anticiperen op argumenten tijdens een mogelijk gesprek.

Zelfs als je even zou afzien van de "gevaren" van modelvliegen op een "bouwterrein":

Het gezond verstand zegt me dat een algehele geslotenverklaring beter te handhaven is dan een systeem met ontheffingen. De Havenpolitie zit er natuurlijk ook niet op te wachten om bij elke melding van mensen op het duin te gaan controleren of deze wel een ontheffing hebben.

Het is moeilijk hier iets tegenin te brengen. Waarom zou men ons tegemoet moeten komen?

@Vincent, natuurlijk is het goed om je alvast in te leven in tegenargumentatie, maar dat wil nog niet zeggen dat we het geheel bij voorbaat als hopeloos moeten zien en de uitvoerder daar als de vijand.
En natuurlijk is het zo dat vanuit handhaving en gemakzucht te verwachten is dat men niet al te toeschietelijk zal zijn.
Toch, en dat blijkt wel uit de voorlichting die het havenbedrijf geeft, is men niet helemaal ongevoelig voor het hebben van een positief imago.
Het is niet voor niets dat er in de voorlichting een apart sheet is gewijd aan de uitwijk-alternatieven voor de kiters, surfers en wandelaars en zowieso de recreatievoorzieningen in de toekomst zijn voorzien.
Ik ben alleen bang dat wij te lang een te laag profiel naar de burgerij en het havenbedrijf in dit geval hebben gehad.
(en we weten allemaal: een te laag profiel gaat weliswaar harder maar geeft wel minder draagvlak o nee draagkracht;))
Ik ben het met Bart eens (denk ik) dat we minimaal een afstemming met de KNVvL moeten hebben over wat er tot nu toe gepasseerd is.
Als de KNVvL niet zelf kan inzetten zouden we als het tot kontakt komt met het havenbedrijf toch wel in een soort rugdekkingssituatie met de KNVvL moeten opereren anders wordt de kans serieus genomen te worden wel erg klein.
Ik vind overigens dat er meer op het spel staat dan alleen de tijdelijke toegang tot de Slufter.
Ook als dat niet gaat lukken zou het wel als breekijzer gebruikt kunnen worden om de toekomstige inrichting zo te plooien dat er meer rekening met de hellingvliegsporten wordt gehouden.
Firefox heeft dat in zijn wijsheid, zittend op zijn komfortabele terril, ook al door.
wordt vervolgt.

@ prop-er
Tja, dat zou ik ook niet zo 1-2-3 weten.
Volgens mij - correct me if I'm wrong- is het modelvliegen op de slufter volgens de letter van de (luchtvaart)wet illegaal. Ik weet tenminste niet van toestemming van de grondeigenaar om daar te modelvliegen, sterker nog, volgens mij is de vliegclub aldaar opgeheven omdat het modelvliegen op de maasvlakte verboden werd.

En dat maakt onze kansen wel erg klein op een ontheffing oid.

De KNVvL inschakelen (voor nu en voor maasvlakte II) lijkt mij de grootste kans op succes.

Laatst bewerkt:
Het zou betekenen dat de "bouwvakkers" ver uit de buurt van het duin en strand moeten blijven als wij onze hobby uitoefenen. Het risico op letsel moet immers worden uitgesloten.
Waarom zou men ons tegemoet moeten komen?

Daar kan ik je geen ongelijk in geven. Bij mijn weten is er nog nooit een kitesurfer geraakt door een modelvliegtuig op de Slufter. Strikt bezien lijkt het risico voor de bouwvakkers mij daarom beperkt. Uiteraard kan dat door de andere kant als een (oneigenlijk) argument worden gebruikt en dan blijf je nergens. Waar het mij om gaat is dat ik het te makkelijk vindt om de hele zaak maar op slot te doen en dat zomaar te accepteren. Tegelijkertijd staan we nu voor een voldongen feit en ik ben zeker met je eens dat het dan lastig is om het tij te keren. Maar ja, niet geschoten altijd mis.

Nou, de reactie is binnen:

Beste heer,

Allereerst dank voor uw reactie. Wij zijn altijd benieuwd naar reacties van gebruikers van het Slufterstrand, vooral als het een groep gebruikers is, die nog niet goed in ons blikveld zitten.

Wij hebben de afgelopen jaren een traject ingezet met het projectbureau Maasvlakte 2 waarin veelvuldig met de omgeving het gesprek is aangegaan en geprobeerd is helder te krijgen wat er binnen verschillende groepen (gebruikers) leeft. Aan de hand daarvan is samen gekeken naar wat voor mogelijkheden er waren om eventuele problemen op te lossen.

Het is daarom goed dat u namens uw medegebruikers kenbaar heeft gemaakt dat jullie hobby in het gedrang komt door de afsluiting van het Slufter strand.

In eerste aanleg kan ik melden dat bij de projectorganisatie de veiligheid van een ieder tijdens de landaanwinning en verdere aanleg onze eerste prioriteit is en dat in overleg met de verschillende toezichthoudende instanties besloten is tot afsluiting van het Slufterstrand. Dit in tegenstelling tot vorig jaar toen nog een gedeelte van het strand door ons open kon worden gehouden.

Met plezier gaan wij op uw voorstel in om bij ons langs te komen en uw zaak nader toe te lichten. U kunt mij via de mail of telefonisch bereiken om een afspraak te maken.

Fijn weekend.

Met vriendelijke groet,

Jurjen Mooiweer

Laatst bewerkt door een moderator:
De deur zit nog niet op slot dus.

Wij zijn toch (model)bouwvakkers en zijn goed thuis op (model)bouwterein. :yes:

Buiten werktijden afspreken, dan is er geen gevaar voor de bouwvakkers.
Bovendien als de veiligheid zo hoog in het vaandel staat hebben ze allemaal een helm op.

Nou, de reactie is binnen:
En niet bepaald een onredelijke of negatieve.
Ik hoop dat we die redelijke en positieve toon ook aan onze kant kunnen bewaren.
Wij zijn altijd benieuwd naar reacties van gebruikers van het Slufterstrand, vooral als het een groep gebruikers is, die nog niet goed in ons blikveld zitten.
Zoals ik vermoed hebben we hier meer last van te weinig bekendheid dan van onwil van de kant van het Havenbedrijf.

Ik wil nogmaals uitdrukken dat, ook als er nu in overleg niet al te veel haalbaar is we ook ideen naar voren moeten brengen voor de toekomst in zoverre daar nog wat aan te plooien is.

Het komt mij als positief over in ieder geval!
Gaat er snel een gesprek komen dan? Met de hoeveelheid beschikbare media (foto's en filmpjes van de verschillende helling-dagen) moet het wel lukken om deze meneer te laten zien wat we voor mooie hobby hebben toch!

Succes en ik weet niet wat ik zou kunnen bijdragen maar als er hulp van het een of ander nodig is moet je het laten weten

Justus

Klinkt mooi mannen. Een opsteker voor ons allen, maar zeker voor de initiatiefnemers. Hulde!

Wellicht kunnen 'we' dan ook een of twee van 'onze' mooiste modellen meenemen (Fantje!?) of mooie schaalzwever. Tastbare zaken laten vaak een sterkere indruk achter dan een afbeelding alleen.

ach het zou natuurlijk prachtig zijn als we zo nu en dan toch gebruik zouden kunnen maken van de slufter.

ik heb net een maand geleden voor het eerst heling gevlogen en zou het heel jammer vinden als deze locatie niet meer toegankelijk zou zijn

maar aj dan maar iets anders zoeken

gr.john

Discus2ct, ik weet niet of je wel een grote schaalzwever mee moet willen nemen. Dan kan weer snel de nadruk gelegd worden op het gevaar ervan. Misschien wel een klein schaalkistje (zoals een leuke schuim discus of zo ;)) of een mooie dlg oid. Licht, niet te groot, maar wel serieus spul waar techniek vanaf straalt.

Allemaal bedankt voor de reacties, mannen.

Ik stel voor dat Peter den Ouden, Berrie en ondergetekende, plus eventueel iemand van de KNVvL, plus eventuele vertegenwoordigers van de paragliders of deltavliegers proberen om volgende week bij Dhr. Mooiweer aan tafel te schuiven.

Wat we gaan proberen:
- Is het mogelijk om het eerste stuk duin tot aan de tweede windmolen open te houden? Hier wordt immers niet gebouwd.
- Zijn er uitzonderingen op de geslotenverklaring mogelijk voor bepaalde doelgroepen?
- Zijn er tijdens de bouw momenten waarop de geslotenverklaring tijdelijk ongedaan kan worden gemaakt?
Bijvoorbeeld buiten bouwwerktijden of tijdens de bouwvak of andere vakantieperiodes? Of misschien een vaste dag in de week of maand het strand openstellen?

Mogen wij onze wensen op tafel leggen voor het nieuwe duin van Maasvlakte 2?
- Het eerste deel Slufterstrand graag handhaven. (Zuid-west helling)
- Alle duin geschikt voor hellingzweven.
- Duin graag minimaal 15m hoog
- Duin in 1 stuk onder zo steil mogelijke hoek omhoog.
- Het liefste zandduin. Het stenig duin graag voorzien van grasbegroeiing.
- Trappen richting strand
- Doorlopende parkeerplaatsen achter al het duin.
- Het duin graag iets hoger dan de parkeerplaats, zodat we de modellen in de luwte achter het duin kunnen samenbouwen.
- Strand mooi breed, en zonder hindernissen zoals strandpalen.

Vragen die we hebben:
- Wat is momenteel de bouwvolgorde? Waar kunnen we straks het eerste vliegen?

Meer info: Home

Peter, ik maak jou even verantwoordelijk voor het contact met de KNVvL EN de paragliders/deltavliegers, aangezien jij bij beide connecties en affiniteit lijkt te hebben.

Ondergetekende doet een inventarisatie in een apart draadje op dit forum van gebruikers van het Slufterstrand, zodat het voor de HR (Havenbedrijf Rotterdam) inzichtelijk wordt om wat voor groep het gaat, en wat de gebruiksintensiteit van deze groep is.

Voor Berrie moet ik nog werk verzinnen. (Het leek me in eerste instantie wat flauw om een zwever mee te nemen naar het gesprek, maar hoe langer ik er over nadenk, hoe meer ik neig om Berrie te vragen de Furio te laten showen.)

Meer info over de precieze datum en tijd van het gesprek, volgt bij de desbetreffende per PM.

Geef AUB even aan wat jullie nog meer voor vragen, opmerkingen, voorstellen en andere kritiek hebben. Alles is welkom.

Vincent

Allen,

Peter heeft mij inmiddels ingeseind over dit draadje. Ik ben zelf model(zweef)vlieger en schermvlieger dus kan me goed voorstellen dat de (tijdelijke maar langdurige) sluiting van de Slufter een flinke tegenvaller zou zijn.

Als het havenbedrijf open staat voor oplossingen waarbij het verbod afgezwakt kan worden en als men openstaat voor suggesties omtrent de 'ideale' inrichting voor helling vliegen dan werkt de KNVvL daar uiteraard graag aan mee! Daarbij lijkt het me van belang vooral te focussen op de belangrijke en realistische zaken. De kans dat men voor ons een andere soort zeewering gaat leggen is klein. Maar het creëren van een officiële startplek (waarbij niet straks een duinwachter je kan bekeuren voor betreden van het duin) is misschien wel weer te regelen.

Ik ben in ieder geval persoonlijk voor overleg beschikbaar (afhandelen doen we wel per e-mail of PM) maar zal dit ook binnen de KNVvL koepel bespreken. Juist omdat er meerdere sporten bij betrokken zijn is het belangrijk dat we elkaar versterken en niet in de wielen rijden.

Met vriendelijke groet,

Arthur Werner
Voorzitter KNVvL Afdeling Modelvliegsport

Laatst bewerkt:
Uit onze nieuwsbrief:

Slufterstrand Maasvlakte afgesloten
27 april 2010

Gezellig met je strandbal spelen op het Slufterstrand, middenin een indrukwekkende havenomgeving, zit er deze zomer helaas niet in! Het Slufterstrand bij de huidige Maasvlakte is sinds afgelopen week niet meer toegankelijk voor publiek. Het goede nieuws is dat in 2012 nabij het Slufterstrand een nieuw strand wordt geopend. Vanaf de start van de aanleg van Maasvlakte 2 is zo lang mogelijk een deel van het strand open gehouden, maar het strand is inmiddels werkterrein geworden. Sinds vorige week is de Noordzeeboulevard (de weg rond de Slufter) daarom afgesloten voor alle verkeer. Het vogeluitkijkpunt ‘Lloyd’ is hierdoor ook niet meer bereikbaar. De 'Bonte Piet' aan het einde van de Scholeksterroute blijft wel gewoon in gebruik. Maasvlakte 2 sluit direct aan op de bestaande Maasvlakte. Daardoor verdwijnt het Slufterstrand grotendeels. “Hoewel nooit officieel bestemd voor recreatie, is deze locatie in de loop van de tijd erg populair geworden. Reden genoeg om bij de aanleg van Maasvlakte 2 het verdwijnende strand terug te brengen,” aldus Ronald Paul van het Havenbedrijf Rotterdam. Maasvlakte 2 krijgt in het zuidwesten een zachte zeewering met een nieuw strand. Dit is ongeveer twee keer zo lang als dat van de huidige Maasvlakte. Een verharde weg en circa 1.000 parkeerplaatsen zorgen straks voor een goede bereikbaarheid met auto en fiets. De kuststrook langs Maasvlakte 2 wordt geen strand met boulevard, horeca en dergelijke. Intensieve recreatie past niet goed in het haven- en industriegebied. Wel wordt het nieuwe strand een plek waar mensen straks kunnen genieten van zon, zee, wind en rust. In 2012 gaat het eerste deel van het nieuwe strand van Maasvlakte 2 open. Naarmate de aanleg vordert nemen de mogelijkheden voor recreatie toe. Over een paar jaar hebben verschillende vormen van recreatie hun eigen plek: vogels kijken aan de kant van de Slikken van Voorne, een familiestrand ter hoogte van de Slufter, meer naar het noorden een strand voor (kite-)surfen en andere sportieve activiteiten, en bij de Maasmond een plek voor scheepspotters.

Vooral de laatste paar zinnen maken mij blij.

Groeten

Justus

Hedenmiddag zijn Peter en ondergetekende naar het havenbedrijf te Rotterdam getogen om de problematiek rondom de afsluiting te bespreken.

Aanwezig waren Jurjen Mooiweer, verantwoordelijk voor de communicatie met allerhande gebruiksgroepen van de Maasvlakte, en Martin die al bijna vier jaar als projectleider omgevingsmanagement bij de projectgroep Maasvlakte 2 is betrokken. Na een eerste kennismakingsronde, onder het genot van een bakkie koffie, hebben we getracht uit te leggen hoe groot onze teleurstelling is over de langdurige afsluiting van het Slufterstrand. Vervolgens uitgebreid over de hobby gesproken, zodat de heren zich enigszins een beeld kunnen vormen over wat wat het hellingvliegen inhoud. Martin bleek in Frankrijk al eens kennis te hebben gemaakt met hellingvliegen. Peter verraste mij met zijn heldere betoog, en grote kennis van zaken op dit gebied. Ik denk dat we de passie voor de hobby goed hebben kunnen uitdragen. Peter heeft ook de matras- en deltavliegers vertegenwoordigd.

Voor wat betreft de afsluiting staan we helaas voor een voldongen feit. We hebben voorzichtig gepoogd te informeren naar mogelijkheden voor uitzonderingen voor bepaalde doelgroepen, maar zoals te verwachten was, is zoiets niet beheersbaar en controleerbaar. Het schijnt dat vorige week zelfs een sleephopperzuiger is stilgelegd omdat personen zeer dicht bij de uitlaat van de persleiding gingen staan. Hierop is besloten om de Slufter nog beter af te sluiten, door meer hekwerken te plaatsten. Je snapt dat elk argument van onze kant op zoiets stukloopt. We moeten de afsluiting gewoon slikken. Op dit moment start de aannemer met de werkzaamheden direct aan de Slufter. Het bestaande duin wordt afgegraven, en er wordt zand opgespoten voor een toekomstig distributiepark. De werkzaamheden gaan 24 uur per dag door.

Op dit moment ligt men voor op schema. De verwachting is dat de huidige planning gehaald gaat worden, en men in 2012 de eerste delen van de nieuwe Maasvlakte kan openstellen voor het publiek. Peter heeft er nog eens op aangedrongen dat indien het mogelijk is om het gebied eerder vrij te geven, we ze daar zeer erkentelijk voor zouden zijn.

Maasvlakte 2 lijkt een pareltje te worden. Er is kilometers zandstrand beschikbaar, onderverdeeld in een intensief deel en een extensief deel. Het verschil tussen de twee zit 'm voornamelijk in de aanwezige voorzieningen als parkeerplaatsen en straatmeubilair. Zo blijven er dus grote delen strand over die naar verwachting rustig zullen zijn, en dus uitermate geschikt voor de wat ruigere sporten. Het strand wordt zo'n 100m diep, het duin varieert van 20m op een aantal plaatsen, tot 8 tot 12m meter op de overige plekken. Er is nog geen ei gelegd over de vorm van de doorsnede van het duin. In samenspraak met de diverse gebruikersgroepen zal er in september een meeting plaatsvinden waarop dit soort details bespreekbaar worden gemaakt.

Het noordelijke deel zal worden voorzien van een stenig duin en stenig strand. Peter suggereerde dat met een paar kleine wijzigingen ook dit deel mogelijk geschikt kan worden gemaakt voor hellingvliegen, wat het aantal vliegbare dagen enorm zou vergroten. Ook voor deze suggestie stond men open.

De meeting is afgesloten met de afspraak een uitnodiging te ontvangen voor het overleg in september. Men heeft daarbij de wens uitgesproken dat de KNVvL daarbij aanwezig is.

Al met al is het een zinvol overleg geweest, waarbij het leggen van goede contacten waardevoller is dan het behalen van direct resultaat.

Hierbij wil ook Peter bedanken voor zijn inzet en komst.

Groet,

Vincent

Laatst bewerkt:
Back