Een klein verslag van ons bezoek vandaag:
Aanwezig waren:
Frits Paymans (Gemachtigd KNVvL vertegenwoordiger, lid Provinciale Staten)
Maya de Best (Beleidsmedewerker KNVvL)
Aernout Drijver (Eigenaar Schermvliegschool Randonaeror)
Peter den Ouden (Modelvlieger, KNVvL-lid)
Vincent (Modelvlieger)
Na een voorstelrondje hebben we in informele sfeer kennis gemaakt, en gaandeweg de diverse aspecten, voors en tegens van het vliegen op de Maasvlakte besproken.
Planning:
26 mei 2012 gaat het eerste stranddeel open. Dit betekend voor ons concreet dat we vanaf die datum weer gebruik kunnen maken van een klein stuk hoog duin (+16m) bij ZW wind, zoals we dat ook al gewend waren van het Slufterstrand, plus een nieuwe duindeel van zo'n 12 tot 9m hoogte (WZW). Naar verwachting zal het resterende duin in fases vrijgegeven worden, en in november 2012 zal al het begaanbare duin opengesteld zijn.
Bereikbaarheid & Parkeren:
Het eerste deel strand is vooral voor badgasten bedoeld. Hier zijn veel parkeerplaatsen direct achter het duin. De parkeerplaatsen liggen zo'n vier meter dieper als de top van het duin. Mits de drukte op het strand het toelaat, kunnen we hier prima vliegen (Z tot WZW) en parkeren.
Het tweede deel strand is voor recreatief sportgebruik bedoeld. Hier zijn slechts twee parkeerplaatsen gepland van 40 plaatsen elk. Indien de wind vol West is, wordt het een aardig eindje lopen. Het is niet bekend hoe streng er gehandhaafd gaat worden op parkeerbeleid. Maar even afwachten, en je gezond verstand gebruiken. Je kunt hier vliegen van WZW tot WNW op duin van zo'n 7 tot 9 meter hoogte.
Inrichting duin:
Bij de parkeerplaatsen zal een trap richting het strand aangelegd worden. Vooralsnog lijkt het er op dat het duin vrij toegankelijk blijft, zoals we dat gewend waren. Het zou echter kunnen dat in de nabije toekomst het onderhoud van het duin aan een commerciële partij gegund wordt, waardoor deze toegankelijkheid niet gegarandeerd is. Het duin zal met helmgras beplant worden.
Windmolens:
Het tweede deel strand zal voorzien worden van een flink aantal windmolens. Momenteel staan die OP de duintop ingetekend. Dat is voor ons verre van ideaal. Je kunt dan eigenlijk niet fatsoenlijk vliegen. Daarnaast lijkt het ons niet echt praktisch om op een zorgvuldig opgebouwde zeewering de benodigde betonnen fundering aan te brengen. We hebben gevraagd of het mogelijk is de molens achter het duin te krijgen.
Juridisch:
Frits beoogd om het gehele duin aan te merken als luchtvaartgebied. Zo is het mogelijk om toestemming van de grondeigenaar voor modelvliegen en scherm- en zeilvliegen te krijgen. Er wordt nog verder bekeken op welke manier we zoveel mogelijk vliegmogelijkheden, zonder al te veel regeltjes en rompslomp kunnen bewerkstelligen. Zo'n regeling maakt het organiseren van wedstrijden (F3F) ook veel eenvoudiger.
Al met al een interessant gesprek, met harde afspraken over vervolgstappen.
Vincent