Hellingvliegen maasvlakte

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door Berrie, 27 jul 2007.

  1. Gert Mulder

    Gert Mulder

    Lid geworden:
    27 feb 2009
    Berichten:
    416
    Locatie:
    Oostenrijk, Zell am See
    Ben morgen op de Maasvlakte vliegen, wie komt er ook?
     
  2. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik kom misschien wel even praatje maken maar ik heb geen auto komende week dus ook ff niet vliegen
     
  3. Gert Mulder

    Gert Mulder

    Lid geworden:
    27 feb 2009
    Berichten:
    416
    Locatie:
    Oostenrijk, Zell am See
  4. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Wij waren afgelopen zaterdag met drie man op de Maasvlakte. Er stond een goede 5/6 bft pal Westenwind, qua richting net niet helemaal ideaal. Hierdoor was het eerste deel (Slufter) niet goed bruikbaar. Wat opviel was de slechte staat van het overige duin. Het volledige nieuwe duin heeft een soort mini voorduin gekregen die de wind zeer turbulent maakt. Tevens is de steilheid van het duin matig. Ook zijn er voor en op het duin van het noordelijk deel rieten schermen geplaatst die het landen op het duin onmogelijk maken. En dan zijn er ook nog eens masten met scheerkabels pal op het duin geplaatst. We hebben een half uurtje in de rondte gereden voordat we de minst slechte plek hadden gevonden. Jammer!
     
    jve vindt dit leuk.
  5. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
     
    Peter Den, jve, Lyckele en 4 anderen vinden dit leuk.
  6. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.491
    Locatie:
    groningen
    Ik zit dit weekend toevallig in Woerden en er is ook tijd om te vliegen!

    Nou heeft men het in dit draadje ook over 'Woerden'.

    Is daar een hellingvlieglocatie? :)

    Zou graag horen omtrent hoe en wat.

    Bedankt!


    jan.
     
  7. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    ????????????

    Er zit een modelvliegclub in Woerden, Jan. Maar het is daar zo plat als een pannenkoek hoor.

    Er worden in dit draadje wel over meer dingen dan alleen hellingvliegen gesproken, maar dat wil niet zeggen dat je dan zo maar eventjes direct een causaal verband moet zoeken.
     
  8. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.311
    Locatie:
    REO
    Ach causaal ...... ik ben vlieger in Woerden, ik vlieg daar, ik vlieg helling op de Maasvlakte (en elders), ik schrijf wel eens in dit draadje. Maar de omgeving in Woerden lijkt idd wel op een pannenkoek.
    Jan, je bent welkom om in Woerden te komen vliegen. Zondag verwacht ik op het veld te zijn. Stuur even een conversatie en/of zoek op mvcwoerden.nl
    Bij ZW wind is er direct onder Nieuwegein wel helling te vliegen bij de Nedereindseplas. Maar helaas (voor jou) wordt er zondag Z verwacht. Dan draagt de helling onvoldoende.

    groet,
    Erik
     
  9. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.491
    Locatie:
    groningen
    Dag allemaal,

    Niet goed gelezen dus.

    Ik dacht dat er ergens in de buurt van Woerden een lokatie was die een alternatief voor de Maasvlakte vormde.

    Niet dus.

    Wel in een weiland achter 'De Posthoorn' (google dat) nog even met de Swallow aan het elastiek kunnen vliegen.

    Mooie omgeving daar!


    jan.
     
  10. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.311
    Locatie:
    REO
    Ja, wel een alternatief, maar alleen bij ZW wind (zie boven).

    Erik
     
    Laatst bewerkt: 10 apr 2017
  11. redbaron

    redbaron

    Lid geworden:
    11 jan 2013
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Woerden
    Zijn er nog leuke wildvlieg stekken in de buurt van Woerden waar je een rubberlijn kan uitleggen om te stieken. Ik ben lid van een vliegclub en bij de KNVvL, maar ze vinden niet altijd leuk als je een lijn uitlegt dwars over het veld. Achter de Posthoorn? Moet je daarvoor toestemming hebben?
     
  12. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.311
    Locatie:
    REO
    Ik vlieg bij MVC Woerden. Bij de meeste windrichtingen kan ik (deels naast het veld) wel een hoogtestartlijn uitleggen. Bij welke club vlieg jij?

    Erik
     
  13. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Waarom figureert ''Woerden'' of all places zo hardnekkig in dit draadje?:(
    Inderdaad,
     
  14. redbaron

    redbaron

    Lid geworden:
    11 jan 2013
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Woerden
    Bij MVC Midden Nederland
     
  15. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Vandaag weer lekker gevlogen op de Maasvlakte.
    Een windje van 12 m/s (6 Bft) recht op het hoge duin.
    Er waren weer heel veel kite surfers, maar met deze windsnelheid blijven de Parapenters thuis.
    Ik had alleen de loden ballast mee voor mijn Freestyler3 waarmee ik op 3.6 kg kwam.
    Had best wat zwaarder gemogen, want de wind was tamelijk vlagerig en turbulent.

    Voor de liefhebbers, morgen is de wind ook weer goed, met 10 m/s in de namiddag en 's ochtends wat minder.
     
  16. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Zaterdag ga ik misschien weer even wat uitlaten langs de duin.
     
    jve vindt dit leuk.
  17. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.995
    Locatie:
    Zwolle region
    Voor de Maasvlakte-experts onder ons... morgen wordt er een Westenwind van rond de 25 knopen (13m/s) voorspeld. Is dat een enigszins ideale windrichting op de Maasvlakte en zo ja, is het vliegbaar met een stevige hellingzwever van rond de 1kg?
     
  18. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Op het gevaar af een party-poop te zijn :(:
    De voorspelde windrichting is W ten noorden: is niet ideaal.
    De beste richting is ZW tot WZW voor de belangrijkste plek.
    (De iets Noordelijker georiënteerde hellingen zijn ''nieuw'' duin, ik kom daar eigenlijk nooit maar de laatste keer waren daar zandvangers geplaatst die erg veel turbulentie veroorzaakten)
    De voorspelde wind is 6BF met uitschieters tot 7BF.
    Ieder zijn meug maar mij is dat een beetje te gortig, zeker bij het voorspelde bewolkte weer, 9gr C en mogelijk wat regen.
    Een kist van een kilo zegt me overigens niet zo veel: ik reken alles op basis van vleugelbelasting.
    Zelf heb ik afgelopen donderdag (gisteren dus) gevlogen met 5 tot 6bf en een kist met vleugelbelasting 28gr/dm2: nauwelijks te doen, 35gr/dm2 vleugelbelasting redelijk te doen maar het hield niet over.
    Heb het qua weer een uurtje vol gehouden en al aardig wat zand gehapt.
    Ik was overigens de enige.
    Ik hoop overigens niet dat je de Maasvlakte te veel idealiseert. (is wel een end vanuit Zwolle denk ik dan)
    Ik ga hier natuurlijk niet mijn eigen nest bevuilen, maar wil je meer details over de Maasvlakte kan je me natuurlijk via pb vragen.
     
  19. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    NW is prima te doen met een zwever die een redelijke glijhoek heeft.
    Op het Noordelijkste deel vlak vóór de blokkendam is het goed te vliegen.
    Het is niet erg hoog en steil maar op het uiterste deel toch nog met een redelijk randje, en 100 meter verder naar het zuiden is de rand wat ronder en de top op het duin heel vlak zodat ddr goed te landen is. Met een F3B (F3F) achtig toestel van 1m tot 4 m spanwijdte lekker vliegen. Beter dan met puur west.
     
  20. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.995
    Locatie:
    Zwolle region
    Heeren, bedankt voor tips/ adviezen. Mijn verwachtingen betreffende Maasvlakte zijn idd hooggespannen :D... Hopelijk kan ik ‘ns aanhaken als er F3F is in 2019...
     

Deel Deze Pagina