Deze toestemming is sinds de nieuwe openstelling van MV2 expliciet opgenomen in de verordeningen.
Nog een kleine aanvulling:
Voor de opening van MV2 heeft een kleine afvaardiging van het forum en de KNVvl in enkele gesprekken met het havenbedrijf afspraken gemaakt waardoor het modelvliegen aan het duin een gekende activiteit is.
Het havenbedrijf draagt zorg dat de controlerende autoriteit op de hoogte is en in een recent gesprekje met de politie bleek dat inderdaad nog steeds bekend en gewaardeerd.
Het kan altijd dat er een individuele controleur interessant wil doen, maar dan is het goed om beleeft maar met zelfvertrouwen te verwijzen naar de afspraken die onze aktiviteiten bekend en erkend maken.
De politie gaf wel aan dat ze wel zouden optreden tegen model-motorvliegen en drones, maar naar mijn mening hebben ze daar ook geen enkele grond voor.
Ik ben die discussie maar niet aangegaan omdat ik hier geen belang bij heb en het gesprek zo prettig mogelijk wilde houden, hetgeen ook zo was.
Overigens heeft het duin aan de Maasvlakte voor bemande zweefvliegers een zelfde status van laagvlieg hellinggebied als Langevelderslag.
Het is theoretisch mogelijk dat onder zeer bijzondere omstandigheden hier dus door (motor)zweefvliegers laag gevlogen wordt: naar mijn weten is dit nooit voorgekomen en is er dienaangaande ook geen ambitie, maar het kan.
De erkenning van onze luchtsporten aan de MV2 was overigens volledig een initiatief van modelvliegers, wat het optreden van sommige parapenters des te onsportiever maakt helaas. (ervaringsdeskundige)