Hellingvliegen maasvlakte

ivm zieke kids.

Hey, vervelend is dat! Allebei ziek joh?

Ik heb zojuist de tipscaps als 'plaat' voor Supre II ligger in de zak gestopt. Eens kijken of na een uur of 4/5 er strips van deze plaat kan snijden. Dit is een expirement voor mij.

Ondertussen het nieuwe kippenhok/voilere schilderen. Vanmiddag met oudste zoon op snoekbaars vissen in de Lek. Dat heb ik hem weken geleden al beloofd...

Als het volgende week wat kalmer weer is ga ik weer thermiekvliegen. Dat doe ik toch het liefst.

Jullie veel plezier. Ik ga wel weer eens als Meylink ook kan.
 
Eindelijk gisteren weer, samen met Hans S gevlogen aan de Maasvlakte!
De thuisblijvers hadden in ieder geval geen gelijk. (geen andere vliegers gezien, wel een paar parapenters)
Om 14.00 net bf4, gevlogen aan het oude stuk: we hadden veel last van turbulentie door het voetduin, en aangezien al mijn modellen niet in trim waren veel tobben.
Hans vloog zijn vriendelijke twee-asser en dat ging wel perfect.
Mijn 2mtr vleugel vloog ook ok, maar bij landing een rudderhorntje stuk dus over.
Desalnietemin aardig, toen om 16.00 naar het nieuwe duin bij het intensieve strand (met maar een paar mensen op het strand)
intussen bf4 maar later tot bf5.
Dit duin is dus niet zo hoog maar wel heel strak en dus mooi laminair.

Hier heeft Hans mijn Frettchen afgesteld en na wat onwennigheden ging dat voor mijn doen als de brandweer.
Inderdaad geen ''grote'' omstandigheden: naar mijn idee is dit duin geschapen voor vtpr dus ik hoop dat binnenkort hier ook eens vertoond te zien.
Al met al: eindelijk weer eens ''an afternoon well spend''!:D
 
Vanmiddag heeft de speedo na een kleine make-over weer een vlucht gemaakt.
Startlokatie was vandaag nog steeds vanaf het oude duingebied bij de 1e windmolen.
De speedo is nu zo ingericht dat de ballast nu gewoon in de romp ligt en geplaatst wordt zonder de vleugels te demonteren.
De laatste keer had ik uit nood wat ballast van Rick geleend en dat bovenop de vleugel geplakt.
De positie van de hoogteroerservo en de ontvanger zijn nu aangepast.
Het viel niet mee om dit te realiseren in een romp van net een duimbreedte.
Verder zijn er wat stuuruitslagen vergroot, waardoor de bochten nu een stuk kramper kunnen worden genomen.
Daarnaast heeft mijn Mefisto van Reichard zijn duinmaiden beleefd.
mefisto.jpg


Deze elektrozwever vlieg ik normaal met een hyperion motor.
Alleen nu was de prop verwijderd. Het toestel is niet zo snel, maar vliegt wel erg stabiel.
Het is wel een mooi gezicht om die kist 'onder' je door te zien vliegen.
Ik heb in ieder geval weer lekker gevlogen op de maasvlakte.

Gr.
Peter
 
Laatst bewerkt:
Helaas geen fototoestel bij me
maar dat is niet het ergste kom ik hier weer sins lange tijd is er totaal geen wind ofwel windstil BALEN

Volgende keer maar beter
 
Ik ben gisteravond nog even wezen vliegen. Vrijwel geen wind uit een ongunstige hoek maar ik ging deze keer ook niet voor de hellingwind. Ik wilde met de elektrische thermiek omhoog om voor het eerst wat opnames met een 16 euro keychaincam te maken en dan is het niet zo heel erg als het rustig weer is. De beeld zijn op zich best leuk geworden, je kan de hele locatie met het nieuwe duin er leuk uithalen, maar qua beeldkwaliteit lijkt het helemaal nergens op (ik heb Jacobbos' opnames uit oostenrijk gezien en dat wil ik ook!!!).

Ik zal vanamiddag/vanavond wat beelden bij elkaar knippen en plakken.

Groeten

Justus
 
Ik weet het, mijn buidel weet het, mijn vrouw weet het, alleen de winkel waar ik hem ga kopen weet het nog niet haha
 
Dit is het filmpje.
Ik heb niet de tijd genomen om de saaie stukken eruit te knippen, hoofdzakelijk omdat ik het filmpje niet saai vind. Het nieuwe stuk komt een paar keer leuk in beeld, ook de slufter, de slibput, en bij een beetje aanduiken het oude duin ook.

Het kistje is m.i. een stabiel genoeg platform voor filmen, nu nog even sparen voor een mooie camera!

Justus
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De Diva heeft mogen proeven van het nieuwe duin!
Met de wind van vandaag (WZW 5/ +-12m/s) echt heel erg lekker kunnen vliegen en zowaar eens iemand erbij die m'n camera even een beetje vast kon houden (kan ik ook eens voldoen aan het "Pic's-or-it-did-not-happen!" argument)

Muziekje moet je er zelf maar bij denken......ik heb er nu even de juiste niet bij kunnen vinden en wilde toch even opscheppen met een heerlijk uurtje vliegen!


oh ja....wat een heeeerlijke kist!!


Justus
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Op de Maasvlakte ben ik nog nooit geweest.
Als ik dit filmpje zie krijg ik de kriebels om binnenkort het terrein te verkennen, natuurlijk samen met een hellingzwever.

Johannes
 
De Diva heeft mogen proeven van het nieuwe duin!
Met de wind van vandaag (WZW 5/ +-12m/s) echt heel erg lekker kunnen vliegen en zowaar eens iemand erbij die m'n camera even een beetje vast kon houden (kan ik ook eens voldoen aan het "Pic's-or-it-did-not-happen!" argument)

Muziekje moet je er zelf maar bij denken......ik heb er nu even de juiste niet bij kunnen vinden en wilde toch even opscheppen met een heerlijk uurtje vliegen!


oh ja....wat een heeeerlijke kist!!


Justus

Mooi zeg! Ben vorige week ook gaan kijken. En precies ook op die plek staan kijken. Maar verder niet gevlogen omdat het me even iets te hard waaide voor zo'n eerste helling experience (wel uit precies de goede richting...).

Qua vliegen ben ik redelijk ervaren, alleen niet met hellingvliegen dus. Wel met vliegen in veel wind.

Paar dingetjes.

- Het is dus gewoon toegestaan om op die plek met die net aangeplante duingewassen staan te gaan staan vliegen en er doorheen te banjeren?

- Gaat dit helling vliegen ook met een Easystar 2? Ik gebruik die voor de "zondagse" vluchtjes en wat luchtopnamen en zelfs wat echt zweefwerk bij voldoende thermiek. Ik snap dat dit niet het meest ideale toestel is vanwege de weerstand en het vleugelprofiel, maar mijn vraag is of ik hiermee lol kan beleven op de helling zonder dat ie in 2 stukken terug gaat?

- Als die Easystar 2 dan gaat, waar moet ik dan op letten? Beginnen met een 2 - 3 Bft? Zware batterij erin? Toen ik vorige week keek was het 4 -5 Bft en ik had het idee dat de Easystar gewoon meegenomen zou worden, en de voorwaartse snelheid uit de daling tegen de opstromende lucht niet voldoende zou zijn om boven de helling te kunnen blijven (en dus motor nodig is...).

Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
- Het is dus gewoon toegestaan om op die plek met die net aangeplante duingewassen staan te gaan staan vliegen en er doorheen te banjeren?

Ik heb niet door de aangeplante duingewassen lopen banjeren!
Ik stond op de mooie houten duinovergang bij de start en tijdens het vliegen en heb 5 stappen over de duin gedaan om na de landing mijn zwever te pakken.
Dit is niet verboden maar het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat je de nijmeegse vierdaagse hier gaat herhalen. Op het strand landen is overigens hier een veel veiligere optie want er staan nogal wat palen en andere uitsteeksels op het duin die zomaar voor je vliegtuig kunnen springen. Vandaag leende de omstandigheden en de kist zich hiertoe (en stoer doen voor mijn vader die aan het filmen was natuurlijk!)

- Gaat dit helling vliegen ook met een Easystar 2? Ik gebruik die voor de "zondagse" vluchtjes en wat luchtopnamen en zelfs wat echt zweefwerk bij voldoende thermiek. Ik snap dat dit niet het meest ideale toestel is vanwege de weerstand en het vleugelprofiel, maar mijn vraag is of ik hiermee lol kan beleven op de helling zonder dat ie in 2 stukken terug gaat?

Ik heb nooit met een ES gevloegen maar volgens mij kan dat heel goed. Windkracht 5 lijkt mij wat veel maar van 2 tot 4 zou geen enkel probleem moeten zijn.

- Als die Easystar 2 dan gaat, waar moet ik dan op letten? Beginnen met een 2 - 3 Bft? Zware batterij erin? Toen ik vorige week keek was het 4 -5 Bft en ik had het idee dat de Easystar gewoon meegenomen zou worden, en de voorwaartse snelheid uit de daling tegen de opstromende lucht niet voldoende zou zijn om boven de helling te kunnen blijven (en dus motor nodig is...).


Wederom....ik heb geen idee hoe een ES vliegt maar windkracht 2 lijkt mij aan de weinige kant. Maar ik heb ook EasyGliders met windkracht 1 a 2 ook in de lucht zien blijven dus het is een kwestie van proberen. De ander kant op kunnen zelfs mijn langzaamste en lichtste kisten windkracht 4 op het duin wel hebben dus als je voor een eerste keer dat aanhoud zit je volgens mij wel goed.

Standaard regeltje is altijd van het duin af draaien en dat is hier zo laag boven het strand helemaal belangrijk. Volgende puntje is niet te ver naar achteren vliegen. Recht boven het duin heb je alleen maar horizontale luchtstroming, als je kist dan niet snel genoeg is wapper je achter het duin, dus goed voor de duin blijven. Beter iets te ver naar voren dan naar achteren, je ziet snel genoeg of je nog een beetje in de stijgwind zit of niet en je eindigd heus niet in het water.
Ik heb geprobeerd boven water te vliegen vandaag en dat lukte dus echt niet. Zo ver voor het duin heb je ook weer vrijwel horizontale stroming en valt er niets te klimmen.

Succes! en als het morgen weer droog is ga ik weer even spelen!

Justus
 
Hoi Justus, bedankt voor je voor mij waardevolle uitleg. Dat geeft me een goed idee. Inderdaad dacht ik zelf ook al aan landen op het strand. En we houden hem dan maar inderdaad zoveel mogelijk voor het duin.

Is het dan geen optie om gewoon helemaal vanaf het strand te vliegen? Geeft wel een stijve nek denk ik...

Dat "banjeren" was met knipoog bedoeld ;). Maar dat had je al door zo te zien.

Als ik ook eens gespeeld heb daar, dan post ik het hier. Bedankt in ieder geval!
 
Back
Top