Peter Den
PH-SAM
Na het goede verslag van Vincent nog een paar opmerkingen mijnerzijds.
Het blijft een moeilijke zaak om een niche-sport als hellingvliegen in the picture te houden.
Zoals ook Jeanette Quak van het havenbedrijf zeer goed begreep: het gunstige feit dat het om een beperkte groep liefhebbers gaat, dus de impact beperkt is, maakt tevens dat het ook een makkelijk te negeren groep is.
Vanuit de KNVvl komt dan ook de suggestie om het belang meer onder de noemer soaring-sporten te brengen zodat we meer upteamen met de zeil en schermvliegers en daarmee meer impact hebben.
Dat betekent wel dat er binnen de KNVvl meer samenwerking zou moeten zijn tussen de afdelingen zeil- scherm en modelvliegen dan nu het geval is en ondergrondse onverkwikkelijkheden zoals bij ‘’die andere soarstek’’ het geval geweest is vermeden worden.
Nu denk ikzelf dat de groep hellingvliegers en potentiele hellingvliegers groter is dan het lijkt maar toch: een volkssport zal het niet worden (gelukkig).
Een vraag die ook vanuit het havenbedrijf aangegeven wordt is dan ook: hoe officieel wil je eigenlijk hierin staan: onbekend onder de radar maar met vrijheid blijheid en we zien wel, eigenlijk zoals het was, of meer als een daar ter plekke gekende activiteit maar dan met alle kans dat er regeltjes komen enz.
Zoals Vincent bv al aangaf: hoe streng gaat men bv parkeer-handhaven: vrijheid blijheid, of gaat een instantie zomaar een keertje op zijn strepen staan.
Hetzelfde voor aanbrengen van hekken en prikkeldraad, hoe reageert men op beperkt belopen van het duin en dergelijke en wat gaan nieuwe beheerders daarmee doen.
Dat dit soort bedreigingen niet denkbeeldig zijn is wel te zien aan de recente perikelen bij de Cap.
Persoonlijk ben ik nogal van de vrijheid blijheidrichting, maar de vraag is of dat niet wat te naïef is.
Voorlopig in ieder geval met een hoopvol uitzicht naar 26 mei.
Het blijft een moeilijke zaak om een niche-sport als hellingvliegen in the picture te houden.
Zoals ook Jeanette Quak van het havenbedrijf zeer goed begreep: het gunstige feit dat het om een beperkte groep liefhebbers gaat, dus de impact beperkt is, maakt tevens dat het ook een makkelijk te negeren groep is.
Vanuit de KNVvl komt dan ook de suggestie om het belang meer onder de noemer soaring-sporten te brengen zodat we meer upteamen met de zeil en schermvliegers en daarmee meer impact hebben.
Dat betekent wel dat er binnen de KNVvl meer samenwerking zou moeten zijn tussen de afdelingen zeil- scherm en modelvliegen dan nu het geval is en ondergrondse onverkwikkelijkheden zoals bij ‘’die andere soarstek’’ het geval geweest is vermeden worden.
Nu denk ikzelf dat de groep hellingvliegers en potentiele hellingvliegers groter is dan het lijkt maar toch: een volkssport zal het niet worden (gelukkig).
Een vraag die ook vanuit het havenbedrijf aangegeven wordt is dan ook: hoe officieel wil je eigenlijk hierin staan: onbekend onder de radar maar met vrijheid blijheid en we zien wel, eigenlijk zoals het was, of meer als een daar ter plekke gekende activiteit maar dan met alle kans dat er regeltjes komen enz.
Zoals Vincent bv al aangaf: hoe streng gaat men bv parkeer-handhaven: vrijheid blijheid, of gaat een instantie zomaar een keertje op zijn strepen staan.
Hetzelfde voor aanbrengen van hekken en prikkeldraad, hoe reageert men op beperkt belopen van het duin en dergelijke en wat gaan nieuwe beheerders daarmee doen.
Dat dit soort bedreigingen niet denkbeeldig zijn is wel te zien aan de recente perikelen bij de Cap.
Persoonlijk ben ik nogal van de vrijheid blijheidrichting, maar de vraag is of dat niet wat te naïef is.
Voorlopig in ieder geval met een hoopvol uitzicht naar 26 mei.